13 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Kendi Eserlerini Yıkmayı Teklif Ediyorlar ma M. ZEKERİYA Halk Fırkasının ve hüküme- tin gramofonu addedilen bir muharrir vardır. Bu zat sön Zamanda İtalyaya bir seyahat yaptı. (Orada (gördüklerini Hâkimiyeti Milliye gazetesinde bir makale silsilesi halinde Deşretti. Hükümet muharriri, faşizmi metheden birkaç makaleden sonra birtakım neticeler çı- kardı. Bu neticelerden bazıla- nm naklediyorum. a “Klemanso, — O kadar sevdiğim demok- rasiye artık inanmıyorum, diye- rek öldü. İnsanlar, rahat etmek, hür olmak, zengin ve emniyette ol- mak için ideallere sarılırlar. Her ramanın şartlarına göre bu ide- allere vücut verecek sistemler başka başkadır. Demokrasi; fır- kalar anarşisi, mf kavgaları, liberal ve fertçi iktisadın doğur- duğu büyük buhranlarla hasta- landıktan sonra, genç nesiller Yeni bir nizam idealini aramıya başladılar. Bu veni nizamın her tarafta tecrübeleri yapılmaktadır. Fakat şekil ne olacak? Kim bilir... * “ Makine rahat işlediği, fir- kaların adet ve kuvveti hükümet yapmıya elverişli olduğu, parlâ- mento kontrolü fayda verdiği Zamanlar, demokrasi normaldi. Parlâmentoyu alet ederek iktida- ra geçen Klanlar, yeni zorluklar rı halletmiye (başladıkları za- man, kusur, makineye değil, fa- kat sisteme bulunmuştur. İşte buhramn sebebi: Demokrasi ve İberalizmde tarih hissi yoktur. Son hafpi-- his bir ders alma" dılar.n Ki mali nedir? nelere eni bime herkese söz, fey, karar haki yitsiz, şartsız ves——X Kayitsiz #artgıs -rseriyete boyun eğmek- Ur. Bu normali şimdi Fransada layoruz. Fakat demokrasi normali İtal- Yada < bozulmuştur. Lehistanda bozulmuştur; Yugoslavyada bo- Sulmuştur; Romanyada bozulmuş- tur; Almanyada her gün tehli- edir; İspanyada yoktur; Ame- *ikada başka türlüdür.,, * “ Faşizmin asıl eseri devlet, u otoritesi ve manevi itibarı €rkalar ve hiziplere üstün tutu- (89 devlettir. Devletin bayrağı ne ayı, nede bir sınıfi temsil eder. & Demokrasi ve Hiberalizm rca- Me tarafından bil kere mağlâp nşr. İletiye gitmek için do- iniş çıkışlar yerine, kestir- ©* köprüler aramalıdır. Politika Mletleri İdare etmek ve realk Neri kullanmak san'atldir., * N Ve nihayet hükümet muharriri kükmü çıkarıyor: 3 Bir rejimin, bir sistemin nor- li bozulduğu zaman inkılâp Müz hareket ortaya çıkar. İn- m normalin bozuluşunu, sis- Wi, 9 artık iflâs ettiğine, siste- zel ihtiyaçlarına cevap Mir gine delil olarak alır, e » manevi bütün müessese- ist eder ve yeni bir niza- Siaslarını kura; buluncıya kadar bir di- bir inzibat, ve hepsi an- Bara yürüyen inkılâpçı şer Hüzumder. by zat bu müstesmalıle, inkelâ- e ormalidir. , Ma, Halkçı olduğumuzu söyle hallan bütün idare kabi | Son Postanın Resimli Makalesi x« Dost Ve Düşman *» | 1 — Dostlarınız size dalma larınızı söyler. Sizi size olduğunuzdan başka türlü gösterirler. SOYGUNCULAR Trakyada Mühim Bir Sigorta Dolandırıcılığı Cereyan Ediyor Tekirdağ, (Hususi) — Ada- pazarı Bankasının şehrimizde açtığı şube halkın büyük bir alâkası ile karşılandı. Bilhassa