10 Şubat 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Şubat 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

vurzs DERENE — VN P AA MA AAT MA0, Şubat T SÖON Posta: ——— — N imli Makale İmanları Çürüyen İnkılâpçılar Falih Rıfkı Bey geçen gün Miülliyette yazıyordu: “Bir buçuk iki-senedenberi Türk havasına bir durgunluk Çöktü. Eski bayramların dör- düncü gününü hatırlar mısınız? Hemen hergünümüz işte böyle, it ve dalgın geçiyor. Uzun bir nevbetten çıkmış Bibiyiz. Kafamız boş, dilimiz tutuk, damarımızda eski sıcak kanm bir donmuşluğu var. Bir türlü heyecanlanmıyoruz. Boş __ll.:p kadar ıssız çöl ne olabi- Âr?.. x4 Aka Gündüz (Cumburiyet) te evvelki gün şu satırları ya- Zıiyordu : “Tehlikeler, tecrübeler için- de gördükten sonra iliklerine kadar öz inkılâpçı olduklarına inandığım bazı doslarımı oku- Yorum. Okudukça görüyorum ki, kafalarında biriken sinir şebekesi bir yumuşaklık, adeta bir “pamukakilik,, peyda et- miş, Hiç için etrafa ateş püs- kürürlerken, yanmış ve yakmış âteş için pestillik, palüzelik Bösteriyorlar. ,, * Yukardaki — birinci — fıkra doğrudan — doğruya, — ikincisi bilvasıta gösteriyor ki, bazı İnlalâpçılar eski heyecanlarını, eski mefküre kuvvetlerini kay betmişlerdir. * Dünyanın bütün ümidi Rus Ahtilâlcılarının imanlarını kay- bederek gevşemcsinde, konfor Ve gservet içinde sinirlerinin yumuşamasındadır. Çünkü, Ogün Bolşeviklik kalmıyacak, Rus ihtilâli kendiliğinden yıkr Mi İman kuvvetini, muvaffaki- yet gürürü, refah, servet. ve sefahet öldürür. Bizde bazı inkılâpçıların, eski — beyecanı duyamamalarının sebebi de budur. Bunlar muvaffakiyetle- rine mağrur olanlar, imanları- mı refah ve şöbrete satanlar- dır. Çünkü zaten bunlar inkı- Yâba imanederek inanmiş de- ğillerdir. Rahat , bir hayat, bol bir servet, ve parlak bir şöhret onların gözlerini karartır, — si- nirlerini yumuşatır. ve hayti- yetlerini öldürür. İşte Türk — inkilâbmin en büyük tehlikesi buradadır. Ha- kıkt inkilâpcılar, inkilâbı ko- rumak için, içlerinde çürüklük Alâimi gösterenleri, çürük bir diş gibi, söküp atmalıdırlar. Çünkü bu çürük diş diğer dişlere de zarar - verebilir ve belki bir apse yaparak bütün inkilâbı tehlikeye koyabilir. İspanyada Teşrii Vaziyet Madrit, 8 (A.A) — Cortes Meclislerinin içtimaa daveti ve unu esasi ile mücmmen hak Ve hürriyetlerin , mesken masu- Kiyeti müstesna olmak Üzere yeniden — indesi — bakkımdaki 'arnameler resmi ceridede İntişar etmiştir. Yeni Cortes — meclislerinin fevkalâde bir mahiyette ola- takları ve —kanunu — esasiyi tadil salâhiyetini haiz söylenmektedir. l Res * Kadınlar Tufey'ılikten 1 — Kadınlar kocalarının isim ve mev- kil ile iftihar eder ve kocaları namına ça- lum satarlar. Çünkü koendilerinde iftihar edebilecek birşey yoktur. Ormanlar Yeni Kanunda Çok Mühim Esaslar Var Ankara, 9 (H.M.) — Yeni orman kanunu lâyihası yakın- da M. Meclisinde muhtelit en- cümende müzakere olunacak- tır. Kanunda: Azami on sene zarfında — bütün — ormanların, hudutlarını gösteren haritalar- la vaziyetlerinin tesbiti, fenni sürette — muhafazaları, harap olanların ihyası, ormanlardan çok istifadeler temini, mevcut ormanalar kullanılıp bittiği tık- dirde bunların yeriııe. yeni ormanlar vücuda getirilmesi, bötün ormanların umami nakil vasıtaları şebekesine bağlan- ması gibi maddeler vardır. Gene lâyihaye göre, İktısat Vekâleti ormanların istismarı için hususi teşkilât yapacak, ayrı bir kasa vücuda getire- vek mali muamelâtı Maliyeden ayıracak, ormanlar için müs- takil bir varidat bilânçosu ya- pacak, bu varidatın yüzde A ihtiyat sermaye baline neşredildikten sonra ormanlarda hayvan ot- latmak yasak edilecek, fabri- kalar ormanlardan dört kilo- metre uzakta olacaktır. Beygirli Ziraat Bu Sınıf Çiftçilere Yardım Yapılacak Ankara, 9 (H.M. )— İktısat vekâleti memleketimizde bey- girle ziraati takviye etmek ve mümkün olduğu kadar yaymak emelindedir. Beygirle ziraat yapan köylüye vâsi kolaylıklar gösterilecektir. SON POSTA: Bu noktai nazarı vaktile traktörlere ait neşriyatı — yaptığımız — zaman müdafaa etmiş ve doğru yo- lwn bu yol - olacağına — işaret etmiştik. Talebe ç;tlarına Doğru Ankara, 9 ( H.M. ) — Halk fırkası büyük vilâyetlerde ta- lebe yurtları tesis ederek fakir çocukların okumalarını kolay- laştırmayı düşünmektedir. lerinde baba veya gölgede bırakacak bir meziyet yoktur. 