8 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 2 8 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2063 NUSHASI 5 KURUSTUR İstanbul'un Pilânı Şehremini ve belediye reisi Muhittin Bey, geçen gün ş€- hir işleri hakkında gazetelere beyanatta bulundu. Muhittin Bey, beyanatı arasmda İstan- bulun plânmı yaptırmak mese lesine de temas ederek, bu- hun lüzumunu takdir ettiğini, ancak böyle bir plân yaptır mak için para olmadığını söy. edi li, Plân meselesi, Şehir metli- si geçen ilkbaharda açıldığı za man, meclise verilen beş 8€- helik faaliyet programımda da mevzuu o bahsedilmişti. Alel- âcele yazılıp ta verilen bu pro gramın satırları arasında şe- hir için bir plân yaptırmak da hi belediyenin müstakbel faa- İiyeti cümlesinden olduğu #öy leniyordu. Biz o zaman bu söz lerden plânın ne demek oldu- ğunu lâyıkile anlaşılamadığı nı söylemiştik. Muhittin Be- Yin son beyanatı da bu kana- âtimizi teyit etmektedir. Çün kü plândan evvel bir mesai zim etmek, ara- e atı koşacak yerde ârabayı o koy- maktır. Yani icraat ve faaliye- tin mantıki silsilesini takdim tehir etmek demektir. Bizce plân demek, belediyenin şu veya bu işi yapması demek de ildir. Faaliyetini tanzim et- İemektir. Şehrin hudut- yolları, parkları, rı, çarşı ve pazarla- 7, bülâsa şehrin bütün hüvi- Yeti ancak bu plân ( yapıldık- tan sonra meydana çıkacak- tir. Ve ihtiyaçlar o ancak bu plândan doğacaktır. Binaen- aleyh plânın yapılması her $€- Ye takdim edilmek lâzımdır. Plân yanlız belediyenin ya- pacağı işlerin tanzimi ve sıra- Ya konması demek değildir. Şehirdeki bütün inşaatı tan- Zim eden âmil de plân olacak- tır. İtiraf edelim ki bugün bu iyeti, plânsızlık yü t bir halde. dir. Altınc i belediyenin karşısmdaki arsaya bir takım &partımanlar yapılmışlır ki bir birinin havasını, güneş Ziyasını kesiyor. Boğaz içine gözleri tahriş eden bir takım binalar inşa edilmiştir. Bu Vaziyet şehircilik mefhumile telif kabul eder bir hal değil dir. Dünyanın en güzel şehri, plânsızlık yüzünden çirkin bir Manzara © arzetmeğe başladı. Ve gerek belediyenin gerek eş- hasın imar ve inşaat faaliye- inzıbat altıma alınmazsa bir zaman gelecektir ki, İstan bul, tabii mevkiinin güzelliği- he rağmen, dünyanın çirkin tehirleri arasnda sayılacak- Plânı yaptırmak için lâzım gelen para en yerinde sarfe- dilmiş para olacaktır. Ve se- kiz yüz bin nüfuslu bir şehrin, Ser sene bu plânsızlık yüzün- den gördüğü zararla mukaye. *e edilecek olursa, plân için verilecek para hiç demektir. Biz plânın kaça yapılabileceği hi bilmiyoruz. Yalnız bildiği. miz bir şey varsa, plân öyle bir ayda iki ayda hattâ bir iki senede yepılacak bir şey olma ta gerektir. Binaenaleyh para hın da def'aten verilmesi icap #tmez. Bir defa plânı yaptır. Mağa karar verince, derhal Maruf bir şehir mimarı ile te- Mas etmeli. Meselâ hükümet merkezimizin plânını yapmak- ta bu kadar büyük muvaff, e