17 Mart 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

“e | Halkın Sesi | İlk Tahsil, Türk Mektepleri Ve « Maarifçiler Küçük çocuklar için ik tabsilin Türk mekteplerinde yapılması mecburiyeti, biç şüphesiz umum! bir mem- muniyet uyandırdı. Dün, bu karar münasebetile görüş tüğümüz maarifçi, muallim ve müderrisler, bakınız ne söylüyorlar: (Darülfünun müderrislerin- den Hâmit Sadi B.) “Ecnebi mekteplerinin > bir mahiyette değildir. İstan bulda ancak bir iki ecnebi mektebinin tedrisatı ciddi ve esaslıdır. OEkserisi muzır mü- esseselerdir. Bunların mevcu- diyeti Türk mekteplerinin in- kişafına da mani olmaktadır. Darü'fünun dairelerinden Şerif B.) “Ecnebi mekteplerine çocuklarımızı göndermeli miyiz; göndrmemeli miyiz ? Şüphesiz ki göndermemek daha İyi olur, fakat hali bazırda buna imi görmüyorum. Çünkü mekteplerimiz kâfi olmadığı gibi ecnebi dillere ihtiyacımız gekter ve bu diller bu mektep'erde bizimkilerden daha kolay tahsil edik mektedir. * ( Darülfünun felsefe tarihi müderris vekili felsefe doktoru Orhan Sadettin B. ) — Ecnebi I Ticaret mektebi âlisi mual limlerinden Mehmet Servet B.)| “Göndermemelidir ; çünkü memleketimizin kültür kifayetsiz” liğinden istifade ederek şimdi kadar yaşıyan bu müesseseleri artık bize Avrupa düşünüş ve yaşayış hayatından getirecek pek çok şeyleri yoktur: Çocuklarına sadece lisan öğretmek istiyenle- vin bu arzularını başka türlü te- min etmeleri bir milli vazife ka- line girmiştir. Türkiyede Türkler için ecnebi (mektebi, (o Türke dost olmıyanların elinde gençliğin şuurundaki (o kesafeti tedrici (o surette (azaltmaktadır, kanaatindeyim. Ne usul itiba rile, ne verdikleri yeniliğin ve terbiyenin kıymeti itibarile bizim milli müesseselerimizden odaha kuvvetli olmiyan bu mekteplere münevverlerimizin gönterdiği te- veccühü manasız ve sebepsiz addetmiyorum; yalnız bu manayı tahlil etmek memleket lehine olmasa gerektir. , * » sn müderrislerindem Şekip — Türk çocukları ilk Orta ecnebi mekteplerine gelince Bu mektepleri hükümet sıkı bir tef #ş ve murakabeye tâbi tutmalıdır. Ço” 1: Hasan B. — O ne? Bize nırsız giri- yor! Pazar o'a hırsız başı... Böyle selâmsiz, #a- bahsiz eve girilir mi? DAHİLİ HABERLER Kiliseler Ve Hazinenin Hakkı Üsküdarda Evkafa Ait Olmak Lâzımgelen 27 Parça Emlâk Bulundu Üsküdarda ( Haç) is minde bir Ermeni kilisesi, ev- kafa ait olması lâzimyelen (100) bin liralık (27) parça emlâke tasarruf etmektedir. Bu emid- kin yerle-i (Selâmi Ali E£.) ev- kafında iken (icareteyn) Wi olarak Hristodoros isminde bir Er- meniye verilmiş, o ve varisleri buralarda akarlar, evler, dük- kânlar yaptırmışlardır. Bu zat öldüğü gibi son va- risleri olan Ağacan, Gabriyel, Mikail de hiçbir yariş bırak- madan ölmüşlerdir. Yeni ve eski kanunlarımızda bu gibi, yerleri vakıf olan emlâkin sa- hipleri öldükten sonra varis bırakmazlarsa bunların bazi- neye intikal etmesi lâzım gel mektedir. Hristodoros efen- dinin varisleri öleli birçok se- neler olduğu halde kilise her nasılsa bu emlâke tesahüp etmiştir. (927) senesinde bu emlâkin mahlâl olduğu Evka- fa haber verilmiştir. Evkaf bu hususta tahkikata başlamış ve emlâkten üçünü bularck tapusunu almış ve satmıştır. Ni Diğerleri Kenüz kilisenin idaresindedir. Bunların da ta- pusu tetkik edilmektedir. Bu günlerde senet alınması muhte- meldir. Son zamanlarda Hristo- doros efendinin çocuksuz ölen son varislerinin (İstanbulda Kaşıkçı, Püyük yeni hanlarda birçok odaları, Samatyada 300 dönüm © arazisi, (o Yedikulede birçok Oemlâkinin daha bu- landuğu evkafa haber veril miştir. Evkaf bunlarında kayıt- larını aramaktadır. Dispanserlere Verilecek Ehemmiyet Daimi encümen dün top- lanarak bütçenin hususi mu- hasebe (o kısmındaki (sıhhiye faslın konuşmuştur. Bu fasıl 240 bin lira olarak kabul serlere fazla ehemmiyet veri- lecektir. Encümen Avrupadan Dispanserler için yeni ve mükemmel malzemeler geti- rilmesini de karar altına almıştır. 