23 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA ee İMoskovada (A) Ve (B) I S TANBUL DA N M SO TANA, Rus Tak'mlîf'.,.nfîîıîgî söyledikleri sol iç pek yakın- Meklebımzı Seçmeden Bize Sorunuz, Izahat Alınız Son Posta Karilerin Mektep Müşküllerini Hal İçin Kendilerine Delâlet Etmektedir ( Baş tarafı 1 inci sayfada) Onu —müteakıp — Dinamo M. Şevket Paşanın Katillerinden O. Nuri Karşımıza Çıktı. YAZAN: M. KAZIM, ee İ — 73 — Şimendifer garı şehir haricindeydi, vakit te akşama yakındı; binaenaleyh memleketi göremedik, gözümüze yalnız Tür- kistanı zapteden Rus ceneralinin namına istasyonun ta önüne | dikilmiş olan muazzam bir heykel çarptı. Bir de “Bayram Ali taraflarında İn- gilizlerle çarpı- şan — bolşevik ordusunu tak- viyeye memur askeri bir ka- tarın geçtiğini gördük. Bizim katarda isper- meçet mumu kulla nılma kta olmasına mu- kabil bu tren elektrikler için- de pıril pıril yanıyordu. Ko- münizmin — ilk günlerinde Rus ordusunu ne hale getirdiğini ilk olarak o vakit gördüm: Nefer ve zabit yanyana oturmuşlar, hep be- raber içiyor, hep beraber garkı söylüyor, hep baraber eyleniyorlardı. Tirenimiz gece (Semerkant) den kalktı. gıbah!eyiıı sekir- de büyük (Taşkent) istasyo- nuna vardı ve ihtiyat hatlar- dan birinin üzerine çekilerek durdu. Ortada ne polis vardı. me de jandarm, Binaenaleyh memurların bi- zi aramıya gelmelerine inti- zaren günü ve geceyi vagon- larımızda ":ı: bir ııylmıîyıı- geçir Ertesi sabah Hariciye me- murlarından (İslâm zade) ile yerli komünistlerinden Niza- mettin isminde bir zat gele- rek bizi buldular. ( Taşkent ) e niçin geldiği- mizi sordular. Bizi adeta bir mustantik gibi isticvap edi- yorlardı. Nıhıyel aldıkları cevabı kâfi görmüş olmalılar ki yanımızdan ayrıldılar. Fakat kısa bir zaman sonra m zade yalnız olarak tekrar geldi: — Hariciye komiseri sizi görmek istiyor, dedi. Gittik. Hariciye komiserinin yerine muavinini gördük. Bu zat da bize aynı şeyi sordu: — Taşkende ne yıpmık için geldiniz? Biz de yine ay- nı cevabı vererek : — Efganistanda — memuren bulunuyorduk, muhaharebe bi- tince memleketimize dönmek için Buhara tarikile Türkistana eldik ve orada Aşkabat- akü yolunun İngilizler tara- fından kapatılmış — olduğunu gördük. Şimdi ise Moskova yolunu ihtiyar edeceğiz. Hariciye komiserinin mua- yini bu cevabı kâfi gördü. Hükümet binasından çıktık. Nereye gidecektik? Hatırımı- za Tatar — münevverlerinden muharrir Bekir Beyin burada bulunduğu geldi. Ârayıp bul- duk ve dünya ahvali hakkında biraz malümat aldık. Meğer biz ( Kâkân ) dan (Taşkend) e gelirken burada mühim vukuat olmuş: Menşe- viklerden — İngiliz — taraftarı Osupof isminde — bir — zat Bolşevik hükümeti — erkâ- vi bir ziyafete çağırmış Taşkeni civarında Cimgene dağı ve hepsini birden öldürerek hükümeti ele geçirmiş, fakat kızıl ordu ertesi gün vak'a- dan haberdar olunca bolşevik- ler hücum ederek hükü- meti geri almış ve bu hâdi- senin son kismı bizim (Se- merkand)e vardığımız. gün cereyan etmiş. Hele şükür! Ya, biz ( Taşkent ) ııtuıyo— nuna vardığımız zaman İngiliz taraftarlarını İş başında gör- seydik halimiz ne olurdu? Ge- ceyi yine vagonda geçirdik. » miseri Bagyavinski ile konuş- tuk. Bu zat ta bizi isticvap ettikten — sonra — Türkistan otelinde oda tahsis edildiğini söyledi. Artık hayvanlarımız ahırda, kendimiz de otelde- Z. # 2 Mart 919 Aradan ikl gün geçti. Bu kırk sekiz saatin en mühim hâdisesi, bizi ziyarete gelen, hiç beklenmiyen bir misafir dir, Bu misafir