7 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

7 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

Abone Şeraiti DAHİL İÇİN HARİÇ İÇİN Seneliği 1400 kuruş Seneliği * Altı Aylığı : 800 » Altı Aylığı 1500 Üç Aylığı —: 4830 —. Üç Aylığı —: Nüshası her —a Samimi hareketler! Samimi teşebbüs'er- den memleket fayda görür. Vatanını seven- ler,kendilerini bihak- ruç Türkiyenin samimi vatan- daşlara, samimi hareketlere ihtiyacı vardır. Ancak böyl - likle memleket işleri düzenine girmek rüretile yolunda gidebilir. Samimi, riyanız hareketle- ri, kendi hususi menfaatlerine uygun bulamiyanlar, etrafların- da dalma şüphe, tereddüt ve vebim —uyandırmakta, — ne- dense menfaat görmektedir- ler. Her şeyden evvel, vatan- daşlarla -hükümet /sında mütekabil emniyet ve itimat teessüs etmek — şarttır. Bu takdirde hüsnüniyet erbabısın baklarına tecavüz edilmemiş | olur. Bir vatandaş cemiyetin ahengini ihlâl etmemek, mem- leketin yüksek menfaatlerine uygun düşmek şartile istediği gibi düşünerek hüküm ver- mekte elbet serbesttir. Onunbu medeni ve - siyi haklarına, ancak müstebit ida- reler, tegallüp ve tahakküm sevdasında — bulunanlar, mü- dabale etmek | hakkını haiz bulunduklarını zannederler. Cümhuriyet tarzını kabul eden cemiyetlerde, resmi, bu- susi iki cepheli hak vardır. Bi- sında gazele müvezzileri de Vah zavallı Haraca dayanam Vekâlete mü Limanımızda Liman şirketine Liman - girketinin sündenberi ... Dün Darülfünun M. Raşit , ri Devlet hakkı,öteki - vatan- daş hukukudur. Devlet vatan- daşa karşı idare hukuku noktal nazariadan esaslı taahhütlere girmiş, bir takım mes,uliyetler deruhte eylemiş bulunan müe- ssesedir. Vatandaşlara gelince : On- ların da Devlete karşı müp terek ve ferdi mükellefiyet- | leri vardır. Mes'uliyetleri de | olduğu gibi. İşte bunun için iki taraf- tan biri, aradaki mukaveleyi nakzetmemek mecburiyetinde- dir. Türkiyede.asri bir inkılâp yapılmıştır. Türk heyeti içti- maiyesi medeniyet sahasında tekemmüle doğru yürüyor. | Halbuki, inkılâbın, hassaten cümhuriyet inkılâbının, pek çok noksan tarafları kalmış- tır. Vatandaşlar, Devlete karşı olan vazifelerile mükellefiyetle | , rini müşkül şartlar içerisinde ifa ettikleri halde siyasi hakların- dan mahrum bırakılmakta devam edilip gidilmediği gü- rülüyor. İntihap hürriyeti bu cüm- ledendir. Yirmi dört sene evvel tatbik edilen usuller, 24 sene sonra ayal mevziden birjkade- me bile ilerliyememiştir. Meş- rutiyet devrinde intihap)hür- riyetinin tahdidi belki o za- man için faydalı olabilirdi. Uzun senelerdenberi cümhuri- yete alışıp isinilan şu zamanda hâlâ hükümdarlık devresinden ar. ta kalan şekillerin devamındaki B. Barem meselesi için gittiği Ankaradan dönmüştür. M. Raşit B.in son vaziyetten hiç mem: | nun olmadığı anlaşılıyor. Ken- disi öğleden sonra Darüllü- nuna hiç oğramamış, Telefon- larlarla cevap vermemiştir. Malüm olduğu üzere Darül- fönünd bu sene Barem tat- bik edilecekti. Ve bu yüzden Darülfünun divanı bir kaç de- | fa içlima etti, bir tatbik pro- jeside hazırladı. —Ankaraya gönderdi. Bu projede müde- risler bir kaç sınıfa ayrılıyordu. Kıdemli, kıdemsiz, Hariçte işi olanlar, olmıyanlar, Teka | yüt edilmiş müderrisler. Bu sınıfa göre de Barem tesbit edilmişti. Baremin bu şekline Tıp fakültesi, Edebi- yat fakültesi