2 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

%Bir Bekçinin Yaptığı Cinayet Misis İstasiyon Bekçisi Şüphe Yüzünden Bir z Ameley_i_oldüı'dü “Adana, (Hususi) — Misis kasabasında kanlı bir. cinayet olmuştur. Cinayeti yapan istasi- yon bekçisi Elâzizli Bekirdir. Bekirin klübesi birkaç gün evvel kırılarak 125 lirası ve 18 altını aşırılmıştır. Bekçi Bekir ağa bu hırsız- lığı yol amelesinden Yusuf is- “minde birinin yaptığını zannet- — Miş ve Yusufu bularak kavga- — ya tutuşmuştur. Araya girenle- rin teşebbüslerine rağmen kav- oga bir türlü yatıştırılamamış /| ve Bekir ağa bir aralık bütün hiddetile bıçağına sarılmış ve - Yusufu sol böğründen vurarak - öldürmüştür. Et Niçin Pahalı Adana, (Hususi) — Koyun satışı son günlerde oldukça ucuzdur. Fakat buna rağmen et fiatları ateş pahasınadır. Sıtma Mücadelesi Mersin ( Hususi ) — Kışın vukubulan feyezanların bir ne- ticesi olarak sıtma vukuatında nisbi bir fazlalık vardır. Bunun için mücadele işine hararetli bir şekil verilmiştir. Bir Eve Tecavliz Bandırma, (Hususi) — Polis, Cahit isminde biri hakkında takibat yapmaktadır. Kendisine isnat edilen suç şudur : İddiaya göre Cahit Efendi birkaç gün evvel iye ma- hallesinde oturan Ziraat Ban- kası muhasiplerinden — Rüştü Beyin evine girmiş, hizmetçisi Ayşe Hanımı dövmüş, bu ara- da evin birkaç camını da kıra- rak kaçmıştır. Bahtiyar K. Çeşmede Plâj Hayatı Çeşme, (Hususi) — Bu sene buradaki plâj ve Kaplıcalara rağbet oldukça iyidir. Bilhassa cumaları plâj hayli kalabalık oluyor. Civardan ve İzmirden Bileler gelmektedir. Bir Bataklık Kurutuluyor Eskişehir, 31 (A. A.)— Mu- - hitindeki birçok köyler için mübhim bir sıtma memba: olan Şarıköy bataklığının kurutul- masına başlanmıştır. Muğla Haberleri Muğla, 31 (A.A.) — Vilâyet dahilinde bu sene arıcılıkta büyük bir bereket vardır. İlk- bâharın mutedil ve yağışlı git- mesi arıların inkişafını temin etmiştir. Xf Karabağlar nahiyesi müs- tesna olmak üzere vilâyet da- hilinde musakkafat tahriri ik- mal edilmiştir. * Muğla ve Bodrumda çı- kan muhtelif cinste çekirgeler yapılan mücadele neticesine kâmilen imha edilmiştir. X Vilâyetin her tarafında hasat bitmiştir. Yalnız Fethi- yenin Girdev yaylasında arpa- lar yeni sararmıya başlamıştır. Burada buğdaylar henüz çlçıh— tedir. Harman ameliyatı yariyı geçmiştir. SON POSTA 'REY VEREN HALK, NEYE REY! VERDİĞİNİ BİLMEZ DİYORLAR Âlimlerİnsanları, Bilhassa Halkı Tetkik Etmiş- ler Ve Şayanı Dikkat Hakıkatler Bulmuşlar 1 —Bugün fen devrinde yaşıyoruz. Fakat hâlâ cinlere, perilere, macizelere, vardır. Fen devrinde yaşıyoruz. Fen yalnız hayvanları değil, insan- ları da tetkik ediyor. Bilhassa Amerikada herşeye hâkim olan halk üzerinde uzun uzadıya tetkikler yapmışlar ve mühim hakikatler keşfetmiş- lerdir. tın neticelerini gösterir birçok ta eserler neşretmişlerdir. Bu Alimlerden biri diyor ki: “Amerikada 20 yaşını biti- ren her vatandaş rey vermek hakkını haizdir. Halbuki Ame- rika halkınım mühim bir kıs- mının zekâları ölçülmüş ve ek- serinin zekâca çok geri kal- dıkları görülmüştür. Milyonlarca müntehibin 15-16 yaşındaki bir çocuktan farkı yoktur. Bunlar bir çocuk gibi düşünür. Her meselede çocuk- ça hüküm verirler. Nasıl bazı ağaçlar bodur kalırlarsa, bun- ların da zekâsı bodur kal- mıştır. “Halbuki 10- 12 yaşında bulunan çocuklara mektepleri kapamak lâzımgelip gelmedi- ğini veyahut şekerci dükân- larını bedava yapıp yapmamak icap ettiğini reye koysalar, alınacak neticeyi tahmin güç değildir. “Rey sahibi halkın ekseri- yeti de böyledir. Onlara mem- leket