7 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün | Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- O Prnistir. Kuruçeşmelilerin Yaşama Hkları Yok Mu? (Baş tarafı 1 inci sayfada ) O, Kuruçeşmedir. ki, Boğa- Zın en güzel yerlerinden birin- de kâindir. Arkasını ormanlık bir tepeye vermiştir. Sert rüz- gârlardan masundur ve sabah- tan akşama kadar güneş için- dedir. Yalnız, Boğaziçinin sert tüzgârlardan masun bir yerinde Ve sabahtan akşama kadar güneş içinde olan bu Kuru- Çeşme, içinde yaşıyanları hasta eder, Yatağa düşürür. Ve ni- hayet te öldürür. Neden mi diyorsunuz ? Çünkü bu köyün sahilinde boydan boya kömür depoları tesis edilmiştir. Çünkü en ha- fif bir rüzgâr bn kömür depo- larının tozlarını havaya kaldı- Hır, evinize getirir, zerre zerre tiğerlerinize doldurur... — İşte 'Ondan. Kariimiz — anlatırken — ağlı- yordu : — Kiracı — değilim, evimi değiştiremem, zengin değilim ; hava tebdiline gidemem, rica #derim, geliniz, görünüz, - isim ve vak'a tesbit ederek gör- düklerinizi yazınız, belki na- darı dikkati celbeder, belki bu kömür depolarımi başka bir yere kaldırırlar da ben ve benimle beraber bütün köy halkı kurtulur! Diyordu. * Kuruçeşme kömür depo- İarının uzun bir tarihi vardır Ve macerası bizim yazmamıza lüzum olmadan nazarı dikkati Celbetmiştir : Beş sene evvel Operatör Emin Beyin Şehremini olduğu zamanlardaydı. Şehrin en mu- lena bir noktasının kömür de- Polarına tahsis edilemiyeceği düşünüldü, kaldırılmasına ka- Tar verildi. Nafiadan, Müdafa- & Milliyeden, Dahiliyeden iki- ter ve Emanetten de bir mu- Tahhasın iştirakile bir komis- Yon teşkil edildi. Bu komis- Pon depoların Kuruüçeşmede masının beledi ve sıhht Bahzurlarını — ittifakla — tesbit “#tti, Kaldırılmasına karar verdi. Yer aradı ve nihayet en Münasip mevki olarak İstinye- Yi bulâ O sırada ortaya ser- Bayedar bir. Amerikalı çık- Muiştı. Gösterilecek yerde asri Yasıtalara malik bir depo yap- Buya Amade olduğunu söylü- Yordu. İş neticelenmek üzerey- Ü. Fakat vaziyetin ciddileşti- görünce kömür depoları- n gsabhipleri telâşa düştüler, büsata giriştiler. - Kömür depolarının başka bir yere kaldırılması hem hal- n sıhhatini, hem de Boğazi- fihin en mutena bir noktasını l.“ııı'ıcııkh. Fakat bu, depo- BRL sakiçlirini” zartm Tokül bir karardı. Endişeleri son klidiıi buldu. İşi münakaşeye .—ürdüler. araya tesirler girdi, .hı sonra da Emin Bey Ema- Retten ayrılınca teşebbüs ya- kaldı. Oıımııdı:hıuııııı Blir danelek " göçmlelir Dü on Postanın Resimli Makalesi SON POSTA x Muvaffakiyyet » 1 — Hayatta muvaffak olmıyan — İnsan. lar, meselâ fakirler, dimağlarında İş İçin sabit bir. fikir taşırlar. Onlar işin gökten zembille inip kendilerini bulacağına İna- surlar, 15 BİN LİRA Devlet Demiryolları Bir Dava Açtı Ankara, 6 (Hususi) — Dev- let Demiryolları idaresi müte- ahhit Yülyüs Berger Şirketi aleybine (75 ) bin liralık bir tazminat davası açmıştır. Ankara Ticaret mahkeme- sinde görülecek olan bu dava da Ankara-Kayseri hattındaki Karagedik — tünelinin beton kısımlarının. mukavele - şartla- rına, uyğun olmıyan bir şekilde yapıldığı iddia edilmektedir. Mahkeme — tarafından - bir keşif yaptırılmıştır. Türkiyat Enstitüsünün Nakli Ankara, 4 (H. M) — Türk Tarihi Tetkik Encümeni sabık Türk Ocağı binasına taşındı. Burada büyük bir kütüpane yapılacaktır. — Darülfünundaki Türkiyat Enstitüsünün de bu- raya — nakledileceği — haberi hakkında encümen azasından bir zat şunu söylemiştir : —Bu tasavvur tahakkuk eder- se şüphe yok ki iyi olur. Ens- titünün, âmmenin enzarına ar- zedilmesi lâzımdır. Deli Bir Baba Altı Çocuğunu Balta İle Öldürdü, Kendi De İntihar Etti Varşova, (Hususi) — Rib- nik kasabasında bir maden amelesi bir cinnet buhbranı esnasında beş kızile bir ço- cuğunu balta ile kestikten