12 Eylül 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

“ 2.Sayfa Halkın Sesi Maa_ş_Tevzii Ve Fikirler Mütekait, yetim ve dulla- yın eskiden maaş almaları bir mesele, bir dert ve bir azap idi. Bugün tat- bik edilen yeni usul her- kesi memnun — biraktı. Fakat bunun etrafında daha söylenecek söz var mıdır? Onu da — temas ettiğimiz halkın İisanın- dan naklediyoruz: Babiha H. ( Tavşantaşı Dibeklicami sokak 9 ) — Ben de Üç aylık alan- lardaniım. Yoklama ve maaş zamanı geldiği zaman fenalık- lar geçirirdim. Gişeden para almak dayak yemek kadar zordu. Bu defa maaşımı beş dakika — beklemeden — aldım. Hem de yanımda beş yaşın- daki torunum da vardı. Eski- den olsaydı. Çocuğun orada pastırması çıkardı. Bu usulü bulanlara duacıyım. * Hasan Fehml Bey Şehzadebaşı $ — Ben memleketimizde her şeyin iyi olmasını ve yolunda gitmesini arzu eden bir ada- mim, Fenalıkları ve yolsuz- lukları hiç sevmem. Mütkait- ler için eskiden tatbik edilen usul pek fena idi. Gişe önleri muharebe sahnesine dönerdi. Bu defaki usulü beğendim. Bundan ben bir ders çıkar- dım. Demek ki matbuat ten- kitlerinin - faydası — olurmuş. Eğer gazeteler eskiden feryat etmeselerdi bugünkü iyi: şekil düşünülmiyecekti. Neme lâzım iyiye iyi, kötüye kötü.. Kümil B. (Fatih :(ıılııı makallesi 17) — Defterdarlığın kabul et- tiği yeni tevzi usulü çok iyi. Yalnız bazı noksanlar var. Gişelere müracaat edenlerin birçoğu ihtiyar ve kadındır, hesaba, kitaba pek akılları ermez. Bunlar aldıkları para- min eksik, yüksek olduğunu söylüyorlar. Bazan kendilerin- den bozuk para isteniyor. Bence gişe memurları hergün dağıtacakları (150) — maaşı akşamdan tamam olarak ayrı ayrı hazırlasalar ve gelenlere hemen sayarak veriverseler daha iyi olur. x Necml B. (Divanyolu Klotfarer end- desi 53) — Bu defa — mütekaitlerin maaşları hiç sızıltıya meydan verilmeden — dağıtıldı. Hattâ bekliyenlere iskemle bile ve- rildi. Maaş sahiplerine iİyi bir muamele — yapıldı. İşte halk idaresi böyle olur. İyi işler halkı hükümete ısındırır. Her işimizin böyle olması te- menniye şayandır. -— I Son Post(ı;nın Resim 1: Hasan Bey — Pazar ola avcı hıııı Hiç balık avlıyanadiıü. mi ? | | I ı nnnlıî ün Gece Dört Ev Yandı Yangın Aîı;;ydı Çık-; mış, Bermutat Su Sı- kıntısı Çekilmiştir Dün gece Aksarayda bir yangın oıııuş. neticede 4 evle 3 dükkân yanmıştır. Yaptığı- mız tahkikata göre, yangın gece yarısından sonra saat 2,40 da çıkmıştır. Yangının ilk çıtığı şıeı l.'::ıhor cadde- sinde kömücü Hasan Efendinin dükkânıdır. Bu dükkân tama- men - yandıktan sonra zlevler yanındaki evlere sirayet etmiş, Mehmet Beyin üç katlı evile Dr. Fahri ve Âdil B. lerin ve Dürdane H.ın evleri tamamen yanmıştır. Ayrıca Cemal Efendinin dükkânile diğer boş bir dük- kân da kül olduktan sonra yangın müşkülâtla söndürül- müştür. Bu arada Osman Efendinin evi de kısmen yan- mıştır. Yangının dikkatsizlik eseri olarak çıktığı zennedilmektedir. Bu yangında da itfaiye bermutat su sıkıntısı çekmiştir. Akdağ Kaymakamlığı dürlüğü İkinci Şube Muavin- liğinde bulunan Şakir Bey Akdağ kazası Kaymakamlığı- na tayin edilmiştir. Şakir Bey bu tayinden evvel 'aburun kazası- Kaymakam vekili idi. Kumarcılar Altı Kişi Cürmü Meşhut Halinde Yakalandı Unkapanında Feyzinin kah- vesinde Abbas ve Ali kumar oynarlarken yakalanmışlardır. Yine Unkapanında Mehme- din kahvesinde Mehmet, Aziz, Fazlı ve Kemal kumar oy- narlarken cürmü meşhut ha- — © linde yakalanmışlardır. Güneş Tutulacak Bugün küsuf olacak ve gü- neş bafifçe tutulacaktır. Küsuf şehrimizden pek axz