menfaatlerine ait mese- leleri reye koyduğunuz zaman ekseriya muvafık rey (alırsınız. Fakat kabul ettikleri mesele- lerin masarifini — kendilerinin vermesi lâzımgeldiğini düşün- mezler. İş vergiye dayanınca iti- raz ederler. Onun İçindir ki halktan bilvasıta vergi tahsilini tercih ederler. Halk kumaş alırken, pahalı alır. Fakat bu- nun bir kısmının vergi oldu- ğunu farketmez, istiyerek, iste- miyerek verir. Farkına varmaz. Fakat on kuruşluk vergi ona dehşetli ağır gelir. , Michigar Dartilfünunu mual- limlerinden profesör Hunt bu mevzsu Üzerinde bir kitap yaz- mış ve Amerikada hayli dedi- kadu uyandırmıştır! her türlü batıl şeylere Son zamanlarda bu tetkika- inananlar Profesör - — Hunt diyor ki: “Dağuşta nasıl şansı, — kalbi zayıf, yahut barsakları tembel doğan çocuk sıhhati tam do- ğan çocuğa nisbetle geri ise, dimağen de barıları tam, ba- mları geri doğarlar. Mektep 3 — Mekteplerde dayak ve ceza vardır. hâlâ ! hocaları herkesten iyi bilir ki, her çocuk biribirine benzemer. Bütün nazariyeler ve bütün kararlara rağmen, mektepler- den sopanın, cezamın - akldırı- lamamasının sebebi budur. Zekâları çocuk seviyesinden yukarı çıkmıyan müntehiplerin ekserisi, bugünün karışık, mu- fassal iktısadi ve içtimat me- selerini anlıyacak — seviyede değildir. Zaten intihap işi gün- den güne o kadar teknik bir şekil alıyor ki, müntehiplerin bunu anlamalarına lmkln yok- tur, Fakat uzun zaman memle- ketleri idare eden aristokrat- lar da kan bozukluğu, dimağ bozukluğu yüzünden müterddi bir. haldedirler. Bu tereddi- nin neticesi olarak dünyanın her tarafında kırallar tahtların- dan indirilip menfalara sürülü- yorlar. Evvelce kıral, kıral ol- duğu için zeki, ve akıllı adam zannedilirdi. Halbuki hadisat ve zaman bu yanlış itikadın butlanını meydana çıkardı. Bu gün kırallarin, «lelâde vatan- 2 — Mekteplerin İcapanıp kapanmaması veya bedava şekerci dükkânı açıp açmamak hakkında çocukların reyi toplansaydı, alınacak neticenin ne olacağını tahmin güç değildir. daşlardan da — cahil oldukları anlaşıldı . ve aptal * Profesör Landman isminde diğer bir Amerikalı ruhiyat âlimi diyor ki: “Amerikada 10 milyon ay- yaş vardır. Fakat bunların he- men de hepsi rey sahibidir. Memlekette her 160 vatandaş- ta bir vatandaş hastadır. Bun- ların onda . biri timarhaneye düşmektedir. *Bu 10 milyon insanın en basit hakikatlerden bile gafil olduklarına şüphe yoktur. Bun- lar hâlâ dünyayı yuvarlak sa- nırlar. Hâlâ cinlere, perilere talie, ve birtakım batıl fikir- lere inanırlar. Doktora gidece- ğgine falcıya müracaat ederler. Her söylenen şeyi, doğruluğu- nu tahkika lüzum görmeksizin kabul ederler. “İşte müntehiplerin mühim bir kısmını bu zavallılar teşkil ederler. Bunlar günün mühim Ticaret Mekteplerine Ankara, 31 (Hususi) — Ticaret mektepleri müdür ve muallimlerinden mürekkep bir komisyon toplandı. Bu heyet ticaret mekteplerinin talimat- name ve programlarını - tetkik etmekte ve bazı tadilât yap- maktadır. Bu mekteplerde ko- operatif — işlerine — ehemmiyet everilmektdir. Amerika'da İşsizlik Nevyork, (A.A.) — Amer- ka sây federasyonu reisi M. Green, sınal - vaziyette bir te- beddül hasıl olmadığı takdirde işsizliğin artacağını beyan et- miştir. Temmnz ayı zarfındaki iş- sizler mıktarı 8 milyon 200 bin tahmin edilmektedir. ki haziran ayına nazaran 174 bin kişi fazla demektir. meselelerini anlıyabilirler mi? Bize siyasi ve içtimai mesele- ler hakkında fikir verebilir- ler mi? Fen devrindeyiz. Hergün yeni birçok hakikatler keşfe- diliyor. Fakat insanların ekse- risi bunları bilmezler. Dünyada