8 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Münderecatımızın çok- luğundan dercedileme- 'm'şiir. Atınada Mühim Kararlar Verildi Mübadiller Kolaylıkla Seyahat Edebilecekler Heyetimizin Atinayı ziyareti esnasında mübadele suretile Türkiyede Yunanistana gitmiş ve orada yerleşmiş olan aile- lerin ticaret maksadile Türki- yeye serbestçe gidip gelmeleri- ne müsaaden verilmesini İsmet Paşadan rica edecekleri söy- lenmişti. Hattâ bu rivayetin doğru olup olmadığına dair ecnebi gazeteciler tarafından Başvekile bir. de. sual soruk muştu, Bu mesele Atinada yapılan son mükâlemeler esnasında halledilmiştir. Verilen karar şudur: 1 —Her iki hükümet, mem- leketlerindeki akalliyetlere hüsnü muamele gösterecek- lerdir. Bu akalliyetler Türk ile Yunan arasındaki münase- batın bir rabıtasını teşkil ede- cektir. 2 — Her iki memleketten mübadeleye tâbi olan eşhas ferden ve müçtemlan her iki memlekette seyahat edebile- ceklerdir. Tabildir ki, bunlar beynelmilel pasaport muame- lesine tâbi olacaklar ve bu kimselerin hakkı ikameti ol- mıyacak, yalnız hükümetlerin müsaadci mahsusasile kalabi- leceklerdir. 3 — Türkiye hükümeti ile- ride İstanbulda Türkiye Bul- garistan ve Yunanistanın işti- rakile bir tüötün konferansı aktedilmesi için teşebbüsatta bulunacaktır. Bu konferansta şark tütünlerinin müşteri bul- ması ve daha ziyade arzedi- mesi icap eden tedabir alı- nacaktır. 4 — Türkiye yakında Ati- nayat bir heyet gönderecek- tir Bu bheyetle Yıman mu- rahhasları arasında cereyan edecek müzakerat neticesinde kaçakçılığın men'i için lâzım- gelen tedabir ittihaz edile- cektir. 5 — Türkiye Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü Bey ile Yunanistan — Ankara - Sefiri Mübadele komisyonunun me- saisini bir an evvel neticelen- mesi zımmında müştereken icap eden tedbirleri alacak- lardır. Siyasi | Buhran Alm:m ada Kabine İstıfasını Verdi Son gelen telgraf haberleri Almanyada siyasi bir buhranın ilk alâmetini getirdiler. Telb- Braflar şudur. Berlin, 7 (A.A) — Brüning binesi irtifa etmiştir. Mare- şel Hindenburg yeni kabineyi teşkile M. Brüningi memur #tmniştir. Mumaileyh, bu vazifeyi ka- bul etmiştir. M. Bürüning, Sanayi erbabının — musvetini tanina çolışacaktır. 1 — Gülmek için yürümüzün 13 adale- sini, ağlamak için 65 adalesini bareket ettirmek lârımdır. —a ea tevcecüh kazandu tsi küvveti — tebi somurtmak ve sur lerimizi bil bize dost, muhabbet, SON âos*rA hsiyetimizin mikna- ümüzdedir. Halbuki ek, bizden sevdik- kuvvettir. 3 — Çebrenizin alıştırınız. Tebessöm hayatımızda beş para vermeksirin elde edebileceğimiz en büyük adalelerini tebessüme BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ Başveki İsmet Paşa Diyor Ki: (Baştarafı Tinci sayfada) temin — etmişler ve memleketin en yüksek mes'u- liyetlerinden itibaren bütün faaliyet sahalarında mevkile- rini der'uhte etmişlerdir. Şimdi Yunanistan birkaç sene evvelki büyük muhacir kütlesinin memlekete getire- ceği servetin ve kuvvetin ik- Ktaf edilmesi zamanına gir- imiştir. Muhacirler — millt —nüfusu teksif etmekte ve bu suretle bir birlik vücuda getirmektedir. Bu noktai nazar- dan kıymet ve ehemmiyetlerini teba ettirmişlerdir. Görüyoruz ki bu şerait altında ne muhacir- ler yeniden göç etmek gibi bir arzuya temayül ederler ne de Yumanistan milli mevcudiyetinin esaslı bir kitlesinden fedakâr- hk etmiye rıza gösterebilir. Şayanı dikkat olan şey ye- ni vaziyetinin istikrarını ve bu — istikrarın — neticerinden olan Türk dostluğu politika- sını tasvip ve kabul etmekte muhacirler bilhassa hararet göstermektedirler, Memleketemize bu. tafsilâtı vermekten bir. maksadımız muhacirlerin avdeti propagan- dalarına halkımızın ebemmiyet vermemesi ve muhacirlerdeki bislerin dostluktan uzak oldu- ğünu - zannetmemeleridir. Yunanistan hakkında bu intibalarımız Yunanlılara dos- tane itilâf içinde bulunmak için şeraitin mevcut ve ahenk- tar olduğunu izah eder. Biz vâsi mikyasta umranı medeniyet ve ıslahat teşeb- büslerindeyiz. Sulh ve emni- yeti ciddi, samimi olarak arzu ediyoruz. Mazinin meselelerini birçok elemlerle ve yaralara galebe ederek nihayet tasfiye etmiş bulunuyoruz. Eski yaralar kapandıktan sonra sulh ve emniyet arzu- sunda gayeleri ve menfaatleri bu derece mutabık olan iki komşu memleketin ciddi itilâf havası içinde bulmması lâ- Küçük hisler ve se- i bepler ile kapanmış y'_"kı_." açmıya yol vermek - çirkin- i | raiti mütecanis zımdır. k iki Emniyet ve dostlu :ıitııı:l:ket arasında temasları b mnwebellerı tdir. " hîıki memleketin birçok iktı- I arttırması sadi meseleleri vardır ki yekdi- ğgerini aldatmak istemiyen mem- leketlerin bu şerait inkişaf et- tikçe müşterek tedbirler ara- malarını istilzam edebilir. Ke- zalik kaçakçılık gibi her iki memleketi mutazarrır. eden mevzularda samimi ve radikal | olarak — müşterek — tedbirler bulabilir. Seyahatlerin ve temasların daha çok ve daha kolay olmasında karşılıklı istifade- miz vardır. Biraz evvel söy« ledim ki seyahat ve münasebet meselesinde mübadele ruhu- nun ve esasının tehlikeye maruz — olduğunu zannetmek gayri - varittir ve — yanlıştır. Mesele iki memleketin mik- R — buviyetlerini — mütcessir etmek değil, iki memleketin | yeni ve eski vatandaşları ara- sında münasebeti arttırmak, ihtiyaçlarını — tatmin — etmek kolaylaştırmaktır. Adanadan pamuk, Ankara- | dan — tiftiği almak — istiyen, memlekette ziyaret ihtiyaçları olan bir Yunanlının eski veya yeni Yunanlı olduğunu tetkik etmekte mutaassıp bulunmak için memleketin asıl menfa- atlerini ihlâl etmek lâzımdır. Her iki memleketteki akak liyetler hakkında da - yeni vaziyetin mânasını söylemek isterim. İki memlekette akal- liyet bugün umumi ve milli /— buviyeti müteessir edecek bir vaziyette — ve bir adette de olmadığına binaen akalliyete karşı bir defa endişe his- sine — maddeten ve riyaz! olarak sebep olmadığını ka- bul edersek bu hususta hattı hareketimiz. kendi — kendili- ğinden anlaşılır. — Akalliyetle- rin bulundukları memlekette iyi vatandaş olmalarinı iste- mek ve böyle — olmalarını kendilerine — tavsiye — etmek lâzımdır. Emniyet