29 Temmuz 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Temmuz 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

luğundan dercedileme- miştir. Sandal B'edesteni. İşleri İyi Gitmiyor ( Baş tarafı 1 inci sayfada ) hanımlar — vasıtasile — mezada yazdırıyorlar. Sonra da alıcı sıfatile kendi mallarını arttırı- yorlar. Bu suretle halkı bir nevi tava getiriyorlar demetir. Garip Bir Fark Kanun, tahminlerde azam! yüzde (15 - 20) bir fark kabul ettiği halde bugün Bedesten- deki satış defterleri tetkik edilecek olursa tahminlerle, sa- tışlar arasında baş döndürücü || bir zikzak göze çarpıyor. (100) |4 lira tahmin edilen bir mal bazan (350) liraya satıldığı gibi (22) lira fiat biçilen bir yüzük te (100) Hirayı bulmuyor. Alâkadarlar bunda iki sebep buluyorlar : 1 — Muhamminlerin ehbil olmaması 2 — Ehbelliyetleri olduğu halde her nedense tahminler- de büyük nispetsizlik göster- meleri. Esnafın Bir Tecrübesi Esnaftan bazıları bu işi de- nemek için bir hafta fasıla ile ayni bir yüzüğü üç defa Bedestende satmak — istemiş- lerdir. Birinci bafla yüzüğe (60) ikinci hafta (80) üçüncü bafta da (150) lira Hat kon- muştur. Bu işten hem belediye veznesi, ve hem de halk zarar görmektedir. Malına hariç te (100) lira flat bulan bir xat bedestende (50) Tira tahmin edildiğini görünce bunu — bedestenden satmaktan sarfı nazar ediyor. Bittabi — belediye — resimden mahrum kalıyor. Kıymeti (35) lira olan bir mobilyeya (100) lira tahmin edildiğini gören bir. adam bunu (760-80) liraya alırsa ucuz aldım zaha- bında bulunuyor. Va bittabi aldanıyor. Muamele Azalıyor 927-928 — sene'erinde ayda (45-50) bin liralık satış yapan mezat idaresinin şimdiki satışı =(Il::2) bin liraya kadar Bir Şikâyet Tokattan İstanbula yeni ge- len Sait Bey isminde bir zat şu gekilde aldatılmıştır: Sait Bey Mmezattaki — tahminlerin — on, enbeşten fazla bir fark ver- miyeceğine — kanidir. Geçen- lerde mezat yerine gitmiş, bir Yüzüğün — satılmakta olduğumu görmüş, etiketini tetkik etmiş (240) lira. İki şahıs karşı kar- Şıya geçmişler, arttırıyorlar.. Yüzük (182) lirada. Bir lira- da benden demiş ve derhal (183) liraya üzerinde kalmıştır. Sait Bey bu yüzüğü almış ve hakik! kaymetinin ancak ( 80 ) lira olduğunu öğrenmiş ve nihayet (60)lira zararına satmak Mecburiyetinde kalmış ve mü- Zayede dalresini şikâyet et- * Halk —müzayede — yerinde Satılan — Emniyet Şandığının Ballarını kelep ıılllıkldlâıiıı— ler. Bunun için Emniyot Sa- Üğinm hiçbir. malı görl kak Maz. Bunu anlıyan bazı mat- 1 — Bazı kimseler herşeyi kara görür, başkalarının fenalık tabayyül etmiyecekleri şeylere fena nazarile bakarlar. vakit, berşeyden şikâyet ederler. Hayatla- rından memnun olmazlar. BİHHUKTUHı Hâkimi Tahkir Cürmile Mahkemeye Verildi İzmir, 28 (Hususi) — Ber- gama hastanesinde — yatan bir — yaralının tıbbi — vaziye- tinl — tesbit etmek — üzere hastaneye gelen Sulh hâkimi Necati Bey, hastane tabibi İhsan Beyi hâkimlik vakarına mugayir harekette bulunduğu cürmile müddeiumumiliğe ver- imiğtir. “Ba ' Hususta — tahkikat yapılmaktadır. Müruru Zaman Barut İr;ğgıı_s;nda Yeni Bir Mesele Ankara, 28 (Hususi) — Ba- rut irtişası hakkındaki — teh- kikat devam etmekle beraber yeni bir meselenin tetkiki lü- zamüu hasıl olmuştur. Bu mesele hâdisede müruru zaman olup olmadığıdır. Bura Müddeiumumiliği müruru xa- man olmadığı neticesine var- mıştır. Müruru zaman — İddiasını serdedenler davada — isimleri maznun olarak geçenlerdir. Müstantik de Müddeiumumi gibi müruru zaman olmadığı mütaleasındadır. İhtilâfı Ağır Ceza mahkemesi halledecektir. Karar, mürüru zaman olma- dığı şeklinde çıkarsa davaya derhal başlanacaktır. M. Mihalakopolos Türk - Yunan Münase- batından Bahsediyor Atinadan bildirildiğine göre Yunan Hariciy nazirı M. Mikala- kopolos bir ziyafette Türk - Yunan münasebatından bahse- derken şunları söylemiştir : — En büyül »alh muvaffa- kıyeti, bütün müşkülleri ber- taraf ederek Türk - Yunan misakını aktetmek olmuştur. Bu misak hükümet tarafın- dan takip olunaa sulh politika sının bir şahikasıdır. rabazlar — mallarını — bililtizam Emniyet Sandığına kısa bir vade ile terhin ediyorlar. Sonra| da parayı verei m malımı satınız, diyorlar. Buna biraz da tahmin farkı girince ma- un elli bir farkla =nhıu’.