8 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

- 2 Sayfa SON POSTA eZ MA Za FHalkın Sesi ( İ Ticaret Muvazenesi Nasıl Yapılır? Bir. kasım — tasirler — ithalâtın tahdidini istiyorlar ve bazı mu- barrirler de bu fikre taraftar görünüyorlar, Biz bu huzusta halkın fikrine müracaat ettik ve şu cevapları aldık : A Riza B. ( Nalbant zade Bayasıt Dibeklicami sokak 9 ) Dünyada günden güne şidde- tini arttıran bir iktısadi buhran ve bundan doğmuş bir emmniyet- sizlik var, Fertler biribirine sağ- lam teminat olmayınca borç para veremedikleri gibi devletler de karşılıksız ikrazat yapamıyorlar. Bu vaciyet karşısında fertler gibi devletler de kendi yağlarile kav- rulmak mecburiyetini duyuyorlar, Binaenaleyh ayağımızı yorganı- mıza göre uydurmuya ve ithalâ- tımızı ihracatımızdan az yapmıya mecburuz. * Alhettin B. (Sultanhamamı Katıraı oğlu han 15) — Bütçemizin varidat ve mas- rafını nasıl tevzin etmek mecbu- riyeti varsa, ithalât ve ihracıtımızı da daha evvel yoluna koymak lâzımdır. İtha'âtın fazlalığı demek milli bir servetin günden güne abancı ellere geçmesi demektir. thalâtımızı tahdit etmeli ve ib- racatımızı çoğaltmalıyız. Bu bu- susta bir gün bile geçirmiye ge- mez. Hakkı B. Alıııvı.y Horhar mahallesi 78) — Memleketimizin vaziyetinin düzelmesini yapacağı- miz — istikrazlardan — beklemek, ba ümide düşmek bence doğ- ra değildir. Bugün tefecilerden nasıl memnun delil- sek Garplı ve Amerikalı baaker- lerin de memleketimizde tefecilik yapmalarına müsaade edemeyiz. Ancak varlığımızı istismar etme- mek şartile bunların mutedil fa- izli ve kazançlı sermayelerine müsaade edebiliriz. Buna her za- man kapılarımız açık. Fakat böy- Je sermaye gelecek diye elimizi, kolumuzu — bağlayıp — bekliye- meyiz. K Şerafettin Bey (Bayazıt Koska 17) — İthalâtımızı — ihracatımıza uydurmak birar güçce. Çünki birçok devletlere ticaret muahe- delerile bağlıyız. Bu bağlara uy« mak mecburiyetini- takdir ederiz. Fakat bir memleketin iktısadi yaziyeti istiklâlini mevzu bahset- tirecek bir hale geldi mi her şey sasar, akar sular bile — durur. Böyle devletlere derhal i"->r eder ve — ithalâtımızı azaltmıya başlarız. iktısadi. | içimizdeki | Kaçakçılarla Bir Müsademe DAHİLİ HABERLER Neticede Boğaz Haricinde Bir Mağarada 35 Teneke İspirto Bulundu Evvelki gece sabaha karşı Kara — deniz gümrük mu- hafaza — memurlarile — kaçakçılar arasında şiddetli bir müsademe olmuştur. Hâdise hakkında tah- kikat yaptık ve şunları öğrendik: Uzun bir müddettenberi 3ö garistan'dan memleketimize mü- him miktarda ispirto kaçıran bir şebekenin — mevcudiyetini haber alan gümrzük muhafaza müdürlü- gü, bu meseleyi ehemmiyetle ta- kibe başlamıstır. Tahkikat neti- cesinde ispirtoların, — Ketendere de bir mahzende bulunduğu ve muhtelif fasılalarla İstanbula ba- hkçı kayıkları vasıtasile nakledil- diği anlaşılmıştır. Nihayet evvelki gece sabaha doğru kesif bir karanlık ortalığı kapladığı sırada boğazda kaçak- çı motörleri gözükmüştur. Bun- ları