havası içinde akal- liyetlerin vaziyet ve maişetle- rini diğer büyük kitlede va- tandaşlar gibi maniasız ve serbest bırakmak tabildir. Dint ve ruhani mesölelerde her vatandaş gibi akalliyetleri de tamamen kendilerine bı- rakmak zaten İdaremizin esa- sıdır. Din işlerinin ve salâhi- yeattarlarının. dünya işlerine karıştırılmaları ne mümkündür ve mevzuubahstir, Böyle bir hayat içinde akalliyetlerin vatan vamiasında memnun ve müsterih yaşama- ları efkârı umumiyede hüsnü tesir etmesi tabiidir. Hep berabar görüyoruz ki hattâ muhacirler ve akalliyet- ler meselelerinde de Yunanis- tanla aramızda hüsnü niyetle hareket oldugı halde iğbirar hâsıl olması için ıebep yoktur. Münasebetlerin iyi bir yolr- İster İnan İSfef, İnanma ! Sofyadan yazıyorlar: | “Çarşamba akşamı ope- raya davetli idik. Opera binası, ufak ve temiz bir meydanda muazzam bir binadır. O gece Kavali- yere Rustikana ve Pa yaçoyu — verdiler. Altmış kişilik — mükemmel orkestra ve altmış kişilik bir trurpun falsosuz tem- sili bizi memnun ve mü- tehayyir etti. Dekor ve ziya tertibatı — okadar mükemmeldi ki, Bulgarla- rın temaşa san'atinde çok ilerlediklerini teslim et- mek İâzımgeliyor. ,, Bizim daha belli başlı bir tiyatro binamız ve | ecnebilere göğsümüzü gere gere gösterecek bir tiyatro grupumuz olmadığı halde Bulgarların opera binaları ve opera temsil eden heyetleri var demek. Atinadan yazıyorlar. “ Bugün Âtina stadyo- bir !muııun resmi kfışndı yapıldı, Yüz bin seyirci vardı...., Bizim daha bir stad- yomumuz bile yokken, Atinada yüz bin kişi alan mMmuazzam — bir — stadyom var demek. Bu haberleri okuduk- tan sonra, bu iki milletin de daha dün bizden ay- rılmış — küçük — milletler olduğuna, artık İster İnan İster İnanmal! | het S SERRM eZT TÜMEENİR ) da inkişafına mâni kalmamış- tır. Vaziyeti efkârı umumiye- mize ifadede eksik kalma- mak için iki noktayı ehem- miyetle tebarüz ettirmeliyim: Birisi şudur: Tarafoyn da- hili işler için yekdiğerinden hiçbir. şey talep etmemiştir. Mübadele ve akalliyetler gibi meseleler dahil olduğu halde muahedelerin kanun- ların — tesbit ettiği vaziyet- lerde — hiçbir tadil, — tebdil mevzuubahs — olmamiştır. Ru- hu mesele iyi — komşuluk ve samimi itilâf gibi bir siyasi vaziyet vücuda — getirilmesi faydasının bütün hususi mü- nasebetlerde de kendiliğinden tecellisini teshil etmektedir. Efkârı umumiyeye bilhassa arz ve ifadesini iltizam et- tiğim ikinci nokta şudur: Resmi ve hususi hbiçbir temasımızda, hiçbir millet ve devlet —aleyhine — mülâhaza geçmedi,. Yakınve uzak komşularla sulh ve emniyet havasının kuvvetlen- mesinden — tarafeyn — yalnız memnuniyet hissedecek haleti ruhiyede idiler. Müşahedelerimiz ve intiba- larımız — bunlardır. — Öyle bir dostluk — siyasetinden — iki vem lekette hangisinin daha çok müstefit olacağını kestirmek müşküldür. Böyle /bir- battı: haroketin zıddından iki memleketten han- gisinin daha çok mutazarrır olacağını kestirmek kolay de- ğildir. Bu hulâsa tarafeynin menfa- atları ahenktar olduğunu kâfi derecece izhar eder, zannın- ve