ı:£.ph zer bir şöy olmuyor. SOonN Bunlar her 2 — Halbuki muayyen bir mesafeden bakilmak şartile herşey güzeldir. Bu gü- zelliği göremiyenler, bulundukları mevklin yanlışlığını görmezler. z : ü : - Son Posta'nın Resimli Makalesi x Kara Görüşlülerx Hüdiseye kızarlar. — | lışınız. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Hariciye Memurları Ârasında * * * Kadro Tebeddülâtı Yapılıyor Ankıra, 28 ( Hususi ) — Hariciye Vekâleti kadrosunda yapılan son tebeddülâta ait liste şu birkaç gün içinde tatbik mevkiüne konacaktır. Öğrendiğime göre tebeddülât listesi birçok isimleri ihtiva etmektedir. Diğer taraftan söylendiğine nazaran bir kısım büyük memurlar hakkında kanundaki rütbe tenzili esası tatbik edilmekte, diğer bir kısmı ise Vekâlet emrine alınmaktadır. .. Çoban Köpeği İzmirde Bir Cinayete Sebep Oldu İzmir, 28 (Hususi)— Tirenin Gudullu köyünden Hasan oğlu İbrahim isminde birisi İzzet isminde bir çobanı tabanca ile- ağır surette yaraladı. Hâdise bir çoban köpeğinden çıkmıştır. İzmir Tütünleri İzmir ( Hususi ) — Mülha- kattan alınan haberlerden tü- tün mahsulünün bu sene İyi ve nefis olduğu anlaşılmaktadır. Altın Kaçakçılığı Müfeth'şlğr Bu Hususta Tahkikata Başladılar Cuma günkü — nushamızda altın — kaçakçılığı — yapıldığını yazmıştık. Dün de kuyumcular cemiyeti reisinin bir ihbarından bahsetmiştik. Haber adığımıza göre gümrük teftiş heyeti hâ- dise hakkında tahkikata baş- lamıştır. Komisyoncular — Cemiyeti Reisi de bu kaçakçılığı teyit etmektedir. Terkos Şirketi “ Şimdi De Alacak “Addiasına Girişti Ankara, 28 (Hususi) — Ter- kos Şirketi Nafıa Vekâletine müracaat ederek sakıt hükü- met zamanımdan kalma mü- him miktarda alacağı oldu- ğu iddiasında — bulunmuştur. Vekület ba iddiayı — tetkik edecektir. Terkos suyunun kabili şurp olup olmadığı meselesinin de bu iddia ile birlikte halledile- ceği söyleniyor. Bir Cinayet Öküz Yüzünden Bir Köylüyü Öldürdüler İzmir, 28 (Hususi) — Urla- SPb” Yo ei sdşlmek Hasan tarafından bir öküz meselesinden öldürüldü. Malmüdürlükleri Ankara, 28 (Hüsusi) — Van Muş, Hakâri ve Artvin Mal- müdürlükleri yeni kadro tat- bikatı — cümlesinden — olarak kaldırılmıştır. K K aa İster İnan, İster İnanma! Belediye, Otobüs Tali- | Terini bozuk buldukları için matnamesini — çıkardıktan | faaliyetten menettiler . sonra, şehir dahilinde iş- Demekki, şehirde işli- liyen otobüsleri de teftişe | yen, ve her gün binlerce başlandi. İlk teftiş Kadıköyde ı insanı — nakleden vasıtalarının çoğu tehlike- nakliye yapıldı. İşliyen otobüslerin lidir. Otomobilleri de böy- yarısını çürük ve bozuk |le sıkı bir teftişe tutsalar buldular. İşlemekten me- | kim bilir ne fena neticeler nettiler. Evelki gün de Taksimde teftiş | hir içinde hayatımızın em- işliyen — otobüsleri ahnaçaktır. Bu şerait dahilinde şe- ettiler ve on yedi otobüs- | niyet altında bulunduğuna ten on dört tanesinin firen-| artık, İster İnan, İster İnanmal A — 3 — Herşeyi olduğu gibl görmiye çah- şınız. Bunun için de dalma hâdisat kargı- sında İyi görebilecek mesafeyi bulmuya ça- ANKARADA Tatil Münasebetile Kalabahk_ Azaldı Ankara, 28 (Hususi) — Dün Başvekil — İstanbula — hareket ederken ayni terenle birçok meb'uslar da buradan ayrıldı- lar. Ankara