bekliyen muhafaza motörle- ri de derhal arkalarından takibe başlamışlardır. — Yakalanacakla- rını anlıyan kaçakçılar Ketende- re istikametine doğru kaçmıya başlamışlar, bu sırada her iki taraftan da silâh istimal edilmiş ve hayli uzun süren bir müsade- me olmuştur. Neticede kaçakçılar yakalanamamış, Karadenize açı- larak kaçmıya müvaffak - olmuş- lardır. Bunun üzerine mubafaza memurlari Ketenderedeki mah- zeni —arayıp — bulmuşlar — ve içerisindeki —otuz beş teneke kaçak ispirtoyu musadere etmiş- lerdir. İspirtolar İnhisar İdaresine teslim edilmiştir. Aldığımız malümata göre ka- çak ispirtolar Bulgaristandan ta- kalarla muntazamen Ketendereye getirilmiş ve oradaki mahzene depo edilmiştir. Bunlardan bir kısmı buradan müsait görülen zamanlarda balı,çı kayıklarının içinde ve ağlar altında İstanbula çıkarılmış, bu suretle hiç sezdi- rilmeden tevzi edilmiştir. Kaçakçılığı idare eden şebe- kenin meydana ması — için uğraşılmaktadır. İCRA, iFLÂŞ İZicaret Odası (Raporunu Hazırladı Ticaret Odasında İcra ve İflâs kanunu — projesini tetkik eden komisyon mesaisini bitirmiş, ra- porunu idare heyetine - vermiştir. | Rapor pazartesi günü Ankaraya gönderilecektir. Raporda İcra ve İflâs muamelelerinin son derecede çabuk görülmesi ve alacaklıların daha ziyade emniyet altına alın- masını temin edecek tedbirler bulunması istenmektedir Mezbahada Varidat Tenakusu O Kadar Fazla Değilmiş Son günlerde Mezbaha varida- | tının azaldığı yazıldı. Bunun üze- rine teşkil edilen bir heyet Mez- bahada tetkikat yapmıştır. Bu- heyet Belediye reis muavini Nuri, iktısat müdürü KemalÖmer, Dai- mi encimen reisi Tevfik ve Tica- ret mürakıbi Tevfik Beylerden teşekkül etmiş ve Mezbahanın son üç aylık basılatı gözden geçiril- miştir. Neticede varidatta izam edilecek kadar tenakus görülme- miştir. .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Bu Güçük Kimdir? D SRNT NIN Bugün de bir küçük çocuk resmi — dercediyoru. Bakalım annesi veya babası bu çocuğu taniyacaklar mı? Eğer tanırlarsa bu gazete ile matbaamıza gelsin- ler, çocukları için İş Bankasının kumbara bedelini hediye edeceğiz. Bu Sabahki Sis Bu sabah limanda ve şehrin bir kısmında oldukça kalın bir sis tabakası vardı. Fakat bu sis vapurların seferlerine tesir etme- miştir. ESNAF İŞLERİ Herkes Kendi Cemiyetine Girecek Esnaf Cemiyetleri mümessil- leri dün Ticaret Odası salonunda toplanmışlardır. Bu — toplantıda her esnafın mensup olduğu mes- lek cemiyetine kaydedilmesi hak- kındaki —mecburiyetin — kuvvetli müeyyedeler altına alınması hak- kında esaslar hazırlamak Üzere beş kişilik bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyonun hazırlıya- cağı rapor gelecek ay başında müzakere edilecektir. Bir Avukat hitliğe Gelmediği İçin A Ceza Verecek Dün Altıncı Hukuk Mahke- mesinde bir talâk davası yordu. Davacı taraflar Hatice Hanımla Hamdi Bey isimlerini » Davaya sebep te ara- daki geçimsizlikti. Fakat davanın şahitlerinden olan Avukat Beh- ram