11 Mayıs 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Mayıs 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

K 4Sıyfı SON POSTA Tuhaf Bir Macera Meraklı Bir Sinema Filimi Gibi.. Madam Sofiya, Birkaç İsim Kullanan Bir Serse- rinin Tuzağına Düşmüş.. İstanbul poğ.—dlln. meraklı bir sinema Mmacerasına pek benzeyen — bir * dolandırıcılık 1 hâdisesinden haberdar oldu. Tahkikat neticesinde öğrenil- di ki Dimitri Kostantino ismin- de bir Rum genci, Madam Sofiya ismindeki nişanlısının (46) drahmisini (1200 ) lirayı çalıp kaçmıştır. Bir muharrimiz, felâkete uğ- rıyan Madam Sofiya ile görüş- tü. Madam, bu macerayı şöyle anlatmaktadır: “— On ay kadar evvel Yu- nanistanda köyüme gitmek için trene binmiştim. Dimitri de * © trende imiş, Köyde bu gençten bir mektup aldım. Be- ni beğendiği için evlenmek Ankara, 10(Hususi) — Dün- kü Fırka grupunda, onu mü- teakiben de Meclis heyeti umu- miyesinde Başvekil İsmet Paşa, aylardanberi — beklenen — nut- kunu okudu. Bu nutuk şudur: Muhterem Efendiler, Tasavvurlarını bildiğiniz, tec- rübe ettiğiniz bir hükümetin içinde buluduğumuz en son vaziyet — üzerine — düşündük- lerini buzurunuzda - söylemek için müsaade isledim.. Hükümetimiz, — memleketin dahili ve harici bir sulh ve huzur. havası içinde yaşama- sına birinci derecede ehem- miyet —atfeder. — Beynelmilel münasebetimize hâkim olan esas fikir budur. Harici siyasetimizin dostluk tesisinde mukaveleler aktinde beynelmilel içtima veteşekkül- ler iştirakinde hattı hareke- tini bu suretle izah eylemek mümkündür. Dahili siyasette huzur ve emniyetin halelden teklif ediyordu. Ben cevap (İmasuniyetl esas vazifemizdir. vermeyince bir de telgraf al- dım. Ne ise kardeşimin isra- rile nişanlandık. — Yaptığı işi Madam Sofiya ve meşhur dolandırıcı Dimitri sordüm. — İstanbulda yaptığını söyledi. İki ay sonra İstanbula — geldik. Kalyoncu kulluğunda — yerleştik. Fakat bana kendisini tacir diye tanı- tan bu adam ufak bir kahve dükkânı açtı, bu işle uğraş- mıya — başladı. — Anladım ki nişanlım — bana yalan söyle- miş. Eh, dedim, bu işte fena değil. Bu suretle aradan (7) ay geçti. Dimitri bir gün bana büyük işler yapmak iste- diğinden, eline bir takım fir- satlar geçtiğinden, fakat fazla parası olmadığı için bu işlerin peşine düşemediğinden bah- setti. Arkasından da nikâhlan- mamızı teklif etti. Fakat Yu- nanistandaki emlâkimi satmam için beni kandırmaktan da vaz geçmiyordu. Nikâhlanacağımız için ben buna da razı oldum. Yunanistana gittim, malla- rımı yok pahasına sattım ve aldığım (46) bin drahmiyi de etirip kendisine teslim ettim, Simitxi bu para ile büyük işler yapacak ve zengin ola- caktık. O, hâlâ nikâhımızın (Devamı 6 ıncı sayfada) ticaret Bizde bu gaye ki şimdiye ka- dar olduğu gibi şimdiden sonra da Cümhuriyet kanun- larının meşru ve muta ol- ması her bangi bir tereddü- de ve sakat Hmide müte- bammil olmadığının — anlaşıl- ması ve anlatılmasile temin edilmek kabildir. Yalnız Bü- yük Millet Meclisi Riyaseti Türkiye mukadderatı için kat'i bir hüküm ihtiva ettiğinin sarsılmaz bir kanaat halinde bulunması Cümhuriyetin - ser- Başvekil nutuk okurken best ve feyizli idaresinin her türlü inkişafları için temel taşıdır. Anarşik — cereyandan uzak — vatandaşların — haklarını ve hürriyetlerini eden bir hayat tarzı bu suret- le idame olunacağı kanaatin- deyim. Kuvvetli devlet otori- tesi, kuvvetli hükümet mef- , humlarını bu suretle anlıyoruz. Dahbilt idarede ve adliye ciha- zında bu maksatları temin e- temin | den vesaiti mütemadiyen art- tırmak emelimizdir. Maarifte gayelerimizin temi- ni için az masrafla çok oku- tabilmek