gösteren — Gansen ile gö- ve şeraitini sormalı. Bile öyle geliyor ki, bu mima Tın istiyeceği paranm yekü- Bu ve tediye şeraiti, şehir büt inin tahammülü fevkinde o az, Plânın ikmali senelere Mütevakkıf olduğuna göre tedi Ye şeraiti de kısa veya uzun Yadeli taksitlere bağlanabilir. İ Her halde gerek belediye Ve gerek alelimum eşbas pan ın serfedilen faaliye- Çin sokaklarında ilikeyl Tal Japon askerleri Çinde “ilânı harp), siz muharebeler oluyor Japonların Rus mıntakai nüfuzuna yaklaşmaları da vaziyetin vehametini artırmaktadır LONDRA, 7 A.A. — Tokyo'dan ; ğine göre dün Tahsiam mmtakasında ve Non- ni nehrinin şimalinde | muhasemat tekrar başlamış ve akşama © kadar devam etmiştir. Tokyo matbuatı tarafından alınan kumanda etmekte olan jeneral Ta-| mon, Tehang - Tehum'den Nonni nehri üzerine sevkedilen takviye kı- taatma refakat etmektedir. Üç japon bölüğü muhasarada LONDRA, 7 A.A. — Muhden' - den News Chronicle gazetesine bil- (Devamı 6 mer sahiiede) Sovyet ihtilâlinin 14 üncü yıldönümü Dün Rus konsoloshanesinde par- | lak bir çay ziyetei verilmiştir. Rus Konsolosluğunda verilen çaya davetlilerden bir gurup. Dün şehrimiz Rus konso- loshanesinde Sovyet ibtilâfı- nın İğ üncü yıldönümü müna- sebetile mükellef bir çay ziya feti verilmiştir. Ziyafet sami- mi ve parlak olmuş, davetliler zengin bir büfeden izaz edil- mişlerdir. Ziyefette Moskova. sefiri Başvekil İsmet Paşa Ankara Hu kuk mektebinde diploma tevzii me- zasiminde genç — hukukçularımızın diplomalarını bizgat tevzi buyur. dular ve mühim bir nutuk söyledi- ler. Resmimiz Başvekilimizi münev ver Türk gençliğine hitap ettikleri bir sırada alınmuştır, Hüseyin Ragıp Bey, vali mua vini Fazlı, polis müdürü Ali Rıza Beylerle bütün o ecnebi konsoloslar, sefaretler erkânı, matbuat erkânı şehrimiz mute ber ailelerine mensup birçok zevat hazır bulunmuşlardır. Başvekilin beyanatı MOSKOVA, 7 (A.A.) — Teşrinievvel ihtilâlinin 14 ün- cü senesi vesilesile büyük ti- yatroda aktolunan içtimada söz alan Başvekil M. Molo- tof Sovyet Rusya'nın dahili ve harici vaziyeti (o hakkında izahat vermiştir. M. Molotof bütün cihan devletlerinin is- tihsal seviyesinin harpten ev velki seviyeye düşmek üzere şu sırada ya istihsalâtı 10 milyonlarca işsiz bulundu- ğu, ücretler indirildiği ve zira at berbat bir halde bulundu- ğu halde Sovyet Rusya'da bil n de b bir inkişaf gösterdiğiri ehemmiyetle kay- detmiş ve beş senelik plânın behemehal dört ede tahak- kuk ettirileceğini ilâve eyle- miştir, Tü;k - Ras dostluğu M. Molotof, M. Litvinof'un (Devamı 6 ıncı sahifede) | Meclis Toplandı İsmet Pş. perşembe günü beya natta bulunacak. Dün encümenler intihap edilmiştir ANKARA, 7 (Telefon) — Meclis encümenleri riyaset ve mazbata müubharrirleri intihap- larında ehemmiyetli bir deği- siklik yoktur. Recep (o Beyin meşguliyetinin çokluğuna bina en müdafaa encümenin- den istifa etmesi üzerine reisli