14 Mayıs 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

S BARİR T5 f Halkın Sesi Tasarruf Tedbir- leri Ve Halk ?ütçı açığı — vermemek için hükümet, araf kız- mında tasarruf yapıyor, bu münasebetle biz, dün, bir kam halk ile konuştuk. < Oda bize şunları söyledi: Hasan Fehmi B. ( Mütekai- dinden Şehzadebaşında Emin Nurettin mahallesi ) — Tasarruf edilecek oka- dar çok şey varki birden bire hangisini — söyliyeceğini insan şaşırıyor. Bizde bir darbı me- sel vardır. (Ön tekerlek nere- ye giderse —arkadakiler de oraya gider ) deriz. Ben lüks ve fantazinin aleyhindeyim. Evliyayı umurumuz yerli mal- ları giymeli, devairde herşey yerli mallarından temin edil meli. Süslü mobilyalara ni yet vermeliyiz. Bir an gibi basit ve mutavazı çalışmalıyız. * Turhan Bey (Kadıköy kAy- nalıfırın. sokak 24) Tasarruf demek arttırmak demektir. Ferdin evvelâ karnı doymalı sonra da bir para arttırabilmeli, Bizde karm do- yanlar pekaz. Binaenaleyh bu ekilde tasarrufa aklım ermez. Eiıde para az olduğu için ha- yat ta o nispette ucuzdur. Bu- gün evine yüz lira giren bir adam şöyle böyle yaşıyor de- mektir. Bence hükümet yüz liradan fazla maaş alanların fazlasından yüzde yirmi bir tasarruf yapmalıdır. # Cemil B. ( Kumkapı Nişan- cada 35) Hükümet bütçesinde azami tasarruf yapmakla beraber it- halât ile ihracat arasında bir tevazüin temin etmelidir. İtha- Jâtı, İkracatımızın: hiç ölmanan yarısına indirmeli. Bizde füruli ve lüks denilen gçeyler vardır. Bunlar ithal edilmemeli. Meselâ gramofon, plak, lüks otomobil ve artist kartları sokulmamalıdır. Bir senede yalnız Almanyadan 1,5 milyon- huk açık kart almışız. Bo pek günahtır. * Ali Bey ( Aksaray, Horhor caddesi 16) — Biz pek gelgeç akıllıyız. İ sene evvel bir tasarruf modası çıkardık, çay yerine ihlamur içeceğiz dedik. Hanım- larımız ipekli giymiyecek de- dik. Fakat bu bir şampanya keyfi gibi geldi geçti. Bir sene başı gecesinde hetanbulda (45000) liralık şam- panya içildi. Anlaşılıyor ki biz vesayete muhtacız. Vasimiz de hükümettir. Hükümetimiz lüks eşyanın girmesini menetmezse bile hiç olmazsa tahdit etme- lidir, ben bu kanaatteyim. » İhsan Bey ( Beykoz Yalıköy 162 ) — Otomobil —— ve — tayyare Palabıyıklı Bir Çocuk Niko On Yedi Yaşında- yım Derken Otuz Beşte Karar Kıldı Dün Müddeiumumilik Tıb- bıadliye rakı kaçakçılığından maznun — Andon oğlu Niko isminde bir adamı, yaşının tayini için göndermiştir. Ni- konun kolu mühürlüydü, Ta- bibi adil Nikoya soruyor: Kaç yaşındasın? Palabıyıklı Niko çevap veri- yor: Vallahi Efendim eh ip- te (16), cn. — Yo canım — okadar yoksun ancak (1Ö) Hilân gö- rünüyorsun. taharimi — sahih Niko — bu zannederek: — Hayır Efendim (!7T) varım. Tabibiadil Nikonun ağıını açtırdı, dişlerine baktı, göğüs kıllarını, göz kenarlarındaki kırışıkları - tetkik etti. Tibbi — mnsyese' Nikcomü (35) yaşında olduğunu göste- riyordu. Raporu da bittabi bu şekikle ' yazıldı. Bir Tacir Yoktur Galatada Çalyan hanında eldiven fabrikası sahibi M. G. Helter bir haftadanberi piya- sada gözükmemektedir. Bu adamla iş yapanlar, ken- disinin mühim miktarda borç yaparak kaçtığını söylemekte- dirler. Yanmhanesi bir hafta- danberi açılmamıştır, On gün kadar evvel de oğlu İhlyıyı kaçmıştır. nakliyatta mühim terakkiler gösteriyor. Ben şimendifer yeri- ne şöose yapılmasını bu süret- le bütçede daha farla tasarruf edilmesini düşünüyorum. Misal- mi istersiniz. İşte İstanbulun vapor ve şimendifer kumpan- Otobüslerle — rakabet yi edemedikleri için zarar edi- yorlar. * Mehmet Hikmet B. (Fener- olu merhum Âdilpaşa selâm- hığında ) — Tasarruf diyoruz. Fakat bu İsmi yalnız