fikirlerinin tatbikimda bilhassa mesai sarfetmek ka- rarındayız. Sıhhat mücadelele- rimiz, her müşkülât içinde baş- hea işlerimizden olmakta de- vam edecektir. İçtimai maarif hizmetlerini her vasıta ile teş- vik ve tevsi etmiye çalışacağız. ZERE- BAŞVEKİL, DÜN MECLİSTE VE İFIRKADA NUTKUNU OKUDU.. İflüs m Efendiler, aaliyeti ve memleketin hü- hem imar ve iktısadın hem alelümum devlet hayatının nizamı için mesnet olan mali düşüncelerimizden bahsetmeliyiz. Bilirsiniz ki satış Hatlerinin beynelmilel pazarlarda sür'atle tenezzülü her memleket gibi bizi de mütcessir etmiştir. Mem- leketin ihtiyatlı ve mahsulleri- nin değişikli olması sayesinde m — buhrana mukavetimiz daha Ümitbahş ve kudretli bir mahiyettedir. Bununla beraber — devlet sarfiyatmda — gayet — ihtiyatlı tedbirler ile yeni seneyi kar- mak kararını ittihaz ettik. ünüyoruz. ki bu —sayede iktısadi ve mali hayatımızı ciddi sarsıntıya maruz kılma- dan yeni istihsal safhalarına * yeni imar programlarına eçebileceğiz ve başladığımız işleri tevakkuftan vikaye ede- bileceğiz. Bu hususta en büyük tedbir olarak bütçede tasarrufatı ta- savvuru geçen bir azami de- receye çıxkırdık. Memur kad- rolarında yüzde 15 derece- sinde bir tasarruf, alelâmum masraflarda herhalde yüzde 10 tenzil, şimendifer işletmesinde çok ucuz ve tasarrufkârane bir hattı hareket takibi gibi radikal tedbirlerle alelümum bütçede geçen seneye nisbetle ümit etti- ğimiz tenakus miktarı 30 mil- I yondan hayli fazladır. |Devamı Tinci sayfamızda) Halk Fırkasının Yeni Programı, Din, Milliyet, Vatandaş Haklarını, İktısadi, Mali Ve Maarif Siyasetlerini Nasıl Tarif Ediyor?... Ankara, 9 — Bugün açılan Halk Fırkası kongresi, her- şeyden evvel Fırkanın - yeni | *anzim edilen programını tet- kik ve müzakere edecektir. | Program birkaç kısımdan mü- rekkeptir. İlk kısım- din ve milliyet, vatandaşların hukuku- nu ve devlet teşkilâtımı ihtiva ediyor. Sırasile bu mefhumlar şöyle izah ediliyor: Vatan ©" Vatan, Türk milletinin es- ki ve yüksek tarihinde ve topraklarının — derinliklerinde mevcudiyetlerini muhafaza e- den eserlerile yaşadığı! bugün- kü siyasi hudutlarımız içinde- ki yurttur. Vatan hiçbir. ka- yit ve şart altında ayrılık kabul etmez bir küldür. Millet Dil, Türkklük ve mefküre birliği ile biribirine bağlı va- tandaşların teşkil ettiği siya- d ve içtimal heyettir. Ammenin Hukuku Türk vatandaşlarına Teşki- Mtı Esasiye Kanununun ver- diği içtimat ve ferdi hürriyet, masuniyet, müsavat ve mül- kiyet haklarını mahfuz bu- kındurmak fırkamızca — ebem- miyetli - esaslardandır. ] Vergiler Ve Bütçe Meselelerininl|) * * * Halli Nasıl Düşünülüyor? İntihap Hakkı Bir dereceli intihabı tatbik etmek yüksek emellerimizden- dir. Ancak vatandaşı, intihap edeceğini tamıyabilecek vakit- ler, —şartlar ve vasıtalarla mücehhez kılmak — lâzımdır. Bunun temini — hususundaki mesainin matlüp neticeyi ve- receği 'güne kadar vatandaşı yakından tanıdığı ve emniyet ettiği insanları intihap etmekte serbest bırakmayı hakiki de- mokrasiye daha uygun buluruz. Kadınlar, Siyaset Fırka, kadınların belediye fatihabında olduğu gibi meb'us intihabında da siyasi haklarını kullanmak — için — lâzımgelen müsait zemini hazırlamayı bir vazife addecektir. Fırka, ancak, bu takdirde tariht ve şerefli hayatımızı yeni şeraite uygun siması ile ihya etmiş olaca- ğına kanidir.,, Devletin Teşkilâtı Türk milletininin idare şekli wehdeti kuva esasına müstenit olan bugünkü devlet şeklimiz- dir. Bu şekilde Büyük Millet Meclisi millet namına hâkimi- yet hakkını kullanır. Reisicüm- hur ve icra vekilleri heyeti onun içinden çıkar. Hâkimiyet