görüle- cektir. Maaş Yoklamaları Evvelce maaş yoklamarını yaptırmıyan mütekait, yetim ve dullar ayın on sekizinden ! yirmisine kadar mensup ol- dukları — malmüdürlüklerinde yoklamalarını yaptıracaklar, on- dan sonra aylıklarını alacak- lardır. - | gabahtan fakat | | | buhman — Babiâlideki | tarafından kitaplara pek az Evvelce İstanbul Polis Mü- | | Eğer — fiatler | olsaydı bu tabiler bayilere bu ee SON L TA etep itaplarında — İhtikâr Mı Yapılıyor? Bir Kitapçı Bu İddiayı Ortaya Atıyor, Halbuki Bir Kısım Kitapçılar Da Kitaplara (ğak Az İleri Sürüyorla Fiat Konduğunu Devlet matbaasında toplanan resmi bir komisyon bu dera senesi İçin mekteplerde okutulması kabul olunan kitapların fiatlerini takdir etmektedir, Kitaplar, bu komisyonun koyduğu resmi fiatlerden pahalı satılmıyacaktır. Komisyon bu iş için Babıdlide mektep kitabı tabiliği ya- pan kitapçılardan da mütalealarını Yeni Bir Dedi Kodu — ! Fakat bu münasebetle yeni bir dedikodu meydan almıştır. Bünün da esasi şüdür: Geçenlerde —en — kuvvetli sermayeye sahip bulunan bir- kaç mektep kitapçısı, kendi aralarında bir Kitapçılık şirketi | tesis etmişler, bazı tabiler bu teşekkülün haricinde kalmıştı. | Şimdi bu komisyonun içti- | mat münasebetile, resmi fiat tayin edildiği halde mektep kitapları satışında ihtikâr yapıl- dığı iddiaları ortaya çıkmıştır. w şayanı dikkat iddada Türk Neşriyat Yurdu komisyona verdiği mütaleanamede bir çok mühim noktalara temas etmektedir. Buna nazaran: Bir. kısım tabiler komisyon fiat takdir edildiğini İleri sür- mektedir. Halbuki bulddia kat'iyyen | doğru olamaz. Çünki fiat azlığından şikâyet eden bu kısım tabiler, buna rağmmen bayilere yüzde elli nisbetinde bir iskonto yapmaktadırlar. hakikaten âaz derece yüksek bir - iskonto yapamazlardı. Bundan çıkan netice ise : mektep — kitapları — satışında apaçık bir ihtikâr yapıldığıdır. istemiştir. Bir Tröst Mu? İhtikâr yapıldığı iddiasında bulunan kitapçı, fiat azlığın- dan Şikâyet edenlerin haki- katte bir tröst bareketine geçtiklerini ve bu suretle hem müellifleri ve hem de diğer kitapçıları ezmek iİstediklerini ortaya atmaktadır. Diğer taraftan yine bu ki- tapçının, icabında vesikalarla bile isbat edeceğini söylediği diğer bir iddiası vardır. Bu iddia da şudur: Gerek küğıt Fiatleri, gerkse mürettip ve matbaa ücretleri geçen seneye nazarn bir hayli ucuzlamıştır. Meselâ —geçen sene kilosu (43) kuruşa alınan iyi kâğıtlar bu sene (33) ku- ruşa — satılmaktadır. Yine geçen sene (33) kuruş olan ikinci nevi kâğıtlar da bu sene (25) kuruşa düşmüştür. Mat- baa üÜcretleri de yeçen seneye nisbetle yüzde (25) kudar eksiktir. Fakat bu arada en çok sukut eden tahrir Gcretleridir. Meselâ geçen sene bir seri kıraat kitabı için (25) lira verildiği halde bu sene bu işi (5) liraya yaptırmak mümkün- dür. Şu halde az Hat takdir edildiği İddiaları hiç doğru olmadığı gibi bu sene kitap- ların geçen senelerden daha ucuz olmaları lâzımgelmektedir. Hücum Botlarımız Limanda Dün Limamımıza gelen hücum botlarımız. bu gün teslim alımacaktır. Resimde bunları getiren İtalyan Şilepinin göver- tesinde bunlardan birini görüyorsunuz. HABERLER 'Mudan ya Hattında Rekalîçî_ Otobüslere Karşı Tren Ücretlerinde Mühim Tenıilâj_ Yapıldı Eskiden bir ecnebi kumpan- ya tarafından işletilmekte olan Mudanya - Bursa — şimendiferi geçenler de hükümet tarafın- dan satın alınarak Devlet Demiryollari idaresine veril- mişti. Esasen eski şirket bu hattı, ziyan ettiği için bırak- mıştı, Bu ziyan da otobüslerin rekabetinden ileri geliyordu. Fakat