6 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa l ge — G Halkın Sesi “Ayakkabılarımız, & Avrupanın Tak- diri Ve Halk Buradan Avrupaya gön- derilen sinin wrupada takdir edilmiş. yi yapılmak ve güzel bir harlef manrzara verilmek şartile diğer mallarımızın da büyük rağbet göreceği muhakkak. Fi gandalar — yapıldı. gelen beşaretli haberin dün halk arasında bırak- tığı aksi tesbit etmek le- tedik. Aşağıki cevapları aldık : Salı B. ( Dıkı..ıu kundüra mağazası — mahibi Divan yolu ) — Tacı var, Sabah İstanbulda (20) bin kundu- saat altıdan © akşam dokuza kadar çalışırız . Yine karnımız yarı aç yarı tok bir vaziyetteyiz. Bizde ayakkabı sanatı bütün dünya ayakkabıcı- lhığına gıpta verecek kadar ile- ridir. Fakat sürüm ve kazanç olmadığı için işe hiyle karıştı- oluyor. Böyle olmasa — Avrupaya pek âlâ ayakkabı ihraç edebiliriz. Patronlarımız birkaç pazar tutsalar biz ikten kurtuluruz. Memle- kete de biraz para girer. * İrfan B. m- bae ErE Gürkalşerii Akseki Bizde — vaktin, — mesainin — Okadar kıymeti yok. Kazanç Ü N tt v MA GA A e AĞ Bo -bizimkinin ta kalmadı. Bir sanatkâr bir ayakkabı Üzerinde günlerce meşgul olarak ince bir şahe- Ser yaratır. Avrupada hayat aksinedir. Orada vakit kıymettir.. Onun için ayakkabıları bizimki kadar za- rif olamaz. Ambalâjına ve sağ- lamlığa itina edilirse ayakka- bılarımız. Avrupada yüzde yüz alıcı bulur. Bizim diğer ihracat eşyamız da böyledir. Dünyanın en İyi inciri, üzümü, bizde çı- kar. Ambalâjına ve hazırlan- masına dikkat etmediğimiz için İkinci derecedeki memleketler bizden fazla satar. Bunu anla- gğııııı gün iş bitmiş demek- Hilmi Bey. (n:..y.ıu sı) Memleketimizde kazanç ol- madığı için halkımız ucuza «hemmiyet veriyor. Bunun için Avrupanın lâstik ve keten ayakkaplarına rağbet fazladır. Yerli mallarımız. — satılmıyor. Buna mukabil zengin mem- loıî;tk:-.l inceye ve san'atkârane ©| lere para veriyorlar. Reklâm .]jıpınuım bilsek bi- zim ayakkaplarımız Avrupada pek güzel satılabilir. * ııısı'ı.“hu Zeki B ( Kunduracı Fatih At Bizde kötü bir âdet var. Birdenbire zenğin olmak - iste- DAHİLİ Doktorlar Mahkemeye Veriliyor Etbba Odasına Aylık Aidatını Vermiyenlerden Para Cezası Alınacak İstanbul Etibba Odasına doktor, dişçi, diş tabibi, ecza- c ve eczane müdürü mes'ulü olarak (1810) aza kaydedil- miştir. Odaya kaydedilen dok- torların adedi onu geçmemek- tedir. Fakat aidatını vermiyen- ler;pek çoktür. Odaya kayde- dilmek için kanunen (10) lira dühuliye ve her ay bir lire aidat vermek mecburiyeti var- dır. Oda; hiç kaydedilmiyen doktorları haysiyet divanına vereceği gibi aidatını ödemi- yenleri de sulh mahkemesine verecektir. Bunların listesi ha- zırlanmıştır. Bunlar Tababet Kanunu mu- cibince (100) liraya kadar ha- ff cezayınaktiye — mahküm edileceklerdir. Haysiyet divanı- nında bu gibileri altı ay kadar doktorluktan menetmiye - salâ- biyeti baizdir. Buz Meselesi Belediye, Şikâyetleri Haksız, Yersiz Buluyor Buz fabrikasının İstanbulun ihtiyacına yetişecek kadar buz çıkarmadığı için fiyatlarda ih- tikâr yapıldığ yazıldı. Dün bu husus için Belediye Reisi Mua- vini Şerif Beyle Fen işleri Mü- dürü Ziya Beyi gördük. Her ikisi de Belediyeye böyle bir şikâyet yapılmadığını, hersene günde 50-60 ton buz çıkaran fabrikaya bu sene yeni ilâve- ler yapıldığı, binaenaleyh gün- de (130) tona kadar buz istih- sal edilmekte olduğunu, bu- nun da İstanbul ihtiyacına teka- bül edebileceğini söylemişler- dir. Fabrika buzu Belediyenin kontrolu altında bir bayie ver- miştir. riz. Bunun için de işe hiyle ka- rıştırırır. Bu yüzden fındıkla- mımız, yumurtalarımız, incir ve