söylemekle ik- tifa etmek mecburiyetinde ka- hyoruz. Halbuki tasarruf mem- leketin hâlen olan vaziyetine göre olmalıdır. Meselâ bazı memurlar almış olduğu 50 lira- nin banka, — vergi — bilmem vesaire taksiti kesile kesile elde kalan 44 - 45 lira ile dört beş nüfustan ibaret olan aile- sini mi geçindirecek yoksa tasarruf mu edecek ? Aç ya- şamak mümkün olsaydı tasar- ruf mümkün olabilirdi. SON POSTA Istanbulda Münhal Me- murluk Hiç Yok Gibi.. DAHİLİ HABERLER | ! Adliyede, Karar Bildirilmeden Bir Gün Evvel Münhal Memurluklara Tayinler Yapılmış; Muhakeme Altında İse On Memur Var Memurin kadrosunda yaıdcîâ) nisbetinde tasarruf yapıl- ması hakkındaki Heyeti Vekile kararı dün Adliyeye ve Vilâ- yete tebliğ edilmiştir. Bu tebliğde bundan sonra münhal me- murluklara kimse tayin edilmemesi bildirilmiştir. Bu tebliğ Üzerine şehrimizdeki resmi dairelerde nekadar münhal memur- luk bulunduğunu öğrenmek istedik. Defterdarlıkta yalnır dört kâtiplik münbaldir. Vilâyette yalnız bir nüfus memurluğu açık- tır. Adliyede evvelsi güne kadar dört münhal vardı. Fakat Adliye intihap encümeni derhal olduğu için Adliyede bugün kalma: münhaldir. Mahkemedeki Memurlar İstanbulda muhakemelerine lüzum görülen memurların ade- di de ( 10 )u geçmemektedir. Bunlar dün tebliğ edilen He- | yeti Vekile kararına göre Ve- kâletler emrine alınacaklardır. | Kiradan Tasarruf | oğlunda —hususi — bir | bulunan kadastro fen heyeti bina kirasından tasar- maksadile bugünden itib ren tapudaki dairesine taşı- | nacaktır. Polisin Evinde Hırsız Kasımpaşada oturan polis Hikmet Efendinin evine giren hırsız. bazı eşyaları çalarak kaçmıştır. yeni memurlar tayin etmiş hiç münhal bir memuriyet tır. Şu hesaba göre İstanbulda ancak (5) memurluk Kefaletli Memurluklar Bundan — sonra — boşalacak memurluklar, eğer veznedarlık gibi kefaletli - vazifelere ait | olursa Vekâletlere bildirilecek diğer memurluklara ise kimse tayin edilmiyecek, bu vazifeler diğer memurlar arasında tak- sim edilecektir. Tıbbiyede — Merasim Memlekette Tıp - tedrisatının yıldönümüne tesadüf eden dün, Tıp Fakültesinde bütün doktor- ların ve tıp talebesinin İştirakile meraslın yapılmıştır. Tıp tedrisatı tam 531 sene evvel başlamıştır. Âli İktisat Meclisinde Bir müddet sonra Ankarada toplanacak olan Âli Iktısat Mow- lisi 929 tediye muvazenesini, ih- racat nizamnamelerini ve liman- larımızın inkişafı tedbirlerini gö- rüşecektir. BU ADAM KİM? SON POSTA'da her gün herkesçe tanınmış, meşbur bir. adama ait on eual ve on cevap bulacaksmız. Her sunle - verilen cevap sizin için bir meçhulü halledecek ve on cevabı okuduktan sonra meçhul adamı bulacaksınız. Eğer bulamazsanız yarın biz size bu adamın kim olduğunu söylüyeceğiz. Fakat bulmıya gayret ediniz, çok eğleneceksiniz. (Bu eğlencemizin piyangomuzla mizi düşündürerek eğlendirmektir. maksadımız karil 1 — Erkek mi? | 2 — Sağ mı? 3 — Ne zaman yaşıyordu? 4 — Meşhur mudur? $ — Nesi ile meşhurdu? 6 — Bugün bu adamı anar mıyız? 7 — Nesi ile anarız? 8 — Kabri nerededir? 9 — Mesleği ne idi? 10 — İsminin ik harfi N mudur? İ lükası yoktur; 1 — Evet. 2 — Hayır 3 — Timurlenk zamanında 4 — Pek çoak. 5 — Nükteli ve — hikmetli sözlerkle. 6 — Her fırsatta, hatta le- | mini taşıyan bir mecmua vardır. | 7 — Litifelerile, 8 — Akşehirde. 9 — Hoca, 10 — Evet, (|Dünkü adam Fethi Beydi. Bugünkü adamı yarın söyliyeceğiz.) ı Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: : İdare Müdürü — Hasan Bey, Benim cım var, Bana bir genç tav- bir kâtibe ihtiya ” miye eder misin? 