10 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Gazetecilik Mektebinde Gördüklerim M. ZEKERİYA «maa Amerikaya gazetecilik tah- siline giderken merak - içinde idim, “Bir gazetecilik mekte- binde neler öğretebilirler?,, diyordum. Bir gazeteci geniş malü- mata sahip olmak mecburiye- tindedir. İyi bir gazeteci ol- mak için coğrafya ve tarih- ten mada içtimaiyat, ruhiyat, siyasi tarih filân gibi bir takım ilimler tahsil etmiş ol- mak İlâzımdır. Fakat bütün bu mütenevvi malümatı darül- fünunun diğer şübelerinde tali- sil mümkündür. Bunun için ayrıca bir mektebe ne İhtiyaç vardır. — Gazeteciliğin teknik kısımlarını ise ancak iş ba- şında ve — ameli — sürette öğrenmek lâzımdır. Bunu mektepte nazari - olarak tah- silinden ne çıkar? Amerikada gazetecilik tahsi- line karar verdikten sonra bu düşünce beni hayli üzdü. Ame- rikaya varıp gazetecilik mek- tebinin programını okuduktan sonra bu kanaatim biraz kuv- vet bulur gibi oldu. Çünkü program benim şüphemi izale edemiyecek kadar zayıf görü- nüyorduu. * Gazetecilik mektebine gire- bilmek için evvelâ mükemmel İngilizce bilmek lâmmgeliyor- du. Bir buçuk sene, bir taraf- tan darülfünun da, bir taraftan hususi sürette, ders alarak İnglizce öğrendim. Birinci senenin — sonunda Nevyork Taymis — gazetesile bazı mecmualarda makaleler neşrine başladım. Mektep bu İngilizcemi — kâfi gördü ve mektebe kabul edildim, * Sınıfa ilk girdiğim gün kar naatim derhal değişti. Çünkü burası bir. Darülfünun dersa- nesine değil, bir gazete idare- hanesine — benziyordu. Herbi- rimizin Önünde açılıp kapa- nan birer masa ve birer yazı makinesi vardı. İlk dersimizi 20 sene Nev- york gazetelerinde sekreterlik etmiş — olan profesör Covper verecekti. Dersin mevzuu (ha- vadis) ti. Muallim yarım saat kadar havadisin ne olduğunu anlattı. Mektebe gitmeden evvel beş altı sene gazetecilik etmiştim. Fakat muallimin izahatını din- ledikten sonra cehlimin aza- metini anladım. İlk defa bava- gdisin ne olduğunu öğreniyor- dum. Ders saatinin diğer nısfını muallimin — izahatı — dahilinde havadis yazmıya hasrettik. Mu- allim altı ay bu mevzu üzerin- de durdu ve her derste bize havadisin yeni bir cephesini gösterdi. Amerikada ';zı:ecilik mek- tebi nazari olmaktan ziyade amelidir. Teknik kısımlar bir gazete idarehanesinde çalışılı- yormuş gibi öğretilir. Sınıfın içinde talebe tarafından gazete çikartılır. ve öğretilenler orada tatbik olunur. Gazeticilik mektebinde en ziyade üç derse ehemmiyet Verilir: Bizincisi Hisan. Ang rikan gaz i çalışaci bir gazetecinin virgül hatası yapmasına bile verik mez, İkincisi : cevaz Teknik / Havadis 1 —İki üç sene evvel “ isminde genç bir Amerikalı ölümü göze alarak tek satıllı bir tayyare başına Bahrimubiti geçmişti. Lindberg « ile yalnız | turalyaya 2 — İngilterede ( Amy Johnson ) iszminde bir genç kaz geçen sene İngiltereden Avus- tayyare ile Şimdi de İngiltereden Çine gidiyor. ilk defa gitmişti. genci, sen de İmkânsızı yapmıya çalış. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Bazı Oyuncular Milli Takıma Alınmıyacak Ankara, 8 (A.A) — Spor kongresi bugün son içtimamnı akdetmiştir. Kongre Ulvi, Bedri, İsmet, Lâtif, Burhan, Alâattin, Sabih, Ruhi, Vahi, Süleymaniyeli Hüs- nü, Nevzat, Kadri, Bekir, Refik ve Sadi Beylerin badema Milli takımlara alınmamasını karar altına almıştır. Merkezi umumi heyeti- inti- habatı yapılarak riyasete Ali Rana, ikinci reisliğe azalıklara Müştak, Mahmut, Saffet, Hüsnü, futbol federas- yonu reisliğine Hamdi Emin, azalıklara şclhi ve Saim Bey- ler, atletizm federasyonu reis- liğine — Burhan, azalıklara Ahmet — ve güreş federasyonu Ahmet, azalıklara Tayyar ve Sadullah, denizcilik federasyo- nu reisliğine Mehmet Ali, aza- lıklara Rıza ve Cavit, eskrim federasyonu reisliğine — Suat, azalıklara Rıdvan ve Kâzum Beyler seçilmişlerdir. Tapu Teşkilâtı Değişiyor Ankara; <9 (HM.) — Tapu taşra teşkilât kanunu Şurayı devlette tetkik edilmektedir. Bu kanuna göre mevcutlara ilâveten 6 başmüdürlük ihdas olunacak, yalmız tapu memuru bulunan yerlerde tapu memur- luklarının ismi müdüriyete kal- bedilecektir. Ankara, 9 (H.M) — tamonu Tapu müdürlüğüne İz- mir kadastro azasından Faik, Kırklareli müdürlüğüne — tapu memuru Kemal Beyler tayin edildiler, nedir? Nasıl toplanır, nasil yazılır, serlâvha nasıl konur, sayfa nmasıl yapılır, makale nasıl yazılır ve saire. Üçüncü kısım: Karün pisi- kolojisi. Bu, başlı başına yeni bir ilimdir ve gazetecilik nok- tai nazarından fevkalâde mü- himdir. Bu Üç esaslı mevzu haricin- de bir gazetecinin muhtaç ol- duğu mütenevvi malümata ait bazı dersler daha vardır. kat — gazetecilik — mektebinin ruhunu bu üç ders teşkil eder. Amerikada gazete idareha- nelerinde — mektepten çıkmış ençler daima tercih edilir. ş/e gazetelerin — münhasıran mektepli — gezeteciler — elinde bulunması lüzumu — etrafında | Kuvvetli bir cereyan vardır. Pekaz zaman içinde belki de | Amerikada | iş verilmiyecektir. İ Âziz, | Tevfik — Beyler, | reisliğine | Kas- | Fa- I Rusyadan getirttiğimiz mal- bugün devam edildi. Bey dinlendi. dolaşıyordu. rim ki bu şikâyet vakâi Tahrir Tecrübeleri | — Ankara, 9 (H.M) — Ankara Üye İstanbuldan — gönderilen tarafından bazı kazalarımızda arazi tahrir tec- tübeleri davam etmektedir. Bu kazalardan birçoklarında kıymet mikyas cetveli tanzimi hitam bulmuş ve arazilerin beyanname defterlerine kayıt muamelesine başlanmıştır. Mimarlar Kongresi Bugün Ankarada umum mi- marlar kongresi toplanacaktır.Bu toplantıda meclise verilen yeni mimarlar — lâyihası hakkında görüşülecektir. Güzel san'atlar birliği mi- komisyonlar mari şubesi de ayrıca bugün | alay köşkünde acılacaktır. Izmir Mahkemesi Dinliyecek: M. Esat BŞ;; Önünde Dayak Atıldı mı? İzmir, 8 — Hizmet gazetesi aleyhine açılmış olan davaya Sabık Adliye Vekili Mahmut Esat Beyin huzurunda dayak atılıp atılmadığının