söylenen (onutuklarda, Türk sermayesinin Türk köylüsüne yardım etmek hususundaki azmi ve iktısadi buhrandan kıvranan insanlara karşı ihtikâr yapanların mes'uliyetine işaret eden sözler büyük bir akis uyandırdı. Fakat şayanı hay- rettir ki samiler arasında şi- kâyet edilen ihtikârı yapanların başında gelen birkaç ecnebi müessesesinin başbuğları vardı. Bu efendiler ki sigortanın fa- idelerinden bahsederek köylü- etmek, - sonra. verilemiyeceğini bildikleri (o primlerin © evvelce alınmış taksitleri üzerine yat- maktır, Trakyada çevrilen bu dola- ba herkes vâkıftır. Hükümet komiserleri bu halin devamına daha nekadar müsamaha ede- ceklerdir ? Nurettin Tahrir Heyetleri Emlâk Vergisini Arttırı- yorlar Mı İmiş? Fatih kazası dahilinde üç musakkafat tahrir heyeti faali- yete geçmiştir. Bu heyetler binalara ve emlâke kiraları üzerinden bir kıymet biçiyor- lar ve emlâki numaralıyorlar. Bu yeni kıymetler bittabi em- lâk vergisine esas teşkil ede- ceği için emlâk vergileri ar- tacaktır. Süne Haşeresi Ankara, 12) (Hususi) — B: daylara. eli olan se başeresinin bahar yağmurla- rının fazlalığından bu sene üremediği anlaşılmaktadır. Demokrasi buhran içindedir. mi tarihe karışmıştır. iz | demokrasi O kurmadık, inkılâp yaptık. İnkılâp ise müs- tesna bir disipline ve inzibata muhtaçtır. Bunu da en iyi Faşizm idaresi tesis etmiştir. Çünkü “Faşizm bir inzibat idaresidir.,, Binaenaleyh asrın çürümüş mefhumlarını bıraka- İm, realite ile karşılaşalım ve bir faşist idare tesis edelim. Halbuki Halk Fırkası lider- leri her fırsatta Türk demok- rasisinden (bahsederler. Bir Türk demokrasisi tesis etmek- SON POSTA iyi taraf- ziyade fona bakiketi gösterirler. ? — Düşmanlarınız insafsızdırlar. Daha taraflarımızı görür ve size | büyük dosto düşmanlarıdır. 3 — Onun için derler bi bir insanın ew Sayfa 3 Sözün Kısası | Kesreti © Mündericat. Hasebile Arada bir bu sütunun başın- da “ Kesreti mündericat hase- bile dercedilemedi. ,, gibi bir cümle intişar eder. Muharrir- lerin derbederlikten ve intizam- sızlıktan herkes kadar dehşete düşmediklerini bilen karilerim- den bazıları bu cümleye inan- mıyorlar : — Bikin sözün kısası mu Düşmanlarımızın tenkitlerini acı bir ilâç harriri geceyeyi biraz yayri gibi kullanmayı öğreniniz. Tasarruf Ve Memurlar Mesele- n * * sinde Hükümetin Fikri Galip..| Ankara, 12 (H.M) — Halk Fırkasının Meclis (O grupunun dünkü içtima hararetli münakaşalarla geçti. Fakat kat'i bir karar alınmadı. İçtimada yalnız bütçede tasarruf ve memur kadrolarının şekli mevzuu bahsoldu. Dört saat süren bu içtimada ilk sözü Maliye Vekili söyle- di ve 931 bütçesinin esas hatlarını izah etti. Bu izahatın hu- lâsası şudur: “926 bütçesinde memur maaşı yekünu 54, 927 ve 928 bütçelerinde 56 milyon lira idi. Geçen sene ise bu miktar 65 milyon lirayı bulmuştur. Fakat bütçede mutlaka tasarruf yapmak lâzundır. Bunun için de bazı memurluklar kaldırılmalıdır. Bu esaslara gelince: Münakaşalardan Sonra Dabiliye ve Sıhhiye Vekâl letlerinde kadro tensikatı yap- mıya lüzum yoktur. Bu vekâ- letlerde