19 Mayıs 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

19 Mayıs 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

ÜÇ KADIN SALTANATI | ariye Fiatleri Birdenbire ış, Birkaç Misline Çıkmıştı.. ile cahil kadını kan- ve bu kadın da ırzım, ki Padişahın imiş, sa- Misine teslime razı oldu. üçünü Murat, Şeyh telkinleri altında aksü- Uğramış asabını tes işti. Akşam üstü ha kuvvetli amber eksi- Sinirleri kırbaç yedi. 3 koynuna aldığı zatülzevç » sabaha kadar zevk- Makikaten şeyhin kera- Tahakkuk etmiş (Uktei bermuktezayı ( Fuat) vermişti, Sultann o sevincine yoktu. Oğlunun tekrar bir akamete düşmemesi Ür müddet Çevli kadınlar) İstanbul içinde devam * Artık her gece bir silenin ocağı yıkılıyor tü Padişah Hiz. bazı tin tahtı nikâhma dahil k'da getirterek) sahibi iddia ettiği milletin i Sefahat odasında İste- ibi berbat ve payumal sonra da artık işi ile azıttı. Saraya SE cariye akını başladı. bir gecede birkaç hatu) den hakkından gelen <i Murat İstanbuldaki ca- Yasasını da arttırdı. Oza- kadar iki yüz altına al- yeler üç dört bin al- ler bitti ve (saadetlâ seyyibelere de iltifat ) başladı. Maamafih olurken Safiye çıkarmıyor, ken- da. geleceğini o Yhanası ile görümcesine Salacağına ümit bekli- hiç ses “cü Muradın saray zev- | baş kaldırdığı yoktu in yuvarlandığı inkıraz w “görebilsin. ni çeviren rakkas ve den, dalkavuklardan uzikacılar, sazendeler, maskaralarla muhat kaba soytarılıkla- la seyrederek avuç avuç altın 4. milletin servetini is idarede Sokollu gibi *t üstadı vardı. Fakat artık İkinci Selim ze- i müstakil idaresi bir Padişah ta kadın- i Buhterjg erkân pençe- », Sundu. Üçüncü Murat | düşmanından aynt darına malik değildi, “ettin Ef, ile Şemsi ders onucen i Te fedakâr insan- İişman ediyordu. kendisinin de dünya değildi. Kadından çen başka birşey sa yoktu. “*gimiz gibi kadından " zaman maskaralar- le vakit geçirirdi. içinde bir tane vardır ki pek 1 meşhurdu. İsmine (Cebut cüce) derlerdi. Bir zaman geldiki bu cüce de şimardı. (Haremi muhteremde bürmetsizlik et- miye ve biedebane ağzıma düş- mez söz söylemiye) başladı. Saraydan, - kadınların harem | ağalarının hakaretleri altında koğuldu. Üçüncü Murat keyfine devam ediyordu. Sazlar, tamburlar sarayın kubbelerini inletti (1) Padişah vaktini bu suretle dalkavuklar, cüceler, maskara- lar arasında ikindiye kadar geçirdikten sonra ikindi zama- nı kalkar; — Günümüzü böyle geçir- diğimizden dolayı Cenabı Hak- ka bin hamdü sena edelim.Di- yerek hareme çekilirdi. DJ Peçevi tarihi - elit 2 sayfa $ Ucuz İkindiden sonra ise (Ha- rem) de beş yüz cariyenin arasında başka bir âlem, baş- ka bir zevk ve safa âlemi başlar ve bu âlem padişahın içki ve sujistimalden kuvve- tinden düşmesine, mecalsiz bir sızmasına kadar devam ederdi. Padişahın eğlenceleri yal- nız bunlar değildi. Bir taraftan oğlu, Velihadi ve gözdesi Venedikli Safiye Sultanın çocuğu (Şehzade Meh- met) fişek atılırken seyretme- sini seviyor diye envai çeşit haval fişekleri yaptırtılır, at- tırılır.. Donanmanın topları pa- dişahın oğlunun eğlencesini ta- mamlamak için günlerce pat- latılır, bu yüzden çıkan kaza- lara ve cephane israflarına ehemmiyet verilmezdi. ( Arkası var ) İLÂNLAR Bahar geldi. (Şehirlerden köylere, sayfiyelere çıkılacaktır. Kiraya verilecek eviniz, daireniz, odalarınız ve