sonra kendini de evin üst ka- tından sokağa fırlatmış, Ümit- siz bir halde yaralanmıştır. Alman Nazırları Londra, 5 ( AA) — M Brüning ile M. Fon Curtius, ikindi vakti buraya vasıl ol- muşlardır. müddet zarfında da sırf bu kömür tozu yüzünden birçok vatandaş ölmüş, birçok va- tandaş hastalanmıştır. İddi- anın delilini mi istiyorsunuz? Hastaliğın raporunu mu isti- yorsunuz? Vak'anın tafsilâtını mı istiyorsunuz ? Bunların hepsi vardır. Ve soruyorsunuz: Ku- ruüçeşmenin bu dertten kurtul- ması zamanı gelmedi mi? (Devam edecektir ) AĞA EÜTĞ AAT ĞTT ĞL aa AA IÜN EE ÇĞ eee ÜÜÜ eeei ÜĞĞÜ yi 2 — Bunları Hayat mağlüp eder. Dünya bu gibiler için çetin ve serttir. Bunlar ancak İşi Tahayyül eder vakit- lerini öldürürler. azmedin, çalışın Başvekil Atinada Venizelosla * * * Bir Mülâkat Yapacaktır. Ankara, 6 (Hususi) — Başvekil İsmet Pş. nın şu günler- de İstanbula gideceği hakkında bir gazetenin verdiği haber tahakkuk etmemektedir. Yalnız Başvekilin refikası H. gelecek hafta içinde bir İstanbul seyahati yapacaktır. İsmet Pş. ise Haziran sonlarında Tevfik Rüştü Beyle bir likte Atinayı ziyaret ederek M. Venizelosla bir Mülâkat yapa- caktır. Sonra da Peşteye gidilerek Macar Başvekili Kont Bet- len'e iadei ziyaret edilecektir. Kral Faysel - | Gaziye Hediye Gazi Hazretlerini - --- İki Arap Atı Hediye Ziyarete Geliyor EdiLUTıZ Ankara, 6 (Hususi) — Bu- | — Bağdat, (Hususti) — Türki- rada dün şayi olan bir baytar — müfettişlerinden habere göre İrak — Kralı î'ğ.ı Beyin riyasetinde damız- Feysal temmuz başlangıcında | |,k hayvan almak Üzere Bağ- Ankaraya gelerek Gazi Hz.ni | gada gelen heyet Arap kısrak- ziyaret edecektir. Kralın rnfş- ları vo atları üzerinde tetkikat katinde İrak nazırlarından birs “yapmış ve (25) kadar kısrak l kaçının da bulunacağı söyles ( almıştır. İrakla Hindistan niyor. 15 — arasında beygir ticareti yapan .. ..: meşhur zengin Mehmet Şeyhli Kopmlu Zade Bey Türkiye Reisicümhuruna bir kısrakla bir at hediye etmiştir. Heyet reisi Ankara- dan sormuş ve hediyelerin ka- bul olunarak sahibine teşekklir edilmesi — cevabını — almıştır. Heyet İrakta hüsnü kabul görmüştür. İki Kıt'a Arasında Rio De Janeiro, 4 (A.A) — M. Mello Franco, Paris ile Rio de Janeiro arasındaki tel- siz telefon servisinin küşat resmini yapmıştır. İlk muha- bereyi yeni Reisicümhur intihap edilen M. Doumerg ile yap- mıştır. Fakülte Reisliğinde Kalmak — İstemiyor Ankara, 6 (Hususi)— Bura- ya gelen bir babere göre Darülfünun Edebiyat Fakültesi reisliği için büugün — intihap yapılacaktır. — Köprülü — zade Fuat Beyin bu sefer reisliği istemediği söylenmektedir. Yunan Mecliside Atina, 5 (A. A.) — Meb'u- san meclisi, matbuat kanunu lâyihasını ikinci kıraatında 36 reye karşı 139 reyle kabul etmiştir. İster İnan, İster İnanma! *“ SON POSTA 4 dabir | gebebi olarak ta şu ma- haber vardı. Bütün daire- ; zeret söylenmiş: lerde memurlar arasinda | » —— GSi tahsil tenkihat yapıldığı gibi şü- ! gençlersiniz, hyıtı::_ h: rayı - devlette de Üç me- | yakit her yerde kazana- mür açığa çıkarılmış. Bun- | bilirsiniz. da gayri tabit birşey yok.f Biz tasarruf yaparkan Fakat çıkarılan bu üç devairi de asrileştirmek memur da bir iki ecnebi | isterken, tenkihatı bu zih- lisanı bilen, yüksek tahsil | niyetle yapan bir dairenin g:ılı. genç kimselermiş. | bugünkü idare sistemini dara, — çıkarılmalarının | anladığına, artık, İster İnan, İster İnanmal! ______.—_____““—'“—__ı 3 — Eğer muvaffak olmak — (stiyorsanı: kabiliyetinizi inkişaf ettirmiye başkasından bizzat yaratmıya uğraşın, -BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ I l Fransada Bahri İnşaat iş beklemeyin — işi DENİZ KUVVETİ Devam Ediyor.. Paris, 5 (A.A.)