21 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

21 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

MÜDÜRLÜK 21 Ağustos 1931 i 220203” ÜSHASI HER YERDE CUMA Nö> 385 Kr. | Havacılık İlminize Pes/ Akşam gazetesi, Nevyork - Sstanbul ni münasebetile türk tayyareciliğini bir hayli bakir gö sonra, düş- tüğü hatayı anlıyarak bunu mire uğraştı. Şimdi de bu bahisteki behresinin bir deli- lini daha bize gösteriyer. Bu delil, 15/8931ltarihli Akşam Evzetesinin beşinci sahifesinde te bir direrek etrafında uçan bir ren resmi «ile sübut uluyor. Gazete, bu uçuşun Amerikada yapıldığını iktısa- uhran münasebetile rek- lâma ehemmiyet verildiği için yük tayyare meydanlarının Ortasına birer direk dikilip tayyarelerin buna bağlandığını Ve böyle bir devir uçuşu e reklâm yep zıyor. Ayyarenin üzerinde de “ et , ismi okunuyor. Bu resme baktıktan ve bu payı da okuduktan sonra a şaheser tahrifçiliğe doğ” Fösu hayret ettim. zannederdim ki mat- buat, halka bilmediklerini Öğretir ve kanaatince salim Yödüğü yolu çizmiye çalışır. Çünkü e ü bu resmin ter” diği yer Amerika 5 Ak Manyadır. Filvaki uçan tay- Yarenin yanında bir direk Varsa da tayyare buna bağlı değildir, Çünkü direk deniz narında dikilidir. Bu itibar © civarı da tayyare mey- danlığı olamaz. Esasen tayyarenin üzerinde okunan Üdet ismi vaziyeti kâfi derecede aydınlatabilir. Üdet, dün Umumi Harpte birçok düşman tayyaresi dü- şürmüş bir Alman pilotudur. Bugün kudretli bir tayyare amilidir. Almanyada mevcut tayyare mekteplerine ait mâ- kinelerin (oo yüzde © seksenini bu zat yapar. Hâlâ Almanyâiın cambazlık ucuşlarında büyük mebhareti vardır. Kendisi Bavyaralıdır Ve tayyarelerinin tecrübe w- Şan hep kendisi yapar. gün zengin olmuş ve mü kemmel bir tayyare fabrika- sının başına geçmiştir. Şu hale hükmü bizzat sizin mek bekliyorum Ef. “ Bir tayyareci » M. Venizelos Yunan Başvekili Pazar Günü Şehrimizde l Yunan Başvekili M. Venize- ki Şeçenlerde Avrupm seya” Re çıkmış, en son olarak manyaya uğramıştı. O 7- Mân Yunan Başvekilinin bu gabat esnasında şehrimize Uğrıyacağını yazmıştık. pi Venizelos Köstenceden bara vapurile (o Pireye ket edecek ve pazar şehrimizde bülunacaktır. aç wün burada tevakkufu anasında Yunan Başvekili DİPLOMASIZ HOCALIK. MESELESİ Karar Kanuna Darülfünun Edebiyat Fakül tesi Müderrislerinden Köprülü zade Fuat, Macit, Bebçet Beylerin İlmi ebliyetlerini is pat edici vesikalarını : tetkik etmek ve ona göre Barem derecelerini (tayin eylemek üzere Darülfünun Divan ev- velki gün toplandı, bara- retli o münakaşalardan sonra Macit ve Behçet Beylerin gör terdikleri | vesikaları kabule şayan buldu, fakat Köprülü zade Fuat Beyin vesikasını muteber addetmek istemedi. Bunun neticesi olarak ta Ba- rem maaş derecesi (400) lira- dan (220) liraya indirildi. Bizim tahkikatımıza göre bu karar tekemmül edebil inek için Vekâletin tasdik etmesi lâzımdır. Diğer taraftan URFADA KANLI BİR VAK'A Bir Sefil, Yeğenini Ka- çıramayınca Öldürdü.. Yikaluban Katil Yedi Sene Mahkümu Bir Hırsızmış... Urfa, (Hususi )— Urfanın Yaylak kazası civarında feci bir vak'a olmuştur. Birisi köyünden | İbrahim “Ağanın on iki yaşlarındaki kızı (Gevri) 14 Ağustos saba bı köye beş dakika mesafede- ki bağlarını bekliyen sekiz yaşındaki küçük (kardeşine yemek götürmüştür. Öteden- beri kızın peşini bırakmıyan teyze zadesi Remazan kızçağı- zın arkasına takılmış, bağa kadar takip etmiş. Etrafın tenhalığından istifa- de ederek kızcağızı kaçırıp götürmek istemiş, namuslu bir yavru olan Gevri şiddetle reddetmiş, kardeşi ağlamıya ış, Gürültü civar bağ- lardan duyulmuş. Haydut he- rif yakalanacağını anlayınca silâhile kızcağızın beynini par- çalamış ve kaçarken — muşta. Bu adam, ayrıca bir ik cürmünden yedi sene va mahkâm bir firaridir. İDARE, ISTANBUL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI HERGÜN NEŞROLUNUR M. VENİZELOS İSTANBULA GELİYOR er 71 S lâki. Köprülü Zade Vekâlete esi Müracaat Ediyor Darülfünun Divanının Verdiği Muhalif Son Kanun Nasıl Tatbik Olunacak? Ankara, 21 (Hususi) — Bu- rada bulunan Mübadele Baş- murahaasımız Şevki