7 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

TELEFON; MÜDÜRLÜK — 20203 NÜSHASI HER YERDE;5.Kr. SALI 7 Temmuz 1931 Yazı Hürriyeti Baki Kalacak Ve No./340 Bu Hürriyet Zarar Vermiyecektir Sekiz Ankara, 5 (H.M.) — Bugün Hükümet Merkezinde insana her dakika fevkalâde hâdise- ler karşısında kalabileceği his- Sini veren asabi, üzücü, gergin bir hava vardı: Meçhulât için- deydik; bir saat, iki saat, Üç Baat sonra ne olacaktı, bilmi- iyorduk. Meclis binası çok erken doldu. Samline tahsis edilen Bandalyelerden taşarak yan kapı- lara' dökülen meraklı bir din- leyici kafilesi vardi. Süferaya tahsis" edilen loca- lar da doluydu. Başta İrak başvekili olmak üzere şehri- mizde bulunan nekadar elçi Varsa hemen hepsi gelmişlerdi. Müzakereyi — dinlemek, veri- lecek — kararı öğrenmek - isti- iyorlardı. Celseyi Kâzım Paşa açtı. Matbuat — meselesi hakkında verilen takrir okundu, kürsüye İsmet Paşa çıktı. Üç beş sa- tırla ne istenildiğini anlattık- tan sonra bu talep karşısında hükümetin —ne düşündüğünü anlatmayı, müzakerenin sonuna bırakarak aşağı indi, Söz alanların adedi gittikçe yükseliyordu, kürsüye Evvelâ Süreyya Bey çıktı. ( Yarın )da, Sün Posta da çıkan bazı maka- Telerin bazı fıkralarını okudu: — Düşmanlik karşisındayız diye bağırdı. Süreyya Bey isim zikretmeksizin, bu düşmanlığı yapanların düşman orduların- da - hizmet etmiş — insanlar bolduğunu söylüyor, bu düşman- İliğa nihayet verilmesini isti- yordu. Kürsüden inince yerine Mazhar Müfit B. geçti: — Yapılan hneşriyatın ten- kit değil hep menfi hareket olduğunu söyledi. Kürsüye Ziya Gevher B. geldi: — Yapılan neşriyatın genç- lik üzerinde tahripkâr — tesir yaptığım ilâve etti. Bu müta- leayı Ahmet İbsan B. bir dü- Şünce ile tamamladı: — Hükümet otoritesi aley- hindeki yazılara müsaade edi- iş nihayet anarşiye kadar gider, dedi. Artık hatipler yekdiğerini takip — ediyorlardı. Sıra ile Edirne Meb'usu Şeref, Konya 'etb'usu Refik Beyler kürsüye | Gazetecinin İsmet Paşanın çıktılar ve ayni sesi yükselttiler. mişti. Cumhuriyet Başmuharriri kürsüye çıkınca hadiseye sebep 'olan münakaşaların ön safında sanıyorsunuz? Bunu inkılâptan asla ümit etmemi Hudut Haricine Dünkü müzakerede söz söyleyenler, sıra ile: Mazhar Müfit Rasih, Ali Saip, Emin, Refik ve Ziya Gevher beyler, bulunmuş olmak itibarile bü- tün nazarlar ona dikildi. Cum- huriyet Başmuharriri de bu düşüncedeydi fakat ayni zaman- da şahsı ve serveti hakkında Sıra Yunus Nadi Beye ge- Dildarı Hürriyet Diyor ki... Hürriyet — Beni yine bu kafesin arkasına mı koyacaklar i Çıkarılmaları Müdahalesi İle Reye Konmadı Teklifi yapılmış olan imalara cevap verdi: Yalandır, diyordü. Manmafih günün en kuvvetli nutkunu söyliyen Ali Saip B. oldu. Urfa meb'usu bu muhalif neş- riyattan bahsederken bu neş- riyatı yapanların şahısları hak- kında da söylüyordu: — Arif Oruç, Zekeriya, Kadri, İsmail. Hakkı, 'Zeynel | Besim, Sırri diye isim sayıyordu. Fakat Zekeriya hakkında yalnız: — Misyoner parası ile oku- muştur, dedi. Neşriyatını şid- detli. bir lisanla —muahaze etmekle beraber şahsı — hak- kınlda — fazla —mütelea — ilâve etmedi. Hava gittikçe — ağırlaşıyor, verilecek — kararlar hakkında rmmmlu ittikca hed- Mersin — meb'asu — Hamdi, Antalya meb'usu Rasih Beyleri de dinledikten sonra bu bed- bini son haddine vardı. Din- Jiyenler: — Muhalif gazetelerin sed- di kürarı verilmesi mümkündür diyorlardı. Müstakil meb'uslar- dan Halil Beyin de matbuat meselesinde — arkadaşlarından ayrılmadığı görülünce bu tah- min umumileşti. Şimdi sıra kısa bir teneffü- se gelmişti. Ağızdan ağza bir şayla dolaştı : * Muhalif neşriyatta bulu- nan gazetecilerin hudut harici edilmeleri için bir takrir ha- arlanmaktadır, deniliyordu. Bu yalan- değildi. Takriri hazırlı- yan Ali Saip Beydi. Bu takri- vin metni de şu idi: “Memleket ve vatana hi- yanetleri sabil olan isimleri aşağıda yazılı — şahısların tandaşlık — hukukundan edilmesini ve bir daha Tekete girmemek üzere haricine — çıkarılmalarını odiyoruz: Arif Oruç, M. Zekeriya, Kadri, İzmirde Yeni Asırcı İstünil — Hakkı, Halkın Sesi mühartiri Sırrı, Lölevan mu- hatriri Kantar oğlu, Hizmetçi y Yeni Asırcı va- iekat mem- budut teklif Koridorda okadar asabi bir hâva esiyordu ki ( Ali Saip ) (Devamı 3 üncü sayfada) üzakerenin Mufassal Kısmı 5inci, Başvekilin V_Nutku Da Tam Olarak 4üncü Sayfamızdadır. Cihan Boks Şampiyonu Son Posta (DARE; İSTANBÜL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI HERGÜN NEŞROLUNUR A Halkın gözüdür: Halk bununla görür. A Halkın kulağıdıri Halk bununla İşitir. A Halkın dilidir: Halk bununla söyler. BAŞVEKİL FİKRİNİ SÖYLEDİ eclis Müzakeresind “SON POSTA, Bundan on beş gün evvel “ Cumhuriyet ,, gazetesile “ Yarın ,, gazetesi arasında şiddetli bir yazı kavgası çıktı. Her iki taraf ta, biribirlerine, çok ağır kelimeler söylediler, Biz bu kavgaya hiçbir suretle karışmadık. Münakaşa adabı hakkındaki sarsılmaz prensiplerimiz, bizi bu me- selede seyirci vaziyetinde bıraktı.— Fakat, geldi ki, bu söz döğüşünde — vakarımızı — muhafaza etmemize —rağmen, bazı gazeteler bize de hücum ettiler. İlk zamanlarda, hiçbir sebep zikretmeden veya tenkitkâr neşriyatımızı fena niyetlere hamlederek, bize karşı da: “ Alçak, serseri, vatan ha'ini ,, gibi isnatlar savurmıya başladılar. Biz, maddeye istinat ederek yapılan hücumlara cevap verdik, ve küfürlere karşı her medeni muhafazaya — mecbur olduğu vakardan biran bile ayrılmadık. Fakat bu hücumların ithama nit olan kısmı Meclis kür- süsünden ve Türk gazetecilerini ayrı ayrı pek iyi tanıması lâzım gelen Ali Saip Beyin ağzından da tekrar edildi. Bu ittihamlar, arkadaşımız M. Zekeriya Beye ve “ Son Posta ,, ya tevcih edilmiştir. Arkadaşımız, itti- hamların kendisine —ait kısmına bugünkü cevap vermiştir. bir zaman insanın sötununda *4 ça ümi Sağilı ea adanlaya v lotmn, isteriz ki/ * Sön Postar, nn sarıpletr dot keriya Beyden ibaret değildir ve bu isnatlar, yalnız onu değil, gazetemizin öteki sahiplerini, hatta yazı yardımlarile iftihar ettiğimiz bütün muharrir arkadaşlarımızı şiddetle incit- miş, müteessir etmiştir. Kendimizi müdafaa mevkünde, bilmiyenlere şunu öğretmek — isteriz ki, * Son Posta ,, sahiplerinden Ali Ekrem ve Selim Ragıp Beyler, hem harp cephelerinde, hem de “ Son Saat ,, in ortakları olarak inkılâp cephe- sinde orduya ve matbuata hizmet etmiş, temiz ve almı açık insanlardır. Bütün hayatını matbuat aleminde - istih- barat ve idare işlerile, ayrıca matbaacılıkla geçirmiş olan Halil Lütfi Bey de, ötekiler gibi, bir damla siyasi leke ile kirlenmemiştir. Bize tahriri yardımını esirgemiyen- ve yalmz isimlerini değil, sölâlesini bile bu memleket tanıdığı ve iftiharla yadettiği diğer muharrir arkadaşlarımız için de söylenecek bir tek söz bulunamaz. Saip B. millet vekilidir. Millet Meclisi kürsüsünde ya- lan söyliyemer, fakat yanlış, tamamen yanlış malümat almış ve bu malümatı tekrar etmiştir. Binaenaley, “ Son Posta ,,, Büyük Millet Meclisinin kürsüsünden söz söyliyen Millet vekilinden, aldığı yanlış — malümatı tashih etmesini, binnettice ister; hem de bunu Mil- letin büyüklüğü, Meclisin büyüklüğü nisbe- tinde muazzam bir hak olarak ister. (Zekeriya Beyin cevabı iç sayfamıdza) Ayancıkta Sel Dekovil Kısmen Oldu, Zayiat Var Şmelling İlân Edildi, Cleveland, 4 (A.A) — Ton- ney'den — inhilâl eden cihan boks şampiyonluğu maçı Ame- rika şampiyonu Stribbling ile Alman şampiyenu — Şmelling arasında bugün 40,000 seyir- cinin huzurunda — yapılmiştır. Neticede Alman Şmelling ga- lip gelerek cihan boks şam- piyonu ilan edilmiştir. Ayancık, (Hususi) — Ya- ğan yağmurlardan — Ayancık ııyı taşmış, Zingal Orman Şir- etinin dekovil hattını kısmen tahrip etmiştir. Divarsökü ile Yenicuma nahiyesi — arasında bazı nüfus zayiatı olduğu ha- ber veriliyorsa da henüz kat'i malümat alınmamıştır.