20 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

DAHİLİ HABERLER Halkın Sesi Ticarette Sahte Tasfiyeler Ve Halkın Fikri Bau tacirler, ax amanda çok para kazanmak için yeni bir usul keşfettiler: Tasfiye yapmak. Banlar, tasfiye yapıyor, güya mal- larını yok pahasına sat yor, sonra yine işlerine devam ediyorlar. bir nevi dolandırıcılık şeklini alan bu tarzı harekete karşı mümanaat edilmesi mu- karrerdir. Bu kararın halk. arasındaki aksi ise aşağıdaki satırlarda görü- “ebilir: Tüccar Gabay Ef, Kadıköy Yelde- ğirmen Uzun bafız sokak 35 — Memleketteki iktisadi buhran malöm. Böyle tenzilât İlân eden ticaretanelerin elle- rinde stok mal vardır. Bunları tenrilât propagandası arkasın- da satmak istiyorlar, hakiki bir kontrol olmadığı için de bunda muvaffak oluyorlar. Satılan mallar esasen yüzde 20 kazandığı halde yüzde otuz tenzilât ilânları kendi- lerini zarara sürüklemek ihti- mali vardır. Halbuki banlar sarar &tmiyorlar, neticede da- ha parlak olarak piyasaya do- ğuyorlar. Tubear Mamok A. Arnavutköy Eğ- lenca sokak $ Bu tenzilâtlı satışlara artık beş yaşındaki çocuklar bile İnanmaz oldu. Bunlar ticaret- hanelerini Mahmutpaşa yoku- şuna çevirdiler. Mahmutpaşa- daki bazi satıcılar kumaş top- larından keserek parça diye, sağlam bir kumaşı suya batı- rarak denize dökülen ıslak mal diye satarlar. Ticaret oda- sı bu gibi satışları ehemmiyet- le takip etmeli ve halkın aldan- masına meydan vermemelidir. Nuri B. Kapalızası Miz sokak 81 Tasfiye veya terki ticaret dolayısile yapılân tenzilâtlı sa- tışlar tevali oediyor. Bunları bilhassa müşterilerine maktu salış yapan müesseseler yap- iler ie ik ba bile bayram sanarak alış veriş ya- pi. fazla Anadoldan ge- enler o camakânlarındaki Su şatafatlı ilânlara aldanıyorlar, > ine malları alıyorlar, Ticaret nın ve tcaret müdüriye- #nin bunlara bir çare dü- günmesi çok lâzımdır. » Tüccar Mösyö Bonjar ( Beyoğlu Kab- rlstan sokak No. 6) — Tasfiye ve terki ticaret meseleleri bizde tamamen da- laveradır. | Bundan (müşteri kat'iyen istifade etmez. Bunu yem müesseseler senelerden- | eri ellerinde toplanan ve tabii | bir satışla elden çıkarılması den İnmiş nereye gidiyor? 1: Hasan B, — Yahu... Bu kalabalık treo- Deli Katil Tahliyesini İstiyor Bir Yandan Da İstidalar Göndererek Bimarhane- den Şikâyet Ediyor İki sene evvel Şişhane yo- kuşunda Luiz Musevi kızını zade Osman isminde oir öldüren Paşa Ratip Bey o zâman ağır cezada muhake- me edilmiş, fakat akli mu- vezenesi bozuk olduğu için cezadan kurtulmuştu. Osman Ratip B. beraat kararı almakla ğuşuna konulmuştu. Aradan bu kadar zaman geçtikten sonra katil artık iyi olduğunu, serbest bırakılması lâm geldiğini iddia etmeğe darla da kalmamış, bimarhane- de kendisine ve diğer hastala- ra iyi bakılmadı Vekâletle, Sıhiyye Vekâletine de birer istida göndermiştir. Bir Kaza Bir Çocuk Otomobil Altında Ezildi. Haziran 20 | Facia İle Biten Bir Sevda Vak'ası Yabancıların Tücavüzüne Uğrıyan Genç Kız Kurtulduktan Sonra Babası Tarafından Bir Odaya Kapatılıp Hapsedilmiştir ) hâdiseyi tahkik etti yazıyoruz : Üç gün evvel Emirgânda çirkin bir hâdise oldu, bir genç kıza tecavüz edildi. Bir muharririmiz dün Emirgâna gitti ve Tecavüze uğrıyan kız Prens Mehmet Ali Beyin köşkünde Esnaf Cemiyetleri Dağılacak Mı? Cemiyetlerin Verdikleri Cüzdanları Kayma- İ kamlıklar Dağıtıyor İki O gündenberi esnaflara bazı kaymakamlıklar tarafın- dan cüzdan veriliyor. Bu ba- bekçilik yapan Ali EF, nin 20 yaşındaki kızı Meliha Hazımdır. | rekete ön ayak olan Eminönü Genç kız, Emirgânda Koruluk bahçesi