25 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Rakamların Belâgatine Müracaat Edince M. ZEKERİYA Son üç dört senelik bütçe- mizin umumi hatları bize çok mühim hakikatler gösteriyor. Hiçbir mütalea ilâve etmek- dzin gadece rakamların be- lâgatine — müracaatle — iktifa edeceğim. Karilerim aşağıdaki rakam- ları dikkatle okuyup mukayese ederlerse, kafalarını işgal eden birçok suallere mukni cevaplar bulacaklardır. . 1926 senesinde bütçemizde muhtelif vekâletlerin tahsisat- ları şu suretle tevzi edilmiştli Büyük Millet Meclisi — 1,507,000 Riyaseticümhur 238,000 Başvekâlet 106,000 Maliye Vekâleti 24,508,000 Düyunu Umumiye 10,136,000 Dahiliye 4,388,000 Hariciye 3,072,000 3,649,000 5,631,000 7,478,000 14,279,000 * 1928 senesinde bütçe yekü- nu vekâletler arasında şu su- retle taksim edilmişti. Lütfen rakamların nerede — kabarıp nerede indiğine dikkat ediniz: Büyük Millet Meclisi — 2,119,000 Riyaseticümhur 319,000 Başvekâlet 170,000 Maliye Vekâleti 16,539,000 Düyunu Umumiye 13,468,000 $,312,000 EŞKİYALAR Adana Ve Cebelibere- ket Valileri Haydutların İmhasile Meşguldürler Adana, 23 ( Hususl ) Son zamanda eşkıya tasallü- tundan bizar olan Kadirli halkı bir telgrafla Başvekâlete mü- racaat cderek şikâyetle bu- kanmuşlardır. Adana valisi ve jandarma kumandamı bu müracaat üze- rine altı gündenberi Kadirli de bulunmaktadırlar. Cebelibere- ket valisi ile birlikte, bu mın- takada türeyen eşkıyanın te- Dabiliye Hariciye 4,087,000 Sıhhiye 3,336,000 Adliye 5,642,000 Maarıf 6,613,000 Nafia 32,020,000 * 1930 senesinde 220 milyon Hraya çıkan bütçe yekünu vekâletler arasında şu suretle taksim edilmişti Büyük Millet Meclisi Riyraseticümhur Baş rekâlet Maliye Vekâleti Düyunu Umumiye 2,366,949 324,722 886,774 16,860,000 33,000,000 4,566,000 3,881,000 4,502,000 7,056,000 33,000,000 8,199,000 Bu sene hükümet tasarruf yapmak lüzumunu hissedince bazı — rakamlarda — tenzilât lerasına mecbur oldu. Bunun için de evvelâ meclise 204 milyonluk, daha sonra 189 milyonluk iki bütçe teklif etti. Bu bütçelerde hangi vekâlet- lerde ne tenzilât yapıldığını da aşağıdaki — rakamlarda görü- yoruz ; 264 milyonluk Bütçe B.M. Meclisi 2,305,000 R. Cümhur 324,000 Başvekâlet — 1,020,000 M. Vekâleti 14,059,000 D, Umumiye 27,195,632 Dahiliye — 4,482,000 Hariciye — 3,671,000 Sıhhiye —— 4,420,000 Adliye 7A56,000 Maarif 7,692,000 Nafın 31,373,000 189 milyonluk bütçe 2,282,395 321,475 897,825 12,504,000 16,822,000 4,135,000 3,157,000 3,975,000 7,545,000 6,734,000 26,812,000 İspaqşîda Kralım Sarayı Çocuklara Tahsis Edildi Madrit, 22 (A.A) — Maliye hBazırı, krala ait emval ve em- '!lu'n musaderesi Komisyonuna Tiyaset — etmiştir.. Komisyon, Sozovle'deki Rio-Frio sarayı € müştemilâtimı — mektepleri Hİ edilen çocuklara tahsis #imiye karar vermiştir. dip hareketini idare ettikleri anlaşılmaktadır. Bu hareket, son zamanda bu havalide türeyen ve aza- sının miktarı (67) kişi tahmin olunan bir eşkıya çetesine mü- teveccihtir. * “SON POSTA,: Bu çetenin mevcudiyetini Kozan — muha- birimizden aldığmız bir tel- grafla haber vermiştik. “Vakit,, gazetesi Ankaradan aldığı bir telgrafla bu haberin uydurma olduğunu ve “SON POSTA,, aleyhine takibat yaptırılacağını dün bir tekzip balinde neş- retti. Biz, birşey söylemiyor, tak- dir ve hükmü karie bırakıyoruz. 