9 Eylül 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

9 Eylül 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

g | (Her hakkı mahfuzdur) 7-8 Teyrinlervel $28 Bulgarların #ç fırkası, dün hududumuzu tecavüz etmi (Küçük Ereyti) , (Hacı Daniş- ment) , (Vaysal) köylerini işgal ederek cenuba doğru yürtiyor- muş. İki fırka tahmin olunan diğer bir Bulgar kuvveti de (Meriç) ile (Tunca) arasından (Edirne) önlerine doğru iler- liyorlarmış. Bizimkiler, daha taarruz emri vermemişler. Muhafız zabitan başbaşa vermiş, kemali hararetle vari yeti münakaşa etmekle meşgul. Evvelâ bizim tarafımızdan taarruz edilmiyerek Bulgarla- rn taarruzuna müsaade edil mesini şiddetle tenkit ediyor- lar. Ah bu üçüncü ordunun zabitleri.. Ne ateşli, ne kadar Parlamıya o müstait şeyler... Sanki hepsi de, bir &nde bütün düşmanları yakıp ka- vurmak için ateşler saçmıya müheyya olan birer volkan gibi, Bunları gördükçe müs- terih orum ve harbin ne- ticesinden korkmuyorum. Çünkü © oradakiler, şimdi düşmanı karşılayanlar da bun- ların arkadaşları değil mi? Şüphesiz, onlar da bunlar Bibi düşünüyor ve şüphesiz, onlar Oda bunlar (gibi derin bir azim ve imanla düşmanları bir ânde yakıp kavurmak (için kalplerinde sönmez bir ateş besliyor. Yavaş yavaş, bedbinliğim zail oluyor ve muhakkak harbi kazanacağımıza dair kalbimde yeni ümitler husul buluyor. 8 Teşrinlevvel 328 Bulgar ordusu, (Kırkkilise) ve (Edirne) hattına doğru ilerlemekte devam ediyormuş. Yunan donanması da (Limni) adasının önüne gelmiş. (Dede- ağaç ) asker çıkarmak ihti- mali (ovarmış, Buna binaen otarafa sürati fevkalâde ile Piyade ve topçudan mürekkep bir kuvvet sevkolunacakmış. Varna önünde bulunan (donan- Mayı hümayun )ada, hemen denize o çıkarak (o düşman mukabele etmesi #mrolunmuş. 8.9 Teşrinlevvel 328 Pek meş'um haberler gek Biye başladı... Dün Yunanlılar (Alamonya) N işgal etmişler. Bugün de 'ulgarlar ( Cumayıbâlâ ) ya fiten sonra ( Timraş) ve ?evlen ) cihetlerini zaptet- ler. Ayni zamanda, (Kırk- “ ie) ve (Edirne) battı Üze- Ter, Yürüyen Bulgar kuvvetleri lemekte devam (ederek yalarım bir kısmı ( Cesri tafapaşa)yı almış, oradan Saba doğru sarkıyorlarmış. hare derin bir sükünet Mad ema. Abdülhamit, pek Sang görlinüyor, Benim, anu- mubafaza ettiğim ketu- METİL Aİ Bilmemekle Beraber Meraktan Çıldırıyor Ve NAKLEDEN: ZİYA ŞAKİK Çok Balkan harbinde Şark ordusu kumandanı Abdullah Paşa miyete binaen âdeta bap» Iğbirar gösteriyor. 9 Teyrlntesvel “Yunan (o donanması, dün gece (Limni) adasını işgal etmiş. ( Kıralideki. o müfrezemir, kısmen (o büsbütün “ dağır mış ve kısmende (Gümü cüne)ye firar etmiş. Telgraf- aneden ve telgraf memur- larından çıkan bir havadise nazaran, (Kırkkilise - Edirne) hatında da bir şeyler olu- yormuş? Düşmanlar, böylece biperva ilerlerken Odaha bizim te- rafta hiçbir ses sada yok. Ne ciddi bir müdafaa ve ne de bir taarruzdan bahsedilmi- yor. Yine maneviyatım kırı miya bâşladı. 4 - Akşama doğra » Bulgar ordusunun O kuvvei külliyesi, (Tunca) vadisi ile (Paşaköy - Dereköy) — Ürerle- rinden (Kırkkilise) istikameti- ne doğru ilerliyormuş. 