25 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayta Halkın Sesi ( Küfürlü Münaka-| şalar Karşısında İd Halkın Fikirleri... Birkaç gündenberi, mat- buatta ağza alınmıyacak üfür ve şiddetli sözlerle ir kavga oluyor. “Hırsız, Bamussuz, köpek, alçak, hain, şerir, cümle başına kullanılan kelimelerdendir. Değil gazete (ağzında, en kaba bir insandan bile sadır olması teessür uyan- dıran bu sözlerin halk arasındaki aksi tesirleri elimdir. Dün, bu münaze- betle yaptığımız anket, bize aşağıdaki hakikatleri Öğretti: Saffet B. Beyoğlu Firuzağa Kireçhane çıkman 4 Matbuat umumi terbiyenin bir hocasıdır. Biz omatbuat kürsüsünden yükselen seslerde nezahet. ve incelik bekleriz. Matbuat sütunlarını OGalata sokaklarına çevirmek çok iğ- rençtir. Matbuat (hürriyeti (kadar tenkit te lâzımdır, hatta farı- dır. > Memleketteki o iktisadi buhran ve istrap el ile tutu- lacak bir hale gelmiştir. Mat- buatımız bunu temiz bir üslüpla teşrih etmeli ve derdimize ça- reler göstermelidir. Nezihane yapılan tenkitlerden balk isti- fade, bükümet tenevvür etmiş olur. Hakikatler küfürler ara- sında boğulmamalıdır. Necati B. Galeta Tepyal ar caddesi 114 Bazı gazeteler kirli çemaşırla- rını ortaya döktüler, efkârı umu- miyeye teşhir ediyorlar. Halk bu mülevves şeyleri seyret- mekten artık bulantı duydu. Gazetelerden, terbiye ve mü- nazara adabının icap ettirdiği şekilde memlekelin dertlerine deva aramalarını isteriz. Hal- kın umumi seviye ve terbiyesile istihza edenler halkı küfürbaz sananlardır. Hakikat elbette ki böyle değildir. Mehmet Ramiz iş Aksaray Herhor eaddesi 16 © — Hükümet © gazetelerini ağız bozmıya sevkeden muhalif matbuatın tenkitleridir. Başta met Paşa olduğu halde aklı eren ve insaflı devlet adamları ve bazı gazeteciler tenkit is- teriz diyorlar, fakat bazı mu- harrirler buna tahammül ede- miyorlar, kalayı basıyorlar. Ha- kikat ilâhi ve nezih bir mef- humdur. Salya akan ağızlardan, küfür sızan dudaklardan ka- eri Onun bildiği, o üzerine at açtığı matbunt, terbiyeli ve nezih matbuattır. Gazelele- rimizden daha terbiyeli ve Ami mmm bekleriz. Ahmet Bey lr Narin zade apartmanı 18 Muhalif gazetelerin tenkit- 7 İdam Mahkümu Niyazi Kurşuna Dizilmiyecek, Sultanahmet o Meyda- nında Asılacak... İdama mahküm edildikleri için 22 günlük bir açlık grevi ilân eden Yavuz zırhlısı onba- şılarından Rıza Efendinin ka- tli Rizeli Hamdi ve Ali Niyazi hakkındaki idam kararı dün Millet Meclisinden geçmiş ve Hamdi asil fail telâkki edilmediği için cezası ( 15 ) seneye indirilmiş, Ali Niyazinin idamı tasdik edilmiştir. Ali Niyaxinin idam mazbatasının üç güne kadar müddelümumi- liğe tebliğ edileceği tahmin edilmektedir. Ali Niyazinin harp asker olmadığı için İzmitte kıt'asma gönderilerek kurşuna dizilmiyecek, Sultanahmet mey- danında asılmak suretile hü- küm infaz edilecektir. Karışık İş Karısını Döven Adamı Öldürmek İstedi Sinemköyünde oturan An- dreniko isminde biri Koço isminde bir arkadaşının karısı madam Anniyi döverek bir kahveye kaçmış. Biraz sonra Koço karsın döven adamı yakalamış ve öldürmek için bir el silâh atmış, fakat isabet etmemiştir. Kaçakçı Kadın Beyoğlunda kalyoncuda ka- çak rakı yapan Sofi ismide bir kadının evinde bir miktar rakı, kazan ve cibre bulun- muştur. leri hükümet matbuatının sinir- lerini oObozdu. Bir taraftan küfür ediyorlar, bir taraftan da bazıları “ evet ,, ıstirabımız var fakat buna müsbet e. riniz, menfi skill ya ml, Diyorlar. Müsbet tenkide benim aklım ermiyor. Bu, ne demek? Siz hükümete milyon- lar temin edecek