25 Ocak 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ramazan ve oruç hakkında dün karilerimizle hasbihal ettik, aldığımız cevapları arzediyoruz : Ahmet B. (Şehremini has- tane caddesi 131 ) erim : ben lâyikli- Ramazan Ve Oruç| Memleketin Karşısında Halk.. i gin hararetli bir taraftarıyım. Ne Görüyorsun: Yemek yiyorum. Eskiden ne fena idi: Hacılar, hocalar insanın vic- diyeyim. danına da karışırlardı. 4 Hakkı B. (Kumkapı, Cinci- meydanı |) — Orucun hikmeti vaz'ı biraz da zenginlikle alâkadar- dır. On bir ay bozulan mideyi eruç idmanına çekmek çok Faydalı birşeydir. Fakat kese Zirat Vaziyeti En İyi Vaziyette Bu- lunan Mıntaka Konya Havalisidir Edirne — Yağışlı havalar zeriyatı sekteye uğratmıştır. Kocaeli — Mezruat kuv- vetlidir. İlerde donlardan kor- kulmaktadır. Bursa — Donlardan- kor- kulmaktadır. Manisa — Şimal ve şimali şarki köylerinde tarla fareleri çoğalmıştır. İzmir — Arpa, buğday, bakla, bezelye mezruatı geçen seneye nazaran iyidir, Antalya — Öküz vebası boşluğuna inzımam ;eden mide | vardır. hayatı yıkar. * boşluğu Allahın emaneti ölan | Konya — Havanın rütubet ve suhuüneti mezruatın iyi bü- yümesine yardım etmektedir. Ömer B. (Tarlabaşında 112) | Mezruat geçen seneye nisbetle — Şimdiki ramazan günleri eski ramazan günleri gibi değil. | Eskiden oruç tutmıyanlara fena ! mazarla bakarlar:, bu suretle sofular oruç tutmyanlara ma- nevi eziyet etmiş olurlardı. Çok şükür, şimdi bu haller yok. Herkes bütün hareketle- rinde serbestir. * Osman B. (Maçka, Berne apartımanı ) — Eskiden ne fena idi: Oruç tutmamak, ibadet et- memek en büyük bir kabahat eddedilirdi! Hocalar ve hükü- met vicdanıma göre hareket edenleri cezalandırırlardı. Şim- di herkes serbestir. Ben oruç tutarım, tutmam; kim karışa- bilir? * Tahir Nadi B. (Muallim ve şair) — Dinin ve medeniyetin şediden menettiği riyakârlık eskiden bütün kuvvetile hü- kümferma idi. Herkes evinde nakzı siyam eder, hariçte oruçlu görünür- dü. Bua suretle hem tanrısına karşı yalanından dolayı büyük bir günah işler, hem de vatan- daşlarını iğfal ederdi. Din bir emri vicdanidir: Herkesin ka- paati vicdaniyesi ne merkezde ise onunla amel etmekte hür ve serbestir. - iyidir. Zavallı Bir Kızı İçfal Ettiler Dün polis müdüriyetine İs- tanbulun civar sayfiyelerinden birinden bir şikâyet geldi: Bu sayfiyede kimsesiz, genç ve güzel bir kız vardır. Bu kızcağızın hali ve vakti yerinde değildir. Geçinmek için ken- disine bir iş veya bir koca bulmak mecburiyetindedir. İki hafta evvel bu kızcağızın önüne konuşularından — ihtiyar bir kadın çıkar: Seni evlâtlık — alayım, evlendireyim, — der. Kızcâğız razı olarak — ihtiyar kadının evine yerleşir ve birkaç gün sonra evli bir adamın karşı- sına çıkarılır, nişandan, nikâh- tan düğünden bahsedilir. Fa- kat birkaç gün sonra kurulan bir içki masasının üzeri boşal- dığı zaman genç kız kendisi- ni nikâhsız ve nişansız olarak evli adamın kucağında bulur. Sarhoş olduğu için de mu- kavemet imkânından mahrum kalır, fakat ertesi gün nikâh ve nişan lâkırdılarının unutul- duğunu ve ihtiyar kadının evinden de atıldığını görünce zabıtaya müracaat eder. Çirkin bir hadise ile alâka- dar — olanları teşhir etmek istemediğimiz için isim yazmı- yoruz. Fakat