16 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

| “Git, Gel ;; Has- talığı Ve Halk Son tetkikat gösterdi ki halkın 3n ziyade şikâyet ettiği şeylerden biri de Devlet kapısında gördüğü "müşkülâttır. Bu Müşkülât ve “git gel , bastalığ, kakkında dün görüştüklerimiz bize mütalealarını şöyle anlattılar: Şamil Bey ( Kasımpaşa, Ce- zayirli Hasan paşa caddesi 3 ) — Devairden gel, git, sureti kat'iyede kaldırılmalıdır. Bazı dairelerde işler uzadıkça uzu- 'yor. Halka iş takibinden bıkkın- hk geliyor. Hükümet bunun önüne geçerse. halkın derin muhabbetini kazanacaktır. * Mehmet Ef. ( Yenişehirde, fırınlar karşısında 9) —Aİ vergini; ver, benim hakkım.. Seyrü sefere bir işim düştü. Gittim, geldim, gittim, geldim; işim bitmediği için bıktım, vazgeçtim. İki defada bitecek iş için otuz dokuz iş çıkardılar. * Mehmet Ef. (İzmir Akhisa- rından Ali Ekber oğlu) — Benim iki çocuğum var- dır. Çocuklarım kayınpederi- min yanındadır. Almak için 3 senedenberi — uğraşıyorum. Hâlâ bir netice alamadım. İşim uzadıkça uzuyor. Kede- rimden elim ne iş tutuyor, ne kayıt |.. * Nusrat Ef. (Kasımpaşa, A- gababa yokuşunda 8 ) — Memurlar milletin işini gör- miye memurdurlar. Bunların kendilerine işleri düşen halka azami kolaylıklar göstermeleri lâzımdır. Göstermiyenlerin tec- ziye edilmeleri icap eder. * Agop Ef. (Sirkeci, komis- yoncu ) — Bazı dairelerde işlerin uzadığını hükümet te biliyor, bunun için esaslı tedbirler alı- nacağını da gazeteler yazıyor. Benim fikrim: Hükümet halka dairelerde güler yüz gösteril- mesini ve işlerin çabukça hal- Kai temin etmelidir. Edebiyat Talebesinin Kongresi Edebiyat fakültesi talebe cemiyeti dün saat üçte Türk ocağında — senelik lmngreıini: aktetmiştir. Kongrede hesap raporu okunmuş ve nizamna- | menin tadili görüşülmüştür. -— SON FOSTA DAHİLİ-HABERLER Dün Gece Bir Cinayet Oldu Bir Ciğerci Bir Porta- kalcıyı ( Öldürdü Hiyanet Karşısında Mıyız ? Guraba Hastanesinde Başlıyan İfşaat Neler Doğuracak Acaha? (Baş tarafı 1 inci sayfada ) GETELANLI Hamdi Ef. ile beraber ayni | kovuşta çelebi Abdülkadir B. isminde bir zat ta yatıyormuş. Ayni zamanda bunların yattıği sekizinci kovuşta Hamza oğlu Mehmet isminde altmışlık bir de Bitlisli yatak komşuları varmış, Hamza aslen Kürttür. Ziyaret günlerinde de ken- disine sık sık misafirler gel- mekte, bazan Türkçe, bazan da Kürtçe konuşmaktadırlar. Çelebi Beyin İkazı İsmail Hamdi Ef. fazla ra- hatsız olduğu için Hamzayı , ziyaret edenlerle alâkadar ola- mamıştır. Fakat birkaç İisan bilen, bazı Fransız gazetelerine mubabirlik| yapan Çelebi B. açık göz bir zattır. Bu Kürt- lerin konuşmalarile alâkadar olmuştur. Bu dikkat neticesinde öğ- renmiştir ki bu adamlar “Ağrı dağından,, Türklük ve Kürt- lükten, Iraktan, eski padişah- lardan bahsediyorlar. Bu garip miyetini kavrıyan Çelebi Bey derhal Hamdi Ef. yi ikaz et- miş ve bir polis sıfatile bu adamlarla meşgul olmasını tav- siye etmiştir. Hamdi Efendinin Plâm Bu ikaz üzerine Hamdi Ef. derhal faaliyete geçmiş, o za- mana kadar alâkadar olmadığı Hamza ile dostluğu ilerletmiş, az sonra sözü siyasi bahislere intikal ettirmiş, atmış, tutmuş ve ikisi çabucak — kaynaş- mışlardır. Hamdi Ef.nin Kürt Hamza- dan öğrendikleri, aşağı yukarı şanlardır: Hamzanın İfşaatı “Hamza ve arkadaşları hissen ve kalben Ağrı dağında