1931 Bütçesi Bütçe Encümeni Masraf Kısmının Tetkikine Devam Ediyor Ankara, 24 (Hususi) — 931 bütçesinin masraf kısmı Üze- rindeki Bütçe Encümeni tetki- katı ilerlemektedir, Maliye Ve- kâletile buna mülhak dairele- rin masrafları temamen tetkik edilmiş ve hükümetin teklifi üzerinde bazı tadiller yapıl- mıştır. Encümen şimdi Dahili- ye Vekâletile Jandarma ve Emniyeti Umumiye masrafları- mı gözden geçirmektedir. Fırtına Var Birçok Gemilerin Vazi- yetlerinden Korkuluyor Taranto, 22 (A. A.) — Ledr yadisinde şiddetli bir fırtına olmuştur. Yağan dolu mahsul- leri tahrip etmiş, bağları ve meyvalı ağaçları hasara uğrat- mıştır. Triyeste, 22 (A. A.) — Bir fırtına hüküm sürmektedir. Bir çok gemiler fena bir vaziyet- tedir. Maamafih nüfusça tele- fat vukuuna dair hiçbir haber yoktur. l l l 1 — Deve kuşları düşmandan mak için başlarını kuma sokar, ve bu su- | retle kurtulduklarım - zannedarler. ı Son Posta'nın Resimli Makalesi kurtul- | ? — Bazı İnsünl başlarını BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ da hakikattem korkarlar ve hakikatle karşılaştıkları zaman deve kuşu gibi çevirir gözlerini kuparlar. kikatin acı ithâmından kurtulduklarını zannederler. Bu süretle h | Muamele Vergisi Kanunu Son ' f * * Seklini Buldu, Neşrediyoruz.. nkara,24 (Hususi) — Muamele Vergisi bildirmiştim. lan tadilâtı evvelce kasmen bu vergi üzerindeki mesailerini Kanununda yapı- Meclis tamamen bitirmişler ve lâyiba encümenleri kat'i şeklini almıştır. Yeni lâyihaya göre: 1 — Memleketteki makineli tının on bin liralıktan fazla olan kısmı maddeleri; sigortaların, bankaların faiz, müesseseler senclik muamelâ- ile bilümum ithalât kumüsyon ve diğer namlarla aldıkları paralardan muamele vergisi alınır. 2 — Vergiden istina edilenler şunlardır: İstisnalar - İnhisar altındaki maddeler, metresi 25 liradan fazla olan Şark halıları (ithal sebebile ) , burada yapılan ve hariçten getirilen şeker, memleket mah> sulâtını — işliyen — tasirhaneler, bütün iplik fabrikaları (imal sebebile), pamuğu çekirde- ğinden, diğer mahsulâtı kabuk ve çöplerinden ayıran müessese- ler, gümrükten muaf maddeler, demir imal ve tamirhaneleri, ihraç edilen memleket mamu- | lâtı, ekmek fabrikaları, hariç- | ten gümrükten muaf olarak giren maddelerin memlekette, yapılan mümasilleri. Mükerrer sigorta muamele- lerile hayat sigorta primleri, minere denilen madenl cevher- lerile bütün maden kömürleri (İstihraç, erite ve tasfiye se- ebile). 3 l Sınat müesseseler, si- gorta şirketleri ve bankalar- dan ithalâtta bulunanlar vergi vereceklerdir. Reddedilen Bir Lâyiha —| Ankara, 23 (Telefon) — Âli Zirraat mektebinin darülfünun haline getirilmesi hakkında hazırlanan kanun lâyihasını Maliye kabul etmemiştir. Serbes - Fırka lıirkaçl aylık bir hayattan sonra intihara mecbur oldu. On- dan sonra şurada burada yapılan, ciddi veya gayri ciddi, fırka teşebbüsleri karşısında —amansız - bir vaziyet alındı ve bizde ikinci bir fırkayâ lüzum | olmadığı — kanaati — tesis edildi. Halbuki daha dün kı- rallıktan kurtulan ve bu- | gün henüz