ğe İhsan Paşa, mazbata mu- harrirliğine Muhittin o Nami Bey, tipliğe de Diyarbekir meb'usu Kâzim Paşa seçilmiş tir, Başvekil İsmet Paşa per- şenbe günü Millet Meclisinde nutkunu irat edecektir. Baş- wekilin bu beyanatına hususi bir ehemmiyet atfedilmekte- dir. Mali ve iktisadi vaziyet hükümetin tasavvurları, son Avrupa seyahati beyanatınm başlıca esaslarmı teşkil edecek tir, Teşkilatı esasiye encümeni ANKARA, 7 (A.A) —B. M. Meclisi bugün reis v Refet Beyin riyasetinde iç! ma ederek Meclis encümenleri intihabâtı yapılmış, teşkilâtr esasiye encümenine Mehmet Asım, (Artvin) Dr. Mazhar (Aydın) Tahsin (Aydın) Ali Sururi (Balıkesir) Asaf (Bur- sa) Memduh Şevket (Elâziz) Hakkı Tarık (Gireson)- Mah- mut Esat (İzmir) (Halil (İz- mir) Ahmet Rasim (İstan- bul) Muhiddin Paşa (Kars) Dr. Fuat (Kırklareli) Yunus Nadi (Muğla) Celâl Nuri (Te (Dovamı 6 ıncı sahifede) Balkan gülle Rekoru kırıldı Fakat alâkadar hey'et bunu haber vermekte niçin geç kaldı Bundan tam üç hafta evvel Veysi 14 metre İ9 santimetre atlamakla, bu sene İkinci Ati- na oyunlarında 14 metre 12 santimetre atarak Balkan gül le rekorunu tespit eden atle- ti tam 7 santimetre geçti. Bu bie için fevkalâde bir netice ir, Ancak orada bazır bulunan ve derhal bu çok Büyük mu- , yi vaffakıyeti federasyona bildir- mek mecburiyetinde bulunan Mıntaka Atletizm heyeti 23 gün geçtiği halde vazifesini amış ve federasyona hâ- bütün Balkan- milletlerini çok, ama pek çok alâkadar eden bu haberi alâ- kadar makama bildirmekte aca ba Atletizm heyeti neden bu kadar gecikmiştir ?. Ve bunun sebebi nedir? Diye O sormak hakkımızdır zannediyoruz. Yoksa bu o kadar mühim ve şayanı Zikir bir şey değil midir acaba? Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET JM. Mouchanofun Ziyareti Bulgar. gazetelerinde tahmin ve mütalâalar SOFYA,6 A.A. — (Muhabiri mahsusumuzdan) Başvekil M. Mou- chanauff, dün gazetecilere, Bulgariz tanın Ankaradaki sefiri M. Pavloff” dan almış olduğu mektuplar, İsmet Paşanın Bulgar başvel Anki rayi ziyaretine ait daveti eylemiş bulunduğunun bildirildiğini söylemikştir. Kendisine vaki olan davetin, M. Litvinoff'an Ankarayı ziyareti, M. olininin İsmet Paşayi davet ey inin ce-| yapılan | bülün mütalea ve tahminlerin ta mamen asılsız ve bu davetin diğer. kerile ayni zamanda yapılmış olması- nin tamam tesadüfi olduğunu beyan etmiştir. 1 Teşrinisani tarihli Vreme gaze- tesi, M. Litvinoff'un Ankarayı ziya reti, İsmet Paşanın Moskovayı ziya- rete daveti, M. Mussolininin İsmet Paşayi Romaya davet eylemesi gbi biribirine benzeyen ayni vak'aları karşılaştırarak şöyle yazmaktadır “Siyasi bir membadan öğrendiği mize göre, bu davetler, Sofya, An- kara ve Roma mahafili siyasiyesinde bir hareket vücude gelmesine sebep olmuştur. Siyasi mahafil, bu davetlerle ya- kın şarkta Moskovadan geçmek üze | ve Ankara - Sofya - Roma'yı ihtiva &den bir blok teşkilinin istihdaf © dilmiş olup olmadığını bilmek iste- mektedir.” 