tatilin bir cilvesi olarak şimdi,. boşalmış gibidir. Mektepler ve mahkemeler de fatil olduğu için bâkimlerle muallimler de İstabula hareket ettiler. Sıcaklar çok yakıcı, çok müt- hiştir. M. Henderson İngiliz İî;n_c'—ye Nazırı Almanyada Berlin, 27 (A.A)— M. Hen- derson, saat B,37 de gelmiştir. M. Curtius kendisini istasyouda beklemekte idi. M. Henderson, — mikrofon önünde, kendi memleketi ile Almanya — arasında — mevcut olan ve iliz - Başvekilinin Berlin seyahati sayesinde daha ziyade iyileştirilmesi mümkün bulunan güzel müna sebetler- den bahsetmiştir. Şirketi Hayriye Ve Otobüsler Taksim ile Büyükdere ara- sında İşliyen otobüslerin reka- beti Şirketi Hayriyeyi müte- essir etmiştir. Şirket hissedarları dün top- lanarak idare heyetine otobts işletmek için salâhiyet ver- miştir. Mübadiller Yeni Kanun Karşısında Ne düşünüyorlar Millet Meclisinde son kabul edilen bir kanun mucibince firari ve etabli Rumlara ait olup ta — mübadillere — tefviz (| olunan emlâkin iadesi lâzımgel- mektedir. Bu münasebetle mübadiller- den bir kamı dün aralarında hususi bir toplantı ya; lar, kanım etrafında — görüşmüş: lerdir. Bu mubadiller — İstanbulda bu kanunla iadesi icap eden e_nâllıjı bir milyon lira kıyme- tinde olduğunu binlerce mül dilin. bu kanun müaıi:d.; yersiz. ve evsiz. kalacaklarını söylemektedirler. lade edilecek emlâk yerine mübadillere —tefviz — kıymeti fzerinden bono verilecektir. Fakat mhı:ı:ldmu bunun ihti- tatm el fatmin edemlyeceğini söye Sözün Kısası || Yeni | Matbuat l Kulıunu İ Yeni Matbuat Kanunu müp- hemdir. Ameli maddeleri istis- na edilirse, prensiplere ait kı- sımlar, uzun, karışık, her ke- limesi yüz bin türlü şerhe ve tefsire müsait fıkralarla dolu- dur. Meselâ 49 uncu maddeyi ele alalım: “Memleket umum! siyaseti- ne dokunacak neşriyattan do- layı ,, İcra Vekilleri Heyeti bir. gazeteyi muvakkaten kapata- biliyor. Vekiller Heyetine eve velce de böyle bir salâhiyet. verilmişti. Urmumi siyaset ne (| demektir ? Harici siyaset mi ?, | Dahili siyaset mi ? Her ikisi- nin mecmuu mu ? Rejim mi ? Demokrasi mi? Nedir ? 1 Umum! siyaset, harici siya. set demekse, Türkiyenin bey- nelmilel vaziyetini tenkit değil, buna, kanunun - tabirila “ do- kunmak ,, bile suçtur. Umumt siyaset, dahili siyaset demekse, maarif veya iktısat siyasetlerini tenkit değil, buna dokunmak — bile suçtur. Ş Umumi — siyaset, — bunların ikisini de bir araya topluyorsa, Türkiyenin hariçteki siyast va. | ziyeti ve dahildeki iktısadi vas ziyetile sıkıfıkıya alâkadar olan — şimendifer siyasetini veya buğs — day meselesini tenkit ve mü- nakaşa değil, bu mevzua “do- | kunmak ,, bile suçtur. j Umumi - siyaset, rejim ve demokrasi - demekse, “Hakk | miyeti Milliye,, “Milliyet,, “Cumhuriyet,, , “Vakıt,, gaze- | telerinde — aylardanberi yapık dığı gibi, demokrasi bir tenldt | maddesi bile, namütenahi bir azamide, hep indi tefsirlere tâbidir Sözün — kısası, bu kanun “ mayiat , tandır, seyyal ve mütehavvildir. Tatbik ve tefsir edecek adamın kafasının şeklini | alır, Türk inkılâbının ana hatla- rını çizen bir kanun, hendesi ve | riyazi bir kat'iyete ve sarahate | rejim, indi ve keyfi hükümlere cevaz vermez. Bu kanunun tefalrini, tahlilini ve tasrihinl istiyoruz. 3 Bir Takibat | İzmir (Hususi ) — Teşkilâtı — Esasiye Kanumu bilâfına ha- nelere hotbehot girmeleri İçin memurlarına emir verdiği nok- — tasından elektrik şirketi mü- dürü M. Doro aleyhine müd- | delumumilikçe takibata bap | lanmıştır. ” Sabık Balıkesir Meb'usu Balıkesir, (Hususi) — Sabık —| Balikesir meb'usu Fahri Bey | Emlâk vergisi temyiz komiss | yonu azalığına intihap edi'mişe tir. Akhisar Ve Kasaba Sporcuları Akhisar, (Hususi) — Akhi- sar sporcuları Kasaba sporcus 4x Na l la SĞSİ I?'ı Slmuştur. eti