30 Eylül 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi | | Buhran, İngiliz - Lirasından Ayrı- İş , Ve Şayialar Türk parasına esas olarak İngilizlerden ayrılp franğın kabul edilmesi, istikbal için zararlı bir vaziyet oğuru, söyliyenler var. Bu lar ve lakır- dıların ne derece doğru olduğunu o anlamak İçin bizzat (O tüccarla (Otemas ettik. Aldığımız cevaplar şunlar oldu: İbahim Bey (Sultanhamamı Zaman / — manifatura mağazası sahibi 46) © —Hükümetin paramıza esas “olarak fırangı kabul etmesi çok isabetli bir tedbir olmuş- tur. Bugün Fransa dünyanın en çok altınına malik ve bi- “naenaleyh en zengin ve mali © devletlerinden biridir. Bütün topraklannı cennet o haline © sokmuş, bütün dünyanın na — zarlannı ve kârlarını Üzerine celbetmiş (olan (Fransanın frangını kabul etmek bugün için bir zarurettir. Amerika © wzak olduğu için muhabere sür'atle yapılamaz. Halbuki bugün ticarette sür'atin mühim rolü vardır. Bunun için dola- » rın kabul edilmemesi lâzımdır. » Nuri Abdürrahman mahtumları Ali kazmirci 49-51 —Bugün dünyada parası en » sağlam memleket Firansadır. Bugünkü vaziyette paramıza Frangı esas tutmak çok doğ- rudur. Bugünkü buhranda en ziyade mutazarrır olanlar ih- — racat tacirlerimizle peşin pa- o raile iş gören zengin mü- esseselerdir. Meselâ üç ay (5) eşin it (5) i mo ve itibarla . tacir tasavvur borcunu (1030) la ver- İkincisi bugün (750) den ödeyecek ve ını piyasaya daha ucuza arzedecek. Peşin para ile mal alan tacir de bu- o ma rakabet edeceği için mü- — him zarar görecektir. Bu z- “rara karşıda şimdilik bir tedbir düşünmek imkânsızdır. Ticarette zarar da kârın oata- © ğı denerek sineye çekilecektir. Fevıl B. Ata Refik mağazamı Sul- tanhamam 46 Frangın vahidi kıyasi kabulü bem hükümet > hem Ky tüccar > Giğimen © masiptir. Fransanın frangı bugün — için tebeddülâta maruz kalmıya- ” cak bir paradır. Dolar vahidi © — kıyasisine franğı tercihi etmek de muvafık olmuştur. Bugün ; rling paramıza esas ol maktan çıkmıştır. Biz banka- İnra frank arzediyoruz. Ban- kalar o franklarla Paris v. » mtasile İsterling satın alıyor- ; e ve o alış fiatı üzerinden erlingin kuruş olarak Fiatını burada tesbit ediyoruz ve borcumnzu ödüyoruz. — — olaral Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Paza | Yapağı Piyasasında Durgunluk Son Zamanlarda Anado- ludan Şehrimize Fazla Mal Gelmiştir Yün fiatları, geçen ay zar- fında Rusların yaptığı muba- yaanın tesirile biraz yüksel- mişti, Fakat son zamanlarda Anadoludan devamlı şekilde | mal geldiği için fiatlarda durgunluk © vardır. Satışlara gelince; temmuz ayı zarfında yapılan satış miktarı (4900) balyadır. Bunun 3500 balyası Rusya- ya, 700 balyası Amerikaya ibraç edilmiş ve mütebaki 700 balya da memleket dahi- linde satılmıştır. e Amerikaya gönderilen mallar peşin para ile muamele gördüğü için okkası (46-48) kuruştan satılmıştır. Yerli fabrikaları satılan mik- tarda (48-50) kuruştan mua- mele görmüştür. Rumeli cinsi(66-72) kuruştan satılmıştır. Bu satışlar da İngi- liz lirası üzerinden yapılmıştı. Fakat vadesi henüz gelmediği için son buhran dolayısile ne şekilde tesviye edileceği mev- zuubahs olmamaktadır. Kitap Davası Müddeiumumi oOCeza Verilmesini İstedi Muharrem Zeki B. isminde birinin yazdığı (Arzu ile Kam- ber) ve (Şeytanın Kızı) ismin- de iki kitap müstehcen neş- riyat o iddiasile (Mahkemeye yerilmişti. Dün davaya İkinci cezada (o devam edilmiş , Müddeiumumi bunların müs- tehcen (o oldukları iddiasını serdetmiş ve ceza tayinini istemiştir. Bu kitapları basan Kurtuluş matbaası sahibi Ah- met Kâmil B. de mazmun mevkiine alınmıştır. Muhake- meye pazar günü devam olu- nacaktır. Bir Kadın Meselesi Cemal isminde