2: Hasan Bey — Naszıl bir kâtip istiyors sun, anlat bakayım da ona göre düşün: eyim. (Mikelin (800 Lirası 70 Ywn;i_akîğrmeninîn Almış, Fakat.. Beyoğlunda Sürp Agop ls- mindeki Ermeni hastanesi ha- demelerinden 70 yaşında Hacı Mikelin 9464 numaralı biletine Tayyare piyangosunun dünkü keşidesinde (800) lira çıkmış, Hacı Mikel gazetede bu raka- mı görünce, onda biri olan (800) lira alacağını hesap ede- rek bir hayli sevinmiş, derhal | giyinmiş ve sokağa fırlamıştır. Fakat Hacı Mikel sokağa gıkıp elini cüzdanına atınca suratı — sapsarı — kesilmiştir. Çünkü bilet cüzdanın içinde yoktar. Hacı Mikel derhal geri dönmüş, odasındaki — sandığı karmakarışık etmiş, fakat bi- leti bulmak mümkün olma- mıştır. Bu variyette ihtiyar, derhal bileti aldığı bayia koşmuş, başmdan geçeni anlatmıştır. Bayi ise, bir saat evvel iki kişinin gelip ayai biletle ikra- miye aldığını söylemiştir. Bunun üzerine Hacı Mikel Polise müracaat etmiş, tahki- kat neticesinde ihtiyarın arka- daşlarından Herant ile Kain- pederinin bileti çaldıkları an- laşılmış ve ikisi de yakalan- mıştır. Sırlı_İn_tihar Mahmure H. mın Ölümü Sebebi Hâlâ Meçhuldür. Beykozda, Yalıköyünde kun- duracı Osman Efendinin kın Mahxwre Hanım kendisini de- Dİze «tarak geçen gün intihar etti. Fakat hâdisenin sebebi hâlâ anlaşılamadı. Genç kızın erden babasına ait bir tabanca alarak kaçmıya başladığı, ma- balle halkının da — kendisini tutmak - için koşuştuğu hak- kında ortaya bazı haberler sürüldü. Osman Efendi, bize müracaat ederek — hâdisenin bu kısmına ait olan malüma- tın doğru olmadığımı kaydet- miş ve: — Yavrum kendisini denize atmiştır, fakat sebebi bizce hâlâ meçhuldür! demektedir. İkramiyesini İki Açıkgöz| İ | Öyelle | olmadan ticari muamelel e'e B Hariciye Vekil .. . e Dün Gitti Dün şehrimize gelen Hl'“",' Vekili Tevfik Rüştü B. 5!::, sonra ekspresle Cene reyt ket etmiştir. — Yanında C murahhaslarla müşavirler Vâ” Orada Avrupa birliği eııd:, hazırlıyacak — olan komisy Türkiyeyi temsil edecektir. Tevfik Rüştü B. hareketl! evvel beyanatta bulunarak: * ya bubranının sebepleri Te edilirken yalnız iktısadi #AbEZ mütalca yürütmek doğru değil Emniyet meselesini de dııi';: lâzımdır. Çünkü / sulhten G lâmetini düşünmek mümküf 2 gildir.., demiştir. Bu da Çiroz Tröstü Çiroz ihraç eden ı.:vl;; çiroz müstahsillerinin elleri mallarını ucuz almak içiz M tikleri haber alınmıştır.” Ti odası, bu tacirleri yarın MP";. rak bu işin doğru olmadığın! dilerine bildirecektir. Seyyah Geldi Dün akşam şehrimize Amerikalı seyyah gelmiştir. tehri gezip gideceklerdir. Federasyon Roisi Futbol federasyonu relsi ’j Emin B., futbol kongrefifij — hazır. bulunmak - üzere Berline gidecektir. Bütçe Encümeninde — Meclis — bütçe eııı:ümııılv;; indet bar bi vergiler hakkında Maliye Hnin izahatını dinlemiştir. Çalışma Saatleri Resmi dairelerde dündeft baren yeni çalışma azatinif bikine — buşlanı Memt Di sabab - dokuzda — gelip $ paydos etmiştir. Düyunu Umumiye Işl'fı Ankarada yapılacak ıl”'— reye iştirak etmet üzere Dainler vekili M. Vayt düm Vp rimize gelmiştir. Diğerlerile Ü — likte yarın Ankaraya ,ıııeal*" 4 Ticaret Borsasında Bi Ticaret barşasındaki bıı':: düzeltilmesi için (5) bin lirk alınacaktır. Üsküdarda Hastanö Şehir Meclisi dün yine lanmış, — hararetli münakât y olmuş, neticede Oıkuııv kastane açılmasına karar miştir. | Peşte Sergisinde ,./ Peştede —açılan — Beyni 'ı/ Sanayi Sergisinde Türk pa' birinciliği kazanmıştır. Pazar Ola Hasan B. Ve İdare Memuru İdare Müdürü — Lisan bilsin, besap - bilsin, İlktısat bilain, vazifeperver olsun, müdekkik olsun, müteşebbis, Zeki... 4 Hasan Bey — Dur, dür, ayole böyle birini bulsam kâtip değil olmasına çalışırdım. İklsat