dayıı Çunxnıılında gördüğümüz tezahüratta milletimize ve Reisi- burumuza karşı itimat ve mu- habbet mânası mütebarizdir. Biz tezahüratın yüksek kıy- metini bu noktai nazardan | telâkki ve müşahede etmekle bilhassa mütehassis olduk. Teşekkür hislerimiz de onun için hakikaten ciddi ve de- rindir. M. VENİZELOSUN BİR CÜMLESİ Yunan Başvekili İsmet Paşa- nın Atinayı ziyareti intıbalarından bahsederken şu — eümleyi — söyle- miştir : “İki millet için yeni bir tarih merhalesi açtık, bunun — belki dünya tarihi için bile yeni bir devir başlangıcı olduğu bibakkin iddia edilebilir. Sözün Kısası Demiryollar İdaresinde Kediler Demiyollar Umumt Müdür- lüğü, iki kediye maaş bağ lamış. Depolardaki - farelere karşı birer jandarma vazife- — sini gören bu iki memurun maaşları da ikişer Hira, Ayrıca zamları ve tahsisatları da var mı? bilmiyorum. Memnun oldum. İnşallah bu pisipisiler devlete uzun müd- det hizmet ederler, terakki görürler, daha âli makamlara geçerler, — azil — tehlikesine uğramazlar, sonunda bolca bir maaşla tekaüde sevko- lunurlar. Fakat ben, haddim olmıyarak bu yeni Devlet memurlarımıza bir tavsiyede bulunmak isterim: İcap eden makamlar nezdinde teşebbü- satta bulunsunlar ve diğer arkadaşlarının da hizmeti dev- lete — kabulünü — istesinler. Her resmi müessesede bir depo, bir ambar, bir arziye vardır. Oralarda yüzlerce, bin- lerce Tekir, Sarman, Pamuk, Mestan, Gümüş Bey ve Hanım istihdam edilebilir. Hatta bir Kediler Müdüriyeti Umumiyesi niçin teşkil edilmesin ? “İtlâfı far,, dedikleri büyük ameliye için bu Müdüriyeti Umumiye Sihhiye Vekâletine de merbut olıbiliı. Böylece veba tehli- kesinin Öönü ciddi — surette alınmış - olur. Demiryollar idaresinin de- po memurları olan bu kediler fikirlerimi kabul ve tatbik ederlerse bütün pisipisilerin minnetini kazanacaklardır. ve kediliğin tarihine isimleri ak tın yazı ile nakşolunacaktır. Bir Kaçakçılık Galatada Sezal sokağında oturan Mihal isminde birinin evinde yapılan taharriyat ne- ticesinde kazan, kaçak rakı ve gaire bulunarak musadere — edilmiştir. Üç Vapur İdaresi Şirketi Hayriye, Seyrisefain ve Haliç vapurlarının birleşti- rilerek bir elden idaresi için Belediyede bir komııy::ııı;at- kikat yapıyordu. Bu komisyon ay m’ım':ı doğra işini bitire- cek, raporunu Belediye relb sine verecektir. Fakat Muhit- — tin Bey, hukukan bu üç ida- — renin birleşmesine imkân ok madığı mütaleasını ileri sür- mektedir. Yeni Tütün Pıyasa Açıldı, Tutuncıl-wi ler Memnun Gözüküyor İzmir, 8 ( Hususi )— Akhi- sarda tütün piyasası açılmışlır. — İlk mahsulü Amerikan Tobako — Ekspres Şirketi (117) kuruştan aldı. Fiat yarım saat içerisinde 4 (139) kuruşa kadar çıktı. Tü-. tüncüler çok memaundur. Pi- yasanın yarm hararetleneceği anlaşılıyor. Bütün kumpanyas derdiler. Piyasadan tükün mubayaası — için tütüm inkisar idaresine telgrafla emir verildi. Rekol- tenin az'ığı piyasayı —nazik- keştirmisti. Bunun — üzerine Amcrikaa — Tabako — girketi fulır-t- geçerek İzmirde de l Ppiyasayı aşin. | lar eksperlerini Akhisua gön: