26 Mart 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Şarlonun Seyahati Avrupada Tehlike M. ZEKERİYA Şarlo Avrupayı o dolaşıyor. İngilterede bir kırala yapılan Merasimden daha böyük me- Fasimle karşılandı. İngiliz baş- onu evine misafir etti, Şarlo Berlinde ayni istikba- © mazhar oldu. Şimdi Fran bulunuyor. Fransız bari- “iye nazırı, bütün dünyanın elki de en çok sevdiği bu sevimli artisti yemeğe davet iyor. Bu hadise, dünyadaki kıy- Metlerin değiştiğini göstermesi İtibarile çok dikkate şayandır. giliz Veliahtı bile gittiği yer- de bu samimi istikbale maz- olmamıştır. Eskiden padişahlara ve kı- “Mâra yapılan merasimin şimdi Shema artistlerine yapılmasının *ebebi şudur: Şarlo. halkın Kırallar, Veliabtlar oo tepe- yaşıyan (o tufeyli omah- lâklardır. Bugün halk tufeyli- €rs değil, kendi içinden ye- lere hürmet ve muhabbet Böstermektedir. Halkı temsi! €n hükümetler de, halkın ni adamıdır. kazanmak ve onun ine hürmet ettiğini göster Vek için, halkın adamına hür- Met etmek mecburiyetini duy- maktadır. İşte Şarlonun mazhar olmak- bulunduğu istikbalin manası » Almanya ile Avusturya bir ük itilâfı aktettiler, Tame- Pin iktisadi mahiyeti (haiz bü itilaf, Avrupada bü- Yük bir gürültü kopardı. Bil- basan Fransa hükümeti ve Fransız matbuatı bu hadiseyi Protesto edecek kadar ileri Bittiler, Bütün, dünyayı kasıp kavu- iktisadi buhrana çare aran- Zaman, Cemiyeti Akvam at encümeni, bütün Avru- devletleri arasında bir güm- itilâfı aktini teklif etmişti ma bütün devletler bir ta- bu hususi şartlar ileri sürerek fikrin tahakkukuna mani “data, nn Özerine Fransız ha- ba mazırı Briyan bir Avrw- birliği fikri ortaya atmıştı. daha iktisadi hiyeti bai “acakt, mahiye miz mağ Fransızların ortaya Aş an bu fikir, Almanlarla ahılar tarafından ta- tüy ettirilince, Fransa sö- 2 © döndü ve kendi fikri- lag, “eyhinde bulunmıya baş- “ Çünkü, bu iletısadi itilâfın tel dan siyasi bir anlaşma Mad z Daha Bismark zama- beri Alman hükümetleri de Malay 79 bu şekilde başla- * 1. Bugün ayni hadisenin türünden korkuyorlar, badisenin bir daha te- tiği hakikat o şudur: Syagi çaki İktisadi buhran, Yeni rma ve belkide Yasi kay alara yol had Yanl, bütüm dün- orktuğu tehlikeye di yaklaşılmaktadır. za tej Yit A 0 Ee işi insanlar göremer, derler. Çok Garip!.. Suriye (o Gazetelerinin Ehemmiyetli Bulduk ları Nokta Nedir? Halep, (Hususi) — Suriye gazetelerinin (oson (günlerde ehemmiyetle bahsettikleri me- selleerden biri de Türkiyedeki İngiliz ve Amerikan sefirleri- nin bu sene yaz tatillerini Suriyede geçirmiye karar ver miş olmaları haberidir. Be gazetelere göre bu iki sefir nisan (ortalarında ailelerile birlikte (OSuriyeye gelecekler, Balebek harabelerini ziyaretten sonra OŞama © uğrayacaklar, bir müddet geçince de Flstine gideceklerdir. Suriye gazeteleri bu seys- hattan ehemmiyetle bahsettik- leri halde bu ebemmiyetin sebebini bir türlü şa et- miyorlar. Denizli Meb'usları Denizli, 25 (Hususi) — De- nizlinin bu intihapta altı meb'- us çıkaracağı anlaşılmıştır. Türk - Bulgar Bürosu Sofya, 24 (H. M.) — Bulk garistanın o birçok yerlerinde şubesi bulunmak üzere Sofyada bir Türk - Bulgar bürosu açıl- mıştır. Bu böro Türkiye ile sınai münasebetler maksadını takip ede- icari, tesisi