10 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ÜTEKASSIS MNERE- DEN GETİRİLİR? Devrekte En İleri Şeğ Nedir? Zonguldak, ( Hususi ) Zonguldak kömür . havzasında, maden amelesi yetiştirmekle maruf bir kasabamız vardır: “ Devrek , Maden kuyularının (20-30) senelik emektar çavuş- hep Devreklidir. ocaklarında o“ çavuşlak,, on- lara hemen hemen sülâleden, sülâleye intikal eden bir mes lektir. Vilâyet etrafı derin uçurumlarla muhat “47, kilometrelik dar bir şose ile bağlanan bu kasabamız maat- teessüf çok bakımsızdır. Şim- diye kadar Devrekte belediye reisi olanlar hep fabriyen ça- ışırlarmış. İşte yalnız bir ünvan içim iş başına gelen insanların idaresi bu şirin beldemizi ha- yata küskün bir ibtiyara ben- zetmiştir. ları Kömür merkezine; “Bolu,, eteklerinden kopa- rak “Filyos ,, a dökülen “Bo- İu ırmağı , şehrin kenarın dan geçmektedir. Merkeze bir saat mesafedeki bazı mev- kilerde çok yüksekten düşen bu su, kasabanın her taşından nur fışkırtabilecek bir kudret menbaı iken belediye; şehrin berbat ve çamurlu sokaklarını şişeleri isli aydınlatmaktadır. petrol lâmbalarile Yalnız, bu güzelim ırmaktan arasıra kereste nakliyatı yapıl- mak suretile istifade edili- yormuş. Devrekte, iktisadi hayat çok durgun. Çarşı, paranın yüzünü ay başında maden kuyusundan tarlasına dönen amelenin elinde görmektedir. İçtima teşekküllerin hepsi ölü.. Belediyenin başıma bu sene faal bir zat getirilmiş, bütçesinin müsaadesi nisbetin- de iş görliyormuş, bilhassa gı- da meselelerinde çok titiz dav- ranıyormış. Devrekte kvvetli olan bir- şey var: “Maarif, Kasaba bu ciheti yorulmaz bir sây ile di- dinen genç muallimlerine med- yundur. Şehrin iki mektebi var. Her ikisi de ders aletleri ve mobilya itibarile zengin de- gil. Fakat çok temiz ve ba- kımh. Belli ki yoksulluk için- de üzenile bezenile çalışılıyor. Mekteplerin kadrosu dolu. Her iki mektebin de birer gazetesi var: “ Şen Yuva, ve « Cıvıltı , Bu iki gazetenin sa- hibi imtiyazları, obaşmuharrir ve muharrirleri hep mektep talebesidir. Gazetelerde, mizah yazıları, makaleler, resimler hepsi var. Hatta bizim “ SON POSTA , soldan sağa, aşağıdan yukarı , tertibinde basit bilmeceler bile bulunu- yor. Fakat onların mükâfat- ları “ beşi birlik, değil, (5)lik bir çukulata, yahut mektep defteridir. Devrek, geçen sene, halk mektepleri tedrisatında ön safta geliyordu. Bu sene, geçen se- vari “ sa da yine normal bir şekilde.. Vilâyet meclisi umumisinin Çarli Çaplin Son Sessiz Filmi Sine- ma Âleminde Hayret | Uyandırdı Hepimiz biliriz ki, Çarli Çap- lin sesli muanz bir “Sesli filim, cek,, diyordu. Bu fikrinde ısrar ederek kendisine yapılan bütün tek- vaziyet lifleri reddetti. İddiasının doğ» | ruluğunu ispat için başlı başı- | na sessiz bir filim yapmıya teşebbüs etti. Çarli kuvvetli sessiz ve daha canlı oldu- Zuna kanidir, sesli ğini, incelikleri gördüğünü iddia (ediyordu, sessiz filimlere musikiyi muvaf- fakiyetle- tatbik etmek saye- sinde hem sesli filimlerin mah- zurlarını bertaraf etmek, hem de sesli filme biraz daha ca- zibe ve ahenk ilâve etmek mümkün olduğuna kanidi. Zaten Çarli ötedenberi mu- sikiyi sever, hatta bir derece- ye kadar musikişinas addedilir. Keman ve piyano çalar. Bu bilgisi sayesinde kendi iddia- sını İsi ispat edecek yeni bir fil- filim çıktığı zaman | almıştı, | sinemayı öldüre- | filmin daha filimlerde | mevzua ehemmiyet verilemedi- | kalmadığını ! ÇARLİNİN HAYRET UYANDIRAN BİR FİLMİ Duglas Ferbanksı çoktan sesli filmle seşretm:dik. Bütün seyirci kadınların kalplerini titreten bu meşhur artist bu defa Bebe Daniels ile birlikte “Aya Gidiş, isminde yeni bir filim çevirmişlerdir. Bu filim şimdi Paris sinemalarında gösterilmektedir. Ferbanks bu filimde hâlâ eski erkek güzelliğini muhafaza etmektedir. Filim Pariste Yukardaki me başladı. zi İli sene evvel başladığı bu fil çok büyük bir muvaffakiyet kazanmıştır. ahne, bu filinden alınmış. bir parçadır. hayet bitirdi. Filmin ismi “Şehir ışıkları, dır. | İli ay kadar evvel ilk defa Holi- mi ancak bu sene bitirdi. Çünkü arada sırada tereddüt devirleri olan Mari İ hangi taraftan ve ne şerait dahi- İ linde fotoğrafı çekilirse çekilsin geçirdi. Tenbellik etti. Fakat ni- Mari Da Her Za- man Güzel Çıkan Bir Artist Sinema artistleri güzel oldukla- in