16 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

rgün Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- miştir. Afyon Meselesi Tahkikat Sıkı Surette Devam Ediyor. İki Tane Tavzih Mektubu.. Afyon Hcaretimiri baltala- mak için gerek Cemiyeti Ak- Vam ve gerek afyon istihsalâtı fazla olan devletler tarafın- dan memleketimizde bir istih- bar şebekesi kurularak Harice Eîden bir. kısım mallarımızı açak diye tutturulduğu artık inkâr kabul etmez bir hakikat- tir. Cemiyeti Akvamın bu hu- Susta sureti haktan görünerek hükümet nezdinde yaptığı te- Şebbüs üzerine adliye ve poli- Sin tahkikatı bu işle meşgul ir şebekeyi meydana çıkardı. Bu şebeke, menfaati bizim &lyon ticaretimizi baltalıyacak olan devletlere afyon ihracatı- Mızı haber veriyor, para alı- Yordu. Bu husustaki tahkikat henüz bitmedi, fakat yakında Neticelenecektir. Mesele çok karışık olduğu için hakikatin surette anlaşılması biraz Becikecektir. Bu münasebetle Sirkecide | Meymenet hanında 16 numa- tada Şerefettin imzasile dün bir mektup aldık: Mektap sahibi, afyon me- selesi münasebetile polisin, ma- lümatına müracaat ettiğini yaz- dığımız zevattan biridir. Fakat kendisi, mektubunda hadise- dÜ haberdar olmadığını ve bu mesele ile hiçbir alâkası bulunmadığını bildiriyor. * Ayni zamanda(Salamon Es- kinazi) imzasile —diğer — bir mektup daha - geldi. Bu zat ta, mevzubahis is- tihbar teşkilâtı meselesinden dolayı isminin kaydedilmesin- den müteessir olmuştu. Alâ- kadar olmadığını bildiri, 3r. SON POSTA: Bu zevatın bize gönderdikleri mektupları kaydettik. Maamafih ilâve et- mek lâzımdır ki kendilerini bu işle alâkadar göstermemiştik. Bu noktayı ayrıca işaret edi- yoruz. Afyon Tacirlerinin Hükümete Müracaatı Şehrimizdeki afyon tüccar- rı dün Reisicümhur Hir. ile et Paşaya — ve — İktısat vekiline birer telgraf çekerek Türkiyemin afyon kaçakçılığı Yaptığı hakkında — devletlere aratta bulunan muzur şebe- kenin hakkında esaslı tahkikat Yapılmasını ve bunların behe- Tachal tecriye edilmelerini rica ttmişlerdir. Dokteor Necati B. Salı günü vefat eden Dok- tor Necati B. dün 300 tıp ta- lebesinin emuzları üzerinde Guraha hastanesinden kaldı- 'arak — Topkapıya — defnedil- Tiştir. Allak Rahmet eylesin. | T“lebenin Dışarı Hayatı| .rifAnkın, 14 (H. M.) — Ma- a Vekâleti Maarif eminlik- '"ıe' tebligat yaparak, tale- erin hariçteki hayatile ve ouî:enı. de yakından alâkadar Masını bildirmiştir. Muallîmlerîn Balosu bi #tanbul Muallimler - birliği İr balo ; bi yapmak için hazırlık- | mıya 1 — İasan alıştığı. muhitten müşkülât çeker. Alışılan şeyler farkıma warmakmzın hayatimıza karışır birer cüz olur. Gazi Çiftliğinde Beş Çiftçi Çocuğu Yetiştirilecek Edirne, ( Hususi ) — Gazi Hı. #son Edirne — seyahat- lerinde beş çiftçi çocuğunu kendi çiftliklerinde yetiştiri- mek — üzere — aldıracaklarını vadetmişlerdir. Bu beş çocuk mayısta Gazi çiftliğine gönde- rilecek, orada kaşarcılık — ve | peynircilik tahsil edeceklerdir. Bunlar on altı yaşından yukarı olmuyacak — ve ilk — mektep mezunlarından seçileceklerdir. Cenupta Aşiretler, Harict Çapul- culara Karşı Müteyakkiz Bulunuyor Urfa, — Urfadan hayvam- larla Ayintaba hareket eden bir yolcu kafilesi Urfadan iki | saat kadar açıldıktan — sonra eşkiyalar tarafından soyulmuş- tur. Diğr taraftan iki ay evvel cenuptan tren hattının şima- line geçen çapulcu bir aşiretin reisi “Müçhüm, — geçenlerde yaralanarak çapulcularla bir- likte geldiği yere kaçmış, bu- nun üzerine çapulcular bir in- tikam yağması için hazırlan- başlamışlardır. — Fakat aşiretlerimiz. bu — çapulculara göz açtırmamaktadırlar, Darülfünunda.. Edebiyat Ve Hukuk Fakültelerinin Tevhidi Cereyanı Mı Var? Ankara, 15(H. M.) — Da- rü'fünun bütçesinin Büyük