cektir Efganistan Hukuk Müşavirliği Ankara, 24 — Efganistan- dan istenilen hukuk müşavir liği için taliplerden divan temyiz müddei umumişi Rifat Bey intihap olunmuştur. Hizmeti Vatan'ya Maaşı . Ankara — Sabık (Musul meb'usu Nuri Beyle ölen diğer Nuri Beyin veresesine, sebke- den vatani hizmetlerine mu- kabil bir miktar maaş tahsisi hakkında bükümetin (teklifi bütçe enclimeninden çıkmıştır. Sivas - Erzurum Hattı Yülyüs Berger, Briske ve Prol Alman şirketleri, Siyas- Erzurum hattını müştereken yapacakları hakkında Nafia vekâletine müracaat etmişler- dir. Vekâlet şirketlerin teklif- lerini tetkik etmektedir. 1 — Amerikada insanlara yük taşıtmaz, hamallık ettirmezler. Hayvanların göreceği | Son Postanın Resimli e 2 — Amerikada hayvanlar da yük taşı- mazlar. Makinenin yapabileceği Işi bayvan- lara gördürmek günahtır, derler. Binlerce Kişi Meb'us Me eğ * Olmak İstigor; Fakat... Ankara, 25 (H.M.) — Salâhiyettar makamlardan en küçük bir haberin bile sızmamakta olmasına rağmen, kimlerin meb'us olacakları ve kimlerin olmıyacakları meselesi etrafında tahmin yapılması devam etmektedir. Son rivayetlere nazaran: 1 — Aydın, İzmir, İstanbul, Adana, Konya ve Trabzon web'usları arasında tebeddülât olacaktır. 2 — Gazi antep meb'usu Ali Cenani ve Malatya meb'usu Fazl Berki Beyler, ticaret ile meşgul olmayı daha münasip gördükleri için yeniden meb'us olmıya talip göşünmemişlerdir. 3 — Namzet listesine dahil edilmeleri ricası ile talepname- ler gelmekte berdevamdır. Son talipler arasında: Sabık İstanbul Şehremini Emin, sabık iskân umum müdürü Hacı Mehmet, Ankara Gazi enstitüsü muallimlerinden Mehmet Saftet, Münür Hüsrev, sabık Diyşiribekir meb'usu Zülfü, Rize umumi meclisinden Galip, mütâkait miralay Ragıp Kemal, Ordudan Ünyeli Mahmut, Fatsalı Ahmet, Şibinkarahisardan bâkim Talât, sabık fırka mutemedi Hüsnü Beyler vardır, 4 — Fakat gerek bu talipler arasında, gerek bundan evvel isimleri geçen zevat meyahinda, ricalarının kabul edile- ceğinden emin olanlar bulunduğunu zannetmek hatadır. Talip- lerin içinden öç beş kişi ümit etmekte haklı olabilirler. Fakat azim ekseriyetin bu talebi kendiliklerinden yaptıkları mu- hakkaktır. Bunun önüne geçmeli te mümkün değildir. Muhak- kak olan nokta, taliplerin arasından en faydalıların seçilmeleri- nin arzu edildiğindedir. 5 — Bugün prensip itibarile tekarrür etmiş görünen bir nokta vardır: Eski meb'usların azim ekseriyeti tekrar intihap edilecektir. Meclise yeniden gireceklerin adedi ise belki on beş yirmi kişiye inhisar edecektir. Halbuki şimdiden (1000) talip vardır. Bu miktar, İistelerin ilin edileceği güne kadar belki bir misli artacaktır. Şuhalde taliplerin adedine nazaran, içlerinden seçilecekleri yüzde bir addetmek hatalı değildir. Mm Tevfik Salim Paşa Tıp fakültesi müderrisler mec Misi dahiliye müderrisliğine dok- tor Tevfik Salim Paşayı seçmiştir. — mma Darülfünun Emini Muammer Raşit Bey bazı resmi işlerin tesviyesi için dün Anka- raya gitmiştir. Ye m Mİ m EN İster İnan, Ankaranın imarı için| şimdiye (Okadar birçok milyonlar o sarfedildi. Se- kiz sene evvelki harap Ankara, az zamanda bir mamure balins geldi. Fakat medeni bir şeb- rin en büyük, en mübrem ihtiyacı olan suyu düşünül” medi. Ankara (güzelleşti, | fakat susuz kaldı. Nihayet bu sene tifo hastalığ salgın bir bal İster Inanma!' almca, su (meselesinin ehemmiyeti o ânlaşıldı ve bü iş için iki milyon lira sarfına ibtiyaç hissedildi. Bir şehrin, sokakların- dan, parklarından, bina- larından ve süsünden ev- vel suya ibtiyacı olduğu en basit hakikatken ve bu en basit hakikati bile anlamadığımızı göstermiş” ken, artık Ankarayı imar için takip edilen ilk siya- setin selâmetine: İster İnan, İster İnanma! mn. Dam etmesini öğrenmedikçe, ve İnsanları hayvan olmaktan O kurtarmadıkça (O medenileşmek mümkün değildir. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Bir Karar.. Evvelce Kurs İmtihanı Veren Muallimler Tek- rar Kursa Gidecekler Ankara, 24 (H.M) — Ge- çen sene muallim mekteplerile liselerden mezun olmadıldarın- dan dolayı kurslara sevkedilen muallimlerin imtihan neticele- rini Maarif vekâleti kabul et- memiştir. Bu musllimler bu sene tekrar kurslara sevkedi- leceklerdir. Bu maksatla geçen sene olduğu gibi bu senede bu muallimler için İzmir, İstan- bul, Sivas ve Ankarada kurslar açılacaktır. Erzincan Valiliği Ankara, 24 — Erzincan va- liliğine eski mülkiye müfettiş- lerinden Ahmet Muhtar Bey tayin olunmuştur. Bilecik valisi Şevki Bey de tekaütlüğünü istemiştir. Baride Şark Panayırı Bu sene (6-21) eylül tarihine kadar “Bari , de bir şark pa- nayırı açılacaktır. 14 nisandan itibaren bir tayyare cevelânile davet propagandası yapılacak- tır. Tayyare 22 nisanda İs tanbula ve 28 nisanda İzmire uğrıyacaktır. Limanın Faaliyeti Geçen Seneye Nazaran Bir Hayli Artmıştır İstanbul (limanında gemi harekâtının arttığı görülmek- tedir. Geçen sene şubatında limana (1,225,000) tonluk (558) gemi uğradığı halde bu sene şubatında (1,361,000) © tonluk (600) gemi gelip geçmiştir. Bu altı yüz gemiden (250) ta- nesi muameleli, (350) tanesi transittir. Transit muamelâtı artmıştır. Bunun sebebi Rus- ya ve Romanyanın İstanbulda transit muamelâtını arttırma- sıdır. Transit gemilere yağ, su, kömür, bahri malzeme vermek ve bu suretle memle- kete para sokmak için ticaret odası yeni kararlar alınmasını İktisat Vekâletine bildirmiştir. Pamuk (İhracatımız Şubat 1931 de Mersin lima- nından (330,313) lira kıymelin- de (4,166) balya; 1930 sene- sinin ayni ayında ise (1,388,852) liralık (13,217) balya pamuk ibraç edilmiştir. ZU zi S .. Bir Talepnı Müsvea Kendimi farzederek | me kaleme “Efendim “Otuz iki nunen meb't me mani h taksiratım j beri hüki kötü sayıla taa »en İ kadar- har: Bilfarr, daire İstanbulun | ranım, Sokal niz yalanır v bir okka süt mikrop olm kadar eminin Her cib bir adamım. det smokinin atayım, bir müceddet be lüstrin iskarp ipek çorabım fımı leffen tı Gözel dar BI mahirim. Eer vâkıf o değil telerde kı cenebi o kelimi Mersi, pardo iston ve var, bonnüvi, ti, parleman, rol donör, pi raksiyon, atl lüks, mon şer, te Karlo, mo şans, rölâns, aşvas... Alafranga biraz anlarım. opera ismi ar Traviyata, Fa Assu, Marsey voyvo, Tun men Silva, De Manon, Maçiş * Selim Su rans yapması rette öğrendi ret te bilirim na bastığım mek lâzımgel hum Saffeti sinden öğren! yaparken çeki bir resmi de * Bendeniz Kâfi, Oldu Kaçal Kâ Lângada Yorgi ismind murlar tarafı miktar kaçak lunmuş ve miştir. Yorg cezasını dâ