üzümlerimiz dünya piyasasında ehemmiyetini kaybediyor. İyi tasnif edilmiş, iyi ambalâjlan- mış, sihhi şerait' altında ha- zırlanmış ihracat emteamız - esa- sen iyi olduğu için - dünya pazarlarında — İştehalı — alıcılar bulur. Kunduralarımız da böyle.. SON POSTA Afyo Mukavelesin Niçin İmz_ş i Etmedik? Avrupadaki Fabrikalara Afyon Satmak İçin Bize Ayrılan Hisse Çok Azdır, Bu Sebeple Mukaveleyi Kabul Etmedik Afyon vesaire gibi uyuşturucu maddeler istihsalâtının tah- didi için Cenevrede toplanan Afyon konferansı 13 temmuzda hitam bulmuştur. Hükümetimizin de iştirakile aktedilen bu konferansın neticesinde, tahdit hakkında bir mukavelename hazırlanmıştır. Atyon İstihsalâtı Fakat mukavelenin tatbikı için, konferansa iştirak eden | hükümet mümessillerinin bunu tastik etmesi icap etmektedir. Mukavele mucibince menfaat- leri takviye edilen hükümetler, derhal imza etmişlerdir. Fakat Türkiye henüz imzalamamış- tır. İmzalamıyan hükümetlerden biri de Yugoslavyadır. Muka- vele belli başlı şu hükümleri ihtiva — etmektedir: — Dünya afyon istihsalâtı tıbbi ihtiyaç * nisbetinde — tahdit edilecek- tir. Mukaveleye iştirak eden her devlet, — dabili — istihsalâtma, müsaadeye - istinaden ihracat için vaki olacak siparişlere, ilâç yapmak için ayrılacak miktara ve nihayet ordunun ihtiyaçlarına göre uyuşturucu madde yapabilecektir. Bu budut dahilinde her devlet uyuşturucu madde İma- linde serbesttir. İki Sarhaş Arif ve Osman isminde iki l kişi dün sarhoş olarak Beşik- taşta Ramiz Beyin evine taar- ruz etmişler, yakalanmışlardır. Tavuk Kümesinde Yangın Eyipte Otakçılarda Ülfet Hanım tavuk kümesini temiz- lerken yangın çıkmış, sirayet etmeden söndürülmüştür. Talebe Kampları On beş gündenberi Pendik- te kampj kurmuş olan ve id- manlarla meşgul bulunan Ga- latasaray Hisesi evvelisi gün İs- tanbula dönmüştür . Ayni kamp yerine dün Da- rülfünun taburunu teşkil eden Darülfünun talebesi gitmiştir. Onlar da on beş gün kalacaktır. ISoıı Posta'nın Resimli Hikâgesi: İhracat Serbest Afyon istihsalâtının bu de- rece tahdidi, mühim miktarda mahsul yetiştiren memleketi- miz için çok ağır telâkki edil- mektedir. Türkiye en çok afyon istihsal eden memleket- lerden biridir. Bu seneki istih- salât 4 milyon sandık tahmin edilmektedir. Bu — miktarın mühim bir kısmı her sene ihraç edilir. Hükümet istihsalin tahdidini kabul ettiği takdirde ihracat çök azalacaktır. Haber aldı- ğımıza göre mukavelenamenin hükümetimiz tarafından imza- lanmamasının asıl mühim sec- bebi şudur: Afyon istihsalâ- tının tahdidini kabul eden hükümetlere Avrupadaki on bir morfin fabrikasına afyon satmak için birer hisse ayrıla- taktır. Fakat bize ayrılan hisse çok az olduğu için, tahdit mukavelesinin imzalanması mu- vafık görülmemiştir. Bu sene, yine ham afyon ih- xacalı serbestçe yapılacaktır. «0 aa Torbalı Haydutları Geçenlerde Torbalıda - iki kamyonu soyan haydutlar jan- darma tarafından - sarılmışlar- dır. Yakalanmak üzeredirler. Müddeiumuminin tetkikleri Müddeiumumi Kenan Bey dün, yanında muavinlerinden CemilB. olduğu halde Beyoğlu mahkemelerini gezmiştir. Yerli Mallar Pazarı Veznedarı Bir miktar para alarak tagayyüp ettiğini haber verdi- ğimiz — Yerli Mallar Pazarı Veznedarı Refik Nuri Beyin alıp — kaçırdığı paraların iki günlük — hasılattan — ibaret olduğu — anlaşılmıştır. Zabıta kendisini aramaktadır. HABERLER Drıı'zde Bir Ceset Bulundu Fakat Elbiseleri Ortada) Olmadığı İçin Ölüm Şüpheli. Görülüyor Samatyada — oturan Koço Efendinin oğlu (17 ) yaşındaki Tanaş cumartesi akşamından- beri ortadan kaybolmuş.Bu sabah saat altıda Samatya sahillerin- de