2 Eylül 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa M l Halkın Sesi ı Mübadiller Malla- rından Niçin İsti-, fade Edemezler? Memlekette bir mübadele meselesi var. Fakat bu- nun safhaları okadar ka- rışık ve dağınıktır ki an- hyabilmek için haylı ihti- | sas ve tecrübe lâzımdır. | Fakat bu arada mübadil- lerin, kendilerine — teffiz elunan emlâkten terhin ve ipotek suretile istifade edememeleri de çok ga- riptir. Bakınız bu vaziyete halk ne cevap veriyor: İsmet hamım (Tavşantağı Dibekli eami sokak 9) — Ben Girit muhacirlerin- denim. Anadolu harbindenberi bir türlü bir mülke sahip olamadım. Bugün verilen bir mülk yarın geri alındı. Eli- mizdeki, avucumuzdaki para- ları da verilen evlerin tamir- lerine sarfettik. Paraya ihti- yacımız olduğu zaman hiçbir müessese bize mülkümüz mu- kabilinde para vermiyor. O balde biz bu mülklerin sahi- bi olduğumuzdan — şüpheye giller. Bu, memleketimize hic- ret edecek ırkdaşlarımız için fena bir. misal olur. Müba- diller de müzayakalı zamanla- rında — emlâkinden — istifade edebilmelidir. * haşim B. (Küçükayasofya Çatladı- kapı 5) | — Mübadele işlerinin ge- | gikmesinden ve her sene bap- | ka bir safha arzetmesinden | Anadoludaki emlâki metruke harap olmuştur. Çünkü içine | giren bir mübadil burasının sahibi olduğundan kat'iyyen emin olmadıkça bunları tamir edemedi. Şimdi tapular ve- rildi. Artık mübadillere kat'! tasarruf hakkı da verilmelidir. * İf B. kirkelşerif Akseki mahal- — Tapusunu alan mübadil, gayrimübadillerin mülkiyet ve tasarrufları kat'iyye- de kabul edilmeli ve artik eski muhacirlik fasılları ka- lıdır. Topraklarımız çok K eet & nun İçin memleketimize yeni muhacirler celbederek nüfu- sumuzu zenginletmeliyiz. Ge- rek Emniyet Sandığı, gerekse Emlâk bankalarımız muhacir- lerin mülkleri üzerine ikrazat yapmalıdır. DAHİLİ eİıı'rde Bir Günde Neler Oldu? Polise Karşı Gelen Bir Kadın Ve Sarhoş Bir Kız Yakalandı Dün şehrimizde — muhtelif Zabıta hâdiseleri kaydedilmiş- tır: 1 — Tavukpazarında oturan sabıkalı: Kürt Sait bir aralık havaya silâh atmış, yakalamak isteyen Polisleri karışi önle- miş ve tahkır etmiştir. Hak- kadâ takibat yapılmaktadır. 2 — Kasım Paşada oturan Elgeviyo isminde bir kız, ken- disini bilmiyecek — derecede ıırhı:kıç İılr.:ıldo bağırıp ça- rkken . ."â — İ'Lıın pehlivan İsmin- de biri Topanede Fevziye Hanım isminde birini küfürle Bir Mecmua Dava Edildi Aylık Resimli Şark mec- muasının dün çıkan eylül nüs- hasındaki (Sovyet Rusyada garip izdivaç macerası ) yazı hayasırca ve müstehcen gö- rüldüğü için Müddelumumilik tarafından * mecmua aleyhine bir dava açılmıştır. Dava ev- rakı ikinci Müstantikliğe ve- rilmiştir. İstihlâk Resmi Yeni Kanun Tatbik Edilmeye Başlanıldı Dahili İstihlâk vergisi ka- nununa elektrik ve havagazı sarfiyatı hakkında ilâve edi- len maddenin tatbikine dün- den itibaren başlanılmıştır. Bu müadde mucibince tenvir, tes- hin, Ütü, vantilâtör, banyo ve sair şekilde yapılacak elek- trik — ve havagazı sarfıyatı, elektrik ve havagarı mües- seselerinin aylık sarfıyat fa- turaları üzerinden yüzde beş istihlâk resmine tâbi tutul- maktadır. İstihlâk resmi bu müesseseler tarafından tahsil olunarak on beş gün xarfında alâkadar Malsandıklarına tes- lim olunmadığı takdirde resim yüzde on fazlasıyla Tahsili emval kanununa tevfikan tah- sil edilecektir. | Darülbedayiin Progra- Darülbedayiden İ. Galip ve Salt Beyler Venedik taciri piyesinde | Foto Süreyya ) Sözlü, —sesli ve — şarkılı | Bedrettin Beyin dört perdelik bir. Türkçe — film yapmak | “Namussuzlar ,, ı, Mükerrem üzere Fransaya giden Darül- bedayi — san'atkârları bugün- lerde İstanbula dönmek Üze- redirler. Döner dönmez de, yeni sene faaliyeti başlıya- caktır. Bu münasebetle kay- dedelim ki 1931 - 932 senesi için Darülbedayi çon zengin olduğu bildirilen bir reper- | tavar hazırlamıştır. Bu devrede, ufak komediler de dahil olmak üzere, ilk de- fa oynanacak eserler, yirmi beş kadardır. Repertuvara dahil telif eserler şunlardır: “Mum Söndü, Musahip zade Celâl Beyin beş tabloluk ko- medi. “Öksüzler, Vedat Ne- dim Beyin üç perdelik dramı. “İki Canda Bir Dert,, Nahit | Sırrı ve * Danyal ile Sarası ,, Cevdet Kudret Beylerin. Tercüme eserler de İ Galip Beyin musikili bir komedisi, Şükrü Beyin Şekspir'den ter- eüme ettiği Makbet, İsmi ve- rilmiyen bir hanımın Alman- cadan tercüme ettiği “Namus,, İthalât İçin Bir Rapor Ticaret Odası, hariçtea memleketimize —ithal — edilen malların miktar ve fiatları, bunların hangi senelerde ve ne gibi sebeplerden dolayı azalıp çoğaldığı hakkında bir rapor hazırlamaktadır. Alâaddin Hanımın adapte et- tiği üç perdelik “ Kalbin sesi, piyesi. Bunlardan başka birkaç tane ufak ve bir perdelik piyes te mevcuttur. İlk temsili Galip Beyin musikili komedisi teşkil edecektir. Bu suretle Dartilbedayi sah- nesinde, bu sene, operetlere doğru ilk adımlar — atılmış olacaktır. Bu gibi musikili eserlerde baş rolleri alacak olanlar Da- rülbdayiin amatör artistlerin- den muvaffakıyetli — temsiller veren Sabih Bey İsmindeki gençle Semiha Hanımdır. Halkın Darülbedayi temsil- lerinden daha ziyade İstifade edebilmesi için belediye en- cümenince yeni bir tenzilâtlı tarife teklif edilmiştir. Bu ta- rifenin esasları sekiz liralık locaları altıya, altı liralıkları beşe, beş Jİiralıkları dörde, iki liralık mevkileri bir buçuk Hraya indirmektedir. Kenan Bey Mezun İstanbul — Müddelumunlsi Kenan Bey Adliye Vekâletin- den bir buçuk aylık bir. me- zuniyet almıştır. Kenan Bey dünden İtibaren mezuniyetini kullanmıya başlamıştır. Kenan Beye Başmuavin Hikmet B. vekâlet edecektir. Ha — eeei l Son Posta'nın Resi;ııli Hikây;sı: 2: Komşu — Düşündüm, taşındım, aklıma bir çare geldi. Kendisine bir mektup yazdım ve otobüsle gelmesini bildirdim. 3: Hasan Bey — Allah Allah... Bundan ne çıkar? Ha vapurla gelmiş, ha otobüsle ! 'Babıâli * Faciâsının mı Bu Sene Epey Yüklü 4 Kurbanları Tiyatro Mevsiminde Telif Ve Tercüme Eserlerle Beraber Musikili Komediler De Oynanacaktır. |Vafi B., Şahsi Hak Sa- hiplerinin hakkını Verip Davadan Vaz Geçirdi. Bir buçuk ay evvel Babığli yokuşunda bir otomobil faci- ası oldu. Bir çocuk öldü, bir- kaç kişi de ağır surette yara- landı. Otomobilin sahibi Emin Vafi Bey (25) bin lira nakti kefaletle tahliye edilmişse de İkinci Müstentiklik henüz tah- kikatını bitiremediği için ev- rakı mahkemeye verilmemiştir. Emin Vafi Bey gerek vefat eden ailesine ve ge- rekse ra hususl suret- te yardım ettiği için hepsi de şahst! haklarından vaz geçtik- lerini Müddeiumumiliğe bil- dirmiştir. Davaya