Türktür. Adı (ÖOsman Nuri) dir ve riva- yetine göre merhum Mahı Şevket paşanın - katilleri biridir. Bu zatın bizi görmiye — geldiğini edersiniz? Osman Nuri dedi ki: — Mevsuk bir membadan haber aldım. — Bolşevikler iki üç güne kadar sizi hapse- deceklerdir. Vatandaşlık na- mına haber veriyorum, der- hal saklanınız! İhtiyatlı bulunmak lâzımdı. — Gösterdiğiniz — alâkaya teşekkür ederim, dedim, fakat Bolşeviklerin — bizi — sebej olarak tevkif etmelerine ihti- mal vermiyorum. (Mabadı yarın) Meclisteki Müzakerenin Zabıtlarını Aynen Yazıyoruz (Baş tarafı 1 inci sayfada) Ve nihayet milleti mutlak niçin tahmin ve behemehal bir saadete gö- türecek olan Cümhuriyet lâı- resini mahvederek mubarek vatan üzerinde — baykuşlar gibi ötmek istiyorlar. (Devamı — varı stadıma mükemmel düşlarında yıkandıktan — sonra — şehirde pek kısa süron bir gezinti yaptık. Moskovanın belli başlı yerlerini — dolaştıktan — sonra Kızıl Rusyanın kızıl meyda- nından da geçtik. Meşhur Krenlen sarayının önünde olan bu meydanda Rusların en büyük adamı Leninin lâhdi var. Kapılarında Kızılordunun askerleri nöbet bekliyor. Buradan geçerek bize tahsis edilen köşke dönüyoruz. Ye- mekten sonra Moskova sta- dında Moskova ( A ) ve (B) takımlarının — maçını — seyre gideceğiz. Bu, bizim için çok faydalı olacak. İki gün sonra bize karşı oynıyacak takımın en iyi oyuncularını — bu vesile ile görmüş olacağız. Saat tam beş buçukta sahaya hareket ettik. Stada girdiğimiz zaman sahada on beş binle yirmi bin arasında seyirci var. He- nüz maçın başlamasına da epeyce vakit var, Bu aralık — Danimarkanın beynelmilel bir şöhreti haiz (Nilzbug) cimnastik mektebi- nin talebeleri bedeni harekât yapıyorlar. On üç kız ve on baş kadar erkekten müteşek- kil bu grup okadar güzel hareketler yapıyorlar ki insan gayri ihtiyari hayretle ıeyn— diyor. Hele — kızların mavi, roplarile yeşil çemen üzerinde çok güç hareketleri okadar büyük bir sühuletle yapışlari var ki insan kendini elrafın- daki tribünlerile bir stadta değil büyük — bir salonda ahenkdar bir orkestranın kars şısında zannediyor. Kadınların (Ritmik) hare- kâtını müteakıp erkeklerin yay gibi mütenasip vücutle- rile yaptıkları ( Akrobatik ) muntazam hareketleri hayret- le, zevkle seyrettik, Şimdi sıra büyük maça gel- di. Ne gariptir bizdekinin tamamen aksine olarak bura- da en evvel hakem ve yan hakemleri sahaya — çıkıyor. İşte beyaz pantalonlu, sarışın bir Rus hakem. Düdüğünü üç defa Göttürdü. Saat altı buçuk.. Havada bayağı ayaz- lar gibi oldu. Takımlar saha- ya çıkıyorlar. En önde kır- mizi formaları (A) — takımı oyuncuları sahaya - fırladılar. Onları mütecakıp (B) takımı çıkıyor, Rüs- milli takımının İstanbula gelişinde santrahaf * oynuyan Selin de aralarında merkezin büyük dairesi et- rafında her iki takım di- zildiler. Kaptanlar el sıkıştı ve işte maç başlıyor, B ta- kımının muhacim battı A ta- kımına nisbeten daha mahir oyun (çok seri, buna muka- bil teknik fazla değil. - Bi- zim gördüğümüz Avrupa ta- kımlarının muhacim hattının birden açılıp kapanışı bunlar- da yok. Ahali B takımını mütemadiyen alkışlıyor. İşte onların birinci golü. A takımı mükabele etmek için çok çalışıyor. Rusyanın —en popüleir ve dan bir topu kale önünde havaya dikti. Birinci haftayim bir sıfır B takımının lehine bitti. Artık ikinci devreyi seyredecek vaziyette değiliz. Zira burada akşımları hava çok serin oluyor. Biraz sonra yine bizim meşhur köşke av- det ettik, Yemeği mütcakıp bizi sirka götürdüler. Yaz