30 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

30 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Şarkın Yeni Peygamberi GANDİKIİIMDİR? Arkadasım “İngilizleri Kuvmak İstiyorsak Onlar Gibi Et Yemeliyiz,, Diyordu £ îî — olmuştu ve dostuma da muzaharet ediyordu. cut olmıyan kanatleri diğerinde gördüğü zaman hissettiği hayran- lık ile dinlerdim. Bittabi bu dim- leyişte ona benzemek arzusu da vardı. Ben pek az koşabilir, pek az atlıyabilirdim. Niçin onun kadar kuvvetli olrmyacaktım. Diğer ta- raftan cesur da değildim. Hırsız, şeytan ve yılan korkusu beni sık- sık işgal ederdi. Karanlıkta bi- hassa haşyet içinde kalırım. Lâmbasız uyumaklığım hemen kuları yanıbaşımda yatan zevceme nasıl söyliyebilirdim? Onum ben- den cesur olduğunu biliyor ve bundan da utanıyordum. Dostum benim bütün zâflae- rımı bilir, kendi hesabına avucu- ıunıçıılcdm bir yılanı tutabi- göre et ile tagaddinin neticesiydi. O sıralarda herkesin ağzında meşbur bir şarkı vardı, güftesi elân h*—ıdıdıı. Size de söy- leyim : İngilir, güçlüdür, kuvvetlidir Küçük Hintlişi aürür götürür Vücudu sağlam, boyu uzundur Çünkü hergün domuz eti yer. Arkadaşımın saydığı sebepler benim üzerimde de tesir yapmak- tan hâli - kulmadı. En nihayet mağlüp oldum. Ben de etin vücut üzerinde sslâh vericiş bir tesir ,ıpıcıgııı. adalelerime — kuvvet wereceğini düşünmiye başladım. Bu memleket halkı da et yerse İngilizleri tarda muvaflak - ola- bilir, diyorum. En oihayet yapılması icapeden bu tücrübe için katfi bir gün tesbit edildi. Hindistanda en mühim mez- beplerden bir tanesi (Vasinavas) diğeri de (Jainism) dir. Her ikisi eti | Gandi, son Londra Yuvarlak Masa konferansına giderken, gemide rasat yapıyor de et yimeyi menederler. Bil- hassa bu sonuncu mezhepte her- hangi bir hayvanı öldürmek şed- detle yasaktır. Bu itibarla bu iki mezhebin salikleri et yemezler. Bu kaideye taassupla merbuttur- lar, Bittabi ailem de bu kana- attedir. Binaenaleyh et yediğim tak- dirde ebeveynimi şiddetle müte- essir edeceğimi bilmez değildim. Fakat kafam “ ıslahat ,, fikrine saplanmıştı. Bu et yeme meselesinde da- mağın okşanması mevzubahis de- ğgildi. Etin herhangi bir lezzeti olabileceğini hatırıma bile getir- memişlim. İstediğim şey sadece vatandaşlarımın İngilizleri mağlüp edebilmeleri için onlar kadar küvvetli — olmalarından — ibaretti. O dakikaya kadar bir milletin kendi kendini idare etmesi düs- turunu hentiz işitmemiştim. Fakat “ Hürriyet , — kelimesinin — ifade ettiği manayı biliyordum. H'ntli- ler arasında “ Islahat , yapmak arzusu bir cinnet balinde gözle- rimi bürümüştü ve hareketimin gizli kalmasını temin ettikten sonra bu bâdiseyi ebeveynimden saklamanın — yalancılık olmıyaca- ğım döşünmüştüm. Beklediğimiz gün geldi. Ha- leti ruhiyemi tasvir etmek müm- kündür. Et yemek suretile iste- diğim ıslahata şahsan başlamış olmak arzusu bir taraftan, bu bareketimi bir hırsız gibi - sakla- mak mecburiyeti ise diğer taral- tan beni sarsıyordu. Bu iki tesir- den hangisinin daha fazla oldu- ğunu — söyliyemiyeceğim. Arka- daşımla şehrin baricinden geçen derenin * kuytu bir — kenarına gittik. Eti hayatımda ilk defa ola- rak orada gördüm. Yamımızda | | İngiliz usulüne göre hazırlanmış biraz da ekmek vardı.Gerek etin gerek ekmeğin benim dimağıma | göre hiçbir