9-19 Teşrimieval Elhamdülillâk.... Nihayet Şark ordusu bu sabalı her taraftan taarruz “barekâtına başlamış. Öğleden sonra her tarafta düşmanla temas hâsıl olmuş. Muharebe şiddetle de- vam ediyormuş. Hatta, Şu dakikaya kadar muharebenin şekli mucibi memnuniyet imiş. 10 Teyrinlevvel 328 Dün, (Edirne) den çıkarılan GÜNL 77 i man buradada külliyetli mik- vetlerimiz düşmana şid- pe taarruz etmiş. Bulgarlar, mühim miktarda zayiat vere- rek perişan ibir halde ricate olmuş. — Bizimkiler, devam edi ET LAN Kızıyordu tarda telefat vermiş. Harp el'an devam etmekte imiş. Bu tatlı havadisler bana okadar büyük bir memnuniyet ve heyecan veriyor ki hemen Abdülhamide koşarak kulağı- na eğilip: —Biliyor musunuz, biz; har- bediyoruz. Hem de muvaffak oluyoruz. Diye fısıldamak ibtiyacı du- yuyorum. Allabtan olacak ki, böyle bir delilik yapmamışım... 11 Teşrinlevvel Dünkü meserret ve mem- nuniyetimiz bugün altöst ol- du. o Taarruzumuz O durmuş. Hatta ricat başlamış. Düş- anın (Kırkkilise) yi işgal et- tiği bile rivayet olunuyor. Za- bitan, vaziyeti en ince nok- talarına kadar takip ve mü- nakaşa ediyor; bütün bu felâ- ketlere, kumandanların sebep olduğu söyleniyor. Şark ordu- sunun İleri hatlarda tutunmak ibtimali kalmadığından ku- mandan Abdullah Paşa (Löle- burgaz) a kadar çekilmiye karar vermiş. 11 eşrintervel 1328 Yazık.. Çok yazık... Edirneden çıkan (fırkalar ( Karayusuf ) hattında düş manla yaptığı muannidane bir mubarebede düşman kuvvet- lerini tamamen o püskürtmüş olduğu halde, ( her nedense ) on birinci fırka kumandan: İbrahim (o Paşa © birdenbire (ricat ) emri vermiş. Bu emir, asker üzerinde pek fena bir tesir yaparak maneviyatı kır” mış. Asker dağinık bir surette geriye, ( Edirne )ye çekilmiş; Şimdi düşman, ( Edirne ) üze- rine doğru geliyormuş. Başka bir fena havadis daha... (Varna) istihkâmlarını endirekt endahtile topa tu- tan donanmamız komodoru Tahir Bey donanmanın Akde- nize açılacak iktidarda olma- dığım söylemiş. (Arkası va) Gasetemirde on beş günde bir vermekte iğumum O Patrom Hepimiz, derin bir “yeis” ON BİRİNCİ bedava almak (istiyorsanız, içindeyiz PATRON KUPONU dai kuponu kesip saklayınız s kupon toplayınız. Patronlarımız dan pek memnun olacaksınız. Patronlar meşredildikleri gün den hibaren İstanbul karilerimiz bir hafta, taşın karilerimiz o8 Içinde kuponların gönder” melldirler, Bu müddet geçtikten sonra kuponlar kabul edilmez. SON POSTA Meclisteki Müzakerenin Zahıtlarını Aynen Yazıyoruz ( Baş tarafı 1 inci sayfada) 31 mart vak'asında Hüseyin Cahitten evvel muhalif fırka- da bulunan gençlerin başı kesilmişti. Biz hâlâ bu vazi- yetteyiz. 4-5 sene zarfında bu memlekete cümhuriyetin getirdiği, yeni sistemlerin, yaptığımız teceddütlerin sağ- lamlığına, tam bir serbest! içinde bunları münakaşa ede- bilceğimize kani miyiz? Ve bu muhalifler bu kanaati mi taşıyorlar. Arkadaşlar, iktisadi saha- da muhalif o matbuatın yürü- | çok tehlikeli bir Sir Su yol hakkında bükümetin ne düşündüğünü ve bu hususta ne gibi ted- birler aldığını ve bilhassa bu ( propagandayı (o karşıla- mak için me gibi hazır lıklar yaptığını anlamak be- nim için buraya geldiğim- denberi en kuvvetli