zabıta tahkikata başlamıştır. Halk fırkasının Vilâyet kongresi dün de Tekirdağı meb'usu Cemil beyin riyaseti altında toplanmış ve bilhassa bütçenin tesbiti üzerinde çalışılmıştır. Fırkanın Vilâyet bütçesi, kabul edilen esasa göre yüz bin lira olacaktır. Kongre diğer içtimamı gelecek cuma günü öğleden sonra aktedecektir. Ziraat Kongresinin Kararları Tatbik Edililiyor MÜlit Hktasat ve tasarruf cemiyeti ta- vafından —Ankarada aktedilen omuml rirsat kengresinin kararları peyderpey tatbik sahasına vazedileceklir. Bu kar rarların başlıcaları şunlardır : 1 — Zirmat sahasındakl dere mecra- larının temizlenmesinde hükümet köy- ilere nakti ve fenni yardımlar yapa- cak, köylüler de mükellefiyet usujila bu temizliklerde beyer onar yün çağgaçak- <lardır. 2 — Ziral mahsulâttan oktruva reemi ilâçlar tecrübe- edildi! edilecektir $ —Falz ve k topu yüzde dokuzu geçmiyeceklir. 6 — Köy kanunundakinden Gahif yü- mullü Köy taavda sandıkları iyapklar caktır. 'a sonru tavsiye on — miktarının çifçilerden de murahhas bulunacaktır. Traktörde Fakir Gaz Kullamlabilir Traktörler içm hariçten mazot almı- ya lüzüm olmadığı fikri ortaya atılmış- tır. İleri sürülen Iddla, traktörlerde ma- x0t yerine maddel esasiyeti odun olan (Fakir gez) m kullanılabileceği ve bu- nun da memleketimizde istihsali müm- kün 0ldı hağudur. PAMUK İSTİHSALÂTIMIZ MAALESEF FENADIR Bu sene pamuk istihsalâtımız hem azdır ve hem de fiatları dü- şüktür. Memleketimiz, 1929 senesinde 150,009, 1930 senesinde ise 90000 kilo ,..-x istihsala — etmiştir. eti ter | Geçensene 585 idi. Busene ise 48 kuruştur. En fazla pamuk ihraç ettiğimiz memleketler sırasile İtalya, Franza ve Yunanistandır İHRACAT EŞYAMIZIN KIYMETİ MESELESİ İhraç maddelerinin kıymetlerini arttırmak, bu süretle hariçten memleketimize fazla para celbet- mek meselesi üzerinde düşünül- mektedir. Bütün bu mallar için istihsalden baçlıyarak ibraç nihayetine kadar mevcut muamele safhaları üze- rinde ıslahat ve tadilât mevzu- bahatir. Meselâ: İstihsal, satış ve kredi işlerinin tanzimi ve kooperatifleş- tirilmesi, nakil vasıtaları tarifele- rinde tenzilât vesaire ileri sürül- mektedir. TİCARET ODASI BİR RAPOR YAPACAK İstanbul — Ticaret ve Sanayi odası oda kongresi için “ Sanayi tedrisat ve kursları ,, hakkında bir rapor kazırlıyacaktır. Raporda sanayi mekteplerinin daha ziyade iş hayatına uygun olması ve bu mekteplerden — çıkanların — daha ameli bir şekilde çalışmalarını temin içla programlarda - tadilât mevzubahis olacaktır. İKTISAT VEKÂLETİ BİR PROJE YAPIYOR Ankara, 73 (HLM.) — İktısat vekâleti Aktısadi bir proje hazırlamakta devam etmektedi. Programın sanayi - kısmında büyük: mensucat sanayli ile, küçük makine sanaylinin kuvvetle himayesi ve sanayi tedrisatına yeni bir letikamel verllmeni mevruubahistir. Halk Fırkasının Vilâyet| 4't Kongresı Dün Toplandı Cerh Vak'ası Dün Şehrın Muhtelif Yerlerinde Altı Cerh Hadisesi Oldu Dün şehrimizde altı cerh hadisesi tesbit edilmiştir: | — Aksarayda oturan Nu- ri ve Faik isminde iki şahıs bekçi Mehmet ağayı yaralayıp kaçmıştır. 