lezzeti yoktu. Bilhassa et kuru. fazla olarak ta ekşimtı raktı. Ağzıma koyunca midem bulandı, — çalışlım, — yutamadım, çıkardım. Ve sonra fena bir gece geçirdim. Üzerime müthiş bir kâbus çöktü. Bana öyle gel diki, içime diri bir keçi girmiş- tir, mel:mehedir. Biraz dalar dalmaz — haşiyetle uyanıyordum, Fakat — vazife icabı hareket etti- ğimi düşünmek bana sükun ver- miye kâfi geliyordu. Arkadaşım — bukadar — küçük birşey karşısında cesaretini kay- bedecek adamlardan — değildi. Etle karışık çeşit çeşit lezzetli yemekler yapmiya ve bu yemek- leri bana süslü bir şekilde gös- termiye koyuldu. En nihayet bu yemekleri yemek için ilk tecrü- bede yaptığımız gibi tenha bir derenin kenarını değil, fakat masası ile sandalyası mel bir lokantayı İntihap ettik. Arkadaşım bu lokantanın sahibine meseleyi mahrem bir surette açtı. Bu tarzı hareket te daha iyi bir netice verdi. Ekmğe karşı hisset- tiğim istikrahı yendim. Keçilere acımaktan vazgeçtim ve doğrudan doeğruya et yemeğini olmasa bile et ile karışık pişirilmiş yemekleri bazmeder oldum. Bu hal tam bir sene devam etti. Fakat bu çeşit ziyafetleri 12 defadan fazla yap- mak kabil olmadı. Çünkü lokanta hergün serbest değildi ve biz de bazan pahalı et yemekleri hazır- latmakta müşkülâta duçar oluyor- duk. Kendi hesabıma — param yoktu. Masrafı daima arkadaşım görüyordu. Bunun membamnı bil-| miyordum. Fakat beni ete alıştır- mıya yemin ettiği için icap eden her zaman bulduğunu e sülem- | ' parayı görüyordum. Fakat şüphe yok, dostumun — membada — mahdut olacak ki - lokantaya devamımız gittikçe seyrekleşmişli. ( Mabadi yarın ) Fransa Ve Bulgaristan Sofya — Fransa Hükümeti, Fransız mallarına karşı Bulgais- | tan gümrük resimlerini indirirse ' | Fransa rejisi için lâzım olan tü- tünün Bulgarisandan tedarik edi- leceğimi bildirmiştir. Bulgar HB- kümeti bu teklifi tetkik edece- | ğini söylemiştir. Trakyalı Bulgarlar Sofya — Trakyalı Bulgarlar Sofyada bir kongre y:pmışlırdız Bu koöngrede, Balkan Birliği için yapılan toplanmaların pek netice vermiyeceğinden bahsolunmakladır. İtalyada ran Talehesi Livorno — İtalyan bahriye ve harbiye mekteplerinde tahsil et- mek üzere 226 İranlı talebe İtab- yaya gelaiştir. | Geç Bılnicemızı -Doğru Halledenler 'On beş gün evvel çıkan bilmecemiz- deki girli hayvanları bulup boyayan ve bu saretle değru halletmiş olanların islmleri e kazandıkları hediyeler aşağıya yazıl mıştır. İstanbulda — bulunan — okuyucularımız Cumartesi günüsden itibaren öğleden son va iderebanemize —uğrıyarak — hediyelerini alabilirler. Taşra karilerimizin hediyeleri | alisileter göndelletiiik Birer Albüm Kazananlar İstanbul Jan Dark mektebi talebezin Şermin Mahımat, Heybellada Sahilboyu 168 Cemal-Avni, Göztepe Vehbibey sokağı Folfe Hasım, Kadıköy Aziziye sekak 115 Perviz Haşim, Takalın Yoğuriçefalk sekak Muratoğlu apartmanı dördüneü dalre Celile Nedim, Otuzbirinci ilkmektep 242 Muhittim Kalecik Necmi Doğan, Adana Kalekapısın- | da Kahveci Mehmet Elendi vastasile Şahi- nağa karyesinde Yahya Efendi oğlu Mehmet | Rasim, Galatasaray İlsesind'a 1148 Naci, Edremit Saraçlar içinde Taş ve Mozalk imalâtanesinde Ali Rfendi hemşiresi Medi- ha Selim Hanımlar ve Beyler. Birer Kitap Kazananlar Adana Yıldız. gazinesunda Hilmi Bt yazıtasile mahdumu Remzi, İstanbul