23 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

; i : ; ; ği : k 2 Sayfa Halkın Sesi Hükümet Gaze- telerinin Hücumu Ve Halk Son bir, iki gün içinde bası hükümet gazeteleri tenkitten hoşlanmaz gö- rünüyor, şiddetli neşriyat yapıyorlar, İrtick, hiyanet, bozgunculuk bu münase- betle kullanılan tabirlerin bafiflerindendir. Bu neş- riyatın o halk arasındaki inikâsleri ise aşağıki sa- * tbırlarda tesbit olunabilir; Mehmet Azer Bey (Beyoğlu Aynalı geyme 118) Her yerde ve her zaman mubalefet, mutlaka “irticai de , bir temayülden doğmaz. Muhalefet, daha ziya- de ruhi bir “ Nögativisme , in bir neticesidir. “Excentrigue ,, bi bünyei ruhiyeye malik olan fertler her devirde muhalif olmuşlardır. Bunların hali. ha- zırdan memnun olmamaları, hali hazırdaki filân veya falan fikir, oprensip veya wmdeyi sevmediklerinden değil belki alnız tevakkuf ve tevazünden oşlanmalarındandır. Bir kelime ile: “ muhalefet - Negativisme ,, siyasi ve içtima! tekâmülün birinci şartıdır. * Mehmet Ali B. (Edirnekapı Sultan hamamı 13) Tenkit haddi zatında acıdır. Bence tenkit bir hastanın ilâ- cıdır. Şifa bulabilmek için bu- nu İçmeğe ve hazma ihtiyaç vardır. İlâç içmemek için dok- “oru ve eczacıyı öldürmek ne ise tenkitten kurtulmak için muhalefeti buğmak ta odur. * Namdar Bey (Beşiktaş No. 128) — İsmet Paşa bizzat ten- kidi arzu eden ve nutukların- da sıksık bundan bâhseden bir Başvekildir. Devletin bütün mes'uliyetlerini omuzlarında ta- gıyan bir zatın bu samimi ar- zusuna rağmen yine o kükü- mete nispetle tenkitten çeki- nen muharrirler bence kraldan ziyade (Oo kralık (oo taraftarlığı edenlerdir. Akaretler * Ahmet Turan B. (Samatya Suluma- Bastır 29) Bazı muharrirler hükümetin aradığı tankidi bulamadığını, bugünkü tenkitlerin sonunda 3İ mart, irtica, biyanet gö- ründüğünü söylüyorlar. o Bu fazla ve muzır bir endişedir. Bugünkü mevzuatımıza ve ka- Bunlarımıza muhalif olmıyan her tenkit muhterem addedil- melidir. Tenkidin bir ölçüsü, endazesi olamaz, herkese ille şu yolda tenkit yapacaksın denemez. Biraz hazimli ol- malıyız. Son Posta'nın Mlcsiili Hiliabe: Ny İŞ a rg İŞ İN Ada İle Kartal Arasında Bir Kaza Bir Sebze Kayığı Dev- rildi, Üç Kişi Ölümden Kurtarıldı. Dün öğleden sonra saat üç bu- çuğa doğru Kartal ile Büyükada arasında feci olabilecek bir kaza olmuştur. Hâdise şudur: Sebze yüklü Karamürselli Mustafanın kayığı dün Kar- taldan Büyükadaya giderken ( Etuval Romen ) gaz depo- larile eme arasında ve denizin derin bir noktasında şiddetli bir poyraza tesadüf etmiş. Rüzgâr gittikçe şid- detlenmiş, taife feryat ve istimdada başlamışlar. Fakat az sonra kayığın muvazenesi büsbü- tün bozularek devrilmiş, içinde- kiler denize dökülmüşlerdir. Kazazedelerin istimdat işa- retini gören Etuval Rumen gaz doposu müdürü Hüseyin Sadık Bey derhal deponun motorünü Ohareket / ettirmiş, motorcu Mehmet ve Hüseyin kaptanlarla muhafaza memuru Eyüp Sabri, depo tenekecisi Ardaş Efendiler kaza mahalline yetişerek kazazedeleri muhak- kak bir ölümden kurtarmışlardır. Kayıkta bulunan o sebzeci Yakup Efendi Büyükadaya, kayık sahibi Mustafa Efendi ile taife Hüseyin Ağa Kartala naklolunmuşlardır. Bir Tehdit Hizmetçi Kadın Ta- bancayı o Görünce Hastalanıvermiş Beşiktaşta Köyiçinde oturan Sabri Beyin yanına bir hafta evvel hizmetçi olarak giren Emine isminde bir kadın dün birdenbire hastalanmış ve Bey- oğlu hastanesine yatırılmıştır. Emine Hanımın iddiasına göre Sabri Bey kendisinin pişirdiği yemekleri beyenmemiş ve: ğer bir dağa böyle fcna ye- mek pişirirsen seni öldürü- rüm,, demiş ve arkasından da tabancasını çıkarmıştır. Bu