23 Mart 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Mart 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

za lm (LOT FARER DÜMENİ KIRDI Sabık Dostumuz Pariste Neler Anlattı?.. | Baş tarafı 1 inci sayfada | Yarayı efkâri O umumiyeye geyet “açık ve olduğu gibi göstermek istediğimden kema- Ni teessürle Obu O beyanatı “Paris - Midi, © gazetesinden aynen naklediyorum: Ankaraya sahabeti mahsu- sa altında götürülerek Türk ocağında konferans verdirilen sabık OTürk dostunun işte beyanatı: “— Türkiyede, bilhassa İstanbul ve Ankarada yirmi beş gün kaldım. Oranın umu- mi vaziyeti hakkında intibaa- tını mı soruyorsunuz? Eh işte.. Parlak değildi. Vaziyet karı- gık ve endişelidir. Benim fik- rime göre, orada çok Şeyler cereyan ediyor. Gazetelerde son intihabatın neticesini oku- muşsunuzdur. Bu da hiç şaya- nı kayıt bir tebeddül vücuda getirmemiştir. Türkiyede iktisadi vaziyet Avrupahın berhangi bir mem- leketindeki iktisadi vaziyetten daha endişebahştır. Tam bir inhidam! (İstanbulda © nüfus (1,300,000) olacak yerde asla (650,000) den fazlayı bulama- mıştır. İzmir daha çabuk göç- mektedir. — Ya Ankara? — Ankara, bu hayalet şeh- ri çok geniştir, fakat çokaz meskündur. Bu siyasi bir merkezi (o bükümettir; başka birşey değil! Çok ziya var -on adımda bir fenere tesadüf edildi - fakat bütün bunlar elekirile tenvir edilmiş bir sahra manzarasını arzediyor. İşte bununla beraber bütün bunlar çok şayanı dikkattir. lerin bu müellim haline te- essüf etmekten başka birşey yapılamaz! — Ya konferanslarınız? — Gerek İstanbulda, gerek Ankara Türk ocağında birçok konferanslar verdim. Edebiyat hududundan dışarı çıkmadım. Zannedersem ( samilerim de memnun kaldılar. Bir kere daha Fransız “Esprit, sine karşı besledikleri O teveccühü izah ettiler. İşte bukadar... ,, Klot Farerin bu beya- natını yukarda (o okudunuz. Bu, hakiki bir Türk dostuna yakışacak beyanat mıdır? Mücadelei milliye esnasın- da geldiği zaman, el üstünde taşınan, namına sokaklar açılan He münevver, edip adam, ani bir teessüre kapılarak böyle bir beyanatta bulunmalı midi? Ve eğer, bu döneklik Klot Farerin İstanbul seyahati esna- sında yapılan bazı neşriyattan doğmuşsa, bir (o mütefekkir ve bir edip geçinen adam bunlara ehemmiyet (o vermeli mi idi? Adviye Mümtaz TEŞEKKÜR Refika ve hemşiremizin cenaze merasimine iştirak ve telgraf ve mektupla taziyet lütfunda bulunan zevatın ibzal ettikleri samimi ve lütufkâr alâka ve tesellilerinden dolayı mütehassis ve minnettar kalan ailemiz, derin teessürleri sebebile ayrı ayrı teşekkür etmek imkânıni bulamadiklarından ku- surumuzun elemlerimize bağı: masını ve bu suretle alenen vaki minnet ve şükranlarımızın lütfen kabul ei rica ederiz. meb'asu OH. Fakültesi | reisi Salâhattin müderris Tahir > ŞEHİRLERİMİZ ARASINDA NİÇİN 52 SON POSTA il HAVA POSTASI YAPMIYORUZ? TŞESEİ Şimdiye Kadar Yapı- lan Teşebbüsler Ni- çin AkimKalmıştır?. Amerikada naklederler. Bilhassa İstanbuldan Avrupaya — ML Be tayyare ile hayvan bile tavuk ve at nakliyatını tayyare ile yaparlar Tayyarecilik harp işinde ol- duğu gibi, posta ve seyahat işlerinde de büyük rol oyna- mıya başlamıştır. Bugün Avrupa ve Amerika- da birbirine tayyare ile bağ- lanmamış büyük şehir yok gibidir. Seri nakliyat hemen de munhasıran tayyare ile yapı- lır. Tren gibi, tayyareler de her gün muayyen saatlerde hare- ket eder ve muayyen seferler yaparlar, Nakliye vasıtası noktasından çok fakir olan memleketimizde tayyarelerin büyük rolü olmak lâzımdır. Fakat şimdiye kadar bu sahada bir adım bile atıla- mamıştır. Bu hususta yaptığımız tah- kikat, bize hayrete şayan ne- iceler vermiştir. Şimdiye ka- lar bizde de tayyare postaları esisi mümkün iken, bazı kim- selerin becerik; yüzünden bütün teşebbüsler akim kal mıştır. 