bir emel halini almıştır. Ve çok ümi! ederiz ki Hükümetimiz bu vaziyeti lâyık olduğu ehem- giyetle kavrasın ve bütü: memleket ve millet namına biç olmazsa tetebbu vasıtaları noksan olan gençliğimize is- tikbal için gayet sağlam, sarih ve kat'i bir yol gösterebile- cek bir vaziyet ihzar etsin. Arkadaşlar ; iktisadi vari- yetin bütün ince noktalarını her belde (iktisatçı olmi- yan benim gibi bir vatanda- halledeceği o kat'iyyetle kabul edilmez. Bu noktalara temasım ancak bir amatör tıfatiledir. eyi temenni ede- tini ki muhalif matbuat ta dahil olduğu halde bu noktalar üze- rinde milleti tenvir edecek esaslı yollardan yürümeğe baş- wİ kya. Yoksa demokrasilerin parlâmento hilelerini, desisele- rini, fantazi kısımlarını ifade eden Matbuat serbestisi bizim için dalta çok uzak ve çok tehli- keli bir yoldur. (Alkışlar ) Reis — Buyurun Yusuf Bey! Yusuf B. (Denizli) — Arka- daşlarımız, berşeyi söylediler. Bendeniz sarfınazar ediyorum. Hamdi B. (Mersin)— Muh- terem efendiler; memleketi- mizde ötedenberi anlaşılmıyan ve henüz halledilmemiş bu- lanan bir matbuat hürriyeti ve bu hürriyete istinaden yapılan mubalefet vardır. Bu sözlerimle matbuat serbesti- sinin aleyhtarı olduğum zen- nedilmesin Kanun dairesinde matbuat serbestisini en har taraftarı- | yım. Vatani ve milli bislerle samimi olarak yapılan tenki- din memleket için nafi olaca- ğına kaniim. Fakat efendiler, memleketimizde zaman zaman doğan ve son günlerde taş- kınlığının son baddine dahil olan mubalif neşriyatta samimi- yetten zerre kadar eser ol madığı gibi oObunların bu neşriyata imkân bulabilme- lerinin de matbuat o hürri- yetile zerre kadar hiç bir zaman alâkası yoktur. Her burriyet mütekabil bürriyetlerle tahdit edildiği gibi matbuatın serbestisine güvenerek gaze- telere yazı yazanlarca herşe- yin fevkinde vatan ve mille- tin yüksek menfaatlerini göz önünde tutması ve yazı yazan- ların, yazı yazarken vicdanlara hâkim bulunması O İcabeder. Maalesef — bizde O muhalefet namı altında yaşıyan matbuat dalma memleket için zararlı, (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Ticaret (Odası (o hâdiseyi Vilâyete haber verdi. Vali Kâzım Paşa Ticaret Odasina geldi, Konsolos ile görüştü ve yapılan nezaretin diktator- luk telâkki edilmediğini söy- | ledi. Vilâyet (Yeni Asrın ) neşri- yatına sebep olan hâdiseyi tahkik edecektir. * * Son Posta: (o Geçenlerde Dün Sabahki Facia (Baştarahı 1 inel sayfada ) kaldırımına geçmiş, fakat elin- deki pişmiş bir patatesi yerken yere düşürmüş ve üstüne ba- sarak hareket haline geçen kamyonun tekerlekleri altına yuvarlanmıştır. Kamyonun ön tekerlekleri çocukcağızın ba- gını ezmiş ve derhal öldür- müştür. Şoför tekrar firen yapmış, ancak İş İşten geç- miştir. Tahkikatımıza nazaran ölen çocuk 13 yaşında Karakin oğlu Yosef ismindedir. Hâdise Üzüm Satışı Almanlar İhracat Ofisine Müracaat Ettiler Bugünlerde o memleketimiz- den Avrupaya yaş üzüm ih- racı için bir kısım tacirler bazı teşebbüslere girişmişler- dir. Bu teşebbüslere İhracat | Ofisi yardım etmektedir. Ol dukça mühim miktarda ihra- cat yapılacağı ümit ediliyor. Çünkü muhtelif ecnebi