ihtilâlin orta- sında bulunan İspanyada | bakınız kaç fırka vardır | ve bu bafta yapılan inti- | hapta ne” reyler almışlar- diri | Vergi Nisbeti Verginin nisbeti ise şöyledir: Vergiye tâbi muamelelerin satış kıymeti üzerinden, husu- si cetvelde tesbit edilen bir miktar mevaddı iptidaiye mu- kabili tenzil edildikten sonra geriye kalan kısımdan vergi alınır. Mevaddı iptidaiye payini gösteren bu tenzil cetveli her sene Maliye ve İktısat Vekâ- letleri tarafından hazırlanır. Değirmenlerin satış kıyme- tinden mevaddı iptidaiye payı yüzde yirmi olarak tenzil adilir ve geriye kalanlandan vergi alınır. Vergi tenzilden sonra kalan kısmın yüzde alusıdır. İtbal mallarında da, bütün ithal masrafları ve resimler fatu- raya ilâve edilerek yekünunun yüzde altısından vergi alınır. Sigorta şirketlerile bankalar ve bankerlerden vergi nisbeti yüzde iki buçuktur. Vergi her ay tahakkuk etti- rilir ve Üçer ay aralıkla üç taksitte tahsil olunur. Karüzonun Heykeli Berlin, 23 (Hususi) — Ame- rikkda ikamet eden İtalyan- lar Napoli şehrine hediye ol- mak üzere meşhur Karüzonun bir heykelini rekzettirmişlerdir. D İster İnan, İster İnanma! Sağ —Cenah Cümhuriyetçi Liberaller Sosyalistler Cümhuriyetçi- Sosyalist 994 83 70 335 47 33 28 10 Radikalleri Sosyalistler il Aksion Müstakiller Cümhuriyetçi Aksion Cümhuriyetçi — İttihadır Reformistler Kıral Taraftarları 33 Komünistler 22 Bunları okuduktan son- ra artık bizimde siyasi rüştümüze ve ikinci bir fırkaya — müsamaha — ile baktıklarını — söyliyenlerin sözlerine, İstor İnan, İster İnanmal 3 — Fakat h damı ensetinden yakalar ve ye Efeadiler, gözünüzü açınız Göz kapamakla hakikati değiştiremezsiniz. â i x Deve Kuşu Huyu » l'l kat, avcı gibi, başını çeviren n yere vurur. aklkati görünüz. FIRKA İÇTİMAI Dün Dört Vekille Baş- vekil Suallera Cevap Verdiler 24 (Hususi) — Halk is grupunun dün Ankı fırkası sabahki içtimamna dair şu ma- mat verilmektedi hakkırida iki meb'usun suale Başvekil vekili cevap vermiş, hükümetin bu işteki faaliyetini deki murahhaslara verilen ta- limatı izah etmişler ve gurup bu izahatı tasvip etmiştir. İrtişa ve irtikâp eden me- murlara karşı alınan tetbirler hakkında Manisa meb'usu Sah- ri beyin sorduğu suale Adliye ve Dahiliye vekilleri cevap vermişlerdir. Adliye Vekili” bu adliyede ancak 10 mahküm — olduğunu ve ve Cenevre- yüzden hâkimin Cümhuri- sinin adaleti temine unu söylemiştir. e vekili, bu yoldaki anlatarak cümhuriyet devrinin her devirden olduğunu, memurların — işleri tetvir ve asayışı temine ehli- yetli olduğunu söylemiştir. Bu arda Maliye Vekili de Maliye teftiş heyetinin çok te- miz ve faal olduğan, muvaffa- kıyetli işler yaptığını, tahak- kuk — memurlarını kanunlara gö: ıslah olunacağ temiz yeti bakkındal cemiyet reisi Fuat B. cevap vererek büyük bir milli heye- canın eseri olan müesseseye halkın daimi bir rağbeti olduğunu, cemiyet şu- belerikde münferit” bazı yok- suzlaklar bunların derhal mahkemeye verildiğini melâtın daima - teftiş İ söylemişlir. Bütün izabat grup tarafın- dan tasvip olunmuştur, Antropoloji Müessese Tetkikatım Genişletmiştir Haydarpaşadaki Türk antro- poloji müessesi son zaman- larda - tetkikatını oldukça