bir ceset bulunmuş ve Müd- deiumumiliğe haber verilmiştir. Cesedi tetkik eden Tabibi Ad- | li Hikmet Bey, gencin boğul- ma neticesinde öldüğünü tespit etmiştir. Hâdise gecesi Tanaşı üç dört arkadaşıyle bir sandal- da görenler de vardır. Tanaşın yözmek bilmediği, ayni zamanda saralı olduğu tespit edilmiş, fakat elbisele- rinin bulunmaması şüphe uyan- dırmıştır. Tahkikat yapılmak- tadır. » On gün kadar evvel Unka- panında denize girip boğulan Şerbetçi Şerifin cesedi dün denizde bulunmuştur. Babıâli Faciası Maznun Kefaletle Tahliye Edildi Geçenlerde Babıâlide müthiş bir facia olmuş, Emin Vafi B. isminde bir tacirin otomo- bili bir kızcağızm Öölümüne sebep olmuş, kızın teyzesi ile bir hammal da ağır surette yaralanmışlardı. Emin Vafi B. de bu facianm maznunu ola- rak tevkif edilmişti. Haber aldığımıza göre Emin vafi B. ahiren 25 bin lıralık nakti kefalet göstererek tah- liye edilmiştir. Tahliyeden sonra Emin B. hapishaneye birkaç çuval pa- tates göndermiştir. İktısat Ve Maliye Vekilleri İktısat ve Maliye Vekilleri dün öğle trenile şehrimize gel- mişler, gazetecilere birşey söyle- memişlerdir. —İktısat Vekilinin yarın tedavi Avrupaya - git- mesi muhtemeldir. Maaş Yoklamaları Mütekalt, dul ve yetimlerin yoklamaları devam etmektedir. Fakat şimdiye kadar pek az kimse müracaat etmiştir. 26 ağus- tosta müddet biteceği için bu gibiler hemen yoklamalarını yap- tırmalıdırlar. — Möddet — temdit edilmiyecektir. Günün Tarihi I Edebiyat Fakültesinde Reis İntihabı İhtilâflara Sebeuluyor Edebiyat Fakültesi Müderris- leri dün reis “İntihabı için to lanmışlar, içtima çok uzun ve münakaşalı olmuştur. Eski rela Fuat Beye taraftar olanlar ekse- riyet temin edememişler, neticede Behçet B. 11 ve Ali Muraffer B. 12 rey alınışlardır. Darülfünun Divanı bugün top- lanarak en fazla rey alan bu iki zattan birini reisliğe seçecektir. Fakat mesele bununla biteceğe benzememekte, Müderrisler ara- sında İhtilâfın devam — edeceği anlaşılmaktadır. Seyyah Talebeler Dün şehrimize Fenlândiyadan kırk kadar talebe gelmiştir. Bu- rada beş gün kalacaklar, sonra Romanyaya gideceklerdir. Esternle - İtilâf Estern - şirketile yapılan bir itilâfa göre şirket kablo yerine telsiz tesisatı vücude getirecektir. Sokak Köpekleri Belediye sokak köpeklerinin geceleri tüfekle imhalarını ka- rarlaştırmıştır. Jeneral Dogvisin Telgrafı Geçende şehrimizi ziyaret eden Fransız hava filosunun kuman- danı jeneral Dogvisin Tayyare Cemlyetine gönderdiği bir tel- grafta — haklarında — gösterilen hüsnü kabule çok müteşekkir kaldıkları ve İstanbuldan unutul- maz hatıralarla ayrıldıkları bil- dirilmiştir. Prag Sefiri Vefat Etti Prag Sefiri Süleşman Şevket — B. Viyanada tedavi edildiği sana» toryumda vefat etmiştir. Bir Suikast Faciası Sırbistanda Zağrep — Belgrat | treninde bomba infilâki netice- sinde iki kişi ölmüş, birçok yol- — cu da yaralanmıştır. sulkast eseridir. Dün Geceki Yangın Dün gece Uzunçarşıda Nec« mettin Bey isminde birinin fabe Fikasında yangın — çıkmış, — bir kısmı yandıktan sonra söndürül- müştür. Hâdise bir Ankara - Avrupa Telefonu — Yakında Yalova telefonla An- kara ve İstanbula raptedilecektir. Ankaradan Edirneye de bir hat gerilecek, ayrıca Ankara ile mü- him Avrupa merkezlerinin telefoff muhaberesi temin olunacaktır. Darülbedayi Artistleri Şehrimizde yapılan ( Kaçakçır lar) ve (İstanbul Sokaklarında ) isimli filimlerin — türkçe sözlü kısımlarının alınması için Darül: bedayi — artistlerinden — birkaçi dün Parize gitmiştir. Pazar Ola Hasan B. Ve Boğulan Adam ı,'B_ey — Şu kayaya doğru gel... (li SAA 4: Yüzcü — Denizden çıkmıya