ol- mak hasebile o kadar iyi nu- maralar yokmuş. Bir saat ka- dar orada Napolyonun Moskovaya geldi- ği zaman bu muazzam ve muhteşem şehrin yanışını sey- rettiğini ve bütün Moskovaya bhâkim olan tepeye gittik . Şehirden on kilemetre kadar uzak olan bu tepeden gece Moskovanın berrak ve yıldızlı bir sema altında pırıldayan ışıklarile, güzel bir manzarası var, Ârtık yatmak zamanı geldi. Otomobille köşke dö - nüyoruz. İşte saat vuruyor: Dan. dan, dan, on bir. Kemal Rıfat Leningrat Maçı Darülfünun takımı dün ak- şam Moskovadan Leningrada hareket etmiştir. Orada bir maç yapacaktır. Hareketlerin- den evvel takım mümessille- rini Rus Hariciye Komiser Muavini Karahan Yoldaş ka- bul etmiştir. Bir — İrtihal Seyrisefain idaresinin baş ressamı tamburi Tahsin Bey vefat etmiştir. Cenazesi Yelb- değirmeninde — Celâl Muhtar apartımanından — kaldırılarak Karacaahmette aile kabris- tanına defnedilmiştir. Deniz l Ştessamı olarak şöhret kazanan Tahsin Beye Allahın mağfire- tini diler, ailesine — taziyet beyan ederiz. Bir Doğum Anadolu demiryolları hare- ket müfettişlerinden Mehmet Reşat Beyin cuma günü bir erkek evlâdı dünyaya gelmiştir. Nevzada uzun ömür diler, ailesile beraber mes'ut bir hayat geçirmesini ve memle- kete hayırlı bir evlât olarak yetişmesini temenni eyleriz. Klüp Murahhaslarını Davet İstanbu — Futbol Heyetin- den: Müttefik klüpler murah- haslarının salâhiyetnamelerile Ağustosun yirmi — dördüncü Pazartesi günü akşamı saat tam 18 de Mıntaka Merkezini teşrifleri rica olunur. SONPOSTA —H 'avmni, Siyast, Havadla ve Halk gazetesli İdare : İstanbul - Nurucemaniye Şeref sokağı 35 - 37 Telefon İstanbul - 20203 Posta kutusu : İstanbul - 741 Telgral : İstanbul SON POSTA ABONE FİATI TÜRKİYE ECNEBİ T700 Kr. 7100 Ka 750 » GAy M0 » 400 4 L 00 , Mi ». -w 00 » 1 Sene evrak gerl verilmez. n mesuliyet alınmaz. Adres değiştirilmesi (20) kuruştur. kaldıktan sonra | Çocuğunuzu hangi mektebe vermek istiyorsunuz? Bu sene tahsilinizi ikmal etmek üzere hangi mektebe girmek istiyorsunuz ? Gazetemiz gençlere ve ebeveyne rehberlik etmek Üzere bütün mektepler malümatı vermiye amadedir, hakkında her türlü Mektebinizi seçmeden ev- vel bize sorunuz ve girmek istediğiniz mektep hakkında gizden malümat isteyiniz. Yalnız cevap için ( 6 ) kuruşluk posta pulu Teffetmeyi unulmayınız. v Muallim Mektepleri Balyada muallim Afife H. Kardeşinizi Muallim Mektebi- ne yerleştirebilirsiniz. Bu sene Muallim Mekteplerinin her birine otuzar meccani talebe kabulü takarrür etmiştir. Size Muallim Mekteplerinin şartlarını yazıyoruz: MUALLİM MEKTEPLERİ 1931 bütçe kanunu mucibince bu sene lise ve orta mekteplere meceani İeyli talebe alınmıya- caktır. Muallim mekteplerinin birinci aınıfına alınacak talebenin müsa- baka imtihanları 1 eylöl 931 tarihinde muallim mektepleri olan vilâyetlerde muallim mekteple- rinde ve muallim mektepleri bu- Tunmıyan — vilâyetlerde de — orta mekteplerde yapılacaktır. İmtihana gireceklerin aşağıda gösterilen şartları haiz bulunma- ları lâzımdır. Türkiye Cümhuriyeti vatan- demi Çolmak, 12 yaşından küçük ve 16 dan büyük olmamak, ilk mektep tasdiknamesini haiz ol- mak, uzvi kusurları bulunmamak, sari ve müzmin hastalıklardan salim olmak. Bu 931 perşembe akşamına kadar muallim mektepleri ve muallim mektebi — olmıyan — vilâyetlerde maarif müdürlüklerine müracaat etmelidirler. Muallim mekteplerinin diğer sınıflarına — girmek — istiyenlerin imtihanları muallim mekteplerinde lacaktır. Bu gibilerin d g.