olup bitenden bihaberdirler. Onlar babadan kalma batıl Hkirlerle bayatlarım sevk “ve idare ederler.,, Bu Amerikan âlimleri, de- mokrasinin böyle bir yalana istinat ettiğini — söylüyor ve aristokrasiye taraftar görünü- yorlar. Fakat eski irsi aristok- rasi değil, ince ve işlemiş ze- kâların aristokrasisi münevver- lerin aristokrasisi. Şüphesiz bu iddia da gü- lünçtür. Fakat insanların, bü- tün fenni terekkiyata rağmen, hâlâ iptidai devreden çıkma- dıkları, ekseriyetin bâlâ çocuk zeviyesinde bulunduğu " şüphe- Bütçe Sıkıntısı Londra, 31 (A. A.) — M. Snovvden, Avam kumarasında beyanatta bulunarak — mühim tasarruflar yapılmadığı takdir- de —hükümetin — önümüzdeki bütçenin tanziminde pek ciddi müşküller karşısında kalaca- ğını söylemiş ve maamafih Eıgılıı bütçesinin — vaziye- tinin — diğer —her — hangi büyük bir memleket bütçesi vaziyetinden daha xiyade mem- nuniyetbahş — olduğunu - ilâve eylemiştir. Maliye nazırı, İn- giliz bütçesi vaziyetinin ümit- siz olduğunu söylemekten da- ha ziyade hakikatten uzak bir 8öz olamaz demiştir. Sabık İspanya Kıralı Londta, 81 (A AY — Se- bık İspanya Kıralı Alfons, bir tenezzüh İcrası için bir ağustosta Vice roy İndia — va- puruna binektir. Almanyaya Hariçte Neler Oluyor? Yardım Lâzım! ı İngiliz Başvekili Son Berlin Seyahatinin Neticelerini Anlatıyor Londra, 1 (A.A.)— - M. Mac Danald, Avam — kamarasında beyanatta bulunarak Berline icra etmiş olduğu seyahatin münhasıran Alman nazırlarının 4 - 9 haziran tarihinde Chegu- erste vukubulan ziyaretlerini iade maksadile tertip edilmiş olduğunu söylemiştir. Başvekil demiştir ki: *“Maamafih Londra konfe- ransının sarfetmiş olduğu me- saiye ve elde eylediği neticeye müteallik olarak Almanyanın mali vaziyetini tetkik etmek fırsatı kaçırılmamıştır. Yapılan mükâlemeler neti- cesinde konferans tarafından teklif olunan faaliyet sayesin- de Almanyanın âcil mali müş- külâtının tehvin olunacağı ka- naatini hâsıl ettik.| Berlinde iki memleketi alâ- kadar eden diğer meseleleri ve meselâ tahdidi — teslihat, kömür — madenlerinde mesai saatlerine ait Cenevre muka- velenamesi ve saire gibi me- saili de tetkik ettik. M. Makdonald, gerek Al- man milleti ve gerek Alman hükümeti tarafından kendisinir gayet samimi bir surette ka bul edilmiş olduğunu söyleye- rek sözlerine nihayet vermiştir. Alman Nazırları Romada Berlin, 31 (A.A) — Gazete- ler, nimresmi membalardan almış oldukları haberlere atfen, Alman başvekili ile hariciye nazırının, Fransa başvekili ile hariciye nazırının Berlini ziya- retlerinden evvel Romayı ziya- ret etmeleri muhtemeldir. Bu ziyarete ait davetname yakında gönderilecektir. Alman başvekilinin ziyareti tarihini şimdiden tesbit etmek mümkün — değildir. Zira Al- manyanın mali vaziyetinin 1s- lâhı işleri mumaileyhin Berlin- de bulunmasını istilzam etmek: tedir. Zikri geçen nimresmi mem- balardan alınan malümata göre Almanya hükümeti, —Hoover plânına biçbir. kayıt ve şart ileri sürmeksizin hemen muva- fakat etmiş olan İtalyaya Al- man milleti namına mümküs olduğu kadar yakın bir za* manda teşekkür etmeyi ciddi surette arzu etmektedir. Seyahat Ne Zaman? Paris, 31 (A.A.) — M. Brür ile M. Curtius, bu haftâ nihayetinde Romaya, M. Laval ile M. Briand da ağustos ay! nihayetinde Berline gidecek” lerdir. Fransanın Altınları Paris, 31 (A.A.) — Fransf Bankasının ait mevcudu bif hafta içinde 1 milyou 250 bif artmıştır. İngiliz Bankasında Londra, 1 (ALA.) — İngif tere bankasının blânçosu, altif karşılığı nisbetinin bir huft içinpe O/O 24 - 32 ye düşmüf olduğunu göstermiştir.