21 Hırsız — Kusura bakma, Hasan Bey, seni rahatsız ettim, fakat buraya hırsızlığa | Hasan Bey, bazı evlerde aşırılacak bir gömlek değil, halimden şikâyete geldim. SON POSTA | Vilâyetin Meb'us Adedi Anlaşıldı Cetveller Sabahleyin Mahallelere Asıldı Dün belediye, vilâyet ve ticaret mektebi salonlarında çalışan makineler intihap cedvellerini tamamen bazırlamış- lardır. Cetveller öğleden sonra heyeti teftişiyeye . teslim edilmiş, belediye dairesinde marangozlar tarafından cedvek lere çerçeveler yaptırılarak “kaymakam ve nahiye müdür- leri vasıtasile “mahalle (o muhtârlarına (dağıtılmıştır. Kartal, Çatalca, Silivri, Şile kazalarında da defterlerin mahalle tevzi edildiği hakkında dün heyeti teftişiyeye — telgraflar (o gelmiştir. Bu sabah bütün mahalle- lerde cetveller asılmıştır. İstanbulda cetvelleri (o çoğaltılan köy ve mahallelerin miktarı ( 400) dür. Cetveller (15) gün askıda kalacak ve nisanın birinci gününden itibâren müntehibi sani intihabı safhası başlıyacaktır. İntihap Hakkına Sahip Olanlar Mü'bak kazalarda intihap hakkını haiz (53) bin kişi tesbit edilmiştir. İstarbulda da aşağı yukarı (300) bin kişi intihaba yürek ölücnklir. Heyeti teftişiye kâtibi umumilik bürosu dün gece Beledi- yedeki kayıtlar Üzerinden iştirak hakkını haiz kimselerin ba- kiki miktarını tesbit etmiye çalışmıştır. Bugün İstanbulun kaç müntehibi (sani ve binaenaleyh okaç meb'us çıkaracağı sureti kat'iyede anlaşılacaktı. Her yirmi bin nüfus bir meb'us seçeceğine göre dün akşama kadar tesbit edilebilen nüfusa nazara İstanbul meb'uslarının miktarı (16) ile (17) arasında olmak lâzımgelmektedir. Teftiş Heyeti Neler Yapacaktır? Heyeti teftişiye bugüne kadar ica : eden defterlerin tetki- kile iştigal etmişti. Bundan sonra da itir:z ırı tetkik edecek- tr. Teftiş beyeti arasından Av i Bey dün bir muharririmize intihap safahatı hakkında şu malâmatı vermiştir: “Teftiş heyeti (400) mahalle ve köye ait cetvel ve defter lerin tetkikini bitirerek bugün mahallelere dağıtmıştır. Kazı- larda da bu iş yapılmıştır. Yarın sabahtan itibaren cetveller mahallelere asılmak suretile ilân edilecektir. Bu dakikaya kadar İstanbulda aşağı yukarı (300) bin müntehip tesbit edilmiştir. Bu yeküna nazaran Istanbul meb'us- larınm miktarı eskisi gibi blacağa benziyor. Birçok itirazlar olmak ibtimaline binaen bekiki miktar (15) gün sonra anlaşılacaktır. Şimdi teftiş heyetinin vazifesi, mülbak kazalar- dan istişari mahiyetteki suallere cevap vermek ve yapılacak itirazları sekiz gün içinde letkik ederek iptidai hükümler ver- mektir. Teftiş heyetinin hükümlerini kabul etmiyenler mahb- kemelere müracaat ederek istinaf edebilirler. ,, Defterlere İtiraz Müddeti İstanbul Belediyesinden Meb'uslar İntihabı kanununun 12 nel maddesine tevfikan meb'us intihabı heyeti teftişiyesince tetkik ve :# !en tahkik edilen münte- hiplere ait: defterler 163-931 işbu pazartesi gününden İtibaren 15 gün ash kalmak üzerer icap eden yerlere talik edilmiştir. İntihap hakkını hair olan vatandaşlardan mezkür defterler münderecatına itiraz: olanların işbu 15 gün zarfında İstanbula belediye binasında içtima eden heyeti teftişiyeye pulsuz bir İstida ile keyfiyeti bildir- meleri bususu ilân olunur. Yalova, muhtarlarına 3: Hırmz — İşler çok bile yok. Marti? Günün Tarihi Bankasını Teşebbüsleri İş bankası tarafından “ açılacağını yazmış olduğun | şabe