teh- ditten sonra da kadıncağız hasta düşmüştür. Ziraat Odasında Ziraat Odası şirmdiye kadar Olüleri Yakmak Fikri Yine Ortaya Çıktı Bir Doktor Toprağa Gümülerek Kurtlara, Çiyanlara Yem Olmaktansa Aslımız Olan Toprağa Rücu Daha Doğru Diyor. Zahire Borsası Kimyageri Nurettin Münşi B. ötedenberi ölülerin mezara gömülmesine aleyhtardır. Münşi B. cesetlerin hususi kabirlerde yakılıp küllerinin saklanması “taraftarıdır ve bu fikrini ber fırsatta ortaya atmıştır. Haber aldığımıza göre Pendikte Ali Rıza B, isminde bir doktor da bu fikir etrafında bir teşebbüse girişmek üzeredir. Doktorun Fikirleri Bütün Dünyada. Doktor Ali Rıza B. öldük- Medeni insanlar öldükten ten sonra cesetlerinin yakılıp | Sonra cesetlerini gömdürmez- küllerinin (Kolumbaryom ) de- ler. oOKrsmatoryom (o denilen fırınlarda yaktırırlar ve külleri saklatırlar. Bu fikir bugün dünyanın her tarafında birçok taraftarlar kazanmıştır. Almanyada balkın yüzde yetmiş beşi, Fransada yüzde 40-45, Amerikada yüzde 65 bu yeni fikrin etrafında bir- leşmiştir. Bu (memleketlerde ölüleri yakmak içinde mun- tazam yerler yapılmıştır. Bu fikir etrafında toplananların cenazeleri (o hangi (tabakaya mensup olursa olsun muhteşem merasimle kaldırılır. Bu fikir ergeç bizde de ta- raftar bulacak ve ilerliye- İ cektir, ,, Bir Beraat Kararı Üsküdardan Şileye gider iken Kabakoz köyünde Hüsey- ni öldürdüğü iddia olunan Akifin dün Ağır cezada mu- hakemesi yapılmıştır. Ortada delil . olmadığından o mazanun Akif beraat kararı almıştır. Abdülhamit Koyun Ticareti Yaptığını | Anlatıyor Bir hükümdarın koyun ticareti yapması size garip görüne- bilir. Fakat paraya doymiyan bizim eski padişahlar, halkı soy- makla iktifa etmiyor, ticaret te yapıyorlarmış. Bakınız Abdülhamit koyun ticareti yaptığını nasıl anlatıyor: *Vaktile koyun ticareti yaptım. Bu yüzden epeyce para kazan- dım, Her bir masrafı çıktıktan .sonra bir koyun senede bir altın ve bir mecdiye kâr bırakır. Bu ticarete okadar meraklı idim ki, İngiltereden damızlık koyun getirtirdim. İstanbula gelin- ceye kadar bana beş altı biraya mal oluyordu. İngiltere dünyanın hiçbir yerine benzemez. Havası sisli olduğu için güzel ot yetişiyor. Hayvanların eti kıvrak oluyor. Ben İngik terede yediğim et kadar lezzetli et hiçbir yerde yemedim... Abdülhamit bunun gibi daha birçok şeylere merak etmiş. nilen yerlerde muhafaza edil- mesine taraftar olanlara mü- racaat ederek bir cemiyet ku- racak, bu suretle bu yeni fikre ilerlemesine çalışacaktır. Ali Rıza Bey fikrini izah ederken bize gönderdiği yazı- sında şunları söylemektedir : “— Ölüleri toprağa göm- mek onları çürütüp tefessüh ettirmekten: başka bir işe yaramaz. Halbuki medeniyet bu demek değildir. Cesedin gömülmesi bugün için artık kabul edilemez. Bu iş maziye karışmıya mahkümdur. 24 Maznunlu Dava Dün ağır ceza mahkemesini”, de 24 maznunlu bir mubaker me başlamıştır. Bunlar İstanbul hapishanesinden (kaçan o üç mahkkümla hapishane gardi- yanlarıdır. Tarafeynin teşkili için muhakeme talik edilmiştir. Bir Kadın.. Şişli Caddelerinde Ar- kasında Tek Bir Göm- lekle gezerken Çevrildi Evvelki akşam Şişli taraf- larında garip kıyafetli bir kadın görülmüş, polisler tarafından çevrilerek karakola — götürül- müştür. Bu kadının ismi Ze- kiyedir. Kendisi bir müddet evvel Darülâczeye kabul olur muştur. Bir hafta evvel orada bir kadınla kavga etmiş ve cezaya çarpılmaktan korktuğu için,. Üzerindeki tek bir” iç gömleğile sokağa fırlamış ve çıplak denecek bir halde caddede dolaşmıya baslamıştır. Pangaltı karakolu bu kadı- nın tekrar kabulü için Darülâ- czeye muracaat etmiş, fakat