Bey mahkemenin davetine icabet etmemişti. Bu sebeple mahkeme Behram Beyden beş lira ceza alınmasına karar verdi. Dahili Haberler Burada bitmedi, lütfen dör- düncü sayıfamıza bakınız Pazar Ola Hasan B. Ve Hizmı;tçile [ Teşrinisani 8 Tarihi Bulgar Başvekili Geliyor Sofyadan bildirildiğine göre Bul- gar Başvekili M. Muşanof gazeteci- lere beyanatta bu unarak İsmet Paşa tarafından Ankaraya davetin'n t-l- rar edilmiş bu unulduğunu, vapılan davetin M. Litvinofun — Aakır yı © ziyaret zamanına ve M. Musolinirin Paşayı Komaya daveii sırsla- rına tesadüf etmesinin manilar 0'- madığını, bu hususta mütalca ve Mninl(in hakisatten uzak olduğ- nu söylemiştir. M. Muşanof ya bu ay nibayclirde veyahut gelecek ay başlarında A :ka- raya gelecektir. Dahiliye Vekili Hareket Etti Dakiliye Vekili Şükrü Kaya Bey — teftiş seyahati için dün öğleden sonra Haydarpaşadan Malatyaya — hareket — etmiştir. Vekil Bey garp vilâyetler'ni de tıftiş edecektir. Sovyetlerin — Yıldörünü Sovyet ihtilâ'inin 14 ünzü yıl- dönümü münasebetile dün konsolo- sanede merasim yapılmış, vali mua- vini ve gaze'eci » hazır bulunmuştur. Gayrimübadillein Bir Teklifi Gayrimübadiller bono tefeciliğinin önüne geçmek içih Ankaraya bir heyet göndermiye karar vermişlerdir. Bu heyet hükümetin bonolar: para gibi kabul etmesini, bankaların bono mukabilinde borç vermesini teklif edecektir. Gülle Rekoru Kırıldı Balkan — olimpiyatlarına — iştirak eden sporcularımızdan gülleci Veysi Bey Atina müsabakalarında — 14,12 metre atarak Balkan rekorunu kır- dığı balde atletizm federasyonu el'an mantakaya malümat vermemiştir. Hukuk Fakültesinde Hukuk Fakültesinde yeni Ens- titüler te'sis edilmiştir. Ay başından itibaren talebe öğleden sonra bu- ralarda çalışacaklardır. Şehir Meclisi Toplanıyor Şehir meclisi bugün öğleden sonra toplanacak, muhtelif mese- leleri görüşecektir. Tiyatro Mektai Açılıyor Darilbedayiin tiyatro mektebi ya- kında açılacaktır. Mektebe ancak iiseyi bitirenler kabul edilecektir. Cuma Yerine Pazâr Hafta tatilinin Pazara tahvili mes'elesinin bir kaç gün içinde neticeleneceği kuvvetle tahmin ediliyor. Zeynep Hanımı Öldürenler Kasımpaşada 9 uncu İlkmek- tep hademesi Zeynep Hanımı, üzerindeki kıymetli eşyayı almak için iple boğup kuyuya atan Hüseyin, Nuri ve Mazhmudun muhakemeleri bitmiştir. Marmunlar suçlarını itiraf etmişlerdir. Gele- cek celsede karar tefhim edile- cektir. Günün 1 : Hasan B. — Gazetede bir hiz- metçi ilânı gördüm. Adrese bakılırsa evi şa olacak. Dur bakayım. 2 : Hizmetçi — Sen de şöyle buyur Hasan Bey. Bak buradakilerin hepsi ev efendileri. Beni hizmetçiliğe istiyorlar. Şart- larımı hangisi kabul ederse ona giderim. 3 : Hizmetçi — Şartım şu: Sencde bir ikramiye, altı ayda bir manto, Üç ayda bir elbize, ayda 30 lira, on beş günde bir bahşiş, baftada 2 tatil,günde 18 saat istirahat, de hizmetçi istemez misur 4: Hasan B. — His etçi Hanini »: Bana öyle g-l yor ki bir ><sik söyledin- Evde senin hizmetine | bakacak? Bir