— Meb'usan meclisi bahriye encümeni, | haziran 1931 ve 1932 seneleri arasında iki muhafazalı kru- vazörle bir avizo, bir hattıharp gemisi, 4 refakat ve bir sahil nakliye gemisinin tezgâhlara konulmasını bir muhalif ve bir müstenkif reye karşı ittifak ile kabul etmiştir. Paris, 4 (A.A) — Meb'usan meclisi bahriye encümeninde Bahriye nazırı M. Dumont, beynelmilel mukavelelere tev- fikan 35 bin tonluk iki kruva- zör yerine 23 er bin tonluk 3 kruvazör inşası hususunun ter- cih edilmesinin — siyası, mali ve teknik esbabını teşrih etmiş- tir. Başvekilin Tenezzühü Ankara, 6 (Hususi) — Baş- vekil dün Ankara civarındaki büyük su bendini gezdi. Sonra Gazi çiftliğine geldi ve oradan İran sefaretanesine giderek çay tiyafetinde hazır bulundu. Hayırlı Bir İş Verem Mücadele Cemi- yeti Bir Sanatoryom Yaptırıyor.. Verem Mücadele Cemiyeti, memlekette günden güne artan bu afetle esaslı bir cidal yapılması kanaatindedir. Fakat biri İstanbulda — Yerebatanda, diğeri — Eyüpte, — Belediyenin yanındaki iki küçük dispanser- den başka filen bir İş yapamı- yor. Çünkü varidat membala- ri yöktur. Fakat bu cidalin biran evvel açılmasını da elzem buluyor. Bunun içindir ki vaziyeti, merbut olduğu merkeze — bildirerek — şimdilik mahdut yataklı küçük, fakat muhakkak bir sanatoryomun açılması İüzumunu — bildirmiş ve tahsisat İstemiştir. Verem Mücadele Cemiyetinin emrine bu suretle otuz bin İira veril- miştir. Cemiyet, şimdi tetkikat yaptırmakta ve — sanatoryom ittihaz edilebilecek bir bina veya bina yaptırılabilecek mü- nasip bir yer aramaktadır. Bu sanatoryom şimdilk 15- “| 20 yataklı olacaktır, Ü şehrimize gelmiştir. İşçi İster Misiniz? Bi B Sözün Kısası Misyaıwî'er?;ı 4 Yemini j Karşısında .— İzmirdeki Amerikan kolleji — muallimleri, Türklüğe hürmet — edeceklerine dair talebe huzu- runda yemin etmişler. Onların, — kendi — gayeleri aleyhine verdikleri bu teminat gülünç ve bu yemine inanmak daha — gülünçtür. Kollejdeki taze Türk zekâlarından bu saf- lığı ummam. İstavroz çıkararak Meryem Ananın kandili önünde diz çöken ve mukaddes he- defleri aleyhinde yalan yere yeminler eden bu adamlara inanmak, bir dolandırıcıya al-, danmaktan daha safiyane olur, Yemin, hulüsunu — ispattan, âciz — olanların — teminatdır. — Dürüst adam yemin etmez; — Bütün bu misyoner efendilerin Türklüğe cidden hürmet et- tiklerine inanmamız İçin, on- ların pasaportlarını yaptırdık- larını görmemiz lâzımdır. Misyonerleri hâmil tren ve- ya vapur Türk topraklakların- dan uzaklaşmadıkça, hançer- lerini gizliyen bu adamların silâhlarını terkettiklerine inan- miyalım. Yeni Weşriyat: Fatih- Harbiye Peyami Safa Beyin gazete- mizde tefrika edilen bu romant kitap halinde çıkmıştır. Mevzu itibarile, Uzaktan Uzağa, mu- harririn ilk eseri “Sözde Kız- lar, 1 hatırlatan bu eser, vak'a- dan ziyade ruhi meselelerin izahına Fazla yer verdiği için bambaşka bir — mahiyettedir. Romanın ismi, hele kitabın kapağına konan tramvay resmi, — eserin pek sade mevzuunu ilân — ediyor gibidir: Şarkla garbı — temsil eden Fatih ve Harbiye semtleri arasında genç bir kız büyük bir tereddüt. geçkrir. Eser bu tereddütün met ve cezirlerini ve bundan doğan şiddetli — deruni — mücadeleyi tasvir, tahlil ediyor. Bu itibar- la yeni Türkiyenin en büyük içtimai meselesi, çok afakt ve bitaraf bir tahlil eleğinden — geçmiştir. Bir romanda hayat, — yahut sadece fikir arayanların her ikisini de istediklerini bu kitapta bulacaklardır. Tenkidi — mülâhazalarımızı - neşredeceği. — miz güne kadar, karilerimize bu kitabı okumuş bulunmala- — rını tavsiye ile iktifa ederiz. — Sühulet kütüpanesi tarafından — cidden eşsiz. bir — nefasetle neşredilmiştir. Darülfünun Emini Darüilfünun Emini Müammer — Raşit B, bu sabah Ankaradan A iZ, | : î Gazetemizin —ucuz Küçük ilânlarından isti- fade ediniz. 25 — kuruş sizi büyük zahmetlerden kurtarabilir. 16 kelime-