muarız bulunu- Çünkü bu iki fakük teessü- | gün — geçmiyor ki | BAA İA kaseser eee r AAA Darülfünün meselesi halledilmedi Darülfünün emini me- yus döndü — — Hukukcular davayı kayıp mı ettiler Tıp fakültesi galebe mi çalıyor ? gO BAŞMU! Muhterem karilerimize Evvelki gece makinamıza ariz olan ânibir sakatlık yüzün- den gazetemiz fena ve silik bir şekilde çıkmıştı. Bu itibarla gazetemiz binlerce nüsha az basılmış ve birçok talepier karşı- ihtikâr yapmışlardır. Bozulan makinanın aksamı dün bir fabrikaya verilmişti. Ayrıca karile- rimizi tatmin etmek için üç, dört matbaa birden kiralandığı halde, gece yarısı bunların bazıları telefonla makinalarını mavunacılar! Zarar vermek rekoru liman şirketinde! ıyan mavunacılar racaat ettiler keşkâl vazifesi gören mih- netkeş mavunalar manavcıların yeni bir sızlan- (Devamı 2 inci sahifede) veresesasaa tede de kıdemli müderris he- men hemen çok azdı. Bu sefer Ankarada Barem tetkik edilirken karardan baş- | l ka diğer fakültelerin noktal | nazarlarında gözetilmiştir. Şimdi anlaşılıyor ki - Diva- nin tesbittettiği — Proje tadil edilmiş Tıp ve edebiyat fakül- tesinin noktai nazarı kabul edilmiş gibi görünüyor. vekâletin kabul ettiği şekle göre “Hayatını Darülfünuna bağlamış en eski müderrislerin hakkı gözetilmektedir. Pek haklı Hukuk faxültesinde bulunan eski müderrisler bu vaziyetten müteessir olmuşlardır. | M. Raşit B.in kendisini görmediğimiz — için vaziyet tevazzuh etmiş değildir. Her (Devamı 2 inci sahifede) olarak ancak | 7 Haziran — PAZAR 1931 ARIN RRİRİ : ARİF ORU! çalıştıramıyacaklarını söylemişlerdir. Bazıları da, mürekkepleri İstanbul Ankara zaruri ilizar? dairel — mahtirsa Telgraf İstanbul ( YARIN ) Posta kutusu İstanbul 305 y Gönderilen evrakiade olunmaz ddi Tel. Santral İst. caddesinde I Dek 24310 - 2 Müdiriyet » 3 Tahrir » 4 Mühasebe makina başında bırakarak savuşmuşlardır. sonra güçhalle ve ancak bir makina tedarik edilebilmiştir. Bin- netice, ( Yarın) bugünlük dört sahife olarak çıkmak mecburiye- tinde kalmıştır. Makinamızda yapılan tamirin bugün biteceği ı Budni ve pek mühim mazeret dolayısi'e gece yarısından | | tahmin ediliyor. Muhterem vatandaşlarımızın bizi mazur gör- melerini pek ziyade rica ederiz. Adliye ekili Mütekaitler ve icra kanunu için ne diyor? Adliye vekili Yusuf Ke- mal Bey dün adliyeye gele- rek müddelumumi Kenan B. ile görüşmüş bilahara baş- muavinlik binasında meşgul olmuştur. Vekil Bey bir muhariri- mize de şu ma'ümatı vermiş- tür: — Adliye kadrosunda te- beddül yoktur.Diğer devlet de- vairinde tasarıuf maksadile ya- pılmakta olan tenzilâta Adliye görülmemiştir. 30 senelik memurların te- kaütlükleri kanunu Meclisten çıkmadı. Ne şekilde çıkarsa ona göre hareket edeceğiz. İcra ve İflâs kanımu Adli- ye encümeninde tetkik edil- mektedir. Kanunun yeni şekli bütün #kâyetleri ve tatbik güçlükle- (Davemt 2inci sehifede) Iki kadın eei biğlle Dün yaralanan - Zehra H. Artık kadınlar da bıçağa sarıldılar. Evvelki gün biribir- lerini bıçakla saplamışlardı. Dün'de Unkapanında böyle bir. vak'a olmustur. Zabıta muharririmiz, ha taneye yatırılan yaralı kadın- larla görüşmüştür. Bu garip vak'ayı bütün tafsilâtile 3üncü | sahifemizde okuyunuz. İntihabat olmuş b kadrosunda yapılmasına imkâp)| Bıçaklaştı! Yeni Fırka:— Yeni “Lâik Cümhuriyetçi