'ayseride Tayyare Fabrikası Hükümet birkaç sene evvel Yunkers Alman şirketine mü- racaat ederek Türkiyede nak- liyatı havaiye postaları tesisini istemiştir. Bunu haber alan Fransız ve diğer Alman şir- ketleri de hükümete müracaat etmişlerdir. Fakat hükümet bunu imti- yaz halinde verebilmek için Bir Muallimi Yaraladılar Adana, (Hususi) — Kara- isalı civarında Tapucu köyünün ilk mektep muallimi Mehmet Nuri Efendi, gece evnde ya: tarken birkaç kişinin tecavü- züne uğramış, yedi yerinden yaralanmıştır. Nuri Efendiyi yaralıyanlar kaçmışlardır. Bu zat daha evvel Tarsus eytam müdürlüğünde bulunmuştur. Sanayi Nümune Sergisi Milli İktisat ve tasarruf ce- miyeti tarafından Ankarada do- kuz nisan 931 de açılacak ikinci milli sanayi nümune sergisi için Ankara ile doğru iltisakı olan hatlarla Fevzipaşa, Malatya hattında tenzilâtlı tarife tatbik edilecektir. Bu tarifeden isti- fade edecekler sergide eşya teşhir edenlerle bu eşyanın nakli için muteberdir. Gidiş ve nakil için müddet 20 marttan 20 nisana kadar, dönüş için de 20 nisandan 5 mayısa ka- dardır. Türkiyede bir fabrika inşasını şart koşmuştur. Bu şartı yalnız Yunkers şirketi kabul etmiş ve arada bir mukavele akte- dilmiştir. Bu mukavele muci- bince fabrika Kayseride yapı- lacak, dört sene zarfında tay- yare yapabilecek hale geti- rilecekti. Şirket Kayseride inşaata başladı. Fakat bu işte Yun- kers okumpanyasına (delâlet edenler, şirketi sağdan, soldan vurmuş, o buradaki israfa boğmuşlardır. tesisatını; Nihayet şirket masrafın altından kal- / kamamış, fabrikayı yapmaktan mobiline bir hanımla bir genç yaptıktan sonra Davutpaşada İşliyen Hava Postaları Tayyare ile ağır, hafif her türlü eşya naklolunur. Burada tayyareye piyano yükletildiğini görüyoruz. vazgeçmiş, şirketi de ederek çekilip gitmiştir. Fabrika Yapan Yok tasfiye Bu tecrübeden sonra ecnebi | şirketler” Türkiyede © tayyare fabrikası yapmıya yanaşmıyor- lar, fabrika yapmadıkça biz de onların Türkiyede hava seferleri tesis etmelerine mü- saade etmiyoruz. Zaten salâ- hiyettar kimselerin beyanına göre, tayyare yapmak için icap eden iptidai mevat Tür- kiyede bulunmadığı için, bu- rada tayyare fabri yapmak ta mümkün değildir. İşte bizde nakliye hava Yolcu tayyareleri, tren kadar rahat bir yolculuk temin eden nakil vasıtaları haline gelmiştir Bir Kadın Âşıkile Bera- ber Kocası Tarafından Polise Verildi Çarşamba günü, Samatyadan şöför Cemal Efendinin oto- binmişler bir, saatlik bir tur deniz kenarına inmişler. Bu çiftler otomobilin perdelerini indirdikleri için şoförün nazarı dikkatini celbetmiş, Hanımın Gazlıda oturan Ahmet B namında bir zatın refikası olduğunu tanıyan şoför doğru Ahmet Beye giderek vaziyeti haber vermiş. Ahmet B. iki şoförle ve araba ile Davutpaşaya gelmiş; deniz ii kenarında baş başa ko- nuşan refikasile âşıkını yakalıyarak otomobile koymuş, doğruca Aksaraya merkezine götürmüştür. Ahmet Bey kadınla erkekten davacıdr. Merkez şoförleri de isticvap etmiştir. Tokat Meclisi Umumisi Tokat, (Hususi) — Umumi meclis toplanmalarına nihayet vermiştir. Daimi encümene Hüsamettin (Artuva), Ziya (Er- baa), Abdullah (Tokat), Sıtkı (Zile) Beyler seçilmişlerdir. balm a ai Köylünün Doktor İhtiyacı Afyon, (Hususi) — Vilâyet seyyar doktoru tarafından bir senede muayene edilen köylü adedi (17) bindir. i postalarının tecessüs edememe- sinin birinci sebebi budur. Mevcut Seferler İstanbulda biri İtalyanların, diğeri Fransızların, üçüncüsü Almanların üç hava istasyon- ları yardır. İtalyan hava postaları İstan- bulla Pire ve Brendizi arasında işler. İstasyonları İstinyededir. Hergün bir