5 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

' Hayraboluda Mahsul Vaziyeti — Hayrabolu, (Hususi) — Son günlerde yağan — yağmurlar çiftçimizin kısmen olsun yüzü- nü güldürecek neticeler verdi. Ekinlere oldukça fâydası do- kundu. Kazamızın başlıca — ihracat maddesi olan kuşyemi bu sene epey yetişti. Şimdiden okkası 8 kuruştan — alımlar vardır. Bu fiatın biraz yükse- leceği ümit olunuyor. Size biraz da belediyenin soön aylara ait Aaaliyetinden bahsedeyim: Belediye umumi bir belâ yaptırmaktadır . Evkaf- tan devir alınan eski mezarlık- lardan bir kısmını belediye park haline getirmiye karar verdi. Belediyeye ait olan harman yerleri tamamen kiraya verilmiştir. Kavun Ve Karpuz Lüleburgaz, ( Hususi ) — Bu sene kavun ve karpuz mahsulü piyasaya — çıkmak — Üzeredir. Mahsul iyidir. Fakat fiat mese- Tesinden köylü biraz endişe ediyor. l Mehmet Hilmi Bey ! Yeni Adım Muharririnin Ölümü İskeçe, ( Hususi ) — Burada çıkan ( Yeni Adım ) gazetesi- nin sahip ve başmuharriri Mehmet Hilmi Beyin bir ame- liyat neticesinde vefat ettiğini bildirmiştim. Mehmet Hilmi B. baradaki - öz - Türklük içinde milliyetperverlik ateşile yanan bir gençti. Bütün bir şiddete rağmen Türklük menfaatlerini gazetesinde heyecanla müdafaa etmiş ve bu uğurda hapislere alılmış, menfalarda sürüklen- dirilmiştir. Zavallı genç 25 haziran perşembe günü bir ameliyat neticesinde gözlerini hayata kapadı. Bura aki he- canlı Türk gençliği Mehmet ilmi Beyin vefatile cidden elem duymuştur. Uzunköprüde Uzunköprü, 3 (A.A) Mınta- ka reisi Ahmet B. ile bugün Edirneden Paşaeli klübü gel- miş ve yapılan çok heyecanlı bir maçta Ergene spor 1-3 galip gelmiştir. Edirnede Spor Edirne, ( Hususi ) — Edirne gınçlııı spor sahasında oldukça faaliyet gösteriyor. lı; lınıtu tertip edilen spor müsabakaları halk ve gençlik tarafından büyük bir alâka ile tıkıp ediliyor. yakında ehemmiyetli bir spor tuıhnrune şabit ola- nğı Bu bususta şimdiden ei di hnbblı adımları atıl- YENI PLÂNA GÖRE ANKARA — —— NASIL İMAR EDİLECEK ? Ankara, ( Husust ) — Anka- ranın İmarı işi günün mesele- lerinden biridir. Hatta bugünün değil, istikbalin de bir mesele- si hâlindedir. Ankara Hükümet merkezi olduktan sonra imar meselesi bir Devlet işi oldu. Belediye takviye edildi ve Hükümet te mübhim nakti' yardımlar yaptı. Bu arada ev ihtiyacını tatmin için bir plân tanzimine vakit kalmadan gelişi güzel bina in- şaatına başlandı. Fakat bu ve- ziyet böyle devam edemezdi. İmar faaliyetini tanzim için bir İmar Müdürlüğü teşkil olundu. İşte bu sırada şehircilik mu- tahassısı M. Yansenin Alman- yadan davet edilmesine karar verildi ve bu zat onar bin lira harcirahla iki defa buraya ge- lerek şehrin yeni plânını vücu- da getirmeye başladı. Bu plân Ankaraya 160 bin liraya mal olmaktadır. Ayni zamanda Yansenin adamlarından Orley — isminde bir mimar da (2500) Hira ay- hkla imar müdürlüğünün ba- şına getirildi. Fakat aradan geçen günlerin tecrübeleri ne- ticesi olarak Örleyin maaşı (1500) liraya indirildi. Yalnız 36 Bin Liralık Esrarlı Bir İş Fakat Maalkara Beledıye Reisinin Suiistimal ile Alâkası Yoktur Maalkara, (Hususi ) — Ge çende - bildirdiğim net tanzimi meselesinde be- lediye reisi Nazmi Beyin alâ- kası olmadiğı anlaşılmıştır. Çünkü hem gerveti, hem içtimal mevkii buna müsait değildir. U zat, oturduğu ev için maliyeden para mahsup ettir- memiştir. Namına sahtekârlık yapıldığı