birdir. Kayitsiz, tindir. Devlet şartsız mille- teşekküllerinin Den muvafığı bu olduğuna fır- | ka kanidir. İkinci Kısım Bu kısımda fırkanın mühim prensiplerinden biri de izah edilmektedir: “ Fırka Cümhuriyetin milli hâkimiyet mefküresini en iyi ve en emin bir surette tensip ve tatbik eder devlet teşek- külü olduğuna kanidir. Fırka bu sarsılmaz kanaatle Cümhu- riyeti tehlikelere karşı her yasıta ile müdafaa eder, Din Vicdani olduğundan, fırka, din fikirlerini devlet ve dünya işlerinden ve bilhassa siya- setten ayrı tutmayı milletimizin muasır terakkide başlıca mu- vaffakiyet âmili görür. şöyle | l Fırka — milletimizin -birçok | fedakârlıklarla yaptığı inkılâp- lardan doğan ve inkişaf eden prensiplere sadık kalmayı esas tutar. Türkiye cümhuriyetini halkın ayrı ayrı fertlerden mü- rekkep değil, ferdi ve içtimal hayat için iş bölümü itibarile muhtelit mesai erbabına ayrıl- mış bir camia telâkki etmek esas prensiplerimizdendir. Üçüncü Kısım Programın üçüncü kısmı ik- tısada munhasırdır. Bu fasılda esas prensipler arasında şu kayitler vardır: İktısatta hareketsiz sermaye mühimdir. Normal sermayenin yegâne membar milli tasarruf- tur. Bunun için aile hayatında umumiyetle — devlet — mahalli ve milli idarelerde tasarruf fikrini — kökleştirmek — başlıca prensipimizdir, Kredi ve sigorta meseleleri ile ihtiyacın talep ettiği ehem- miyette — iştigal — olunacaktır . thalâtın ihracattan farklı ol- maması ve en nihayet ayni kıymette olması tediye müva- zenesinin temini için elzem ad- dettiğimiz şarttır. Çiftçimizi tevzi ve istihsal kooperatifleri gibi iktısadi te- şekküllere mazhar etmek ve bu - teşekkülleri terakki ve tekâmül ettirmek gayedir. (Devami 6ıncı sayfada) Mayıs 1 l Memleket Haberi le"î Bir Hileli Bir Rezalet , İzmirde Evli Hanımla Baştan Çıkaran Kadın Yakalandi İzmir, (Hususi) — İzmir Et ve Baharat Deposu Şirketif hileli iflâs muamelesine sül ettiği tahkikat neticesi! anlaşılmış, meseleye Mi amumilik vazıyet etmiştir: Bir Rezalet İzmir, (Hususi) — Burt kadınları fuhşa teşvik ©© Acem Saadet Hanımım ! aranmış, dört evli kadıt lunmuştur. İzmirde Bir İntihar İzmir, (Hususi)— Karşı kada İntibah sokağında salı Celâl Beyin 17 yaşlaf! daki manevi kızı Mgkbull. fazla miktarda tentürdiyot * intihar etmiş, ölmüştür. Seb' bir aşk macerasıdır. Çatlıyan Tünel Balıkesir, ( Hususi ) — Bâ kesir - Kütahya — hattıf 157 inci kilometresindeki tünt çatladığını biltirmiştim. T neticesinde bu yüzden hatl işletmiye — açılmasının — möl nihayetine kadar gecikect anlaşıldı. Komünistlik Maznunlar! Adana, (Hususi) — Kof nistlik faaliyetinde bulundU ları cürmile tevkif ediler! hakkımdaki ilk tahkikat rilmiş, maznunlar adliyeye rilmiştir. Bunlar makinist M tafa Galip, kitapçı Tevi terzi Topal Ali Fehim ve P tuk Ahmet isminde dört şidir. — Makineci M n evinde komünistliğe ait © kitaplarla Nâzım Hikmet Be eserleri bulunmuştur. Felâket Görenlere Y Ceyhan ( Hususi ) — Hilâ ahmer tarafından buradaki $0 lâp felâketzedeleri için bin | ile iki vagon eşya gönderil” Bununla beraber seylâp f rarlarının pek kolay telâfi €£ lemiyeceği, gün geçtikçe d iyi anlaşılıyor. Şeşme İlicaları Çeşme ( Hususi ) — Sa Belediyesi, bir mektupla P belediyesine müracaat ed birçok Yunanlı ailelerin Çe$ ılıcalarına gelmek istedikle fakat Sakızda Türk şebb derliği bulunmadığından YA lacak muamelenin şekli | muştur. Belediye, hükümett' alacağı malümat üzerine ceV'| verecektir. y M. Nedim Mülkiye Mecmuast Mülkiye mektebi talebe miyeti — tarafında — “Müll Mektebi — Mecmuasi, ismil çıkan eserin ikinci ııyı" neşredilmiştir. Alâkadar #T lek sahiplerinin görmesi zım bir eserdir.