kadar güzel de görünmek mec- buriyetindedirler. Bunun için fo- İ toğrafı güzel çıkan, yani fotojenik olan kızlar çok makbuldür. Bu hususta en çok muvaffak Briyandır. Bu kızın daima güzel çıkar. Mari Briyanın yüzü fevkalâde mütenasiptir. İki gözü arasındaki mesafe tam bir göz genişliğinde- dir. Saçlarının dibinden burnunun yukarnna kadar alnı, burun ucun- dan çenesine kadar olan kısım, ayni uzunluktadır. Yanaklarınn elmacık kemikleri arasındaki me- safe ile burnunun ucundan çene- sine kadar olan mesafe de Bu Mari Briyanın yüzü fotoğrafta çok gü- zel çıkar. tenasüp © sayesinde Bü- tün sinemacılar Çarlinin muvaffa- kiyeti karşısında hayrete düştüler. vutta sinemacılara gösterildi. Şimdi filim İngiltereye gelmiştir. Orada sinemalarda gösterilmiye başlanmıştır. İngiliz gazeteleri filim hakkında takdirkâr yazılar neşret- mektedirler. Sinema Müsabakamızın Cevap Müddeti Bu Değil, Öbür Açmış Önümüzdeki, lar için daha verilmiş olan mühlet değil, olduğumuz sinema müsabakamız önümüzdeki pazartesi günü İse cevap- geçen pazartesi bitti. sg nihayet bulacaktır. Karilerimi- Hediyeleri bir mevsim abonesi, bir oca, | müsabıklare tahsis edilen kartlarıdır.. Pazartesi Hitam Bulacaktır beş mevki ve muhtelif kaydedelim ki müsabakanın mahiyeti haftada sekizerden bir ayda, resimleri maskeli zin hatırasını ihya etmiş olmak için bir defa daha olarak neşredilen(32)artistin kimler « | İduğunu bulup bize bildirmektir. 80,000 liralık bir kefalette ie | Buj! uzun bu sene, Devrek maarif tahsi- satma bir miktar Zam yapaca- | lunacağı haber alınmıştır. ğı söyleniyor. Bu yardım her | haber tahakkuk ederse, ter, | | olan su işi halledilmiş olaca Ahmet Bartın su işleri için, Maliye vekâletinin Bartın belediyesine | Deki kadar devam eden yok- | halde yerinde olacaktır. | bir zamandanberi müzakerede İ silik vergi ve sair m. Fabrikatör wtüccaranın Ehemmiyetle nazarı dikkatine Teşviki Sanayi kanunu mucibince tesis edilmiş ve müceddeden tesis edilecek fabrikalarin bilumum muamelâtını; alâmeti farka ve ihtira beratı, ve Ticaret kanunu mucibince her nevi şirket mukavelesi akti, sicili ticaret muamelesi ve maliyeye müte mali matın İstanbul'da ve Ankara'da sür'ati> tescili, takip ve intacı bilvekâle kabui olunur. İstanbul'da: Ahmet Halim Beys müracaat eylemek umumun mey- | fantleri icabatındandır. Tel. İst. 1985 İ durmuştur SON PARİS SEYANATİNDE Onu En İyi Gören Kim Oldu? Çarli oÇaplin, filimlerinöf ne derece eğlenceli ve koni bir Oinsan görünürse, san'i harici hayatında de o det ciddi ve dürüst hareket e: Onu, umumi hayatında, lerini andırır hal ve taw ilk gören parisli bir otel pıcısı çocuğudur. Parise gel ği zaman Şanzelize al den birine inen Çarlinin ş€ gezmek için dışarı çıkar! otel kapıcısı olan çocuk ok4& hoşuna gitmiş ki, ona, filimleri ki mucizevi rollerinden bii göstermek için bastonunu men iki parmağının ar almış, yayvan ve yayık yü yüşile birkaç adım atmiş, © cuk o derece hayran ve tehayyir olmuş ki Şarlo kağ dan çıktıktan sonra bile a sından baka kalmış. Hadiseyi öğrenen bir Fr sız gazetesi, rütüyor: Şarloyu hakikaten gördü olmak şerefini ancak bir pıcı çocuk kazandı. Hariçte Neler Oluyor ? Moskova , — Leningrfii taki Karsni (o Patiluç iri tör fabrikası Baltık memlekf leri için ilk, tecrübe. sipari rini almıştır. 10 makine tonyaya, ve 10 makine de tonyaya gönderilecektir. Ki ilk Sovyet Fordsonları Mef golyaya gönderilmiştir. Fal ka bu sene 22,000 tr. imal edecektir. Bundan 10.000 traktör için yedek alet ler yapılacaktır. Felemenk İşsizleri | Amsterdam , İşsi ile” © polisler © arasında daha şiddetli arbedeler i muştur. şu mütaleayı Zelzele Roma, — Amalfide şid: zelzeleler olmuştur. Almanyada İşsizlik Berlin, kası rdan Demokrat kongresinde a M. Dietrich, bazı beji natta (bulunarak mali e leri düzeltmek ve azaltmak için ban “a düşünillmekte olduğunu söy miştir. Filistinde İntihabat Kudüs, — “Knesseth rael,, meclisine yi aza seçmek için yapılan babatta işçiler fırkası kahir bir ekseriyet beğ mışlardır. Mareşal Jofrın Cena! Paris 7 (A.A) — Jofr'un naşi dün saat vi tabuta konmuştur. Notre * me kilisesine doğru yol cenaze alayı zafer tan tından geçerken meçhul rin mezarı önünde bir Belçika z alayda kıra! Albert'i eği mekte idi. Cenaze, ennes'de gömülecekiir.