July 12, 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

July 12, 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

TELEFON:N. MÜDÜRLÜK — 20903 NÜSHASI HER YERDE 5 Kr. 12 Temmuz 1931 ÖPAZAR © N& 345 İKİNCİ TABİ: VI N : / Z N EE | DARE; /STANBÜL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI HERGÜN NEŞROLUNUR İzmir Gazeteleri Millet Meclisinin Manevi Şahsiyetini Tahkir Etmiş Olmakla Zan Altına Girdiler “Cumhuriyet, gazetesi bu sabah İstanbul halkına yeni bir haber öğretti. Bu haberden çıkan mana şudur: Matbuat meselesi milina- sebetile o Mecliste müzakere cereyan ederken, muhalif tanınan sekiz gazetecinin! | hudut © haricine çıkarılmaları için bir takrir hazırlanmıştı. Bu takrire elli meb'usun imza koyduğu söyleniyordu. Bu eli Takrire imza ko» yanların adedi (50) değil (120 dir. Ve bu yüz a bu takrir münasebetile gaze telerde yazılan mütalealar- dan müteessir olmuşlar. Bu yazıları © yazanlar aleyhine ayrı ayrı dava ikame edecek- lerdir. Bunun haricinde bu yazılarla meclisin manevi şah- siyetinin tahkir edilip edilme- diği de ayrıca tetkik “edile cektir. Hâdise etrafında O mütalea yürütmeyi tehir edelim. Haberi mücerret olarak alalım; Bunun Adliye tarihimizde misli mes- buk olmadığını anlarız. şiddetli | * i | f | Aleyhinde 120 dava açılacak olan Yeni Asır gezetesi sahiplerinden İsmail Hakkı B. * Filhakika şimdiye kadar bir şahıs aleyhinde (memleketin 120 mahkemesinde bir daya ikame edildiği görülmüş de- ğildir. Maamafih bu görünüşe rağmen hâdisenin takip ede- ceği yol yine basittir: 120 müddel tarafından ayni şa hıs aleyhine bir dava açılabilir. Fakat mevzu ayni ve müddea- | aleyh ayni olduğu için hepsinin de tevhit edilemesi ve tek bir dava halinde bir mahkemede görülmesi zaruridir, Bu mukaddimeyi müteakip “Cumhuriyet, in haberini ikti- bas edelim. Gumhuriyet aynen diyor ki: Ankara, 10 ( Telefonla) — Geçen pazar günkü Mecliş celsesinden ve İsmet Paşanın meşhur nutkundan sonra mu- halif | gazetelerin - yaptıkları neşriyat o meclis omahafilinde çok fena bir tesir “yapmıştır. Birçok mebu'uslar yeni mat- buat Okatununun müzakeresi esnasında söz almak ve muha- liflere hücum etmek için hazır- lanmaktadırlar. İzmir muhalif matbuatının neşriyatı, bilhassa 8 gazeteci- nin hudut haricine çıkarılması takririni hazırliyan meb'uslara hücumları çok aksi tesir ya; miştir. Ali Saip Bey; ; “—Menfur takriri imza eden atak ruhlu adamlar!,, (Devamı $ üncü sayfada) Kıral — © Yi unanlılar Durmadan Çalışıyor Feysalın ie Seyahati İranlılar Bu Seyahati Mü- him Neticeler Verecek Mahiyette Görüyorlar Tahranda çıkan o ( Şafakı Surh ) gazetesi yazıyor: “ Irak Hükümdarı Feysal Türkiye ve Avrupa seyahatini bitirdikten sonra Tahranı da ziyaret edecektir. Bu ziyaret Ankara ziyaretile İstenilen gayeleri tamamlıyacak mahiyette (telâkki (o edilmek- tedir. ,, Şehrimizin misafiri bulunan Faysal Hz. dün sabah boğaz- da motorla bir tenezztih yap- mış, bu arada akrabalarından bazılarını — ziyaret etmiştir. Misafir — hikümdar öğleden sonra saat 4te refakatlerinde bulunan zevat ile birlikte Ertuğral yatına binmişler, ev- velâ boğaza doğru gitmişler, sonra da Yalovayı teşrif et- mişlerdir. Misafirimiz bugün Yalovadan avdet edeceklerdir. Bu akşam Adada şerefle rine verilecek bir akşam ye- meğinde hazır bulunacaktır, Alacak Yüzünden Galatada oturan şoför Mu- | rat bir alacak yüzünden Nu- man isminde birini yaralamıştır. . varılmak | Orada Spor, Herkesin iSevdiği Bir Varlıktır ii Atina, (Husus! Muhabirimiz- | den) — Yunanlılar çok çalışı: | yorlar. Bütün gayeleri sporda | en ileri olmaktır. Burada kü- çük, büyük herkes sporla çok alâkadardır. Bilhassa hükümet | ve belediyelerin (o sporculara | yaptığı yardımlar, gösterdikleri ! Klüpler Çok Yardım Görüyor 2 Yakında Kumkapı güreşçilerile karşılaşacak olan Yunan sporcuları kolaylıklar çok büyüktür. Bi- zim sporcular bu gibi yardım- ların yüzde onuna bile nail olamıyorlar. Yunanistanda klüp dedi- koduları hemen yok gibidir. Dedikodunun önüne geçmek (Devamr 3 üncü sayfada) Muaddel Matbuat Kanunu Hakkında Adliyeciler Ne Düşünüyorlar ? Ankara, 11 (H.M. )— Matbuat kanununun muad- del şekli hakkında Temyiz Mahkemesi Reisi (İhsan, İ başmüddelumumisi O Nihat, Temyiz Ceza Reisi Senih ve İstanbul Müddeiumumisi Kenan Beylerin mütaleaları alınmış ve bu mütalealar- dan sonra lâyiha vekiller heyetinde bir defa daha tetkik edilmiştir. Şu bir iki gün; içinde meclise sevke- dilecektir. Fakat: derhal müzakere edilmesini beklemeyiniz. En- cimene havale edileceği, bir iki gün de orada tetkikten geçeceği şüphesizdir. Şu halde kanuniyet kes- betmesi hafta sonuna ka- lacak demektir, Müzakere- nin çok şiddetli olacağı, muhalif gazeteler hakkında iyeni mütelealar serdedile- iceği muhakkaktır. Jj ik. Müzakeresinin Matbuat Zabıtları (Dünkü nüshadan Devam ) İşte biz bu noktayı istihdaf ediyoruz. Son hâdiseler ve neşriyatlar karşısında aldığımız şemme, gördüğümüz manzara budur. Endişemiz bundandır. Yoksa arkadaşlar samimi bir muhalefet, müfit bir tenkit, salim bir serbest münakaşa kabul ve himayesinin hikmet V€ gayesine uygun o olarak ullanılan matbuat serbestisi, hiçbir zaman Heyeti Celile- rizce Hükümetinizden. istizah zemini teşkil etmemiştir ve biz böyle bir vesileye, bir mecbu- riyele lüzum kalmaması arzu ve endişesiledir ki, bugünkü istizahı yapmışızdır, yapıyoruz. ( Devamı" 7 inci sayfada | Devlet Şurasında Ankaradan gelen haberlere göre Devlet Şurası kanununda bazı tadiller yapılmaktadır. Bu tadil lâyihası Dahiliye Encü- meninde tetkik edilmiştir. Yeni Myibaya göre Devlet Şurasının ,Deavi dairesine fazla ehem- miyet verilecek, idari davalar- da adalet kaideleri teyit olu- nacaktır, Dünkü Spor Hareketleri Dün Stadyomda futbol terfi müsabakası, Heybe- ide de deniz yarışları yapıldı. Karilerimiz tafsi- lâtı (2) nci sayfamızda Tayyare Piyangosunu Bugün. Başlandı ( A Halkın A Halkın Veremle Mücadeleye Nerden Başlanmalıdır? Aşı Ve Sanatoryom Meselesi Mü- cadelenin En Başında Yer Tutuyor Sokak ortasında yapılan yemekler Veremin en mühim amilleri Veremle mücadele için yap- tığımız tetkikat ve doktorların tavsiye ettiği tedbirler şu su- retle hulâsa edilebilir; Gerek İstanbulda ve gerek Türkiyede verem hastalığı müt- hiş bir afet halinde tahribat yapmaktadır. Türkiyede senede veremden > ölenlerin (miktarı 240 bin kişiden fazladır. İçin için kemirdiği halde, wukayyet olmıyan hasataların miktarı ise bunun birkaç mislidir. Bu müthiş belâya karşı milletçe ve memleketçe alın- ması (o İâzmgelen (tedbirler şunlardır: Iı — Yeni doğan çocuklara Kalmet aşısı tatbik etmek. 2 — Şehirlerde, hususi vE Millet — Hiçbiriniz beni yolumdan çeviremezsiniz. Ben | deceğim yeri biliyorum. züdür: Halk bununla görür. ulağıdırı Halk bununla işitir. A Halkın dilidir: Halk bununla söyler, n Altıncı Keşidesine KAZANAN NUMARALARI ALTINCI SAYFAMIZDA BULACAKSINIZ. Yol Kesenler | 1| ! okuyacaklardır. i Kuramız Pazartesi günü sa- adadır lâyet bütçesinden müteaddit verem dispanserleri açmak. 3 — Hastaların bir kısmını tedavi için sanatoryum açmak. Bu tedbirlerden © birincisi henüz bizim memlekete gir- memiştir. Fransada umumiyetle tatbikına başlanmıştır. Doktor- larımız bu aşının tatbikında fayda olduğuna ( kanidirler. Binaenaleyh hükümet, Anka- rada yapılan tecrübeler müs- bet netice vermişse, derhal bu aşının tatbiki mecburi kılmalı, ve çiçek aşısı gibi memleketin bütün yeni doğan çocuklarını aşıya tâbi tutma- lıdır. (Devamı 3 üncü sayfada)