tesbiti için şahitlerden Avukat Ömer Fuat Şahit, karakolda sabık Adliye vekilinin huzurunda geçen | dayak hadisesini bir gün Hizmet gazetesinde bulunduğu sırada işittiğini ve şikâyetçiyi dinlediğini söyledi. Reis— Böyle müracaatlar bilâ tetkik yazılır mı? diye sordu. | | — Şabit — Sabık Adliye Vekili Mahmut Esat Bey o za- | manlarda bir fırkacı sıfatile sabahlara kadar her tarafta | Bunun nesi tesbit edilsin? Namusum üzerine temin ede- Müddei umumi şikâyetçi olanların istimamı istedi, fakat bunların sabıkalı olduklarını söyledi Mahkeme müştekilerin izharı hak şahidi sıfatile celplerine ve muhakemenin ayın on beşine talikine karar verdi. .?.. Reisicümhur Hz. Ahnkara, 8 (H.M) — Rolsi- cümhur — Hazretleri — Japon imperatorunun — biraderlerinin Ankaradan — avdetinden — bir hafta sonra Konya ve Adanaya gidecektir. Bu seyahatte kendilerine Konya — meb'uslarından — Fuat ve Adana meb'uslarından Za- mir B.ler refakat edeceklerdir. Gazi Hz. Adana felâketinden çok mütecssir olmuşlardır. Pul Memurları Ankara, 9 (H. M.) — Pul tetkik memurlukları için İstan- bul, İzmir, Edirne, Adana, Konya, Balıkesir Ankarada | müsabaka imtihanı açılacaktır. r——_———'—: İster İnan, İster İnanma ! Rusya ile bir ticaret mukavelesi aktettik. Bu mukavele mucibince Rus- yaya ihraç ettiğimiz ve ların ihraç ve ithalini mün- | hasiren Rusyaya veriyo- rüz. Rusyaya zöndereceği-î miz malları Rus ajanları | gelip doğrudan doğruya | Rusyaya sevkedeceklerdir. dan getirttiğimiz malları da münhasiren onlar ge- tireceklerdir. bizim nedir bilirmisiniz? 12 mil- yon İira, Rusya- Bu basit alış verişten senelik — ziyanımız Bu rakamı — verenler, ihracat — yapan alacak ve memleketlerine | tüccarlarımızdır. isler inan, alaylı gazetecilere | İster inanmaf İki Tane Yeni Gazete Çıkmak Üzeredir * Cumhuriyet,, gazetesinin “Yeni Gün,, ismi altında bir akşam — nüshası — neşretmek üzere olduğun haber vermiş ve (Yunus Nadi) Beyin akşam nüshasına imzalı yazı yazmıyarak sadece (Cumhuriyet)e yazaca- ginı, hatta akşam nüshası ile lâkadar — bile görünmiyece- | ğgini — yazmıştık. Şimdi — öğ- | rendiğimize göre “Cumhuriyet,, gazetesinin bu teşebbüsüne mukabele olarak Akşam gaze- tesi de bir sabah nüshası çıkarmayı kararlaştırmıştır. Bu karar tatbik edildiği takdirde Akşam gazetesinin sabah nüshası ( Hergün ) adını taşıyacaktır. “Halk Dostu,, Ve (“Yılmaz,, Kimin? | — “Halk Dostu,, ile “Yılmaz,, arasında münakaşa çıkti ve akaşa esnasında “Halk — Yılmaz gazetesi Celâl Nuri Beyindir, sermayesi de Rumlar tarafından vazedilmiş- tir, dedi. | Yılmaz kızdi, bü . iddianın | hakikate — muhalif — olduğunu söyledi ve o arada da: — Halk Dostu sabık Adli- e vekili Mahmut Esat ve rabzon meb'usu Nebi zade Hamdi B. tarafından çıkanl- maktadır, iddiasında bulundu. Görülüyor ki “Yılmaz,, Rum sermayesile ve Celâl Nuri Bey tarafından, “ Halk Dostu ,, da Mahmut Esat ve Nebi zade Hamdi Beyler tarafından çı- karılmakta