zanm mevcut olan marangoz Hüseyin Efendi de tat'iyyen para almadığı iddiasın- dadır. Bu mesele asebetile suüstimal edilen para miktarı (36) bin liradır. ve hadise şekli itibarile çok - karışıktır. Adliye ehemmiyetle sahtekâr- lık failini arayor. O. Nuri Adana Bekçileri Kursa Devam Ederek Bilgilerini Arttıracaklar Adana, (Hususi) Bekçiler için bir Temmuzdan itibaren bir talim ve terbiye kursu açılması için bir tasavvur var- dır. Bu tasavvur bir hakikat olur da kuürs açılırsa gece asayişi daha emin ve daha kuvvetli bir şekil almış ola- caktır. Bekçiler bu kursta mesleki terbiye Aalacak, — yürüyüş ve mücrimleri yakalamak usulleri- ni öğrenecektir. İzmirin İhracatı İzmir, 3 ( Hususi) — Li- mandan son bir hafta içinde 18 bin kilo balmumu, 72 bin kilo afyon, 27 bin kilo ham deri, 26 bin kilo da halı ihraç edilmiştir. sahte se- | j 5 (Noye Fireye Pirese,, SON POS'!'A Plân mucibince yıkılmaları lâzımgelen Ankaranın muazzam Kooperatif binası ile Işıklar eaddesindeki apartımanlar emrine bir de otomobil tahsis olundu. Şunu da söyleyim ki bu zatin yaptığı inşaattan bir kıımımn yılnlmııuıı mecbım- İzmır, En Asrı Bir Nakıl Vasıtasına i Kavuşuyor İzmir, ( Hususi ) — Geçen hafta şehrimize Viyanada çıkan azetesi- nin umum müdürü M. Elek geldi. Bu zat burada tetkikat yıpu ve birçok noktalarda çok iyi bulduğunu söyledi. Yalnız Kordon boyundaki atlı tram- vayları görünce: “— lş(e. dedi, Piyerlotinin hayali romanlarındaki efsane- leri andıran bir manzara.,, Bu zatın söylediklerine hak vermek mecburiyetindeyiz. Bu- gün bu tramvayalar hükümet konağının önünden — pasaort denilen yere kadar yarım sa- atte zor gidebiliyorlar. Rıhtim — Şirketinin Umumi Müdürü Mösyö Toni Fordan birkaç gün! evvel şehrimize geldi. Belediye reisi Sezgi Beyle Kordon tramvaylarının elektryiklenmesi meselesini gö- rüştü. Mösyö Fordan bu ara- da şirketin yeni bir teklifinden de bahsetti. Bu teklif şudur: — Bu sene Ayvrupanın bir; çok yerlerinde Trolübüs deni; len raysız bir nevi nakil vası; tası kıllınılnıyı başlandı. Tro> lübüs, otöbüsün . tadil edilmiş ve konforu daha fazla bir şek- Hdir. Kişın soğuklarına karşı Ü yet hâsıl olduğu burada her- 1 kesin ağrında dolaşmaktadır. M. Yınıen Bulınde Ankı— Yukarda: İzmirin yakinda kavüşacağı asri nakil va- sıtası, Aşağıda: Hâlâ işliyen Nuh zamanından kalma atlı tramvay. radiyatör bile kullanmak müm- kündür. Kordonda elektrikli tramvay yerine Trolübüs işle- tilmesi bizce daha muvafık olacaktır.,, Belediye Relsi Sezai B. bu teklifi esas itibarile muvafık, bulmuş ve Nafıa Vekâletine blldirnıııür Mösyö Fordan bu hafta içerisinde Ankaraya gi derek vekâletle de temıı ede- cektir. rTanın pllnım bitirmek üzere- dir. Fakat plân henüz bitme- diği halde burada pek çok inşaat — yapılmıştır. Bunların mühim bir kısmı proje harici şeylerdir. Diğer taraftan — Yansenin plânı daha — tamamlanmadan sık sık tadile uğramakta, her tadil neticesi birkaç bina yı kılmaktadır. Şimdi M. Yansen plânının son aldığı şekle göre, tama mile yeni inşaattan mürekkep olan Işıklar caddesinin iki ta- rafındaki — binaların yıkılması lâzımgelmektedir. Nafiz Beyin muazzam apartımanı da bu meyandadır. M. — Yansen Ankaranın büyük kooperatif binasının da yıkılmasını teklif etmiş, fakat müdahale netice- sinde bu fikrinden vazgeçiril- miştir. Bu arada — Yenişehirdeki havuz kısmı da - yıkılacaktır çünkü Yansen plân yapıyor. Şunu