1 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

— 2 Sayfa Halkın Sesi Gümrük Tarife- | sinde Tadilat | Hükümetin, gümrük tari- fesinde tadilât yapacağı yazıldı. Bu tadilât bazı İthalât eşyası resimlerinin tenzili şeklinde olacaktır. Halkım bu busustaki fikir ve mütaleslarinı yazıyoruz: Hakkı Bey (Çakmakçılar yokuşu 47) — Hükümetin Gümrük ta- rifelerini yeniden tetkik etmek hususundaki kararını çok be- gendim. Gümrük tarifeleri piyasanın temevvüçleri nazarı itibara alınarak hem hazine hem de tüccar istifade eder. yle mallar var ki bugün gümrük resimleri maliyet fi- atlarından fazladır. Bundan €en ziyade gayri meşru iş gö- renler, — kaçakçılar — istifade ederler. Hilsyin B. Haa bakaliyesi 26) — Bazı itbalât mallarının fiatlarında son — zamanlarda mühim düşüklük vardır. Güm- rük tarifelerimizin çok seyyal olması ve piyasaya göre sık sık — değiştirilmesi — İâzımdır. Bunun için bir komisyonun teşekkülünü çok iyi karşıla- mak — lâzımdır. Kaçakçılığın men'i için en birinci esas res- min ve gümrüğün azalmasıdır. Lüvfi B. - xm:ımrmı Akseki 17- — Ben ötedenberi İnhisar- ların ve yüksek — resimlerin aleyhindeyim. Bilhassa hakiki kıymeti aşağı olan mallara Aağır resim ve vergi tarhet- mek kaçakçıların — fanliyetini uyandırır. Ali Bey Çlüyük * Yimsl 15) — İngiliz lirasının düşmesi BÜN aci baklla büriber yok faydalı bir ders vermiştir. — Tacirlezimiz lüzumsuz “stok mal yapar ve piyasamı- zı sıkardı. Şimdi bunlar bü- yöük zarar görecekler. Eğer — gümrük tarifelerinde de bir BAMAt yapılırsa bunların se- rarları — katmerli — olacaktır. Varsın olsun. Ben gümrük tarifelerinde nispet dahilinde - bir tadilâta taraftarım. Bu bize — ihtiyatlı davranmamı- zi fuzuli ve lüzumsuz stok- lar yapmamamızı öğretecektir. Amerika Seyahati Dün Ankaradan — şehrimize gelen Saracoğlu Şükrü B. Ame- rika seyahati etrafında yeni be- — yanatta bulunmuş, bu seyahat neticesinde bir istikrarz mevzuu- bahs olmadığını, iki memleket — arasında iktısadi münasebetlerin — İnkişafı cihetlerini tetkik edece- gini söylemiştir. - krü Bey birkaç güne kadar en kısa yoldan Amerikaya gide- cek, yanında yalnız kitabet va- zifesi görecek olan Muhtelit — mübadeleden Mukadim Osman -Bey bulunacaktır. yere DAHİLİ HABERLER Keyfi Muamele Budur SON Borsada Lirası Alım Satımı POSTA İngiliz Bir Ecnebi Şirket, ı“giıiı Muameleye Dün îl'yekrıı' Başlanıldı Ve İsterling Düştü Diye Maaşlarını Kesiyor ecnebi İstern — ismindeki Kablo şirketi, İngiliz lirasının | düşmesi Üzerine, âni olarak va'dühalavval aber termiya lüzum görmiyerek memurları- | nin marşından tenkihat yap- Mışlır. Bu müessesede çalışan me- murlar, ötedenberi paralarını İngiliz lirası hesabile almak- | tadırlar. Bunun için de İngiliz lirasına dokuz lira kıymet takdir edilmiştir. İngiliz lirası (150) kuruşa düşünce; şirket bu dokuz lira esasını bir ta- rafa bırakmış ve memurların maaşını, İngiliz lirasının (750) kuruşluk kiymeti — üzerinden hesap etmiştir. Şirketin hükümetle — olan mukavelesinde buna dair bir kayit var mıdır, yok mudur? Bunu bilmiyoruz. Fakat İngiliz lirası çıktığı zaman, bu çıkış farkı memur- lara verilmediğine göre ayni para düştüğü zaman da düşüş farkı kesilmemek icap ederdi. Mücssese memurları arasında hiç bir söz ve yazı anlaşmasına İstinat etmiyen bu muameleye keyfi denmez de ne denir? İlkmektepler Bugün Yeni Sene Ted- risatına Başlanıldı llk mekteplerde 931 - 932 ders senesi tedrisatına bu sabahtan — itibaren başlanı!