birisi bir kadın meselesinden Haydar isminde birini tehlikeli surette yaralamıştır. Otomobil Altında Şoför Mehmedin idaresin- deki 1742 numaralı otomobil Samatyadan geçmekte iken Aram isminde birine çarparak yaralamıştır. İhracat Yapan Tüccar Dün Vaziyeti Görüş İngiliz Lirasınm Düşmesinden Zarar Gören Ticaret Sahipleri, Alacak İşinde Dünya Piyasasının Kararlarını Kabul Ediyorlar İngiliz lirasının düşmesi yüzünden zarar eden ihracatçılarımızı korumak için iki çare düşünüldüğünü dün kaydettik. Bunlar- dan biri ithalâtçıların kârı ile ihracatçıların zararınını kapamak yolu idi. Dün yaptığımız tahkikata nazaran buna imkân ol madığı anlaşılmıştır. İthalât tacirleri bu şekle yanaşmamaktadırlar. Hükümetin Yardımı Hükümetin yardımına gelin- ce; ancak baş vurulacak olan diğer çareler müsbet bir ne- tice vermezlerse tacirler mliş- tereken bunu istiyeceklerdir. Şimdi tüccarın halline çalıştır ğı mesele, Ecnebi müşterilerle anlaşmaktır. Dün Ticaret oda- sında ihracatçılarımız toplan- mışlar ve bu mesele etrafında görüşülmüştür. Ticaret Odasi şehrimizdeki Bank direktörlerini de içtimaa davet etmiş ve bu husustaki fikirlerini sormuştur. Netice- de Odanın tetkikat yapmasına karar yerilmiştir. Oda, dünya ihracatçılarının — alacaklarının tesviyesi hakkında verecekle- ri kararları tetkik edecektir. Bundan sonra tacirler tek- rar içtima edecekler ve kat'i” kararlarını vereceklerdir. Dün yapılan müzakerede tacirleri- mizin ekserisi Balkan tacir. lerinin tatbik etmek istedik- leri kararı muvafık görmi ve bunda ısrar etmişlerdir. Çin Notası Paris Sefirimizden Ha- riciyeye Gönderildi Çin hükümetinin son Japon - Çin silâhlı ihtilâfı hakkında bütün devletler e meyanında bize de verdiği nota Paris sefaretinden Hariciyeye gön- derilmiştir. Ayrıca Japon Ha- riciye nazırı Tokyo maslahat- güzarına beyanatta bulunarak harpten hükümetin haberdar olmadığını, Japonyanın Çine karşı harp emelinde bulun madığını söylemiştir. Üç Esrarkeş Ahmet, Hüseyin ve Ali isminde üç kişi Bakırköyde Muzaffer Hanımın odasında esrar içerlerken yakalanmış- lardır. i 2: Komşu — Hayır Hasan Bey, merdiven- | den filân düşmedim. Daha beter, daha beter... | . Eski Ve Yeni Kıymet Balkan tacirleri, alacaklarının | İngiliz lirasının eski kıymeti üzerinden ödenmesini İste- mektedirler, Bizim tacirlerimiz de ala- caklarının — isterlingin (eski kıymeti üzerinden dolar ve yahut florin olarak verilme- sinde ısrar ediyorlar. Dün alâkadar tacirlerden biri bir muharririmize demiştir ki: — Bizim “ Böyle olsun, böyle istiyoruz , dememiz para etmez. Bakalım müş- teriler (o istediğimizi o kabul ederler mi? Bütün cihan ta- cirlerinin © vereceği (o karara tâbi olmaktan başka çare yaktur. Eğer herkes bu şekli kabul ederse müşteriler de artık buna itiraz edemerler., İngiliz lirasının sukutu malla- rın fiatlerini yükselttiği için ihracat durmuştur. İngiltereye, şehrimizden hiç ihracat yapı- lamamaktadır. . Bunun Obir müddet daha devam edeceği ” anlaşılıyor. ,, | Atina Seyahati Başvekil Yarın Şehrimiz- den Atinaya Geçecek Hariciye © Vekili - Tevfik Rüştü B. dün Ankaradan buraya gelmiştir. Bugün İsmet Pş. Ankaradan hareket ede- rek yarın şehrimize gelecek ve burada hiç durmadan (Ege) vapurile doğru Atina seyabatine çıkacaktır. Gelen haberlere göre Pire ve Atinmda muazzam bir is- tikbal merasimi yapılacaktır. Şehir Tiyatrosu Belediyedeki Tiyatro komi- tesi dün toplanmış ve yeni Konservatuvar ile Şehir tiyat- rosu binasının Şehzadebaşında yapılmasına karar vermiştir. İ tu Tı asdiki. Esnaf Tarifelerinin Müracaatlerin Fazlalı- ğından (Belediyenin Merdivenleri Çatladı Belediye İktisat müdürlüğü tarafından