müş terilerin o müracaatları çoğal- mıştır. a Dün de meşhur bir Ak man firması, memleketimiz- den yaş üzüm almak istediği- ni ve şartlarını İhracat Ofisi- ne bildirmiştir. İhracat Ofisi alâkadar tacirleri bu müra- coattan haberdar etmektedir. Yeni Sene Pamuğu Adana, 9 (Hususi) — Pamuk mahsulü bu sene oldukça bereketlidir. | Yeni mahsulün toplatılmasına (© başlanmıştır. Şehre her gün yüzlerce araba pamuk getirilmektedir. Fakat fiatlerin döşük geçe- ceği tahmin olunuyor. İş Limitet Faaliyette Geçenlerde ihracat için teş- kil olunan İş Limitet Şirketi bazırlıklarını bitirmiş ve birkaç gündenberi ihracat faaliyetine geçmiştir. Şirket şimdilik belli başlı olarak fındık, keten, kuşyemi gibi maddeleri ha- riç piyasalara sevketmektedir. Adliyede Bir Tayin Trabzon omahkemesi aza wülâzimliğine (Otayin edilen Müddeiumum! muavinlerinden Necmettin Beyin yerine An- kara Sulh hâkimi Narettin Bey tayin edilmiştir. daima tabrik edici ve tahrip edici olarak tecelli etmiştir. Bu; vatanın birçok evlâdının masum (kanlarının dökülme- sina ve birçok servetin bey- buda yere heder olmasına sebep olmuştur. (Devamı var) | Garip Bir Hareket Amerikaya gönderilen Türk mabsulünden bir kısmının gayi sıbhi olduğu hakkında ortaya | münasebetsiz bir şayia atı | mıştı. Amerika Konsoloshane- İ si tarafından İzmirde yapılan İ tetkik, Amerikaya gönderilee | © cek mahsulümüzün sıbbi ok | duğu hakkında Amerika ta- cirlerine teminat vermek arzu- suna müstenit olsa gerektir. “ Müddeiumumi muavini Muhid- din ve adliye doktoru Hikmet Bey tarafından tetkik ve tah- kik edildikten sonra çocuk || ailesine teslim olunmuş, şoför o | de nezaret altına alınmıştır. Diğer taraftan hâdise ma- halline seyrüsefer memurlari da çağırılarak kamyonda bo- zukluk olmadığı ve şoförlerin bu gibi yollarda sol tarafı takip (o edebileceklerine dair nizamnamede bir madde bu- hunduğu anlaşılmıştır. Öğre“ niliyod Kaclığa dabiğ bir patatestir. BORSA İstanbul 8 Eylül 1931 — Kapanan fiatlar — NUKUT İstertin 1034, Dolar Amerikan 112,00 20 Frank Frans 167,50 e 2200 20 Frank Belçika 29 Drahmi Yunan KAMBİYO Londra 1 İsterlin Ny. 1 Türk lirası dolar Paris © 1 Türk lirasi Frank , De 1, » Liret Iv » Belge Gnewe 1 , , Frank Sey 1 Lea 65,15— Amesterdam 1T,,, o Plorin | 1,1713 Madrit 1 Tür iram Pasta | 5,32,90— Berlin 1 , O, Mark | 1999000 Varşava 1 , O, Zeke 4,20 Bükreş 20 Ley kuruş nn— . Rusya 1 Çervomeviç kuruş | | 1088— ALKAZAR — Ruhum annem, ALEMDAR — Deline srarken EKLER — Sefiller gemisi, (cehen- bemden feryat ELHAMRA — Yerle gök arasında ETUVAL — Büyük ihtiran Çiflikparkı — Saz KEMAL B. — Para küveti Kız kulesi parkı — Dartittalim FERAH — Muhteliftemailler şik — Moris Şövalye OPERA — Nevyork geceleri Taksim © — Varyete a Üsküdar Hüle — > MELEK — Para ve aşk 3 Bir Çocuk Duvardan Düştü Kuruçeşmede oturan kömür amelesinden Kâmil ağanın 3 yaşındaki oğlu Hüseyin bab- çede oynamakta iken 6 met ro yüksekliğindeki duvardan düşerek ağır surette yaralan mıştır. Bir Genç Boğuldu Abdurrahman isminde bir genç Yenikapıda denize gir miş, fakat bir aralık kuvveti >“ kesilmiş, fazla su yuttuğu için boğulmuştur.