yalnız diğer masraf- 2 » vel AMA Hariciye Vekâletinde, bariç- teki memurların bir kısmı mer“ keze telbedilecek, bu suretle kambiyo farkından bir miktar, tasarruf yapılacaktır. Maarif ve, gümrüklerde bir kısım memuw- riyetler lâğvedilecektir. İnhisarlara gelince, buralar- da memur adedi pek fazladır. kısmı açıkta kalacaktır., n sonra bir kısım meb'uslar söz aldılar ve ten- kitkâr beyanatta bulundular. Bir kısmı da bütçede tasarruf için muhtelif şekiller tavsiye ve temenni etüler. Bilhassa inhisarlardaki memur fazlalığı nı hayli tenkit ettiler ve inhi- sarların birleştirilerek tasar- rufa daha geniş bir şekil ve- rilmesini istediler, Maliye Vekili bu fikrin zannedildiği kadar cazip olmadığını, o inhisarlar birleştirildiği O takdirde fazla bir tasarruf yapılmış olmıya- cağmı anlattı. Kâzım Paşa Galiyor Millet Meclisi Reisi Kzâım Paşa pazartesi günü şehirimize gelecektir. Me Kaş Iki İdam * Rizeli Ali ve Hamdi ismin- de iki cinayet maznunu hak- kında verilen idam kararları | , Kararı Meclis Verecek Münakaşa edilen umum! meseleler şunlardır : Münhallere mamur alınma” aya mg — uayrallarin me erinin tasdik edilmemesi, mev- cut bazı memurların kadro harici edilmesi, 30 senelik memurların tekaüde sevkedil- meleri. Fakat, uzun uzadıya müna- kaşa edilen bu noktalar öze- rinde memurları memnun ede- cek bir şekil tesbit edilemedi. Meselenin bütçe encümeninde ve mecliste halledilmesi muva- fik görüldü. Bütün bu münakaşa ve nok- tai nazarlardan sonra tasar ruf işinde hükümetin 931 büt Se lâyihasile tesbit ettiği esas- arın, bütçe encümeninde ve mecliste ufak değişikliklerle kabul edileceği | anlaşılmaktar dır, Şu suretle bütçe ve ta- sarruf meselesinde hükümetin noktai nazarı galip gelmiş de- mektir. am | Hamdullah Suphi Boy Gitti Yeni Bükreş Sefiri Hamdul- İh Suphi B. dün Romanyaya hareket etmiştir. İki şaki tutuldu Yalaklı Ömer ve Ali ismin- de iki haydut Kayseri tarafla- ie ölü olarak yakalanmış- a. İster İnan, İster İnanma! Nihayet teşekkül ede- ceği yeni haber verilen fırkanin müessisleri mey- dana çıktı, Bu fırkanın iideri Arif Oruç, murahhası mes'ulü Habil Âdem, umumt kâ- tibi baba Tevfik ve Bur- hanettin Âli Beylermiş. Bu fırkanın gazete sa- bışı için bir reklâm vası- tası olarak ortaya atıldığı anlaşıldığına bu te- şebbüsün ciddiyetine artık, İster İnan, İster İnanma! METOZADELE İflâs Kararı Şirkete De Şamil Midir Değil Midir? Adana, 12 (Hususi) — Hak- larında iflâs me iirieti eden oMetozadelerden Fazh Ef. ile görüştüm. Yapılan istilâma (İstanbul İcrasından cevap geldiğini söyledi. Fazlı Efendinin ifadesine gö- re, bu cevabım, Metozade Ön man Efendininhileli ve taksiratk müflis olmadığı, yapılan kon- kordatonun İş, Osmanlı, Fran- sız Bankalarile Doyçe Bank ve diğer alacaklıların büyük bir ekseriyeti tarafından kabul edildiği yazılmaktadır. Yine bu cevapta Kommer- çiyale Bankasının alacağının redldulemluğu bildirilmektedir. Bu hususta resmi makam lardan tahkikat yapmak iste- dim. Fakat bütün alâkadarlar ketum davrandılar. Şimdi mahkeme Metozade