tenkitler ınız fakat biri ağzınıza Tekay; biz er İlle matbuat saltanatı söreceğiz demek midir? Öyle ya suçu samur Oo kürk © yapmışlarda kimse üzerine almamın... SON POST. DAHİLİ HABERLER | 'Ermeni Matmazelini . . . Bir Dişçi Bayıltmış Ermenicesi Türkçesinden Bozuk Olan Kadın, Adliyede Sorulan Suallere Garip Hareketlerle Cevap Veriyor Dün Müddeiumumiliğe Adrine Şamdancıyan imzasile garip bir istida verilmiştir. Matmazel Adrine Şamdancıyan Ermenice ile Türkçenin halitası garip bir lisan konuşuyor. Türkçesinin fçte ikisi Ermenice, Ermenicesi de Türkçesinden bozuk. Bir arzuhalciye yazdırdığı istidası da böyle.. Adrine Şamdan- cıyan elli yaşında ve fakat bakir olduğunu ve bir dişçinin kendisine ilâç sürerek ismetinin berbat edildiğini iddia etmek- tedir. “Daha doğrusu bu bir iddia değil, Müddeinmumiliğin isti- dasından ve kendisinin insicamsız sözlerinden çıkardığı manadır. Ellilik Matmazel muayenesi için adliye doktorlarına gönderilmiş, orada da uzun süren bir uğraşmadan sonra şu sahne cereyan etmiştir Ikinci Müracaat Anlaşılıyor Ki. — Matmazel ne istiyorsun? Matmazel bu suale ağzini açarak, ellerini arkasına götü- rerek ve ihtilâçlar yaparak wukabele etmiş ve: — İşte böyle oldum! Dişçi böyle yaptı demiştir. Fakat işin karine ile anlaşılan tarzı şudur: Matmazel iki buçuk sene evvel bir diş doktoruna gitmiş: — Dişime bak, fakat benim haberim olmadan dişimi çıkar- mal Demiş. Dişçi muayene etmiş. Dişine ilâiç koymuş, çıkartmamış. larak bayılmış ta sıhhati mi bo- xulmuş, yoksa üzerine sinir gelmiş te bu devamlı bir has- talık mı yapmış. Ve kadında sabit bir fikir mi doğurmuştur? Adliye doktoru Matmazeli Tıbbıadli müessesesine gönder- miştir, Kendi Himmete Muhtaç Ana (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Fakat Semiha Hanıma göre hâdisenin asıl sebebi kendisini çok sevdiği Sait isminde bir gence vermek o istememeleri ve Üveybabası Vedat Beyin aydında mübaşirlik yapan Mah- müt Efeni isminde birisile ev- lendirmek hunmasıdır. teşebbüsünde o bu- Apartımanların Lisanı Yeni Kimler Her tarafta müthiş bir bubran, büyük bir parasız- hık var. Fakat buna rağmen şehrimizin muhtelif yerle- rinde muhteşem apartıman- ların yükseldiğini görürsü- müz. Bu apartmanları kim- ler yaptırıyor ? Bu buhran içinde servetini apartımana kapatacak kadar para ka- zananları (Otanmak İster misiniz ? Yarından itibaren “SON Son Posta'nın Resimli (Son Posta'nın Resimli Hikâğesi: “<< Pazar Ola Hasan B. Ve KülhanbeyÂ| 1: Külhanbey — Aman Hasan B., yüzüme bak, kıp kırmizı kesildim. 2: Hasan B. — Ne oldu? Birinden şamar mı yedin? Kavga mı ettin? Apartımanları Yaptırıyor? POSTA , yi okuyunuz. Gnzabeğii aylardanberi yeni inşa edilmiş olan veya edilmekte bulunan apartı- manlar etrafında tetkikat yapmış, fotoğrafiler almış, malümat toplamıştır. Yarından itibaren bu fotoğrafileri ve bu malüma- tı neşre başlıyoruz. Bu neş- riyat, size, buhrana rağmen memlekette kimlerin para kazandığını gösterecektir. Ayni dişçiye ikinci bir defa daha müracaat etmiş ve ayni şeyleri söylemiş fakat dişçi dişini morfinlemiş ve çekmiş... İşte Matmazelin bundan son raki iddiası bir türlü anlaşıla- mamıştır: Dişine şırınga yapr- Üç El Silâhtan Sonra ... “Otomobil Durdu Ve | Kaçmak İsteyen Şo- för Yakalandı Topane noktasında duran 1658 numaralı polis Fikri EF. 1912 numaralı Şoför Ali Rıza EF. ye caddeyi işgal etmemesini söylemiş, fakat şoför bu ihtarı dinlemeyince Fikri Ef, şoförü karakola davet etmiştir. Bunun üzerine şoför otomobile atlayip kaçmıya başlamış ve polis te üç