27 Eylül 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Eylül 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Eylâl 27 SON POSTA Para Meseles Para Ve Te — AKHİSAR: GARBİ ANADOLUNUN Yakain |— TÜTÜN DEPOSUDUR. — fi« Ü lli Kişi Öldüren Bu Hasan Tahsin Bey l | Memleket Haberleri L 'Urfada | 'a İ Ş P bat y | Adamı, Saklıyan Da Para Esasının Ne Adliyeye Verildi Olacağını Anlatıyor Urfa, (Hususi) — Üç ay evvel Hilvan kazasının Milli saray köyünden Osman Ağa- min oğlu on sekiz yaşlarındaki Mehmet Ali ve ayni köyden Mustafayı ötedenberi rındaki husumete binaen öl- düren ve o zamandanberi fi- rar ederek hudut civarında saklanıp elde edilemiyen Milli saray köylü Abdu ismindeki Şerir son yapılan takibat ne- ticesinde cenupta ve Cümeyli aşireti reisinin çadırında bu- ij- lunduğu öğrenilmiş ve terti- akalanmıştır. çadırında alınarak bir. ca Böyle İ ı | gizleyen de adliyeye veril- niştir. Sabri İki Kulüp Birleşiyor. İzmir, ( Hususi ) — Karşı- yaka Spor ve Karşıyaka Türk- O spor kulüpleri birleşmek üze- redirler. Buna teşebbüs eden (K. S. K. ) İkinci Reisi Avu- kat Münir ve Karşıyaka Türk- spor kullüp Reisi Avukat Nahit Hilmi Beylerdir. Bu münasebetle çarşamba günü Karşıyakada Ferah sinema- sında umumi bir içtima akte- dilerek — birleşme — hakkında - müzakeratta —bulunacak — ve heyeti umumiye halinde karar verilecektir. Yunan Takımı İzmirde İzmir, ( Hususi ) — Pirenin ikinci Etinkos takımı iki maç yapmak Üzere gelecek hafta içinde şehrimize gelecektir. Maçlardan — biri - Karşıyaka spor kulübile, diğeri ise ya Altay, yahut İzmirsporla ola- caktır. Tokatta Bir Muhakeme Tokat, ( Hususi) — Geçen ay — yakalandığını — telgrafla bildirdiğim — baydut — Kasım peh'ivanın muhakemesine Ağırceza mahkemesinde baş- Tanıldı. Şerir, sorulan - sualler karşısında inkâr yoluna sap- maktadır. Davacı ve şahitle- rin celbi için muhakame baş- ka bir güne talik edildi. Frengi Mücadelesi Balıkesir — Vilâyet dahi- linde mücadelesine ehemmiyet verilmektedir. Ka- za ve nahiye merkezlerinin bir çoğunda Frengi mücadele istasiyonları açıldı. Yeniden (Sındırgı) da da bir istasiyon açılmaktadır. Sihhat Vekili İzmirde İzmir, (Hususi) — Sıhhat Vekili Refik Beyin yakında şehrimize geleceği haber ve- rilmektedir. Bir Tahkikat İzmir, (Hüsusi) — Manisa © Ticaret Odası Umumi kâtibi — hakkında —mıntaka - Ticaret Müdürlüğü tarafından tahkikat yapılmaktadır. İzmir Hayvan Sergisi © İzmür, (Hususi) — Bu sene — hayvan Gergisi (29) teşriniev- — yelde ziraat mektebinde açı- Frengi arala- | bt LA KA LAŞAT CD Akhisarda muhabirimiz — İzmir mıntakası kazalarını karileri- mize iki haftadır. tamıtmıya başladı. Bu hafta da Garbi Anadoluda ehemmiyetli — bir mevkiü elan ( Akhisar ) 1 oku- yunuz: İzmir, (Hususi) — Bazı tütün kumpanyalarının — fiatleri dü- şürmek için Akbisarda tütün İzmir | piyasasını açmakta çok bati hareket ettikleri haber alm- mıştır. Bu haberi tahkik ve Akhisar kazası hakkında ma- lümat almak için bu hafta Akhisara gitmeyi faydalı bul- dum. Dört buçuk saatlik bir tren yolculuğunu — mütcakip Manisanın bu şirin ve zengin kazasına geldim. Akhisarın servet membala- rım tütün ve bağ mahsulleri temin etmektedir. Bu kazanın 