varsa ve yahut kiralanacak ev, daire ve oda istiyorsanız Aramak ve sormakla vakit geçirmeyiniz. (25) kuruş size bu işi Küçük Satılık evler: Küçükpazarda sinan mahallesi (| leblebici sokağı (29 No. ov satılıktır. Defterdarlık Oo müessesatı ikti sadiyesinde (o Hasan (Beyden sorunuz. — Salami için Yavur- SATILIK — Bir tarafı irat kârgir hane: Gedikpaşada, Ha- mam caddesinde, köşe başında, ikiye tamamile kabili taksim, on bir büyük, iki küçük oda, küçük bahçe, terkos, elektrik, havagazı, kuyu, sarmcı mevcut, kârgir hane satılıktır. İçindeki- lere müracaat. Kiralık evler: Modada — Temiz ve ucuz sile pansiyonu. (O Yazın temiz ve ucuz bir sayfiye hayatı geçirmek (istiyenlere (tavsiye ederir. Apergi Pansiyonu: Moda — KİRALIK DAİRELER — Heebeliadada (O Rovayyal oteli yanındaki 8 odalı sabık Biga diller oteli binası daire daire veya tamamı kiralıktır. Arzu edenlere mebelle de temin &- dilir. o Anadolu Ajansı İle nat şubesinde Bürhan Beye. TI. 22735 — BÜYÜKDEREDE — İskeleye $ da- kika mesafede mobilyalı, mobilyasız kiralık yah. Bahçe, hamam, kayı kane, tatlı sw. Şişlide Nargileciyan sezmnesine o müracaat, —i ŞIŞLİ HALKINA — Aileler için en halle ve nefis malzeme ile bademez- masl, şekerli halka, peksimet v.s. yap” maktayım. Tecrübe eden devamlı müş” terim olur. Bomonti istasyonunda İzzet Paşa sokağı Ne. 1-5 Muhlis Hasan — KİRALIK HANE — Balerköyünde bağlarda banyo ve elektrik tesisatı yapabiliriz. (16 ) kelimelik bir ilân kâfidir, Mer kelime bir kuruş ilâve ediniz. Mütenevvi ; MUHTEREM HALKIN NAZARI DİKKATİNE Yaz münasobetile fevkalâde ucuzluk ve tenzilât her türlü kelonyalar, yanlar, pudralar, kramlar, oğla, ie donlar ve müşambaları, enval yala olkellker ve Keme mektep levazimatının en ucuzu ve en yilsini ancak Divanyolunda Saml ütriyat ve kartasi, ıağarasından tedarik edebi- irsini. Bir kere tecrübe edirin. Mas: mun kalacaksınız. ve kırtasiye ıtriyat mağazası Tir geliyor: ÇABUK SÜNNETÇİ — Köprülü xade MEHMET RİFAT, ye Sundiye İsmailağa sokak No, $ Şehit, muhacir, yetim çocukları parasız. —5 MUHTEREM TÜCCARLAR — Güm rik işlerinizde istifade eliret — teshilğ teminat İsterseniz bahçeli Agop- Şami mma ZİN Aleme LA veriniz. ÖRÜCÜ HÜSEYİN — Yırtık, yam, güve yeniği elbiseler emsaline falk bir surette bellisiz örülür. Galatasaray Almavur Pasaj No: 13 —3 beka ni e > Zayi — Cihangir askerlik şubesin- len m veslkamı zayettim. Hükenli Yoktur. 720 tevellütlü Yakyn Şadi HİZMETÇİ ARANIYOR — İstanbula yakın bir Vilâyet merkezinde oturan bir aile nezdinde çı üzere ahlük sahibi ve hakikate sifine aşina bir hizmetçi kadın tadır. HZ Y. ramuzile idarehanemize müracaat —3 SÜT ANNE İSTİYENLERE — Eyi bir aile nezdinde süt anne- liği istiyorum. Arzu edenler Örü- cüler Çarşısı Kuşak Han No. 14 te Ahmet Efendiye müracaat. — 1 1914 TENBERİ — Fransıxca - İngilizce Öğretmekteki muvaffakiyetimirin dere- €salni, (usulü tedrisimizin) kuvvetini anlamak için kurularımın iki ders dinle- yiniz. Divanyolu Firüzağa camli yanında Kun -Erkek gündüz ve gece Ziya lisan tedrisanesi. «8 mmm amaaan KİRALIK KÖŞK — Göztepede Rıd- vanpaşa sokak lux İlsesi yakınında Yusuf Beyin köşkü, bağı bahçesi ve mükemmel müşamba döşeli yağlı bo- yalı ve suyu vardır. Bakkal Hasip B den sasi olunacaktır. Telf.: $1 Erenköy —: KÖŞK — Malt: daki, erk, marta, PAL yanl