altıncı flkmektep 369 Fikretl, Adana ortemektep ikdmel sanif 164 Fevzi, Adana Ticaret mek- tebi ikinel sınıf 262 Hüseyin, Adana Ticarat mektebi birinci mmif birinci yube 333 H Tahain, Fatih Hoca Vele mahallesi Çeşnezir solk>ik 29 Fetki, İzmir Zafer mektebi beşinei 103 A, Celâlettin, Tekirdağ Tapu RADYOLİN FeTE YA TABİATİN MÜMESSİLİDİR Yüksek zevklere kış - içinde baharı yaşatır. Dr. A. KUTİEL Cüt ve zührevi hastalıklar tedavi- hanesi, Karaköy büyük mahallebici yanında 34 Mevlidi - Nebevi Merbum Alemdar zade Hafız Aziz Bey ruhuna ithaf edilmek üzere bugün öğleden sonra Ba- yazit camiü şerifinde namazı mü- toılup mevlidi nebevi okunacak- Almanyada Borsalar Açılıyor Berlin, 27 — Esham Borsala- rınm yeniden açılması, fikirleri ınıl ediyor. Rayhsbank ile Ha- riciye Nezareti arasında müzake- reler yapılmaktadır. Borsaların yakında açılması muhtemeldir. Nadrit, 28 — Vilâyetlerin muhtariyet idaresi şeklini tesbit başkâtibi kerlmesi Nermia, Fener Kiremi mahallesi 17 Dimitri, Maltepe Askert lisesi 2649 Remri, Edirmekapı Karagümrük ilk- mektep Nimet, Edirne Musevf — mektebi Liezer Bahar, Edirne Üçgerefeli karşısında Berber Halit Ef. oğlu Rafat, İstanbul Akaa- ray Muratpaşa Tütüncü sokak 7 No. Bostancı oğlu vamıtasile Hafize Ali Hanım ve Beyler. Birer Muhtıra Defteri Kazananlar Edirne Msosl 168 Sadullah, Aydın hi- kümet bulvarında Kahveci BIlâl Ağa vası- tasile Cemal, İzmir Suluhan terzi Hasan 2$ Alı, Kütahye Pelatbey ikmektebi sımıf 4 Cahlde, Konya lisesi 19 Ali, Adana Ozmanlı Bankası Vernedarı İsmall Hakla B. kerimesi Dürrü Şehvar, Adana Ticaret mek- tebi som saınıf 189 Hikmet, Ankara Onçelebi Y19 — Ridvan, — Ankara — Öncebeci 119 Adana — Aydın Sanatlar — Mektebl — 83 Ahmet İhsan, Salihli Avukat Hayri B. keri- mesi Saadet, Adana — Afle fotoğrafancıl Süleymanbey vasıtasile Hakkı, Adana Tica- vet mektebi 289 Süleyman Balıri Beyler ve Hammlar. Birer Kart Kazananlar Salihli İataayonunda Palamut Tüccarı Asaf B. kerimesl Şaziye, Adana orta mel- tep 156 Axiz, Adana Reşatbey mahallesi T14 sokak 6 AN İhsan, Ankara Ulucanlarda Fabrikatör Arif B. yeğeni Gültekin, İzmdir Halim Ağa çargısi 78 Ali Hüseyin, Ankara erkek İlsesi amif 249 Kenan, Edirme Üçge- refeli karşısında Berber Hallt Efendi vasıta- sile İhsan Beyler ve Hanımlar. Arkası yarın neşredilecek Eğer Bir Bahçeniz Varsa Onu tansim, teryin ve idare ettiriniz. Tarhları ve taksimatı muntazam bir bah- çe, renk Tenk Çiçekleri, gü- zel kokuları, lâtif manzarası ile bütün hislerinizl okşar, zevk ve meşenizi arttırır. Bahçe Ve Parklarınızı tabiatin değil san'atin eli- ne tevdi — ediniz. Mütehassıs — bahçıvanları- mız ve tezyin san'atine vâkıf ustalarımız vardır. Her nevi ağaç, fidan, çiçek, tohum ve gübre verebiliriz. Bahçe ve Parklarınızı Islah Ettiriniz. Tstanbul, Şamlı Han No. 10 Telefon 22968 Bahçe Mütehassısı Lütfi Arif -Almanya Endişe İçinde Berlin, 28— Fransız Başvekili M. Lavalın Amerikan Reisicüm- huru ile anlaşamamış olması, Almanyayı müşkül bir vaziyete sokmaktadır. Çünkü bir sene için borç vermesi tecil edilen Alman- yanın bu paraları tekrar vermiye başlaması onu felâkete sürükli- yecektir. Esasen borç vermek | ıçın Alııııyı maddi imkâna malik Ispanyada Muhtariyet Hareketleri seğilrak zN D ERİ KA etmek için hususi bir komisyon teşkil edilmiştir.