931 senesi rekoltesi 4,000,000 kilo tütün ve 4000 ton kuru üzüm olarak tesbit edilmişti Bu hafta üzümlerin son parti Yakalanan Kaçakçılar Ödemişle Salihli Arasın- da Bir Yığın Kaçak Kağıt Yakalandı İzmir, (Hususi) — Ödemişle Salihli arasında bir jandarma pususuna düşen kaçakçıların Üzerinde 13530 defter cıgara kâğıdı yakalanmıştır. başka Ödemişte Yetim — köyünde — Memişin Üzerinde 187, şehirde Ken- dir pazarında Recebin üze- rinde 30, Hamam mahalle- sinde Mehmet oğlu İzzetin Üzerine 2 defter kaçak sigara kâğıdı, Siyek köyünde Alinin üzerinde 2 deste kaçak iskam- bil kâğıdı, Seferihisarda Hı- zırlık mahallesinde Balta oğlu Etem ve Ahmedin evinde 8 kilo kaçak tütün yakalan- mıştır. Yakalanan kaçakçılar mahkemeye verilmiştir. Bundan | miştir. Her yerde olduğu gibi | mahsulü noksandır. | tarafından Tayyare parkı sergiden kaldırılarak çuvallara ) | doldurulmuş ve satılmak üzere Manisa Borsasına gönderil- Akhisarda da bu sene üzüm Fakat fi- olması bu etmiş ve güldür- atlerin — yüksek poksanlığı — telâfi bağcıların — yüzünü Müştür. Bu sene sıcakların devamlı bir surette —gitmesi — tütün mahsulünün geçen seneden 15 gün evvel kemale ermesini temin etmiş, tütünler topla- narak denkler - hazırlanmıştır, Akhisar tütünleri geçen se- neden daha noksan, fakat dada nefistir. Bu sene tütün tarlalarında bizzat — köylüler | yapılan — hastalık mücadelesi iyi neticeler ver- miş, tütünlerde en ufak kırı- şık olmasına mâni olunmuş- tur. Eğer şimdi olduğu gibi sıcaklar daha 15 gün devam ederse tötünlerin toplanması | Akhisar - Manisa fatbolcuları bir arada mal edilecek ve her tehlike il olacaktır. Tütüncüler, kazaya eksperlerinin gelerek malları kaldırmasını — ve — piyasanın Açılmasını — beklemektedirler. Tütüncüler arasında bir şayia vardır. Bu şayiaya göre ccne- bi tütün kumpanyaların fiat- beri düşürmek için tütün alip almıyacaklarını gizlemektedir- ler. Ecnebi kumpanyaların bu şekildeki — hareketleri — tütün piyasasının — açılmasına mâai olmakta imiş. Yaptığım tahkikat, bu şa- yianın doğruluğunu meydana çıkarmamıştır. Bu sene tütünler erken yetişmiş, bu sebeple kumpanyalar hazırlıklarını vak- | tinde yapmamışlardır. Fakat | kumpanyaların hazırlıkları bit- mek Üzeredir. Mubayaa - için umum! merkezlerinden henüz emir de telâkki etmemişlerdir. Esasen her sene kumpanya- lar mubayaa miktarlarını giz- liyerek rakipleri olan diğer BİGA VE LÂPSEKİDE FUTBOL Tokatta- İki takım oyuncuları bir arada Biga, (Hususi) — Lâpsekiden buraya gelen futbolcülerle şehrimiz gençleri bir maç yaptılar, Neticede Biga takımı ' (1-3) galip geldi. Burada spor günden güne hararetlenmekte | heveskârlar çoğalmaktadır. tütün | kumpanyaları — kuşkullandır- maktan ihtirax ederler. Bu mıntakadan Glen, Geri kum- Razlıklı İbrahim Bey Ticarethanesinin muba- yaatta — bulunacağı — tahmin edilmektedir. Akhisarın zeytinyağı istih- salâtı da bu sene çok iyidir. İstihsalât hakkında şimdiden isabetli bir tahmin- de bulunulamamaktadır. Akhisar zürramın kredisini İş, Ziraat ve Tütüncüler ban- kaları temin etmektedir. Bu kazada İş Bankasının şube küşat etmesi köylünün kredi temin et- panyalarile, miktarı ihtiyacını tamamen miştir. Akbisar