Şiikrü Beyin köşkü satılık ve kiralıktır. Maltepe Çarşı içinde No; 18 Mer , Tes | Diranyolu, 124 Sam |, SON POSTA Bir“ Haksızlık Kanunun Yanlış Tatbi- kından Şikâyet Ediliyor İskân dairesince İskânı adi suretile (o mubacirlere (tahsis edilen meskenlerin Tasfiye Ka- nunu mucibince müstahakle- rine bedava olarak verilmesi mukarrerdir. Her muhacir al mış olduğu ev ve sair malla- rın adi iskân derecesindeki miktarını meccanen alacak, buna mukabil hiçbir harç ve resim verilmeksizin kendisine tapu senedi verilecektir. Bu kabil muameleler ara- sında pek çokları vardır ki sahiplerinin memleketinde ter- ketmiş olduğu mallar dolayı sile hükümetten alacağı ta- hakkuk etmiştir. Böylece ala- cağı olup ta iskânı adi suretile aldığı malları alacağile mahsup ederek hü- kümete borçlu kalanların borç- ları affedilmediği gibi bunlar harçtan da müstesna tutul maktadırlar. Merci tarafından yapılan tetkikler, bu ciheti kat'iyyen özetmemiş, ve kısmen borç- larını matluplarile ödemiş bu- lunanlar da bu suretle ve feci bir şekilde magdur edilmişler- dir. Meccanen ve hiç birşey mukabilinde (olmaksızın bir malı alan ile yine ayni iskân vaziyetinde bulunarak alacağı malın bedelini kısmen tesviye etmiş bulunan arasında ne fark olduğumu kestiremiyoruz? Bu haksız muamelenin önüne geçilerek alâkadarların gadir- iç kurtarılması lâzımgelmez mi Son Posta'nı Bilmecesi Halledilen Bilmecemiz ! DG 0 İN ZoaouLuu— | Si Soldan sağa, yukardan aşağı: I — Kapanan bir gazete (8), zaman (2) (4), mükem- — Bacak mel (3) 3 — Nota (2), manasız bir kelime (3), olmaktan 4 emir (2) 5 — Evin üst katı (10) mi Sayı (8), (2), nota (2) 7 — Ayağa giyilen (5), çayır (3) 8 — Allah (4), okuyan (4 9 — Şikâr (2), bir hece (2 10 — İsim (3), bir ot (7 11 — Nida (2), büyük (3), hayır (2) İTİZAR Kucaktan Kucağa tefrikamiz, bugün dercedilememiştir. Kari- lerimizden mazeretimizin kabu- HİKÂYE Bu Sütunda Hergün Pierre Loti'den: Fikret M. İhtiyar Mahkümun Serçesi Bana bu küçük hikâyeyi arkadaşım “Yiv,, anlattı: Bir akşam tüfeği omuzunda bisikletle dolaşırken limanda “ Yeni Kaledonya , ya sevk olacak bir sürü kürek mahkü- muna tesadüf etmiş. Bu bed- bahtların arasında ufak bir kafesin içinde büyük bir alâka ile bir serçe kuşunu taşıyan seksenlik bir mahküm gözüne ilişmiş. İkişer ikişer zincirle biribi- rine kelepçelenmiş mahkümlar, ihtiyarın bilezik arkadaşı da gözlüklü, genç, sapsarı burun- lu, müstehzi kaba bir tip. “Yiv, deki vakit bolluğu ve zahirde insanın Üzerinde pek te fena tesir bırakmıyan bu ihtiyarla görüşmiye başlamışlar. Tükenmez uzun yolların ebedi yolcusu beşinci veya altıncı defa hırsızlık ve serse- rilik için yakalanmış ve oka- dar defa da cezalanmış: — Çalmamak için ne yap- mali?.. İnsan bir kere anafora alışınca, hiç te san'at öğrenme mişse, ezil dur! Aç karın bir çorba da istemez mi? sorarım size ?.. Son defaki mahkümi- yetim bir çuval patates ile bir helvacı kabağı ve birde ara- ba kamçısı... Tarladan kaçar- ken yakalandım... Şimdi beni ta cehennemin bucağına gön- derecekler, niçin ? Fransada ölemez miidim sanki! Benim gibi bir ihtiyar !.. , Yabancı birinin kendi acı tecellisini merhametle (o dinle- mesinden (biran © bahtiyar, dünyada malik © olduğu en sevgili »- ufak bir kafes içinde bir serçeyi ogöste- riyor - munis hayvan bir senedenberi