- mıştır. Bu sene İlk mektekler- de talebe adedi geçen sene- kinden bayli Ffazladır. Talebe tehacümü karşısında birçok mekteplerde yeni şubeler aç- mak zarureti hâsıl olmuş, fa- kat müracaat eden talebeden hiçbirisinin hariçte kalmasına imkân verilmemiştir. Muallim larıda ta- mamlandığı için muallimsizlik meselesi mevzubahs olmıya- caktır. Sınıftan Dönenler Vefa Ortamektebinin bir sı- mıfında (80) talebeden (76) sımın döndüğü yazılmıştı. Maarif Vekâ- leti bu meselenin tahkikine de- vam etmektedir. Vekâlet bu ta- lebenin notlarını istemiştir. ile | Tekaüt Maaşlari Memurların | (816) Kuruş (30) Parada Kapandı. Dün Frank Satışı Daha Hararetli Oldu İngiliz buhranı başlayalıdanberi İstanbul Borsasında İngiliz lirası muamele görmüyordu. Fakat bazı ihtikârlara mâni olmak | içın İngiliz lirasının Borsada muamele görmesini Borsa Mecli- sinin kabul ettiğini dün yazmıştık. Bu karar üzerine dün Kam- biyo Borsasında İngiliz lirasının yeni fiati tesbit edilmiştir. Yeni Fiyatlar | Dün İngiliz lirası 813 buçuk | kuruşta açılmış, (816) kuruş (30) parada kapanmıştır. Bu fiatler Paris, Nevyork ve kıs- men Londra Borsalarındaki fiatlerin aynı gibidir. Esas itibarile İstanbul Borsasında İngiliz lirası üzerinden yine muamele olmamıştır. Yalnız tesbit edilen bu fiatler — üzerinden Bankalar muamele yapmıştır. Dün Bor- sada muamele gören diğer paraların fiati şudur: Frank; 11,06 açılmış yine aynı fiatle kapanmıştır. Dolar; — 0,47,39 da açılmış 47,50 de kapan- mıştır. Liret 9,72 de açılmış 9,42 de kapanmıştır. İsviçre frangı 2,41,25 de açılmış 2,40 | da kapanmıştır. muamele görmüştür. Borsa hari- müş mecidiyelerde de hissedile- | cek derecede bir tenezzül başla- mıştır. Evvelki gün bir altın937T kuruşa alınıyor ve 940 kuruşâ da satılıyordu. İR 12 Teşri:;sarrırid'c Ma- aşlar Başlıyor Son yoklamalara iştirak et- miyen (2300) kadar yetim, dul ve mütekait için son defa olarak verilen müddet (10) teşrinievvelde — bitecek, (12) teşrinisaniden itibaren maaş- larımın “verilmesine — başlana- caktır. Umumi Maaş Memurlara umumi maaş tevziatına bugünden itibaren başlanacaktır. At Yarışları Sonhbahar at koşularına An- karada yarın ve İzmirde de 13 | teşrinlevvelde başlanacaktır. Dün Borsada(6,475,000)frank | cinde satılan Türk altınlarile gü; | .. Hararetli Muameleler Dün alış 928kuruşa, satış da 930 kuruşa düşmüştür. İngiliz —lirasının — dünden itibaren — Borsada — tesciline başlanması frank üzerinden cereyan eden — muamelenin hrtması neticesini vermiştir. Evvelce ithal edilmiş olan ve sahipleri tarafından peyderpey Gümrük ambarlarından mağa- zalara — nakledilen — eşyanın muamele vergisi İngiliz İirası üÜzerinden alındığı için vergi- nin İngiliz lirasının bugünkü | fiati Üzerinden tarhı icap et- mektedir. Yani eskiden ( 1030 ) un | yözde altısı alınirken şimdi (815) in yüzde altısı alınmak | icap ediyor. Fakat Gümrükler İdaresi, Borsa — Komiserliği tarafından — İngiliz lirasının dabit kıymeti tebliğ edilinciye kadar' vergiyi'yine (1030)kuruş üzerinden almakta ve depo- zitoya Taptetmektedir. Arada- ki fark sonradan sahiplerine iade edilecektir. Kıskançlık Sıracalı İhsan Metresini Yaralamış Beyoğlunda Bülbüldere s0- kağında oturan Sıracalı İhsan isminde biri, kıskançlık yü- zünden metresi Olgayı ekmek bıçağile tehlikeli surette ya- ralamıştır. Olga hastaneye kaldırılmış, İhsan yakalanmış- tır. eei Noşriyat Davaları Resimli şark ve Küçük hikâ- kolleksiyonu — ismindeki mecmalar aleyhine açılan müs- tehçen neşriyat davalarına dün Birinci cezada bakılmış, Müddei- umuminin cevap — vermesi için başka güne bırakılmıştır. yeler | ve defterleri alındı. O zaman- | | |Orozdi 'Baka Para Cezası Defterleri Tetkik Edildi Ve Vergi Cezası Tarhedildi