olmayı kabul et- memektedirler. Âlâ, belki öy- ledir, belki değil, araştırmak- ta fayda görmüyoruz. Fakat bu arkadaşlar mütekabil iddi- alar ile vakit geçireceklerine ( açık bir Kisanlar — Gazetemiz falanın ser- mayesile filân tarafından çıka- rılmaktadır, inanmaısanız şu, kâtibisdilde musaddak bulu- nan şirket mukav?lemize ba- kınız, deseler, aca'da İşi esa- sından hkalletmiş olmazlar mı? Yılmaz Gazetesinin Kezanı Patladı Dün gece, Orhanbey hanı- nın bir deairesini işzal etmekte olan “Yılmax,, gazetesinin ida- rehanesinde — istrotip — kazanı patlamış, Tahir, Selâhattin ve | Müammer Ef. lerin yaralanma- sebep olmuştur. Tahir çavuşun yaracı ağır, diğerleri- ninki bafiftir. sına Sözün Kısası Gazetecilik Mektebinde Neler Okutmalı? Bizde de bir gazetecilik mektebi açılacağı rivayet edi- liyor. Bu haber, bende üç mev« zua karşı tecessüs uyandırdı: Bu mektepte: 1 — Kimler, 2 — Kimlere, 3 — Ne okutacaklar? Eğer, bugünkü bir kısım matbuatın, mahiyetlerini pek iyi — bildiği bazı — erkânı, gazetecilik mektebinin muab- limler kadrosunu teşkil ede- ceklerse, bizden — sonraki nesillere nasıl bir mesleki ter- biye verecekleri kolayca anla- şılir. Bu takdirde müfredat prog- ramı şöyle birşey 'olacaktır: | — Karaya beyaz nasıl denir? 2 — Gazeteci bir gün ev- velki iddiasının aksini nasıl müdafaa eder? 3 — İki yüzlülük nasıl ya- pılır? 4 — Müdaheneciliğin sıfları nelerdir? 5 — Mantıki safsatalar na- sıl tertip edilir? 6 — Nasıl iftira atılir? 7 — Aleni jurnalcılığın in- celikleri nelerdir? 8 — Nasıl küfredilir ve kö- tü sözün mes'uliyeti karşı ta- rafa nasıl yüklenir ? 9 — Palavra — savurmanın kaç nev'i vardır ? 10 — Nasıl fit sokulur ? Yok, — hükümet, — medeni memleketlere has, liberal bir matbuat talim — ve terbiyesi vermek istiyorsa, ya fırkacılık duygularına — esir olmaz ve müstakil, temir — insanlardan mürekkep bir muallim kadrosu yepar; yahut ta, kesenin ağzını açar Frengistandan adam gotirir. Japon İmperato- runun Biraderi Pazar günü saat (17) de deniz tarikile şehrimize gele- cek ve akşam (16,30) da Ankaraya hareket — edecek, Pazartesi günü Reisicümhur hazretleri - tarafından — kabul olunacaktır. Şehpenderlik Tedrisatı HMariciye vekkâleti Ticaret mek- miz va- tedrisat ve programları ha! mektep müdüriyetine fikrini bil- dirmiştir. Buna göre bu şubede Lozan muahedesi mukayeseli bir tarıda okutulacaktır. Şehir İmar Edilemiyecek Vali Mubittin B. şebrin i rı hakkında şunları — “İstanbulca için bu sene yapacağımız işler baş- lamış olanların ikmat!. şeğrin plânını yaptırmaktır. İmar için herşeyden evvei para İâzımdır. Ondan evvel ne söylense boş- ter.. ae sÜy imarı Cemiyetlerin Faaliyetleri Esnaf cemiyetleri murakıp- liklerine tayin edilen yeni mu- rakıpler esnaf cymiyetlerinin hesaplarını taceden inceye tet- kik » başlamışlardır. Yıluız. Aki Tahribat Maryo Seranın Yıldızda yap- bdn tahribatın miktarı beledi. yece bu hafta içinde tesbit