hükü- mete karşı duran Kürtlerle be- raberdirler. Maksatları, birta- kım fena (!) yenilikler kuran Türk bükümetini devirmek, eski padişah oğullarından biri- ni ( Ağrı ) ya kıral yapmaktır. Ağrıdakiler, bu — ilkbahar- da tekrar taarruza geçecekler- dir. Buna intizaren de Türk arasında kavga çıkmış, yaralayıp kaçmıştır. | ehemmıycdc devam ediliyor. ve pek - çocukçadır. Mütehassıslar Meselesi Gene Ortaya Çıktı Balıkçılar cemiyeti İstanbul Ticaret odasına gönderdiği bir raporda açık denizlerde büyük vasıtalarla balık tutmak - için balıkçılarımızın ne paraları ve ne de vasıtaları olmadığını bi dirmiş, bu işin ancak hüküme- tin yardımile yapılabileceğini yazmıştır. Cemiyet balıkçılık mütehassıslarından istifade edi- lemiyeceğinde ısrar etmektedir. İstikraz Rîvayetle;iî Bazı mali müesseselerin hükü- mete 200, 250 hatta 500 milyon Birahk istikraz - teklifinde balüe- dukları söylenmektedir. Rivayete göre bu müesseselerin başında beynelmilel sigorta ittihadı mücs- sesesi vardır. be mişlerdir. Bu ultimatoma veri- lecek cevaba intizarendir ki Ağrmı — çarpışması durmuştur. Bu davada — Irak da Ağrı asilerine müzahirdir.. O da muharebeye iştirak edecektir.,, Hamdi Ef.nin Müracaatı İsmail Hamdi Ef., bu ma- lâmatı aldıktan sonra derhal zabıitaya müracaat etmiş, va- ziyeti ve öğrendiklerini anlat- mıştır. Bu malümatı vereli iki ay olduğu halde her nedense tahkikat ilerlememiş ve dün- den itibaren esaslı — surette faaliyete başlanmıştır. Zabıta ve adliye dün Guraba hastane- Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: I: Hasan Bey — Mümeyiz Bey, bizim isti- da ne oldu? ! Muhasebe memuru — Hasan Bey, senin dıılıoıılıyoııııai. hükümetine bir ultimatom'vere | ' Dün gece Balıkpuırındı çok f:u bir c€inayet olmuştur. Yaptığımız tahkikattan şu tafsilâtı elde ettik: Balıkpazarında seyyar portakalcı Hakkı ile Lonca sokağın- da dükkânı Bulunan ciğerci İsmail ağanın çırağı Arnavut Gani Gani büyük bir bıçakla Hakkı hastaneye kaldırılırken otomobilde ölmüştür. Hadiseye ıııdc'leııuuuııılık vazıyet etmiştir. Tahkikata Hakkıyı ndiğimize göre bu kanlı vak'anın sebebi pek basit Maktul' Hakkının portakal küfesi ciğerci dükkânının bitişiğinde duruvyormuş. Katil Gani hiddetle gelerek küfenin oradan kaldırılmasını söylemiş, Hakkı da “müşteriler birbirlerini yemediler yal, diye cevap vermiş ve bunun Üzerine de Ganinin bıçağını vücudunda hııı:lımılıı Katil henüz yıkılımnımışlır Balıkçıların Derlli| Ticaret Odaları İktısat Odaları İsmini Alamıyacaklar Ziraat odasına nıeıııup aza- lardan hemen birçoğu Ziraat odalarının Ticaret ve sanayi odalarıle ayni teşkilât ve ayni unvan altında çalışmalarının doğru olmıyacağı fikrindedirler. Bu itibarla Ticaret ve Sanayi odalarının teşkilâtları arasına Ziraat — odalarım da — alarak * İktısat odaları ,, namını alma- larına menfcat ayrılığı dolayısile imkân görmemektedirler. Rıhtım Şirketi.. Nafin vekil, Hilmi Bey, Rıh- tım şirketi mukavelesinin fes- hedilmiş vaziyette — olduğunu söylemiştir. Bu vaziyetin fill haline geçmesi bir gün mese- lesidir. sinde tahkikat yaptığı gibi Çelebi Beyle İsmail Hamdi EF. nin tekrar malümatına müracaat edilmiştir. Hamza, Hamdi — Efendiye söylediği sözler arasında Un- kapanında, peştemalcı İsmail Ağanın evinde toplandıklarını söylemiştir. Zabıta bu mühim adresi