Osman (Efendinin © iflâsının şirkete de şamil olup olmıya- cağını kararlaştıracaktır. Beşinci Şube Deniz İnzibat Müdürlüğü smini Alacak Polin Beşinci Şube Müdür- lüğü lâğvedilerek Başmemur- lukla idare edileceği yazılmıştı. Polis Müdürü Ali Rıza B. bu haberi tekzip etmiştir. Beşinci Şube MWiğvedilmiyecek, bilâkis Deniz İnzibat Müdürlüğü ismi verilecek, kadrosu daha ziya- de genişliyecektir. Rüşvet Hâdisesi Bir Keresteci Rüşvet Verirken Zabıt Tutuldu Orhangazi, (Hususi) — Nar- hca köyünde Lâz Mehmet usta nım (338) parça kerestesi var- mış. i Orman muha- faza memuru Mustafa Ef. bun- ların o müsaadesiz ildiğini bir zabıt ile tesbit ediyor ve m i mahkemeye sevkediyor Sym Usta işin puan kalkamıyacağını anlayınca (200) lira rüşvet teklif ediyor ve köyün korucusuna (30) lira teslim ederek ilk taksit olmak özere gönderiyor. Para, civar köylerden Sölöz jandarma karakolunda teslim ediliyor. “ Vaktile bâdiseden (haberi olan karakol kumandanı para- ları alıyor, mevcut üç şahidin huzurile bir zabıt tutuyor. Şii di mesele tabif geçirmiş olacak; mahmur- luk sevkile bugün yazısını kıvıramamış, diyorlar. Bir dostumuz bana: — Sen “ kesreti münderi- cat ,, fıkrasını “ Sözün kısası ,- | ndan fazla yazıyorsun, diye sitem etti. Bugün cuma Benim tatil © günüm. Buna rağmen sütunu- mu boş bırakmak istemedim. Fakat bu satırların “Kesreti mündericat,, basebile sütunu fıkrasız kalmasından ne farkı var? Bugünlük bu kadar. Bir Üfürükçü Bir Genç Kadına Fena Muamele Ederken Tutuldu. Erbaa, (Hususi) — Tanbe köyünde ötedenberi gizliden gizliye muskacılık yapan eski bir şeyh vardır. Faaliyeti ne- ticesi büyük şöhret de kazan- mıştır. Bir gün bu adama ihtiyar bir kadınla gelini gelirler. Genç kadın kocasile iyi geçinemedi- ği için hocadan muska almak isterler. Hoca gelini gözüne kestirir. İhtiyar kadını başın- dan savmak için uzakça bir çeşmeyi tarif ederek eline bir kap verir. —Git der, su ağzından bir tas su getir de okuyup üfliyeyim. Her halde geçimsiz- likleri geçer. İhtiyar kadın dışarı çıkar. Hoca bozuntusu da geline yaklaşır. — Nereni beğenmiyorsun, şuranı mı, buranı m? Diye, diye genç kadına sokulur. Kadın mukavemet etmek ister. Hoca baskın çıkar. Onlar böyle mücadele ve binnetice genç kadının < mağtübiyeti ile eğlene dursun- lar, iltiyar kadın çabucak suyu alır, döner. İçeri girer girmez bir de ne görsün man- zara dehşet. Basar feryadı. Halk toplanır. Hocanın da foyası meydana çıkar. Mesele hükümete aksetmiş, takibata başlanmıştır. Kütahya Meb'usları Ankara, 12 (HM) — Mec bisin dünkü içtimamda Kütah- ya meb'usluğuna seçilen Alâ- ettin ve Halil Beylerin maz- bataları kusurlu görülmş ve tekik encünrenine gönderilmiştir. Yunan Sefiri Geldi Yunan sefiri yazı Yeniköyde geçirmek üzere şehrimize gel- miştir. Mösyö © ( Polihronya- dis ) kendisile konuşan gaze- tecilere iki memleket arasında sesilük hizbir senale Huhse- dığım, iadeli mücrimin mua hedesi müzakeresine de baş- landığım — söylemiştir. e İsmet Paşanın Atinaya seyahat ta- rihine gelince, bu eylül ayında olacaktır.