2 — Büyükderede balıkçı Yorgi ailevi bir meseleden ka- yınbiraderi Teodoros ile kav- ga etmiş, onu bıçakla yarala- â- Ğılıtı'dı oturan ma- kinist Mehmet kıskançlık yü- zünden dostu Fotiyi hafiçe yi 'e $ — Erzurumlu Mustafa Beyoğlunda oturan Dimitriyi bıçıklı yaralamış ve yakalan- o — Galatada Kısmet ha- nında oturan Madam Beti ayni yerde oturan Fransuva ile kavga etmiş ve birbirini hafifçe yınlııııdırdı Mermi Abidesinde Tehlike Mi Var ? Mermi abidesi üzerine ko- nan mermilerden bazılarının kapsülleri alınmış ve körletil- mişse de içlerindeki infilâk maddeleri, misketler çıkarılma- mıştir. — Alelâde Ya bir siperi saina konması veyahut bunların boşatılması lâzımı Askeri Müzeden Bir Çeşme Kaldırılacak bunlardan bir tehlike çıkması melhuz değilse de bir yıldırım düştüğü takdirde infilâkı ve | müthiş tahribatı muhakkaktır. | Askeri müzenin bitişiğinde | otuz sene evvel yapılan ve şimdi kullanılmıyan bir çeşme vardır. Bu çeşme 1400 sene evvel yapılan bu “ Aya-Erini ,, manastırının harici güzelliğini bozduğu gibi binaya da rütu- bet vermektedir. Bu çeşme yüzünden — müzedeki — birçok kiymetli üsar küflenmekte ve çürümektedir. Müze idaresi bu çeşmenin kaldırılmasını Müda- faai ım.tıı milliye vekâletine yaz- zamanlarda | |' ünün Tarihi 'Tohumluk Pati Ellişer Kilo Olari Mıntakalara Dağılac âknı:u veldklık Avru getirttiği tohumluk pataf 5O0 şer kilo olarak mı mıntakalara dağıtacaktır. / tohumlardan alman pati ler Adapazarı patates istasyonunca tetkik edildi sonra muhite uyan patat€ den tohumluk mübayaa lecektir. Borçlar Meselesi Mi zakere Safhasınd Bir rivayete nazaran Dü umumiye hükümetimize cevap vermiye karar vet Bu cevabın, noktai vra | kın olacağı tahmin ci Güzellik Kaıraliçe! Meselesi Muallâkti Güzellik kıraliçesinin Avı gidebilmesi için muallimlil İstila etmesi, bo takdirde de sil ücreti olan 1750 İirayı mesi veya vermek — için göstermesi icap etmektedir. Güzellik müsabakasım * eden Yunus Nadi B. bu met ı halij için Ankaraya gitmiştir. Diğer bir habere göre E 1 İ Sportmg Balosu Sporting kulüp dün gece karada senelik balosunu tir. Baloda Mecliz reisi de bulunmuştur. Yeni Adana Gazeti Bir yazışı Meclis aleybif görüldüğü için Yeni gazetesi aleyhinde takibat pılacaktır. İzciler Lâyihası Meclisin bütçe encümeni ler lâyihası kabul etmiştir. Seyyah Kafilesi Ayın” yirikt / yedinci gant çahi 460 kişilik Amerikalı bir seyyab gelecektir. Fransız Kabinesi İstifa Etti Fransz kabinesi Fransız çil bimaye için buğday fiatımı yük kazar vermişti. Fakat meclisin lefetine tesadüf etti. Müzakere akalliyette kaldı ve istifa etti. Yetl bineyln — esbak başvekli — Tardiğ teşkil etmesine ibtimal verilmekti Havuzların Ta Seyrisefain Haliçteki tamire karar vermiştüi bütçe dolayısile bu tamirat kısım - yapılacaktır. Kütahya Hattı Gütahya - Balıkesir - bati ikmali için ancak 68 kilori dahilinde ray döşenmesi mıştır. Bu ameliyenin yaz * nuna kadar ikmal ed ümit olunmaktadır. ha Son Posta'nın Resimli Hıkayesı. 4: Hasan B. — Davulumun ipi zincir Dikme ocağıma incir Düş papeli Selim Ragıp İ—ı—-—b—hıd 2: Hasan B. — Davulumun ipi kısa Çektim heyamola yısa Ver birini, Zekeriya ! Sende iki papel varsa Pazar Ola Hasan B. Ve Son Postacılaf 3: Hasan B. — Davulumun Oldu boynum didik, didik | Etme yahu ipi ilmik : Hasan B. Hasan beyde yok metelik. | aa ÖlNi Va ae — Davulumun ipi halat Hasan bey sana Aç kasayı Halil Oradadır. hayat,