hapiste bu ihti- yarın omuzunda durmiya alış- mış... İhtiyar bu kuşu “ Kale- donya,, ya götürmek için müşkülât ile izin almış.. Sonra seyahat için adi bir tahtadan eski iellerden bir kafes yap- mış ve yeşil renkle boyamış. Zavallı serçe... Bu kafesin içinde yegâne gıdası hapiste verilen siyah ekmekten bir parça idi. Kafese konulan her hangi bir kuş gibi bir tünek- ten öbür tüneğe atlıyor, ne olursa olsun memnun kalmıya mecburdu. Mahkümlar rıhtıma yanaş- makta olan gemiye binecekler ve beş altı saat sonra uzün seyahatlerine çıkacaklardı. “Yiv, bunları artık unut muş, tenezzühüve (devam edeceği osrada © arkasından ihtiyarın acı sesi: — Hey... Alın şunu... Siz. İşte diyordu, size bunu veri- yorum, belki işinize yayar, diye. “Yiv, e kafesi uzatıyordu. — Hayır, teşekkür ederim, siz kafesi beraberinizde götürme- Misiniz, biliyorsunuz.. © size orada yoldaş olacak! —Yeok... Yok.. diyordu ihti- yar; kuş artık kafeste değil bilmiyor musunuz? Hazin gözlerinden tarif o- lunmaz iki damla yaş çıktı ve yanaklarından aşağı dam- ladı. İhtiyarcık unutmuş, kafesin kapısını açık bırakmış, bu sirada gemi yanaşıyormuş, bir olmuş, o serçecik ürkmüş, uçmak istemiş, uça- mamıs; çünkü sol kanadı ke- sikmiş, denize düşmüş çaba- rdu. ol en uskurun bıraktığı dalga ve kö; arasında ölümle çırpındığını görmek ve buna mâni olamamakl.... İhtiyarcık “Yiv, den istir- ham edip serçesini ölümden kurtarmasını rica edecekmiş... edecekti... Ani ve asabi bi ğıracak olmuş, fakat susmuş sustu, çünkü onuun vaziyetine düşmüş bir hakirin ricasını kim yerine getirirdi.? İbtiyar bir seflin kuşuna kim acır? Hiç hatıra gelir şey miydi, gemi istop ek te boğulan kuşcağız kurtulacak; hem de kelepçeli bir mahkümun kuş- cağızıl Amma saçma şeyl İhtiyar tekrar yerinde... Kö- ükler arasında çırpınan ve kaybelas kül renkli vücutcağız da. Gözleri; yaşardı ve bu- landı! Şimdi dünyada yapyalnızdı.. #mitsiz ve bikes ihtiyarcık hıçkıra hıçkıra ağladıkça sarı burunlu müstehzi kele, ar kalay b sefiyete yölyerdii mazsa rikkatle dinliyen “Yiv, den sevgili serçeciği için ihti- mam ile yaptığı kafesin kabı lünü istiyor: — Bu benim uzun ve son bir seyahatten evvelki vasiyetim diyordu! “Yiv, o mükedder, - ihtiyar bedbahtın el emeğini hor gör memek, zavallıyı fazla muaz- zep etmemek için verilen “he- diyeyi almış. Bana anlatılan bu hikâyeyi çok acı buldum. Gece olmuş- tu, amma uyuyamıyordum. Ha- HN olur olmaz patırtılara asmaz ove. kolay kolay rikkate gelenlerden de- ğildim, fakat bu ihtiyar ve kuşu benim yüreğimi parçalı yor, üzülüyordum. — Eğer kabilse, dedim, ben ona a bir rötüreyii — Evet, ai ei güzel bir kuş alıp götürmeyi düşünmedim değil, yalnız vakit varsa, yarın sabah vapur kalk- mış olacak, seri bir motör ile yetişmek kabilse de.. İhtiyarın ismini bilmiyorum.. Hem de pek tubaf kaçacaki. — Evet tuhaf bulmak isti- yenler için tuhaf olsa gereki. Ta içimden gelen bir gülmek, veçhen muazzep görünen ken- dinle alay ediyordu. Sabahleyin uyandığım zaman akşam gelen ve geçen fikrimi gülünç buldum; zira bu ihtiyar teselli edilecek bir oyuncak — lahit ibtiyarcığın kat ihti; ğZ tı laşmış yarı ölü kalbini her uyanışta hüzün yaşlarının rik- katile dirilten, hapisane ek- meği ile büyümüş, sol kanadı kesik kül renkli âdi bir ser- iğin yeri cennet kuşları ile tutamıyacaktı..