Hukuku ümümiye mamına devam edilecektir. Hapishaneyi Teftiş Dün Tabibi Adli Hikmet, Müddelumumi muavini Muhid- | din ve bapisanede umumt! bir teftiş yapmışlardır. Bu teftiş akşa- ma kadar devanm etmiş ve Muhiddin Bey mahkümların sıhhi vaziyetlerile, arzu ve şi- küyetlerile yakindan alâkadar olmuş ve bazılarının dasyala- rını tetkik etmiştir. Uık[l)ldırdı Kaç Mahküm Var sklüdar hapisanesinde (9: SA T terkel ve (1) kadın mevkuf vardır. Yaralı Adam Kurlınlrıimvıdı. Dün Hastahanede Öldü Üç gün evvel Taksimde Faik isminde biri tarafından bıçakla - tehlikeli surette 3 yerinden yaralanan —Abdur- rahman, dün Beyoğlu hasta- nesinde ölmüğtür. Bir Arkeolog Geldi Amerika (Pansilvanya) da- rülfünunu — müderrii (M. Kordon) İstanbul Yakın şark mi Sami lisan- larla yazılı eserler ve kita- beler üzerinde tetkikat yap- mize gelmiş ve dünden İtiba- ren müzede çalışmıya başla- mıştır. Gebzede Merasim 30 ağustos tayyare bayramında Gebze tayyaresine de merasimle lslım konmuştur. Pazar Ola Hasan B. Ve Kayna;ıa | 4: Komşu — Öyle de Hasan Otobüslerde her gün bir kıığıu oluyor... Dünyası... Anlarsınya ! Eylâl 2 I Günün Tarihi Ankara - Sofya Telefonu Ankaradan gelen bir habere göre Ankara - Sofya ve İstanbul * Sofya telefonu yarından itibaren işletmiye açılacaktır. Muhabere ücreti İstanbulda 3 dakika için 164, Ankarada 266,5 kuruştur. Şimdilik müstacel müküleme ya- pılmiyacaktır. Başvekilin Seyahati Başvekil İsmet Paşanın birkaç güne kadar Atinaya hareket eder ceği söylenilmektedir. Üç Aylıklar Voriliyor Üç aylıkların verilmesine dün- den itibaren başlanılmıştır. Aylık- lar her zamanki yerlerden alın maktadir. Yatmız evvelce bazi tedbirler alındığı için İzdiham olmamaktadır. Öldü Polanegri Maruf sinema artisti Polanegr. Amerikada peritoalt — haslalığı neticesinde ölmüştür. Köylünün Buğdayı Ziraat — Bankası, kendisine borçlu olan köylülerden borçla- rına mukabil buğday almak işine devam etmektedir. Banka bu buğdayların mubhafazası için de tedbir. almaktadır. Eğer — satış Hlatı köylüden alış fiatından fazla olursa bu fazla kısım tekrar köy- lüye 'geri verilecektir, Yeni Maarif Müsteşarı Maarif Vekâleti Müsteşarlığı- na umumi müfettişlerden Salih Zeki Bey tayin olunmuş, vazifaye başlamıştır. Muallimler Arasında Ankara — lisesi — başınuavin! Hayri Bey müdürlüğe, — felsefe muallimi Kemal Bey Edirne mu- allim mektebi müdürlüğüne, İs- tanbul Davutpaşa orta mektep müdürü Ferit Zühtü Bey Kadiköy lisesi müdürlüğüne, Vekâlet xat işleri müdürü Cafer Bey, kendi arzusu ile Gelibolu orta mektep müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. Mekteplerde — Tedrisat İlk mekteplere talebe kaydına 15 eylülde başlanacak ve 1 teş- rinlevvelde de mektepler açıla- caktır. Liseler 19 eylâlde, Darük fünun da 12 teşrinievvelde açıla- caktır. Japon Dampingi Memleketimizde Japonların pemuk — mamulâtında — damping yaptığı haberlerini Japon - sefirile Ticaret ataşesi tekzip etmektedir. Moşhur Kürt Serserisi Kürt prensi olduğunu söyli- yerek Avrupanın hemen her çehe rinde esrarengiz bir hayat yaşpıe yan, herkesi dolandıran ve her yerden kovulan meşhur Zerdeşne nihayet Amerika tabilyetine gir miştir. Devlet Bankası Devlet Bankasının teşrimevvel başlangıcında açılacağı anlaşık maktadır. ”â’.rıj