han, hamam, otel, berber, sinema, tiyatro, dan- sing gibi müesseseler ve tica- rethanelerin tarifelerini tasdik ettirmek için verilen müddet bu akşam bitiyor. Şimdiye kadar Omüracaat (o edenlerin miktarı henüz tesbit edilmemiş ise de verdikleri tarifelerle 7 dosya tamamen dolmuştur. Miktar dört bin kadar tab- min edilmektedir. Dün yapılan müracaatler o kadar kalabalık bir şekil almıştır ki Belediye İktisat müdüriyetinin © merdivenleri bile çatlamış ve polis müda- balesine mecbur kalınmıştır. Şehrimizde bu gibi esnafın miktarı (15) bine yakın oldur ğu söylenmektedir. Bu akşa- ma kadar müracaat etmeyen lerden beş lirrdan elli liraya kadar ceza ahnacaktır. Ahçı Çırağı Hem Dayak Yemiş, Hem Yaralanmış Tütün İnhisar idaresi me- murlarmdan (o Salim ind Fenerde ahçı çirağı fena halde döverek yere düşürmüş ve başından ağır surette yaralanmasına sebep olmuştur. Poliste Bir Tayin Eskişehir Polis Müdürlüğüne tayin olunan 2 inci şube 3 öncü kısım (o başmemuru O Mahmut Beyin yerine 2 inci şube 2Zinci kısım serkomiseri Cemal Bey terfian tayin olunmuştur. Kaçmak İstemiş Vitali isminde bir yankesi- cinin Galata Sulh Mahkemesi tarafndan o tevkifine (karar verilmiştir ; Vitali 2474 numa- ralı polis Kemal Ef, tarafın- dan tevkifaneye götürülürken kaçmak istemiş, biraz uzak- landıktan sonra tekrar yaka- lanmıştır. Taş Kavgası Langada oturan Mahir ve arkadaşı Hasan, Fevzi isminde birini taşla başından yarala- mışlardır. Yunan Cümhur Reisinin Beyanatı Yunan Reisicümhuru M. Zai- mis (Cumhuriyet) muhabirine şu beyanatta bulunmuştur: “— Bir Türk gazetecisi ile konuştuğumdan dolayı çok mem- nunum. Türkiye Cümhuriyeti hü- kümeti o ricalinin O önümüzdeki günler zarfında vukubulacak i- yaretleri, bir sene evvel Ankara- da tesbit edilen Türk - Yunan dostluğunun kuvvet ve azametini müşahedeye vesile olacaktır. Türkiye Cümhuriyet hükümeti ricali Türk - Yunan dostluğunun peniz hükümetçe, yalnız siyasi ırkalarca meydana getirilen bir eser olmadığını, bu dostluğun en mühim mesnedini halkın arzu ve iradesinin teşkil ettiğini görecek: lerdir. Bu arzu ve irade Türkiye ile Yunanistanda ayni zamanda ve ayni kuvvette izbar edilmek- tedir. Ben bu İtibarla çok mera- nunun. Nadi - Arif Oruç Beyler Yunus Nadi Bey tarafından aleyhinde hakaret davası açılan Arif Oruç Bey dün bir sene hapse ve (200) liraya mahküm olmuş, fakat hâdisede tahrik olduğu anlaşılarak ceza iskat edilmiştir. Bono Ticareti Gayrimüibadillere verilen bo- noları kırmak için bazı tefecile- rin hususi ticarethane bile açtıkları kaydedilmektedir. Telefon Müzakeresi Ankara - Sofya telefonu için iki taraf murahbasları arasındaki müzakere o hayli | ilerilemiştir. Bugün bitirilecektir. Urfa Valiliği Birinci Umumi © müfettişlik Askeri Müşaviri Kadri Paşanın Bursaya değil, Urfa valiliğine tayin olunduğu anlaşılmıştır. Gürültü Mücadelesi Belediye, vesaiti nakliye ses- lerinin şehri fazin gürültülü bir hale soktuğunu nazarı dikkate almış, bu gürültü ile mücadeleye karar vermiş. Türk Tıp Cemiyetinde Türk Tıp Cemiyeti dün top- Yanbiğ ve Ehbba, Ödemi İlire Heyeti için Tevfik Salim Paşa, Mazhar Osman, Mehmet Kâmil, Niyazi İsmet ve Reşat Ziya Bey- leri namret göstermiştir. Vecihi Beyin Uçuşları Tayyaresi Vecihi Be; nda Garp vilâyetlerimizde de ire yapacaktır. Iki Şorir Yakalandı Yorgat havalisinde haydutluk yapan Kara Haydarın uşakları diye asılan iki şerir yakalan mıştır. Yusuf Kemal B. Adliyede Adliye Vekili dün A diye- ye gelerek Müfettişlik daire- sinde akşama kadar meşgul olmuştur. 3: Hasan Bey— Allah Allah.. nedir? Birisile düello mu ettin yoksa? . Daha beteri r Ola Hasan B. Ve Komşu | 4: Komşu — Evet, Hasan Bey, düelle ettim, bir otobüsle düello ettim! Si e ii