tesbit etmiştir. İfadenin sıhhat — derecesini — anlamya çalışıyar. Hastaneden çıkarken Haci- kadın hamamı karşısında 7 numarayı adres gösteren Hamza ise henüz — bulunamamıştır. Çünkü ilk tahkikatta adresin sahte ölduğu anlaşılmıştır. Dünkü Polis Vak'aları Bir Esrarkeş Bir Polisi Yaraladı, Dört Sarhoş | Kavga Çıkardı Çarşıkapıda, Lekecilerde esrar- keş arap Mustafanın kahvesin- de esrar içildiği haber alınmış, kahve tarassut edilmiş, polisler içeri girecekleri sırada önleri- ne Hasan isminde biri çıkmaş, yollarımı kesmiş, içeri girmelerine mani olmak istemiş, bu sırada taharri memuru Ruhi Efendiyi de kolundan yaralamıştır. Ha- san kaçmak isterken yakalan- mıştır. * Kadiköyde, bir meyhanede rakı için Bekir, makinist Nuri, koltukçu Hilmi, çırağı Mustafa Ktanbula geçmiye karar ver- mişler. Fakat iskelede vapur bulamayınca Haydarpaşaya gi- diyorlar, eli boş — dönü- yorlar. İskele şoförleri ile kav- gaya — tutuşmuşlar, bıçaklara sarılmışlar, fakat yakalanmış- lardır. Boğaz Açığında Mühim Bir Uskumru Sürüsü Dolaşıyor Bir huçuk aydanberi boğa- zın 15 -20 mil açığından Ereğli, Zonguldak sahasına kadar bol oskumru — yatmakta — olduğu görülmüştür. Bunlar Rumeli ve Bulgaristan sahillerinde tutul- maktadır. Bir Komiser Mahküm Oldu Karagümrük Polis merkezi ikinci komiseri Mehmet Ali Efendi Fatihte Yeniçeşme cad- desinde 13 nmumarada oturan Fevziye Hanıma merkez içinde taarrur. ve hakaret iddiasile dün İkinci ceza mahkemesinde mubakeme edilmiş, bir hafta hapse ve 20 lira para cezasına mahküm olmuştur. “Karagöz,, Davası Ali Cenani B. tarafından Açı- lan dava heticesinde Karagöz gazetesinin mes'ul müdürü Orhan Seyfi B. kabili tecil olmamak üzere altı ay hapse mahküm olmuştur. (Vakit) ve ( Köroğlu ) gazete- leri aleyhine açılan davalar henüz bitmemiştir. lilerinin tebdilleri tal gibidir. Bundan baş Te makam arasında d yapılacaktır: Vergi Tad Maliye müfettişleri tarafından verilen vraj Maliye vekâleti muan üzerinde — yapılacak kanun lâyihası halim mıya başlamıştır. arazi vergilerile tadilâtına edilmektedir. Terkos Kumr Terkos Kumpanya birkaç gün evvel yapt hakkında hükümetin öğrenmek üzere Ank miştir. Otelcilerin Beya Ötelciler — tarafında edilen beyanname iç müddet on beş gün < edilmiştir. beyanname güğıde yazılması şart | Ergani Mac Ergani maden şirke met nozdinde teşebbü narak demir yolunun | bitirilmesi intimas etmi tin tahminine — göre bittiği — takdirde sened hagiliz lram kaymetind yapılacaktır. Maden yüzde (75)i hükümete de iş bankası ile Almı “na Bittir. Yol Vergi: Bu senede geçen yol vergisinin on |i tahsili tekarrür eti Hukuk Talebesi Atinaya giden Dı larımız dün oradan etmişlerdir. Ziraat Kong Ziraat kongresi Ank lanarak şarap mesele: etmiştir. Adli Kanu Ticaret kanununun ( tamamen tevafuk etme rine ilgası ve yerine İl nununun iktibası düşü Bir İhti Tefenni kazam zabık husüsiye müdürünün (10 hk bir ihtilâs yaptığı ri mektedir. Alpullu Fabi İdare meelisi dün to; Fabrika bü sene hü iyürde on iki temettu Tıp Fakültesi Riyâset Biçin — Tevi ve Sörreya Ali Beyler » terilmişlerdir. Pazar Ola Hasan B. Ve D 3: Meıı'ur — ı'.Eıııu ıBe&. lv.::ıâ:yoıı dalâ: toplanmadı, toplanırsa altı ida arasını senin kâğıdına da bakılacak. ae hu İstiriave 4: Hasan Bey — Anlaşıldı, ben b :t edip bir evlât sahibi a tabin atein!