Karı, Diyarbekir, Tig Sivan, Malatya, Gaziantep, Üy. Air Günün Zabıta Vak'aları Yirmi Dört Saatte Olan İntihar, Sarhoşluk Ve Kazalar Samatyada, Pandeli Efendinin Bayırbahçe İsmindeki bahçesinde altı aylık ölü bir erkek çocuk cesedi bulunmuştur. Tahkikat ya- pılıyor. köprü, İnebolu, Mardin, Afyon, Antalya, Manisa ve pazarında tesis (edilecektir gö şubelerin adedi (64) e baliğ caktır. v ; Gazi Hazretleri dün İŞ er kasının Ankara merkezini ederek bir buçuk saat ii kalmışlardır. Türk - Macar Mukave! ye Macaristanla yaptığımız era alakam Şİ parafe edilecektir. Türkiye - Norveç Mukav! Norveç hükümeti ile YE| ağımız mukavelede bugün Pp” fe edilecektir. 7 Mülkiye Müfettişleri | | Gazi Hz. Trakyayı ziyar! €snasında oraya gitmiş olan gi kiye müfettişleri işlerini bitirdik. | ten sonra İstanbula dönmi gi Dün aldıkları emir üzerin Babi, » hremininde meyhaneci Yusuf eni örkedaği Raif ile beraber sarhoş olarak yoldan geçerlerken bir alacak meselesinden araları âçık olan arabacı o Mükerrem Ağaya rasgelmişler, hemen bıçak» larını çekerek üzerine atılmışlar, yralamışlar, fakat az sonra tutul” muşlardır. Mecruhun hayatı teh- likededir. Arabacıyı vuran Ralftir. » Filip isminde bir ihtiyar Rom Balıklı Rum hastanesine yatırıl- mış. Fakat iyileşmekten, ümidini keserek kendini pencereden aşağı atmıştır. Biçarenin beyni dağıl- Kişi; ii sire gitmişlerdir. İstanbulda ” | müfettiş kalmıştır. : Gnsbyeşmede ban, Haşan Türk-Rus Dostluğu yapağ fabrikasında çalışan ame- Ge 4 ayi” le Sadık Ef, kendisini makine- Türk-Rus maahedeninin ye kaptırmış, muhtelif yerlerin- | ew yıl dönümü münasek e Tevfik Rüştü B. Rusya tiye komiserliğine samimi İ | telgraf göndermiştir. Bu müs” betle bugün Moskova sefaretii” de bir resmi kabul yapıla Darülfünun Divanında den ağır surette yaralanmıştır. Hayatı ümitsizdir. * Rüsumat motörlerinde tayfa Yusuf, sarhoş bir halde Kasım- paşadaki evine gitmiş, ev halkını tehdit etmiş; cam, çerçeve kırmış, ayni evde oturan Fatma Hanım da | giy iki Beyin zmndiğı kA8f korkusundan üç aylık yavrusunu | meselesinden çıkan. ihtilaf İSİ zayi etmiştir. Yusuf takip edi | | decekti Divan top adı. Fs Make övrak gelmediğinden iş (MAİS dilemedi. “ lik Kadın Operatör A Bir o müddettenberi Has | bastanesinde asistan olarak makta olan doktor Sut” : Aa Şoför Mehmet Efendinin 2554 numaralı otomobili dün Şişane- den ineken firenleri bozulmuş. iimon İf:ndinin berber dükkâ- mına çarpmış, her tarafı parçala- mıştır. Hanım bir heyeti müneyyize #” Bunlardan beşka son 24 mast |; surunda operatörlük imtihan içikde 63 cerh vük'em daha | vermiş ve ilk kadın opel ölme olmak şerefini kazanmıştır. T. ederiz. h Haydar Rifat Bey Mahkâm Sacit Ef. hapi kendisine fena muamele yapti, iddiasile Haydar Rifat B. aleybi”* * Çocuklarının kendisine bak- mamasından sefalete düşen Üskü- darda Toygarda oturan 85 yaşında Zeynep H. dün kibrit başlarını yiyerek intihara teşebbüs etmiş kurtarılmıştır. Reşit Saffet Bey Balkan komitesi idare heyeti azalığından çekilmiştir. şe Mar öd Beye ve i Yunanlılarda mevcut Homi” Tütün İnhisarında kelimeslula anlı > Omur Giz Suriyeli bir sermayedar grüp | Türkçedir. Ve bu kelime ADİ” ile tütü inhisarı arasında cereyan | luda bugün de kullanılmakta” etmekte olan müzakere netice- | Bizim hatırımızda ikaldığına Sö” lenmiştir, Grup memleketimizden | Gihakik Anadoluda böyle bir ilk sene (60) bin kilo tütün alacak, sonra bu miktar (100) bin kiloya çıkaracaktır. usul 4: Hasan B. —A gözüm, şimdi hırsızlığın Si, leri değişti. Böyl, reden girmek eski MÜ ya Diçimine getirip yüz hinlerce Ira vurduktan sez? otomobilden aşağı görmüyor musU” kesat gidiyor