tayyare kalkarak yolcu ve eşya nekletmektedir. Fransız hava postası Bükreş ve Paris arasında işler. Hergür Yeşilköyden bir tayyare kal- kar. Bükfeşe ve Parise yolcu ve eşya götürür. Almanlar geçen sene hü- kümetle anlaşarak İstanbulla Berlin arasında bir hava pos- tasi tesis etmişlerdir. Fakat Almanlara yalnız mektup ve paket nakline müsaade edil- miştir. Almanlar yeni bir tay- yare İstasyonu tesisine çalı şıyorlarsa da, şimdiye kadar muvaffak olamamışlardır. Tayyare cemiyeti iki sene- denberi Bursadan başlıyarak büyük şehirler arasında hava postaları tesis edeceğini ilân etmişse de şimdiye kadar fili bir teşebbüs yapılmamıştır. Memleketin hava poslalarına şiddetle ihtiyacı vardır. Bütün dünyada tayyare (seferleri, tren ve otomobil seferleri ka- dar kolaylaştığı ve çoğaldığı nalde, bizde hâlâ tayyarelerden nakliye işlerinde istifade edile- memesi herhalde acı birşeydir. İrtica Maznunları Tokatta 28 Kişi Muhakeme Ediliyor Tokat, (Hususi) — Hususi bir evde toplanarak âyin yap- tıkları iddiasile (15)i erkek, (13) ö kadın olmak üzere (28) tarikat * mensubunun O burada ağir ceza mahkemesinde mu- hakemeleri yapılmıştır. Bu (28) kişi evde toplu bir halde bu- lunurken zabıta gelerek ken- dilerini (o yakalamıştır. e Celse açıldığı ozaman maznunların usulen duruşmaları » yapılmış, sonra mahkeme reisi İbrahim Bey, evde toplanmalarının | Sönca “© sebebini sormuştur. Maznün- ların verdikleri ceyap, ifade farkı ile şudur: — Biz Balak baka zade Hü- seyin Beyin evinde mevlide gitmiştik. OSonra birdenbire polisler gelip evi abluka etti- ler ve. bizi tuttuler. Zikredip Karaşi, 21 TA (A. A.Y Gandi, maballi kongre — larına gönderdiği bir teli 24 martta yapılması kop kararlaştırılmış olan mu alay ile o tarihten sonra lacak tezahürlere ait bazı lardan vaz geçilmesini iste tir. Ayrıca vali umumi © hususi surette görüşerö sali hiyettar bir İngiliz hey Hindistana gelmesini ist mütalâası kabul edilmiştir. Amerikada Kazalar Nevyork, 21 (A.A) — rikada muhtelif kazala ye den her sene ölenlerin takribi 100 bin kişiyi bulduğu veb yekünun daimi surette ki makta bulunduğu anlaşılmış Zelzele Londra, 21 (A.A) — sabah (Staffordshirenord) hafif iki zelzele olm Kasaba ahalisi dehşet içindi kalmışlardır. Yeni Bir Rekor Niami, 21 A.A) — wood bir kano otomobille - »tte vasati olarak 162 kğ metre 756 metre kateti suretile dünya sür'at reko kırmıştır. Cilveli Mehmet Karısını Kaçırdığı Ada” mı Niçin Vurdu? Karagümrükte bir cinayfi oldu, Manav Ali Rıza ismi biri, Cilveli Mehmet denile? bir adam tarafından yaral Öyle bir adam ki, Ali Ri bunun, karısını kaçırdığını İ dia ediyor. Meselenin esası şudur: Ali Riza seyyar manardi Nazmiye adlı bir e di » lenmiştir. Biri sekiz, dört yaşlarında iki de çocuğl vardır. Aralarında da kaf” eksik değildir. Bu bayat bıkan kadın, bir gün © bırakarak O kaçmıştır. Yold8" cakiden tanıdığı Cüveli MERİ mede rasgelmiş, vaziyeti latmış, o da: — Gel benimle, dei Fatihte bir oda tutmuşlar. S0” ra Mehmet Samatyada salt mensucat fabrikasına yerle$ miş, böylece (müşterek Ali hayat kurmuşlar. Vakta Ki bet kadının nerede olduğunu hab” almış, hemen fabrikaya hoş kapıda beklemiş; çıkar çık? k dını kolundan tutup: — Gel beraber! demiş: ni nie Mehmet yetiş ve demiş — Karına daha evvel sahip olaydın. Şimdi iş işten ke Kavga ke bıçağını > çekmiş vurmuştur , — nesi Müstahdemin Talimatna' yes Şehir meclisinde çıkan “same müstahdimin talimats bisılmak için dün ms verilmiştir. Talimatname pir sanda ilân edilecektir. ği ilâhi abi okuduğumuz umuz doğru dir. da 4 Bu vaziyet. karşısın! iimesir* din gahitlerinin dinlen ye lüzum gösterildi. Max” ulu, dan ikisi de ei muyordi. Celse (talik Enver