Çifçi ve İşçi,, fırkasının programı Evvelki gece makinemize arız olduğunu bildirdiğimiz se- bebi henüz bizce meçhul sa- katlık üzerine gazetemiz okun: maz bir halde ve gayet Aaz mıktarda çıkabildiği için bir çok karilerimiz dün verdiği: miz haberleri okuyamamışlar- dır. Bu itibarla bu günkü gazetemizde aynen tekrar edi- durdurulamaz. Memleket derin ve büyük ih- tiyaçlar karşısındadır. Bu ih- tiyaçlar, derin halk tabaka- larımı sızlatmaktadır. Tek fır- ka ile memleketi tam bir su- rette idare etmenin sakatlığı görülmüştür. Karilerimiz, yeni doğuşu — cümlemizin — vicdan heyecanlarımızın müşterek ol- duğuna şüphe etmediğimiz yeni doğuşu haber veriyoruz: Memleketimizde bir Çiftçi | ve İşçi fırkası teşekkül — ede- cektir. Bu fırkaya esas olacak program henüz hazırlanmak- tadır. (Lâ ık cümhuriyetci çiftçi ve işci) fiırkası programı- ni hazırladıktan sonra resmen hükümete müracaat edecek, resmi müsaadesi — alındıktan sonra faaliyete başlıyacak'ır. Programın en asri ve (mü- kemmel şekilde olması için tetkikat yapılmaktadır. Türki- ye çiftçi ve Işci partisine kim- lerin iştirak edeceği hakkında şimdilik — malümat — vermeyi mevsimsiz bulmaktayız. (Yarın) bugünden itibaren bu yeni yol üzerinde yürü- meğe başlıyacaktır. Çiftçiden maksat hububat ziraati ile meşgul olanlar de- gildir. Alelitlâk toprakla uğ- raşanlar, topraktan mahsul alanlar, bu yüzden geçinenler çiftçi addedilmektedir. İşçiden maksat çiftçi gibi bilfill çalışa- şak hoyatlarını — kazananlar, kendi sâyile geçinen küçük tezgâh sabipleri dahil, resmi | husust — müesseselere hizmet edenler, maaş ve — yevmiye Karagöz — Yahu ! Etrafında nöler oluyor. hakstana! em kendilerine gelin güvey oluyorlar. B Vasi bir l Teşkili edilen tırka — programından, birkaç esas maddayi neşrediyoruz: iskân — siyaseti | tatbiki. — Arazisi — olmiyan ! köylüye arazi temliki. — Miri çiftliklerin işleyen — adamlar namına ihalesi. Hususi çiftlikleri tedricen istihlâki ve küçük çiftçiye muayyen taksitlerle temliki. 2 — Çiftlikler, mMmuayyen dönümlere — taksim edilerek bizzat ailelerile çalışan arazi sahiplerine bırakılır. Fazlası tedricea satın alınır. tasavvur mahsulleri çiftçi kooperatifleri vasıtasile ihraç (edilir. İstihlâk eşyası yine çiftçi kooperatifi marifetile tevzi olunur. 4 — Toprakla uğraşaı arazi, sây ve istihsalleri betinde — Ziraat bankasının tabil azası addedilirler ve el- lerindeki kıymetler banka ser- | mayesinin esasıdır. Bankanın iht yat akçesini fazlalaştırma- 81 için yözde üç faizle ikra- zatta bulunması esası — kabul edilir. Kefaleti — müteselsile yoktur. 5 — Devlet teşkilâtı, istih. sal, itbalât ve Ihracat arasın- daki muvazeneyi temin, ihra- catı aezyet esilasına göre — si- yaset takip eder. İhracat ofls- lerile bilâhisse çiftçiye şerik olur. B 6 — Evkafın vaziyeti esas tetkikten solra Ziraat Ban- kasına devredilir. 7 — Ecnebi sermaye, mil- lileştirilmek şartile Türkiyaye kabul ve kenditine çalışmak sahası verilir. Bununla bera- ber bunların da ihracat mah- sulatı kooperalifleştirmek esas- tır. 8 — Bilâvasıta vergiler mülgadır. Bilâmum vergiler müstahsilin tazyik — edilmesi | için - bilvasıta şekline ifrağ olunur. İnhisarlar lâğvedilir. | Bandrol tatbik olunur, | mı Zinci sahifede) Buna balk No, 1 Başı üharrir 3 — Toprak sahiplerinin | e Si