iler- lerletmiştir. Müessese Türk- lerin ve Hititlerin aslı hakkın- da kemikler üzerinde yeni tetkikat yapmış ve bazı esaslı neticeler elde etmiştir. Yakın- da Darülfünunda bir antropo- loji kürsüsü ihdas edilecektir. Üçüncü suale umumi ve olduğunu, Sözün Kısası Bir Meb'asu İzaha Davet -— Medeni bir kafanın en bi- rinci vasfı, kendisi gibi düşün- miyenlere karşı müsamaha sa- hibi olmaktır. Milyonlarca de- fa yazılmış ve söylenmiş bir mütearifeyi bize tekrar ettii miye sebep, Şeref Bey isminde bir meb'usun yazısıdır. Bu mi- let vekiline göre, “Türkiyede muhalifler sancağımızı bile sa- tarlar. ,, Edirne meb'usu, on dört milyon insanin kendisi gibi mesini istiyebilir; fakat si ve fırkası gibi düşün- miyen, kendisine ve fırkasına iltihak etmiyen — milyonları Türkü sancak — bazirgânlığile ittiham edemez. Bu sözü ka- zara ağzından — kaçıran bir adam, yüzü kara bir adam değilse, azir Türk bayrağıma al rengini açık alnma aksetti- rerek kızarır ve af talep eder. Ben meb'us olmadan Şeref Beyin düşündüğü gibi düşünen bir muhelifim. Ona soruyorum: Bana da - bu ithamını tekrar edebilir mi? Edirne meb'usu- nun şerefini imtihan ediyorum, cevap versin. Pusula gibi siyast havalara göre değişen insanların daha ihtiyatlı olmaları ve pusulayı şaşırmamaları lâzımdır. Cevap alacağım güne kadar fazla bir- şey ilâve etmiyorum. İzmirde İhracat İzmir, 23 (ALA.) — ve sebzelerin İstanbul ile civa- rındaki Yunan adalarına - ve İe- kenderiyeye — ihracatına başlan- mıştır. Meyve Türkiyenin En Zeki Çocuğunu ÂArıyoruz... Türkiyenin en zeki çocuğunu arıyoruz. Çocuğunuzun zeki ol- duğuna emin misiniz? Öyle ise onu bu —müsabakaya iştirak ettiriniz, belki de Türkiyenin en zeki çocuğu olmak şerefinl kazanacaktır. Türkiyenin en zeki çocuğunu ak için rubiyat ve terbiye erinin — bulduğu — usüllere müracaat edeceğiz. Şimdiye ka- dar yapılan tetkiklere nazaran her yaştaki normal çocuğun bilmesi lâzım gelen muayyen şeyler vardır. Faraza yedi ya- şanda bir çocuğun cevap vere- bileceği sualleri beş yaşında bir çocuğa Borarsanız tabil cevap alamazsınız. Âlimler - çocukların yaşlarına göre sual İlistesi yap- mışlardır. Bir çocuğun narmal ya malik olup olmadığını, anlamak için muayyen sualler tertip et- mişlerdir. Bu suallere verdiği cevaplara göre çocuğun zekâ ölçüsü tayin edilir. Biz. hergün bir saal cetveli neşredeceğiz. O sünllere kaç yaşındaki ço- cükların cevap — vereceklerini bildireceğiz. Çocuğunuz kendi yaşındaki — çocuklara — sorulan suallere cevap verebiliyorsa, bu cevaplardan çocukların zekâsını ölçeceğiz ve her yaştaki en zeki çocuğu bulmiya çalışacağız. Müsabakanın tafallâtımı yarın “SON POSTA,, nın “çocuk saye fasında, bulacaksınız. Yarınki “SON POSTA , yı mutinka okuyunuz. Bir Cenaze Möerasimi Dün, Büyükhendek sokağın- daki Kenesset Musevl mabedinde we büyük bir kalabalık huzurile ahiren henüz genç denecek yaşta vefat eden Madam ( Valantin Faraggi)nin — cenaze — merasimli icra edilmiştir. Mabette yapılan ayinden sonra mütavelfiyenin kaberi önünde Madam Saül tarafından Beneberit cemiyeti namına beli, bir hitabe İrat edilmiş, mütevel fiyenin meziyet ve vasıfları yat olunmuş, hatırası — ebedileştiril!- miştir.