Orozdi Bak müessesesinin defterlerinde tahrikat yaparak | vergi kaçakçılığı yaptığı, iki ay kadar evvel maliye idare- sine haber verildi. Maliye bu iİşe vazıyet etti, bir gün bu müessese ansızım teftiş olundu danberi Defterdarlık muhase- be mütehassısı Müsyü Müller tarafından tetkik ediliyordu. Mütehassısın tetkikatı netice- sinde Orozdi Bak mücsse sine mühim miktarda bir ver- gi cezası kesiimiş ve bu ka- rar kendisine tebliğ olunmuş- tur. Müecssese bu karara iti- raz etmiştir. Fakat tetkik olunmaktadır. Feci Bir Sukut Çengelköyde oturan Taş- köprülü Ahmet Efendinin 4 yaşındaki kızı Şerife 5 metre yüksekliğindeki — pencereden düşerek yaralanmıştır. Canı Çikolata İstemiş! Ali isminde biri Çarşıka- pıda aktar İsmail Efendinin dükkânından bir kutu çiko- latayı kapıp kaçarken yaka- lanraıştır. |Yolsuz Memurlar Usülsüz Vergi Alanların Birisi Karsa Tayin Edildi Eminönü ve Yenicami ma- liye şubelerinde mükerrer ve yolsuz vergi alan — memur- lar hakkındaki — tahkikaitan sırmacı Ovadyan Ef. ye ait evrakın fezlekesi evvelsi gün ikmal edilerek alâkadar me- murlar hakkında bir karar verilmek üzere Eminönü ka- zası idare heyetine verilmiştir. Diğerlerine ait fezleke de dün ikmal edilmiştir. Bugün ayni idare heyetine verilecektir. Bunlardan bazılarına işten el çektirilmesi muhtemeldir. Bu memurlardan — birisi bugün Karsa tayin edilmiştir. Vapurculuk Rekabeti Milit — vapurcular — arasındaki kötü rekabetin izalesi için hazır- lanan rapör İktisat Vekâletine gönderilmiştir. Teşrinievvel 1_, Günün Tarihi İstanbula Yazık! M. Yansen Şehrimize AcıdığırLSöylüyor Ankaranın imar — plânlarını hazırlıyan Alman şehir mütehas- nalarından M. Yansen dün şeh- rimize gelmiştir. Bugün Ankara- | ya gidecektir. M. Yansen, gazetecilere beya- natta bulunmuş, İstanbulda yeni | yapılan apartımanlara nasıl mü- saade verildiğini, bu şehre acıd- ğını söylemiştir. M. Yanzen bu apastımanların şehrin manzıarası- mı bozduğu ve tarihi âbidelerin kıymetini küçülttüğü — kanaatin- dedir. Bir Türkiyat Âlimi Finlandiya Türkiyat âlünleri; den doktor Martti dün şehrli gelmiştir. Burada Türkiyat tetki- katı yapacaktır. Tahrir Faaliyeti Şehrimizde faaliyette bulunan Müsakkafat Tahrir heyetleri reis ve azaları dün Defterdarlıkta toplanmışlar, tahrir işinin süratle yapılması tedbirlerini konuşmuş- lardır. İstanhulun — Kurtuluşu 6 Teşrinievvel, İstanbulun düş- man işgalinden kurtulduğu günün yıldönün.üdür. Bu günün mera- simle tes'idi için bir program ha- zırlanmaktacır. Ticaret Odaları Bu ayın 7 sinde toplanması mukarrer umum Ticaret Odaları kongresi ayın 17 inci cumartesi gününe tehir edilmiştir. Soğuklar Devam Ediyor Afyon, Çankırı ve Kayseriden gelen haberlere göre soğuklar şiddetle deyam etmekte, civar dağlara kar yağmaktadır. Kış- Mesai Saatleri Retmi dairelerde bugünden İtibaren kiş mesai saatlerinin tat. bikina başlanmıştır. Mesai müd- deti 9-12 ve 13 - 17 arasıdır. Atletlerimiz Yolda Salı günü şehrimizden nistana hareket eden ikinci atlet kafilesine İzmirden atlet Cihat Bey de iltihak etmiştir. Sofya Telefonu Ankara - İstanbul - Sofya tele- fonu hakkında Bulgar ve Türk murahhasları arasındaki müza- Yuna- kere bitmiş, mukavela dün imza- lanmıştır. Mukavele — mucibince battın Bükreşe ve Viyanaya kadas temdidine teşebbüs edilerektir. Hamal Kavgası Kumkapıda hamallık yapan Muharrem, Mehmet, Ali, Ha- san, Mustafa isminde beş kişi yük — taşımak — meselesinden Kadir ve oğlu Hakkıyı tahta parçasile yaralamışlardır. Son Posta'nın Resimli Hikâgyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Atina Seyahat Ü aa — ae K —a