Bey, mü- badillere teffiz edilmiş olan emlâkten etablilere ait olan- | larının iadesi hakkındaki ka- nün (etrafında (temaslarını yaptı ve dün İstanbula ha- reket etti Öğrendiğime gö- ra kanun tatbik edilecektir. Fakat bu tatbik neticesinde alâkadar mübadillerin zarar görmemesine de çalışılacaktır. Elinden emlâki alınan mü- badillere tahliye ile birlikte yeni bir yer gösterilmek gibi bir hal çaresine müracat olun- ması çok muhtemeldir. Şevki B., Ankaradaki te- maslarından kanunun tatbik edileceği (neticesini (alarak döndüğünü söylemiştir. Rus Milli Takımı- ma Mağlüp ! Olduk Takımımız Çok İyi Oy- aamış, Fakat Netice 2-3 Aleyhimize Bitmiştir Dün öğleden sonra Mos kövada Rus Mili Takımile Darülfünun takımımız ikinci futbol müsabakasını yaptılar. Anadolu Ajansının Rus Tas Ajansile | yaptığı bir itilâf neticesinde Moskova radyosu maç hakkında dün gece Türkçe olarak tafsilât verdi. Dünkü maç hakkındaki ya- zyı bir Rus spor mubarriri yazmış ve takımımızın reisi Taip Servet B. bunu radyoda * söylemiştir. Dünkü müsabaka Moskova- da Dinamo sahasında yapıl mış ve 80 bin seyirci hazır bulunmuştur. Rus hükümet komiserlerile türk ve ecnebi sefaretler erkânı ( seyirciler (arasında mevki almışlardır. Oyunda gençlerimizin gös- terdiği yüksek kabiliyeti rus mubarriri - fevkalâde olarak sp devrede Rusların iki golüne mukabil takımımız bir gol yapmış, fakat bu arada lehimize verilen bir penaltıda kaçırılmıştır | Devamı 3 üncü sayfada) Midir? | ER Köprülü zade Fuat B. de bak- kını aramak ve gayrikanun! bulduğu bu karara karşi Köprülü Zade divanın ver- diği karara itiraz ediyör itiraz etmek üzere Maarif Ve- kâletine müracaat etmektedir. Verilen o malümata göre bu meselenin (o esası bir o bayli Mecliste Gazete Müzakereleri (Dünkü nüshadan Devam ) Matbuat hürriyeti demo! icabı diye o memleketin âli İ menfaatini ve istikbalini yık- mıya çalışan bugünkü efendi- ava ahramanları Memleket semalarında yükselirken oşehit (düşen kahraman tayyarecilerimizin menakıbine ait bir neşriyat silsilesine o başlıyacağız. Bu yazıları tayyareci Hayrünnas Bey kaleme almaktadır. lere ki onlar da ayni nakaratı bin bir çeşitte ve bin bir kis- Posta ' Dil Anketi Hi züdör: Halk bununla görür. Halkın kulağıdırı Halk bununla Bitir SON POSTA SON POSTA SON POSTA Halkın dilidir: Halk bununla söyler. Ahmet Cevat Bey Fikirlerini Söylüyor.. “İhtiralar, Keşifler Memlekete Müdahalesizce Giriyor Ve Onlarla Beraber Telefon, Radyo, i Tren Gibi Kelimeler De Lisana Kendilik- lerinden Girmiş Bulunuyorlar.,, Lisaniyatla uzun müddet eğ- raşan Ahmet Cevat Bey, Dil Encümeni uzuvları arasında da bulunuyordu. Bunun için anketi- mize: verdiği cevaplar Iki kat ehemmiyet verilmiye değer. Her sualimize ayrı ayrı cevap veren Ahmet Cevat B, diyor klı — Şimdiki imlâmız çok gü- zeldir. Ufak kusurları düzel tilebilir. o Yalnız o mürekkep isimler için (-) tredünyon işareti lâzımdır ki, bu, kal dırılmış demek değildir. — Çağatayca ve uygurca gibi dillerden kelime almak İâzim mıdır? Ve mümkün müdür? —Bugün bizim milli bir lisa- nımız vardır. Milli lisan umu- mi lisan demektir. Bu lisan bugün Reşat Nuriler, Peyami Safalar, Falih Rıfkılar tara- fından kullanılan ve İstanbul türkçesinden (o çıkmış (oOolan lisandır. Öyle bir lisan ki yalnız Türkiye hudutları dahilinde * değiştirmek, lisanı mevzil bir : hale sokmak, argolaştırmak, darlaştırmaktır. değil, Antakyada, Kıbrısta, Radöste.. Kırısda, Bâküde | (Eumson Benmene. tamami bile | kullanılmakta, Türkiye | zepzin bir lisandır. Herşeyi ifade edebilecek kelimelerimiz vardır. Şayet; doktor, hâkim gibi bazı meslek müntesipleri bâlâ eski arapça ve acemce tabirleri * kullanıyorlarsa bu, haricindeki Türkler için dahi edebi lisan olarak telâkki edilmektedir. Şivesi, grameri ve İügatleri ile beraber be- nimsenmiştir. Bütün Türkler | Jisanımızın. kifayet liğinden bu dille yazmak istiyorlar. | değil, ihmal ve lâkaydidendir. Bu böyle olunca, meselâ ( Devimı 7 inei sayfada ) | Aşk Delilleri |İ Kadın — Sen beni sevmiyorsun, Erkek — Niçin, canım? Kadın — Haksız olduğum vakit bana hak vermiyorsun da ondan.