Millet meclisinde müzakeresi esnasın- | da bazı meb'usların Darülfü- nunda esaslı bir ıslahat ya- lmasını ve bu meyanda bazı sülerin kaldırılmasını - tek- | lif odeceklerini öğrendim. Yapılacak tekliflerden biri- | | nin de edebiyat ve hukuk fa- | kültelerinin birleştirilerek - bir | “içtimal ilimler, fakültesi teş- | kili ye garp edebiyatı, tarihi, | edebiyat ve saire gibi dersle- rin de güzel san'atlar akade- misine nakli merkezinde ola- cağı söylenmektedir. Bu suretle Darülfünun büt- | çesinde bir miktar tasarruf yapılacaktır. Yıldizdaki Tahribat Bugün bir heyet Yıldıza gi- derek Maryoj Seranın Yıldız- da yaptığı tahribatı tetkik ve | tesbit edecektir, ayrılmakta ve bizden zel görünür. Gazi Hz. 2 — Vatanınızdan, silenizden sevdikleri- nizden ayrıldığımız zaman duyduğunuz has- ret bundan yelir. Evvelce beyeamediğiniz peyler bu defa size emüslsiz derecede gü- dan, lerini De Teftiş Edecek Ankara, 15 (H.M.) — Gazi Hz. ne son seyahatlerinde refa- kat etmiş olan müfettişler raporlarını hazırlamakla mesguldürler. Ayni zamanda Kütahya meb'usu Recep Bey de Gazi Hz. ne refakati esnasında yaptığı tahkikatı ve aldığı intibaları tesbite çalışmakta ve her akşam müfettişler ile birlikte (Belvü Palas) ta bitirmiye gayret etmektedir. Bu hususta fırka; başkâtibi Ziya B. de kendisine muavenet göstermektedir. Recep Beyin raporunda ilhassa Nafia işlerine toplanarak işi biran evvel mühim bir hisse ayrılmıştır. Raporlar bittikten sonra Gazi Hazretlerine arzolunacaktır. Gazi Hz. nin, seyahatlerine ayın yirmi beşinden sonra devam edecekleri anlaşılmaktadır. Gazi Hz. Konyadan başlıyarak Malatyayı ve birçok Şark vilâyetlerini teftiş, sonra da Adanâ, Mersin ve teşrif edeceklerdir. İzmir cihetlerini .—— —— Bergama Hadisesi Menemen, 15 (H. M.) — Geçenlerde Bergamada — bir eğlenti esnasında bomba at- mak süretile birkaç - kişin ölümüne sebebiyet veren Şi kir, Lâtif, Arnavut — Haşim, | Zekeriya Ef.ler de Divamı harp- | te muhakeme edilecektir. | Mahkeme Salonunda Gazetecilere Yer Verildi| Menemen, 15 (H. M.) Muhakemeye saat ikide başlanacaktır. Ev- velk müddeiumumi Hidayet B. iddianamesini okuyacak ve bu- | vabına geçilecektir. | öğleden sonra | Balıkesire Gü meleri için gazetecilere kartlar verilmiş ve serbesçe çalışa- Bilmeleri için salonda kendile- rine bir masa tahsis edilmiştir. Fahrettin ve Ali Hikmet Paşalar bu akşam Menemenden avdet — edeceklerdir. Gece Hilâliahmer tarafından - verile- cek baloya davetlidirler, icabet etmeleri muhtemeldir. ülen İki Kişi Balıkesir, ( Husust ) — İe- | nu müteakip maznunların istic-| tanbulda tevkif edilen Anado- | hukavağı imamı ile Bergamada Muhakeme salonuna givelıilı | tutulan hancı ve zahireci Tev- İster İnan, İster İnanma! İngilterede sıhhiye ne- zareti halka ucuz, fakat Öğle Yemeği — Biftek, | yahut ciğer — kızartması, gıdası bol yemekler tav- | Patates, havuç ve soğan, siye etmek üzere bir ko- | tatlı, misyon teşkil etmiş. Bu komisyon hayli - tetkikten sonra biri fakirlere, ikin- cisi, —orta halli ailelere üçüncüsü zenginlere mah- sus üç yemek İistesi yap- mış. Bu listenin fakirlere ait olan kısmında şunlar var: Kahvaltı — Kızarrış patatesle domuz eti, ek- mek, yağ ve reçel, sütlü kakao, isler inan, ister Akşam Yemeği — Ba- hk domates salatası, ek- mek yağ ve çay. Bu İngilterede fakir aileler için tavsiye edilmiş. Bizde orta balli değil, — kazancı ailelerden bile yüzde onu- liste yerinde yemek yiyemediğine göre, artık bizde halkın gıdasını ala- bildiğine: nun bu ayarda inanmaf Şark Viâyet? $ — Onun içindir. ki insan vatanın- sevdiklerinden uzak kalırsa daüzm- laya - tutulur. Çünkü ins: Sevgisiz yaşıyı içtimal — bir- hayvandır. Maarifte.. Ciddi Islahat Yapılması İsteniyor Ankara, 15 (H. M.) — Bir- çok meb'uslar maarifimize de- rin bir ehemmiyet atfetme- sinde ve esaslı bir maarif programı kinde musırdırlar. Maarifimizde tahakkuku arzu edilen mühim noktalar şunlardır: 1 — Memleketimizin muh- telif yerlerinde —mahalli ihti- yaca tekabül edecek san'at mektepleri. 