denilen yerde Naci is- | kazasıdır. Halbuki şimdiye ka- mindeki sevgilisile görüşüyormuş. Esasen Meliha Hanım, Yeni- | köyde oturan sevgilisini her zaman telefonla çağırır, korulukta başbaşa kalırlarmış. Nitekim son buluşma da bu şekilde olmuş beraber serbest bırakılmamış | ve iki sevgili salı günü öğleden sonra koruluk bahçesinin ve timarhanenin katiller ko- | kuytu bir yerinde birleşmişlerdir. Sevgililer kendilerinden geç- miş bir halde bulunurlarken ansızın taarruza uğramışlar ve ne yapacaklarını şaşırmışlardır. Bu sırada Naci sevgilisinden ayrılmış ve sahile doğru bağırarak koşmıya başlamıştır. Bu feryat üzerine/Balıkçı Hamdi Reis birkaç arkadaşile hâdise kırıyor, Netice şu olacak ki başlamıştır. Bu adam bu ka- |mahalline yetişmiştir. Hamdi Reis muharririmize şunları anlatmıştır; Hâdise Masıl Oldu? “ — Saat 4 vardı, arka- ğına dair Baş | daşlarımla beraber sahilde ağ” ları tamir ediyordum. Tam bu sırada koruluktan “ Can kurta- ran yok mu, Müslüman yok mu?, diye bir ses işittim. Hemen elimdeki işi bırakıp 9 tarafa koştum. Ağaçlarn arasından bir genç çıktı ve Dün akşam saat yediye / beni görünce: “Yukarda hay- doğru (1632) numaralı otomo- bil Galatasaray civarında, Yeni çarşıda Haralâmbos isminde bir çocuğa çarpmış, tekerlek- ler Üzerinden geçmiş, karnı deşilen yavru derhal ölmüştür. Otomobil şoförü firar etmiştir. mümkün olmiyan m geç- miş, çarık çürük mallarını sa- tıyorlar. Bu daha doğrusu müşteri avlamak için bir nevi tuzaktır. Bunlar hakiki bir kontrole tabi tutulmalı ve hal- kı aldanmaktan korumalıdır. » Tüccar Fuat Bey Cağaloğlu Molla fenari mahallesi 26 — Miişterisini (kaybeden bazı ticar. eler yüzde otuz, yüzde kırk tenzilâtı bir ilân yapıyorlar, ticareti bırakacağız, tasfiye ediyoruz. Ellerindeki İşe yaramıyan malları bu suretle satıyorlar. Biz sene içinde böyle yapan dört, beş müesse- senin bâlâ piyasada ve daha parlak bir surette iş yaptık- larını görüyoruz. Hükümet bu hususta bazı kayıtlar koymalı- dır, bunlar cezalandırılmalıdır. 2 Yolcu — var, bunların hepsi oraya ! dutlar bir kıza tecavüz ediyor- lar., Dedi. Gencin elbiseleri perişan bir vaziyette idi, He') men gencin gösterdiği tarafa” doğru nâra atarak koştum. Haydutlar Yakalanamadı dar esnaf cüzdanlarını cemi- yetler veriyordu. Bazı yolsuz- luklar olmasına rağmen cür- danlardan (50) kuruş alıyor. (25) kuruş kendisine kalıyor- du. Bu suretle de aza Üze- rinde cemiyetin manevi bir nüfuzu tecessüs etmiş oluyordu. Son tarzı hareket bu nüfuzu esnaf o cemiyetleri (dağılmak tehlikesi karşisındadır. Maksat Korunun tepesinde iki kişinin bu ise gaye ergeç tahakkuk kaçmakta olduğunu gördüm. Biraz ileride Meliha Hanım da perişan bir halde duruyor- du. Bana: “Yoldan geçiyordum bana taarruz ettiler. Dedi.,, Hâdise zabıta tarafından tahkik © edilmektedir. Ee Polis, edecektir. Değilse bu hareket- ten vazgeçmek lâzimdir. Feci İntihar Bir Hizmetçi Kendisini Üçünçü Kattan Fırlattı genc kızın tecavüze uğramadığı (Bakırköyde, Zeytinlik ma- kanaatindedir. Ali Ef. hâdise- | hallesinde oturan Manifatura den sonra kızım reddetmek İstemiş, o fakat İsrarı üzerine kabul etmiş, ' köşkün bir odasına kapamıştır. Hayrat Hademesinin Maaşları Bakınız Nasil Unutulmuş! İstanbulda adetleri (2000) i geçen Hayrat hademesi şim“ diye kadar maaşlarını Umumi Muvazeneden Ove Müftülük Muhasibi Mes'ullüğünden al- makta idiler. Müftülük Muha- sibi Mes'ullüğü (1) hazirandan itibaren lâğvedilmiştir. Hayrat hademesinin mayıs Maaşlarma sit (26) bin liralık tahsisat Maliye Vekâleti tarafından mayıs nihayetlerinde