burada işliyen otobüs- lerede Yalova - Bursa yolun- da sefer yapan otobüsler re- kabete başlamış — ve. onları hayli sarsmiştı. Şimdi —haber alıyoruz ki Devlet Demiryolları İdaresi, tren Ücrtlerini azaltmak sure- tile bu iki rakibe karşı reka- bete geçmiştir. İdarenin ter- tip ettiği - yeni — tenzilâtlı tarife ( 15 ) eylülden itibaren tatbik olunmuya başlanacaktır. Yeni tarifeye göre Mudan- yadan Bursaya birinci mevki (75) ikinci mevki (60) ve üçüncü mevki (30) kuruştur. Iki mevki arasındaki istasyon- ların ücretleri de aynı nisbet Üzerinden indirilmiştir. Baka- lım bu sefer rekabette hangi taraf muvaffak olacak ? Beyannameler Muamele Vergisi İçin Ne Suretle Hazırlanacak ? Geçende Vekiller heyeti ta- tafından tasdik olunan Mua- | mele vergisine ait iptidat | maddelerin listesi Defterdar- tiğa tebliğ edilmiştir. Bu vergi le mükellef olan sınal mües- seselerin ve imalâthanelerin aylık muamele beyanname- lerini ne suretle hazırlıyacak- ları da anlaşılmıştır. Ağuastos ayına ait beyannameleri iki rine tanzim olunacaktır. mnamelerin yerine ağustosun irinden on beşine kadar olan muameleler sira - ile | | kaydedilecek, diğerine de 16 tostan 3İ ağustosa kadar lan muameleler yazılacaktır. Dahiliye Vekili Dahiliye Vekili Şükrü Kaya | Bey dün sabah Yalovaya gitmiş- tir. On güu kadar kalacaktır. li Hikâgesi: 2: Avcı — Hasan Bey, bir haftadanberi akşama kadar hiçbir izmarit bile buraya geliyorum, uta . Pazar Ola İîı; _"—Hıü? DA RLAY VA ıf"xXgı.., M sabır var ha... Burada KN OSYRE £ 3: Hasan Bey — Maşallah sende amma da ?ıüııluu durmaktan Mi l Kıbrıslılar İsmet Paşayı Adayâ Davet Ettiler Kıbris. Türk milli — kon tarafından Başvekil İsmet P kongrenin son — içtimat md betile bir mektup gönd Atina seyahatl esmasında « uğrayarak Lefkoşeyi de 1iyi etmesi ricasında bulunmuş!. Müsteşar Kemal B. Baş mamına kongrenin kâtibine mektup göndererek İzhar oli arzudan ve ana vatana gösterilen —merbutiyetten |: paşanın çok mütehsesle oldu; fakat bu davete Icabet için ve Imkân bulunmadığını - bil miştir. Taceddin Mağlün Burgada yapılan bisiklet sabakasında Türkiye şampiyof Taceddin Buürsalı gençlere mi lâp olmuştur. Bursanın Kurtuluşu Dün Bursanın Kurtulaş yıl nümü idi. Bu münasebetle sada muazzam merasim yapılı zafer bir daha tes'it edilmiştir. Satılacak Yunan Emlâ Evvelki gün Takdiri kıyı komisyonuna tebliğ” olunan rimübadillere ait bonoların kabili Yunau emlâki listeleri günden — itibaren — tabettirilerdi alâkadarlara bildirilecektir. zayedeye sür'atle başlamak- ( komisyon tarafından bono te atının tesrline çalışmaktadır. Listelerin tabı üç gün zari da ikmal olunacaktır. Tıp Fakültesinde Maliye Teftiş heyeti tarı dan Tıp Fakültesinin ecski muamelâtı tetkik edilmektedir. Makinesi Bozuldu Dün Hmanımıza Köstence isl bir Romen mektep gemisi gelm makinesi sakatlandığından Adf lar önünde demirlemiştir. Oksford Talebesi Geldi Dün akşam saat 19 da Fran! bandıralı Piyer Loti vapuru İ şehrimize Oksford — Darülfün profesör ve talebelerinden ml/ rakkep (35) kişilik bir İngil seyyah kafilesi gelmiştir. Seyyahlar yarın sabah Âk: nize hareket edeceklerdir. Darülfünunda Darülfünunun bütün faki telerinde talebe kaydine b lanmıştır. Tedrisat 15 teşrinf' evvelde başlıyacaktır. Edebiyat Fakültesinde Edebiyat fakültesi Müdef| risler meclisi bugüa topları rak Divan tarafından vâz! olmadığı kaydile iade olun) an B Ve Balık Avı usan B. Ve Balık Avı | 4: Ava — Hasan Bey, ben M.ıçklj otururum. Maçka - Tünel tramvayını bekli bekliyo hergeye sabretmiye. alıştım —— (