ı:dduğnıyı glr:ııek ııııdmı muallim mektepleri müdürlükle- rine müracaat etmeleri icap eder. Yukarda - bildirildiği veçhile imtihanlar mekteplerde yapılaca- ğgından istidaların doğrudan dağ- ruya Vekâlete değil, —muallim mekteplerile Maarif Müdürlükle- rine verilmesi ve Maarif Vekâle- tine gönderilecek istidalara bu ilânla cevap verilmiş olduğundan vuku bulacak müracaatlere vekâ- let tarafından ayrıca cevap ve- rilmiyecektir. * Gazi Muallim Mektebi Gazi Muallim Mektebi hakkın- da istediğiniz malümatı da aşa- ğgıya yazıyoruz: Gazi Terbiye Enstitüsü yük- sek dereceli ve leyli bir muallim mektebidir. OÖrta — mekteplerle muallim mekteplerine — muallim ve ilk tedrisat müfettişi yetişti- rir. Biri mesleki, diğeri ihzari olmak üzere iki kısma ayrılır. A. Mesleki Kısım Mesleki kızmın tahsil müddeti üç eömestrdir. Bu kısım beş şabeye ayrılır. E Resmı'nizi 1) Riyaziye, 2) Tabliye, 3) ta- rih - coğrafya, 4) Edıllyıı_ 5) ki kısım mezunları Maa- letinin müsaadesile De- rülfünuna — Üç — şömel daha devam — edererek — Darülfünun mezuniyet imtihanına girebilirler. Bu şubelere girmek istiyenlerde aranan vasıflar şunlardır. 1 — Bir erkek veya kız İise- sinden mezun olmak. 2 — Yaşı 25 ten fazla olma- mak. 3 — Vücudü sağlam ve ku- sursuz olmak. Pedagoji — şubesine — girmek istiyen lise mezunları, enstitüde tahsilini bitirdikten sonra hakkı müktesepleri baki kalmak üzere bir. sene müddetle bir İlk mek- tepte muallimlik etmeyi taahhüt edeceklerdir. Bu şubelerden her hangi birine girmek istiyen lise mezunları 10 eylâl 931 tarihine kadar enstitü müdürlüğüne mü- racaat etmelidirler. B. İhzari Kısım İhzari — kısım ilk — muallim mektebi — mezunlarını — meslekt kısım — tedrisatına — hazırlar. ve lise derecesinde umumi kültür verir. Burada tahsil — müddeti ikl senedir. İkinel senede talebe edebiyat ve fen kısımlarından birine ayrılır. İhzari kısma girmek istiyen- lerde aranan vasıflar - şunlardır. 1) Bir erkek veya kiz mu- allim mektebi mezunu olmak. 2) Yaşı 23 yirmi üçten faz- la olmamak. 3) Vücudü sağlam ve kusur- suz olmak. 4) Enstitüye kabul için ya- pılacak duühül müsabaka İmti- mmak. ün ihzari — kısmının müsabaka imtihanına girmek ie- tiyen muallim mektebi mezunları ağustosun altısına —kadar — ilk muallim mektepleri müdürlükle- rine ve muallim mektebi bulun- mıyan yerlerde orta mekteplerine müracaatle isimlerini kaydettir- melidirler. Müsabaka imtihanları 8 ağustos cumartesi ve 10 ağuz- tos pazartesi günleri yapılacaktır. İmtihanlar muallim mekteplerin- de ve muallim mektebi bulunmı- yan yerlerde — ortamekteplerde tahriri olarak yapılır. Ve sabah- leyin saat 9 da başlanır. İlerde pedagoji kısmına girmek - istiye- cek olanların bir sene ilkmektep muallimliği etmiş olmaları şart- tır. Etmemiş olanlar - tahsillerini bitirdikten sonra hakkı mükte- sepleri baki kalmak üzere bir sene — ilkmektepte — muallimlik yapmağı taahhüt edecektir. Bı'ze Gönderinı'z, j | İ Size Tabıatınızı Soylıgelım... —<— — Musa Ali Bo — Düşünceli . müdek-' kiktir. Yapa- cağı işi evvelâ düşünür, ka- rar verir bade emniyet — ve selâmetle in- tac eder. İs- raftan mücte- niptir. Başka- !ırıııı minnet etmekten — fazla du- yar. Muııılulııdı :ıtırıi- naslığa mütemayildir. | , | Ahmet bey Sakin ve fazla ihtiyatkârdır. Kararlarına kat'iyetten zi- yada tereddüt hâkimdir, Baş- # kalarının - ira- delerine uysal- hk — gösterir. Tehlikeyi — ve * mücadeleyi davet — eden şeylere hnıı'nu. gürültü vE kavgadan mücteniptir.