Müftülük Muhasibi Mes'ullüğüne gönderilmiş ve vakit dar olduğu için dağ a eN paraları erdarlık vasıta- sile İş Bankasına yalırmıştır. İş bu kadarla kalmış. Bu işle ne Evkaf ve nede Defterdarlık meşgul olmamıştır. Or. 1 Din bir muharririmiz Defter- darlığa müracaat etmiş ve ayın (20) si see hâlde maaşlarını alamıyan Hayrat hademesinin gazetemize yaptıkları şikâyetleri bildirmiştir . Defterdarlık: “ — Bunlar Evkafa * devre- dildi, Evkaf verecek!,, Ceva- tüccarı Bohor Efendinin biz- tanıdıklarının | metçisi dün evin üçüncü ka- tindan kendisini sokağa fırlat- mış, vücudu hurdehoş olmuş ve derhal ölmüştür. Bir İhbar Rivayete Göre Bir Kadını Bodruma Kapamışlar. Hakkinda birkaç defa adli takibat yapılan ve bir defada bapis cezası alan Ticaret ve Sanayi salnamesi sahibi Mah- bini almıştır. Evkaf ise “Mayıs | mut B. dün Müddei Umumiliğe maaşını Defterdarlık verecek- tir,, diyor. Neticede her iki daire işi biribirlerine atarak unuttukları anlaşılmıştır. giderek bir ihbarda bulunmuş- tur. Bu ihbara göre Karadenir oteli sahibi Hüsnü B. Mahmut Defterdarlık müracaatimiz üze-) Beyin annesini yoldan çevi- rine Dün Maliye Vekâletine tel.) rerek otele götürmüş, üzerinde graf çekmiş ve bunların maaşları-| bulunan saat, çamaşır bohçası nın verilmesi için emir istemiştir. | gibi bazı eşyayı alarak kadını Cumartesi veya pazar günü hayrat bademesinin maaşları verilebilecek demektir, & Yolcu — İste bak, burada hepsi mü- kemmel yözüyor, açiliyor, biç 3 > 7 > S 5 lm ez Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Plâjlar otelin bodrumuna kapatmıştır. Bize kalırsa elahdetü aler ravi... batmıyorlar, 4: Hasan Bey — Bir kısım İstanbul b ledir. Eğlenir, gezer, yüzer, denirde betma” borç içinde batar. | Günün Tarihi Etabli Vesikaları/ 1: Veriliyor İstanbul, 18 (A.A) — Altındi Mohtelit Mübadele Tali komis yonundan tebliğ edilyiştir: Türk tebaasından olup hâl bazırda İstanbulda bulunan V€ | atabli vesikalarını almak üzere | İstanbal Tali komisyonun müracsaf etmemiş olan Rum ortodoksların etabli sıfatlarının tetkiki için bir an evvel mezkâr tali komisyon müracaat etmeleri iktiza eder Muhtelit komisyonun mesaisi bi team bulmak üzere olduğundan 15 Ağustos 1931 tarihinden sonr& etabli vesikası almak için vukü bulacak taleplerin hiç birisinin nazarı itibara alınamıyacağı alâ” kadarların malümu olmak üzere ilân olunur. Muhafızgücü Sarıkamış, 17 (A.A) — İki gündenberi avdet reyahatine de” vam etmekte olan Muhabzgücü bisikletçileri şehrimize gelmiş" | lerdir. Motör Müsademesi Evvelki gece Haliçte iki mo tör müsademe etmiş, bunlardan birinin kaptanı boğulmuştu. Ad” liyece tahkikata başlanmıştır. Ayıntapta Banka İş Bankası Ayıntap şubesi düs Umum Müdür Celâl Bey tarafın dan açılmıştır. Kumar Yasak! Balıkesir, (Hususi) — Kah vehanelerde kumar öynatılms” ması, aksi takdirde kapatıis” cakları ihtar edildi. Adli Tayin Zat işleri müdür muavini Salih Bey İstanbul mahkem* azalığına tayin edilmiştir. Marifetli Hizmetçi Gazi Hazretlerinin aşçıbaşi” sı Mehmet Sabri Beyin Orta köyündeki evinde hizmetçilik eden Zeynep isminde on y# şında bir kız birkaç tane bile” zik ve yüzük çalarak kaçmıf: fakat dün yakalanmıştır. Ef yalar Zeynebin üstünde bulus* muş, Sabri Beye iade edilmiğ” tir, Bir Spor Kazası İtalyan milli takımının kale cisi ( Kombi ) mensup olduğ! Yuventus klübünün yaptığı bi müsabakada tehlikeli surett* düşerek bayılmıştır. H nakledilen oyuncunun kırıldığı anlaşılmıştır. Şampiy0” namzedi. Yuventus bu sure” en kuvvetli uzuvlerinden birisi kaybetmiş oluyor. bir e ai