2 — Miras yediler de babalarının isim ve mevkiite iftihar ederler. Çünkü kendi- ailelerinin şöhretini Sesi ı Musikisi | PEYAMİ SAFA” —— 3 — Bunlar, başkalarının sırtından geçi- nen tufeylilere benzerler. Cemiyete faydalı olmaktan ziyade. zararlıdırlar, Başkalarının isim ve mevkilerile değil, kendi nam ve kabiliyetinizle iftihar ediniz. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ İki Yeni Torpitomuz De-nizejg_ğirildi Ceneve , B(A. A.) — Türkiye hükümeti tarafından ısmarla- nan 2 torpito muhribinden Kabatepe ismindeki birincisi bugün Türkiye sefiri ile birçok devlet ricali hazır bulunduğu halde denize indirilmiştir. 1350 tonilâto hacminde, 98 metre uzunluğunda ve çift us- kurlu olan bu törpito muhripleri 120 milimetrelik dörder topla mücehhez olacaktır. Avusturyada Reisicümhur İntihabı Viyana, 8 (A. A.) — Reisicümhur intihabı birinci teşrinin 18 inci günü yapılacaktır. İngiltere'de——İg;s;lik Buhranı Londra, 8 (A.A.)— Ticarat odası, işsizlik komisyonuna — bir teklifte —bulunmuştur. Ticaret odası bu kadınlara — ve — on sekiz çocuklara tazminat — tahsisatı verilmemesini — ve evli olan issizleri teklifinde yaşına — gelmemiş resmi iş idareleri tarafından “kendilerine teklif edilen her hizmeti kabule mecbur tutan eski üsüle avdet edilmesini is- temiştir. Bundan b; Ticaret odası işsizlere verilen tahsisatın fazlalığına da dikkati 'celbetmiştir. Almanyada Yeni Bir Mesele Berlin, 8 (A. A.) — Prusya dahiliye nazırı, Diyet mec- lisinin feshi meselesi hakkında halkın reyine müracaat edil- mesi maksadile çelik miğferliler teşkilâtı tarafından vaki olan talebi reddedilmiştir. Ğ Tütün İnhisarında Barem Tütün inhisar memurlarının Barem cetveli Ankarada bazır- lant ştir. Bunun tatbikinde hiçbir memur açıkta kalmıyacak, deni- liyor. Hilâliahmerde Eminönü Hilâliahmer şubesi dün senelik kongresini yapımış, besaplar tetkik edilmiş, yeni Idare heyeti zeçilmiştir. İster İnan, İster İnanma! Menemende muhakeme edilen — Balıkesir İ şeyhlerinden Tevfik hoca isminde biri vardır. Benli Fatma ismi: Neclâ isminde bir genç kızı Tevfik hocaya tanıtmış. Tevfik hoca Neclâya Nakşiliğin “Amentö,, sünü | öğretmiştir. Kadını çırıl çıplak soymak, memeleri nin üzerine Loyalı kalem- le üç ayet yazmak (Amentlüi) nün icabatında! imiş. Ayetlerin ikisi gö- güste, üçüncüsü baldırda görülmüştür. Neclâya, bunlara nasıl muvafakat ini — sor- muşlar, ığlı;:::i: — Bu, yalnız bana de- ğil, kocalarından habersiz İster inan, ister minde bir kadın, | lar tekkeye devam eden di- ğer kadınlara da yazıldı, cevabını vermiş, Tevfik hocaya sormuş- — Sizden uzak, benim bir huyum vardır: Kadın- lara bayılırım, demiş. — Nakşilikte göğse ve baldıra ayet yazmak var mıdır, diye sormuşlar. — Nakşilikten anliyan : |kim? Arapça bilmiyen | köylülere |söyle, seni derli uydur. uydur hoca zanne- er! demiş. Dini kendilerine — bir şehvet — vasıtası yapacak kadar alçalan bu adam- ların hocalığına da, din- darlığına da artıkı inanmal Ticaret Odaları Müstakil Midirler, Yok- sa Resmi Daireden Mi Addedilmelidirler? Ankara, 8 (H.M.) — İktısat vekâleti Maliye vekâletine Ti- caret ve Sanayi odaları büt- çeleri hakkımnda ne suretle muamele edileceğini sormuş, Maliye vekâleti de odalar bütçelerinin mülhak — bütçeler gibi Divanı muhasebatça kon- trol ve vize edilmeleri