baş mübassır olduğunu söyli- yen birisi buna imkân olmadı- Zını, kaçanların tekrar içeriye alınamıyacağım söylemiştir. Ka- dın şimdi sokakta kalmış ve- ziyettedir. Kalp Sektesinden Ölüm Paşabahçede Balıkçı Hasan Efendi dün Ahmet Efendinin kahvesinde (otururken (O kalp sektesinden (o ansızm (düşüp ölmüştür. Kabahat Kimde? Haliçteki Feci Mü- sademe Tahkik Ediliyor Geçen gece Haliçte mezba- hanın (o Mücahede O motörile Sokrat (o Efendinin (o Yılmaz motörü müsademe etmiş ve kaptanla makinist denize düşe- rek biri boğulmuş diğeri ise kurtarılmıştı. Adliye ve Ticareti Bahriye müdüriyeti ilk tahkikatı yap- mışlar, her iki tarafın da kaba- hatli olduğuna kanaat getir wişlerdir. Bu kabahat te her iki motörün fenersiz olmasıdır. Karlemanı Soyanlar aki Karleman ma- ğazasından (700) çift çorap çalan Natan, Morano ve Sa- Haziran 23 Sui İstimailer Hakkında İki Takrir Verildi Gümüşline meb'usu Şevket Bey Tayyare Cemiyetinin bot! şubelerinde yapılan suistimaller hakinda, Manisa mebusu Sabri Bey de memurlar arasında gö?€ bal sul istimaller hakkındâ Halk Fırkası (o reisliğine (o bire” takrir vermişlerdir. Birinci takrire Tayyare Cemi” pi reisi Fuat, diğerine de Dahi: iye, Adliye ve Maliye Vekil fl fatma cevap verecek” dir. Sefirler Arasında Tökyo sefiri Cevat Bey Varş©” via irin miştir Toky9 maslahatgüzarlıkla idare olun” caktır. Hariciyede tasarruf Içi9 sefirlere uzun müddeti izinler verilecek, bu müddet zarfında sefirler aylıklarını o Türk lira olarak alacaklardır. Devlet Şürasında Bugün Millet Meclisinde Der let Şörası reisliği intihabı yap lacak, tanzimat dairesi reise şat B. seçilecelitir. Türk - Yunan Mahkemesi Türk - Yunan Muhtelit Mah- kemesinde 600 davanın İp hakkındaki tetkikat devam ediyol” Rehin Üzerine Borç Rehin üzerine borç veren mü” esseseler hakkındaki nizamnam8 dünden itibaren tatbika başlar mıştır. Peşin faiz almak yasaktır. Buğday Fialleri Bu sene buğday fiatlerini" ge seneye nispetle yüzde kırk dar düşkün olduğu maktadır. Avcılar Kulübünde Avcılar klübünde dün İdar€ Heyeti intihabı yapılmıştır. Emire Aziz Hanım İlk Türk sesli filminde “ acak olan Mısırlı Emire zn e Ertuğrul Muhsin B*f şehrimize gelmişlerdir. ; Brezilya Sefirinin Sözleri Paristen Memleketimize har ket eden Brezilyanın yeni A sefiri beyanatta bulunurken “DÜN pan: ye keder ördüğü E sevk ve İdaresi altnda be lunan bir memlekete gidiyoru” demiştir. Dahiliye Vekilinin Cevabi Dahiliye Vekili Dahiliye #* Deliği kii omar 12 bis sunle bugünlerde Mecliste ce"? verecektir. Diş Tabipleri tabipleri dün akşam kasi vergisi görüşmüşlerdir. Dünkü Maçlar i Dün stadyumda İstabul 4-3 galip gelmişti kemi Da al Kertaleş ek 3-2 yenmiştir. si her on beş günde bir topla” | Kendi kendine doktorluk, marangozluk filân öğrenmiş. Bu i nıyordu. Bundan sonra her esrarengiz Oadamın (içyüzünü (gösterecek olan O hatırata iz pek mi hafta pazar günleri toplana- miştir.Bunlardan birisi 1 sene do-| !!€, Pera oynamış, caktır. Buna sebep işlerin P b B Il kuz aya ve diğerleri de birer bu- çok olmasıdır. erşem eye aş ıyoruz çuk seneye ye edilmişlerdir. EE Pazar Ola Hasan B. Ve Yine Yeni Dil dul Hamas Dene eleme 2: Hasan Bey — Dil encümeni azasından 3 Hasan Bey — Meğer bu makalede Fransızca, agi kitaplar, ciltler, arasında boğulup ? | birinin makalesi elime geçti, manasını anliya- | iizce, Almanca, İtalyanta, Arapşa, Acemce, Osmanlıca, madığım birçok kelimler var. Türkçe, Tatarca, Uygurca, Çağatayca kelimeler varmış Hasan B.— Bütün bu dillerin 10gx! inat ettim, on beş gündür bu makaleyi çalışıyorum, fakat gel de içinden çık- tlerini aldi aslanı”