da söyliyeyim ki bu plân yüzünden bugün Ankara- da kimse evinin sahibi değil- dir. Çünkü bir gün plân muci- bince yıkılmak tehlikesi vardır. Sabahattin Rsşıl Eşekle Yarış Eden Bir Yılan Koşuyu Yılan Kazandı, Fakat Netice Bir Facia İle Bitti... Alâiye, (Hususi) — garip bir hâdise oldu: Kestel köyünden Zülfü oğlu Mevlüt kaybolan — keçilerini ararken Üstüne bindiği merkep bir- denbire ürkmüş, bağırıp kaç- mıya başlamıştır. Mevlüt eşe- ğin ansızın Ürktüğünü görünce arkasına bakmış ve görmüş ki kocaman bir yılan eşeği ko- walamaktadır. Zavallı köylü bu manzaradan korkarak muva- zenesini kaybetmiş ve yere düşmüştür. Bu sırada da yılan yetişerek Mevlüdun yelek ve gömleğinden dişlerini geçirmiş ve sağ omuzundan — isirmiştir. Mevlüdun hayatı güçlükle kur- tarılmıştır. M. A. Anne Katili Mücrim Şımdı Delilik İddia Ediyor Trabzon, ( Hususi ) — Bu- rada kuyumeu Hamdi isminde birisi biri müddet evvel anne- ini öldürmüştü.. Bu adam bu ağır cürmü yaptıktan sonra, delilik iddia etmiş ve muayene edilmek Üzere Istanbul adliye tabipliğine gönderilmişti. Kuyumcu Hamdinin muaye- nesi yapılmış, teşhis konarak raporu yazılmış ve tekrar bu- raya gönderilmiştir. Muhake- mesine bugünlerde devam edi- lecektir. Konyada Ucuzluk Konya, ( Husüsi ) — Ekmek Hfiatları ucuzladı. Birinci nevi ekmek 9 dan 8 kuruşa, ikinci ekmek te 6 kuruştan 5 kuruşa indirildi. Burada Temmü L A nadoluda.. Erbaa Halkı Susuzluktan Şikâyet Ediyor Erbaa, (Hususi) — Kasaba- mızdan senede bir buçuk milk yon kilo tütün çıkar, Ayrıca afyon, sansar derisi de kasa- banın ihraç mallarının başında gelir. Bu suretle Erbaaya, ha- riçten senede bir buçük mil- yon İira girer. Fakat mukabil israfa fazla meyil gösteriliyor. Lüks merakı, rakı ve kumar fazlaca revaç bul- muştur. Bilhassa poker fazla taammüm etmiştir. Kasabanın en mühim dert- lerinden biri de susuzluktur. Mahsul * buna susuzluktan — ekseriya derecesinde mahvoluyor. Kasabanın civarmıdan geçen Kilkit ırmağı boşuboşuna ak- maktadır. (200) bin liralık bir masrafla kasaba bu irmak vasıtasile ihya edilebilir. Fakat buna teşebbüs edilmemekte- dir. Bu susuzluk neticesidir ki fakir halk zengin tabakanın himayesine girmiye —mecbur kalmaktadır. B. A. Ali Ve Rıza Beyler I Zonguldaklılar |* Ve Peşte Seyahati Zonguldak ( Hususi ) — Ge- çenlerde tertip olunan İstanbul- Peşte seyahatine şehrimizden bir manifatura, bir de bakka- liye taciri iştirak etti. Seya- hatten sonra dönen bu iki tacirimizle görüştüm. Manifatura taciri Rıza Bey seyahati şu vecize ile hulâsa etti: — Elli yaşında bir adam- dım. Bu seyahatten sonra ken- dimi yüz yaşında hissediyorum. — Bakkaliye taciri Ali Bey de | ayni hissi taşıyordu. Bu iki | tacirimizin bana anlattıklarını şöyle hulâsa ediyorum : — Bulgar hududuna girdiği- | miz zaman Bulgar köylüsünün — eşsiz. çalışkanlığı bizde büyük — bir tesir bıraktı. Bulgar köy- lüsü, kadınlı erkekli öyle çalı- gıyorlardi ki.. Sofyada bir te- — sadüf eseri Bulgar Başvekilinin kardeşlerile karşılaştık. Bunlar milli Bulgar şayağından yapıl- mış elbiseler giyiyorlardı. Sırp topraklarında da ayni faaliyet manzarasına şabit olduk. İ Bu manzaraları Macaristanda da gördük. Fakat bu arada bizim de göğsümüzü kabartan birşey vardı: Peştedeki Türk Sergisinin büyük bir alâka ile karşılanması. — Hulâsa, — tekrer memlekete dönerken muvaf- fak olmanın sırlarım da yerin den öğrenmiş bulunuy orduk. Ahmet