el silâh atarak otomobili durdurtmuş, şoförü oyakala- mıştır. Çamur Şevketin Katili Çamur şevketi öldürenlerin emesine davam edilmiş, şahitler katilin Alâat- tin olduğunu nu söylemişlerdir. Dört Hâdise Dün şehrin muhtelif yerle- rinde dört cerh hadisesi olmuş ve dört kişi yaralan, yaralanmıştır. Ateş Yortusu Bu Yüzden Dayaklı Bir Mesele Çıktı Arnavutköyünde Küçüka- yazmada oturan Madam An driki ve kizları Praşköva ile Katina ateş yortusu münase- betile dün gece evin kapısı önünde ateş yakmışlar. İddia- ya göre de bunu menetmek istiyen polis memurlarını tah- kir ve darbetmişlerdir. Madam ve kızları yakalanmıştır. Pist Âleyhine Dava Müddeiumumilik dün Bey- oğlunda Fransızca olarak çıkan Pist gazetesi aleyhine ( müs- tahcen ve hayasızca ) neşriyat davası açmış ve tahkikini İkinci O möstantikliğe (havale etmiştir. Gazetenin son çıkan nüshalarının bugün toplattırıl- ması muhtemeldir. Tevkithane Taft Teftiş Edildi Müddeiumumi muavinlerin- den Necmeddin Beyle Tabip Adli Hikmet Bey dün Tev- kifhaneyi teftiş (etmişlerdir. Tevkifhanede bulunan hasta- ların sıbhi vaziyetleri ve mev- kufların evraklari ayn ayn tetkik edilmiş ve hazırlanan müşterek rapor müddelumü- miliğe emil; Haziran 25. Günün Tarihi Sanayi Primleri Nasıl Verilecek? | Teşviki sanayi kanunu muci” bince verilecek primlere ait #8 limatnamede bazı tadilât yapıl inıştır.Primden istifade için beyan” namelerin silintisiz olarak Maliy€ senesinin bitamından nihan ay zarfında mahallin en mülkiye memuruna verilmesi I$ zımdır. Maliye tahakkuk idareleri on beş günlük bir tetkikten sonr8 im miktarını tayin edecek VE tısat Vekâletine bildirecektir. Tahlisiye İdaresinde rikini idaresinin yeni büt çen seneye pazarın (1 ira yoksan Müdür Nec a B. dün alli gel miştir. Norveç ( Talebesi Norveç Darülfünunu talebesin” den bir kismi dün otomobille şehrimize gelmişlerdir. istanbul Ne Yiyor? Geçen ay zarfında belediyece tahlil edilen (1000) kadar gıda nümuünesinden (300) kadarı bozuk çıkmıştır. Gümrük Molörleri Binlerce liraya mal olan güm” rük motörlerinin hiçbir işe yara” madıkları, bir mavzer kurşununs bile dayanamadıkları bir defs daha tahakkuk etmiştir. Valdei Hıdivi Prenses o Eminenin o cenazesi dün vapurla Mısıra nakledilmiğ bu münasebetle fukaraya 30 bin Mira tevzi olunmuştur. Yugoslav Mektep Gemisi Villâ Veledi! ismindeki Sırp mektep gemisi dün limanımıza gelmiş, talebeler şehri gezmiş” lerdir. Kollej Talebeleri Arnavutköy kollejinden (23) Hanım dün Avrupa seyahatine çıkmışlardır. Evkaf İdaresinde Evkaf Umum Müdürlüğü me- mur ve müdürleri arasinda ba! değişiklikler | yapılmış, vilâyet müdürleri arasında da bazı ni” killer olmuştur. İlmi Eserler Ecnebi ilmi ve fenni eserleri8 memleketimize gönderilmelerin? ait posta ücretleri azaltılacaktır» Afyon Meselesi Cenevre konferansında düny# afyon ihtiyacının yüzde sekse miktarının Türkiyeden tedarik edilmesine karar verildiğini dün yazmıştık. Bu miktar sene (2400) sandık raddesindedir. buki Türkiye senevi (3500) sandık çıkardığına göre afyon riraai tahdit edileceği söyleniyor. Hâkimin Muhakemesi Filoryadaki / Solaryom münasebetile ağır cezaya ver! ikinci hukuk azasından Mitat başkâtip Macit Beylerin muhak” mesine dün de devam Karar Re verilecektir Pazar Ola HER B. Ve | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: << ŞA Pazar Ola Hasan B. Ve Külhanbey| 3: Külhanbey — Hayır, Hasan B., kimse- den şamar yemedim. Hasan B. — Ey? 4: Külhanbey — Babıâli caddesinden fin ekimin gazetelerin biribirlerine sa üfürleri duydum, utandım!