lâzım geldiğini ileri sürmüştür. Buna vâkıf olan odalar İk- tısat vekâletine müracaat ede- rek bu fikrin odalar ka- nununa muhalif olduğunu ve odaların — müstakil — olmaları lâzimgeldiğini bildirmişlerdir. Bu meselenin birkaç ay son- ra Ankarada toplanacak olan odalar umuümi — kongresinde hararetle mevzubahis edileceği söylenmektedir. Bu — suretle odaların İktısat vekâleti ile olan vaziyeti taayyün etmiş olacaktır. Yollar İçin Bu Sene (350) Bin Lira Kondu İstanbul belediyesi 931 se- nesi bütçesine yollar için (350) bin lira tahsisat koymuştur. Belediye bu sene zarfında Hacıosman bayırı yolile Teş- vikiyedeki Çımmar crddesini ve Cihangir yollarını yapmak ta- savvurundadır. Ayrıca şehrin bozuk yolları da tamir edile- cektir. Doktorlar Ve Kazanç vergisi Ankara, 9 (H.M.) — Bazı etibba odaları Sıhhiye vekâ- letine müracant ederek dok- torlardan kazanç vergisi alın- mamasını — istemişlerdir. Bu talebin — kabul — edilmiyeceği söylenmektedir. İlk Tahsil Mecburiyeti Ankara, 9 (H. M,) — Türk çocukları ilk tahsilleri münha- sıran Türk ilk mekteplerinde yapmaları kat'i şekil almış ve bu hususta tanzim edilen kanun lâyihası Başvekâlete verilmiştir. Lâyihanın — bu - yal ) ada Mecliste — müzakere kat't — şeklini — alması — * gelecek ders senesinden itib ren tatbik sahasına girmesi muhakkak - gibidir. İki hareket, Münir Nurettin konseri ve güzel ses müsaba- kası, bizi. bu mevzuda bir kerre daha düşünmiye çağı- rıyor. Dün, bir piyasa, meclis ve- ya salon tegannisi halinde kalan Türk ses musikisi, bu- gün, meyhanelerden radyo ve gramofon stüdyolarına, hususi meclislerden umumi sahnelere çıkmış ve kendini daha geniş halk tabakalarına dinletmiyo başlamıştır. Bir buhar ittisaile yayılan bu sesin adeta bir zehirli gaz gibi halkın bedi temayüllerini boğmasına mey- dan — verilmezse, Türk — ses musikisi yeni bir merhaleye girmiş sayılır. * Münir Nurettinin son kon« serinde, karşamıza yine ayni güzide musiki beyeti çıktı: Çok yaşarsam, beynelmilel şöh- retini göreceğime emin oldu- ğum Mes'ut Cemil, yine tan bur ve viyolonselle refakat etti ve yine âni sezişlerile sazında hayret verici tenevvüler yapa rak renkli sesler — yaratti; ona kemençesile en mükem — mel tarzda arkadaşlık eder , Ruşen Ferit gene eski dere- cesini — muhafaza etti; — No- bar Efendinin kemanı gene dinçliği — hassasiyetine — ma- ni olmiyan — adaleli — seslerle ana hatları çiziyordu ve bes- tekâr Artaki Ef., gene canlı, , çevik ve mazbut bir asabiyet le çaldı. “Hanende,, yi kovan ve yeri- ne “muganni,, yi getiren, avucu şakaktan ayıran ve ağzın çarst pılmasına mani olan, mugan- ' niye ayakta —durmasını ve cigerlerinin şehikini daha fazlk temin etmesini öğreten Mü- nir Nurettini şiddetle ve ha- raretle alkışlıyan ilk hayran- larından biri de ben olmuş- tum. Bu son konserinden bah- sederken biraz inkâr ve nefil sahasına sapacak olursam, bu, hem — müsikimizin hem de Münir Nurettinin yarınına, bu- gününden daha fazla chem- miyet verdiğim içindir. x Münir Nurettin Bey, hafif bir aoğuk algınlığının sesinde açtığı hissedilmez İnce mesamelerden dolayı, hahçerevi —kabiliyetinin azamisini gösteremedi; zaten yeni teganni usulleri de ondan bunu istemez; fakat bazen, ay ışığı gi- bi yumşakyve tathegölgeler varat tında gezinen ve bazca de güneş gibi zengin ve göz kamaştırıcı bir uiya kaynağı haline gelen bu aydınlık ses, bedii. hassalarından hiçbirini kaybetmiş değildi. Yalnız — yarınki makalemde, Münir Nurettine ait ten- kilerimi " yüzüami Kösede edilmeden evvel, Türk ses mu- tikisinin en büyük seciyesi hak- kında ne düşündüğümü bildir- mek işterim. Tavukçuluk Mektehi Kaldı Ankara, 9 (H.M.) — İktı- Dzat vekâleti İstanbulda bir tavukçulak mektebi açmak ta- savvurunda iken tahsisat bu- | lalanamadığından — mektebin bu sene açılmasından vazge- çilmiştir.