2 — Muallim mekteplerinin ders senelerini arttırmak ve bu mektepleri keyfiyeten kuv- vetlendirmek. 3— İlk mektep tahsili dev- resinin de senelerini fazlalaş- | tırmak, | 4 — İlk tahsilini Türk mek- tebinde yapmıyan Türk tale- belerin ecnebi mekteplere ka- yıt ve kabullerinin önüne geç- mek. 5 — Muallimlerin — okuma ihtiyaçlarını tatmin için yeni | harflerle bol mesleki İçitaplar | bastırmak ve yer yer kütüpa- | neler tesis etmek. 6 — Köy mekteplerini ar- tırmak ve buralara kuvvetli muallimler göndermek. 7 — Ecnebi lisan tedrisa- | tna büyük bir yer ayırmak. fik Efendi buraya gı ve müddei umumi Cemil B. tarafından — isticvap olunmuş- lardır. Bunların Balıkesire ge- tirilmeleri İvrindinin Malhca köyünden Hacı Halil deki maznunun — tahkikatile alâkadardır. Faik Muhittin B. Evvelki gün İzmirde kapa- nan Serbes Cümhuriyet gar- | etesinin başmuharriri doktor Faik Muhittin Bey Halk fır- kasına girmiştir. Cemil B. Şehrimizde Halk fırkası namına teşkilâ- ta memur olan Tekirdağ meb- 'usu Cemil B. dün şehrimize gelmiştir. Tek Taksi Belediye tek taksi talimat- namesinin — bazı maddelerini | yeniden tadil etmiştir. Tadilât neticesi ilân edilecektir. hazırlanarak- tatbi- | ee g' imişler | değildir; | “Anadolu,, ... Sözün Kısası Bir Zeynel Besim Daha! İzmirde (Sorbes Cümhuriyet gazetesi neşriyatını tatil etmi; ve başmukarriri de Halk fir için, muayyen bi kanaat sahibi olmıya hiç lü zum yoktur; bu adamlar bi fırkada bulunsunlar da hangis olursa olsun. Serbes Cümhuri: yet fırkası kapandise Hall fırkası var, ©o da olması elbette bir milliyetperver, ya- hut Sosyalist fırka çıkar, he- men oua giriverirler. Bu gibi insanlar için fırka, muayyen bir siyasi program etrafında buluşanların teşkilâtı bunlar — nazarinda fırka demek, hayat sigortası demektir: Ha "Üniyen,, sigor- tası, ha “İttihadı milli,,, ha Bunların hepsi üç aşağı, beş yukarı aynidir. — İnsanlar için Tırkalar böyle olduğu gibi, fırkelar için de insanlar birer müşteriden baş- ka birşey değildir. Fırkaya giren kimdir, nedir, ve düşü- nür, siyasi kanaati ne merkez- dedir? Bunların hiç ehemmi- yeti yok, fırkaya kaydolumması ve aidatını vermesi kâfidir * Serbes Cümhuriyet ,, baş- muharriri ve Zeynel Besim 8. gibi insanlara istinat eder | Serbes fırka yıkıldı; Halk fır- kası bu gibileri cidden kabul etmişse Ööteki Fırkanın akibe- | tinden hiçbir. ders almamış demektir. Tren Ücretleri | Şark Tarifesi Demiryolları Yüksektir Şark demiryolları nakliye üc- İretleri Anadolu hattı ücretlerinin Balıkesirde Kızıl Fazla | Balıkesir, (Hususi) — Son | aylarda kızil vükuüati artmıştır. Mekteplerde kızıla müsait - elli | dört çocuk tedavi altına alın- mışlardır. Ayrıca mektep tale- belerine de aşı yapılmaktadır. hemen hemen iki mislidir. Nafia Vekâleti Yeşilköye kadar olan köylerin imarımı nazarı itibara alarak nakliye ücretlerinin ten- zili için Şark demiryollarına bir teklif hazırinmaktadır. Hergün Bir Sual Adın Ne? Kaç Yaşındasın? Sabaha karşı Beyoğlu caddesinden geçenlerin Çallı İbrahime tesadüf etmeleri ihtimali pek çoktur. Biz de geçen gece bu saadete — nail olduk. Üstat keyiflidi, (bunu söylemiye hacet yok), üstat bizi tanı- yacak halde değildi, (bunu da söylemiye hatet yok). Derhal fırsattan istifa- de ederek ona her- günkü — suallerimizden birin sorduk: — Üstat, kaç yaşın- dasın? Çallı buna cavap ver- medi, — Adın ne? diye sor- duk. Çallı buna da vermedi. cevap