Belediyesi, İstasyon caddesi civarında güzel park, Tayyare Cemiyeti de 50,000 lira sarfile bir sinema yaptır- mıştır. Bu kazanın iktısadi vaziyeti diğer kazalara nis- | betle iyi addedilebilir. | Adnan »Spor Hayatı | Gençler rlş İBaşında Bulunanları Faaliyete Davet Ediyorlar Tokat, (Hususi ) — Şehri- mizin — gençliğini — sinesinde klüp Gençler in gayet par- lak bir mazisi vardır. Fakat bugünkü vaziyeti çok sönük- tür. Buna da sebep idare heyetinin, lâzım olan gayreti göstermemesidir. Burada gençlik çok ateşli ve her an için yükselmiye hazırdır. Ancak bu işte ön ayak olacak mevkide bulunan idare heyetinin fazla çalışması, zemin hazırlaması — İâzımdır. Halbuki bugün bir lâkaydi vardır. Birlikte spor teşkilâtı olarak yalnız bir futbol takı- mı vardır. Diğer spor şube- leri itibarile birlik çok fakir- (Baştaralı 1 inci sayfada ) İngiltere bile umumi harp- ten sona “altın esası,, nı, *yalnız harict — mübadelede altın esası,, na tebdil etmişti. Yani umumi harpten evvel her banknot verene altın ver- diği halde umumi harpten sonra yalnız haricle mübade- lede meskük altın veriyor, diğer müracaat edenlere kül- çe halinde altın veriyordu. Bugün bu usulü de büsbü- tün kaldırması diğer memle- ketleri, para için altın yerine diğer bir esas kabulüne mec- bur etmerz. Zira söylediğim gibi bütün devletler altın esasından vaz ge- çmişlerdir. Altın para esasından çıkınca gümüşün bunun yerine kaim olması mümkün değildir. Çünkü gümüşün sanayide kulla- nılması altından çok fazladır. Bilâmum memleketlerin evra- kı naktiy miktarda — gümüş mevcut değildir. Binaenaleyh bütün cihanın bundan sonra altın esasına da ine tekabül edecek dünyada avdet etmesi imkânı yoktur. Yalnız İngilttere buna avdet etmiye çalışacaktır. O, kapi- talistleri, çektikleri altınları Milli Bankaya depo ettireceğine ve altın müstahsili olduğuna güvenerek altı ay sonra altın esasına avdet edeceğini ilân ediyor. Fakat buna ancak yüzde bir ihtimal verilebilir. Bundan sonra altın bütün dünyada (kıymetli maden) haline gele- cektir. Bu da hiçbir tesir husule getiremez. Çünkü para esası artık İiymetten — düşmüştür. Asıl paranın ehemmiyeti, bey- velmilel ticarette bir memleketi alâkadar eden naktin istikrarı meselesidir. Her memleket istediği esası tesbitte serbestir. Bundan son- ra bütün cihanda vahidi ki- yasi, her memleketin ithalât ve ihracatı esas olacaktır.., Bir Oyuncuya İki Sene Boykot Kararı Verildi İstanbul Mıntakası Reisliğin- den: Fenerbahçe spor klübü aza- sından İlhami Beyin mezkür klüp- ten vukubulan istifanamesi tetkik edilirken, klüp değiştirmek he vesinin hoş görülemiyeceği ve binaenaleyh mıntakaca tecziyesli teemmül edilmekte olduğu mu- maileyhe bildirilmiş ve bu bapta dermeyan ettiğyi itiraza ile hare- kâtı vakıast arasında külli mü- bayenet görülmüş ve şu suretle Heyeti Merkeriyeyi işkâl eylediği anlaşılmış olduğundan vaki olan İllrazının reddile iki sene müd- detle müsabaka boykotu verilmek suretile tecziyesine karar veril- gi alenen tebliğ olunur. dir. Tokat gençliği, idare he- yetinin gayret —göstermesini kendil. ileri götürmelerini, yakın şehirler arasında spor temasları temin edilmesini çok arzu etmektedir,