2 Teşrinisani tarihli haftalık Pra- tesadüf etm. ü — Kaya Bey asmlnle teşyi aliiiyer. Dahiliye vekili seya- hatına başladı.. Şükrü Kaya Bey dün şehrimiz- den Malatyaya müteveccihen hareket etti Garp vilâyetleri de teftiş edilecek.. Dabiliye vekili Şükrü Kaya Bey dün Toros ekspresile ya pacakları büyük şark seyahat lerinin ilk merhalesi olan Ma | latya'ya müteveccihen hareket etti. Toros ekspresine hususi bir Ay sonunda Ankaraya geleciği bildirilen Bulgar Başvekili M. Mouchanâyif vada mecmuası bu ziyaret ve davet- lere dair olarak şunları yazıyor: Başvekil M. Mouchanauff'un ya- kında Ankaraya yapacağı ziyaret (Devamı 6 ıcı sahitede) Cuma yerine Pazar! ——— Bu tasavvurun tahakkuku için pek az zaman kaldığı söyleniyor Hafta tatilinin pazara tah görülmektedir. Bu hususta ya kında bir karar ittihaz edilece ğini de dün telgraf haberi o- siki bildirmiştik. 927 senesi ortalarında Tica ret odası reisi Hüseyin Bey odaya takrir vererek © hafta tatilinin bizde cuma ve garp- ta pazar günü olmasının mah zurlu olduğunu ve cumartesi. nin de ortada sakat bir gün olarak kalmasından dolayı haf tada üç gün ziyan edildiğini bildirmiş ve hafta tatilinin pa zara tahvili için teşebbüsatta bulunulmasını temenni etmiş ti, 2 we en meclisi bu tak beddülü lüzumlu Oda bu kararı o zaman mev- cut bulunan Ticaret vekâleti- ne bildirmişti. Kavalalı Hüseyin Bey meb usluğu esnasında da bu fikrini muhtelif münasebetlerle ileri İ sürmüştü kuk edeceği ümit edilmekte- dir. vagon raptedilmişti. Vali muavini Fazlı, Polis müdürü Ali Rıza Beyle vilâ- yet ve belediye erkânı, matbu- at mümessilleri ve sair zevat vekil beyi teşyi için Haydarpa — garında hazır bulunuyorlar Vekil Bey trenin hareket saatinden evvel istasyona ge- lerek teşyie gelen zevatla has- bihalde bulundular, Toros ekspresi tam saat / ALA AL AAA AAA Gizli celseler — Neşredilmemiş zabıtlar— Heyecanlı hatıralar — Merak, alâka, takip ve tecessüs.. Eserden bir satır: Ankara Meb'usu Mustafa Kemal Paşa kürsüden bağırıyordu: — Sen sus. Sen yalnız Türklerden ve Ruslardan para çekmesini bilen bir casussun.. Yeni Türkiyeyi kuran Büyük Millet Meclisinin bu heyecanlı, fevkalâde meraklı ve ancak o meclisin hafi içtimalarına iştirak etmiş bulunan meb'usların hatırasında mahfuz olan bu vakayii üç buçukta iyi sehayat temen- nileri arası hareket etti. Şükrü Kaya Beye bu seyaha tinde Başmuharririmiz Siirt meb'usu Mahmut Bey de, re- fakat etmektedir. Dahiliye vekili Beye Eski- şehir'de Ankara'dan gelen Jandarma umum (kumandanı Küzım Paşa iltihak edecektir. Şükrü Kaya Beyin bu şark seyahati bir aydan fazla de. vam edecektir. İlk (merhale olan Malatya'dan sonra El- âziz'e gidecektir. Bu meyanda Derşim ve havalisi de gezile- cektir. Elâizizden sonra Er- gani ve Diyarıbekir'e gidilecek tir. Seyahatin buradan itiba- (Lütfen sahifeyi çeviriniz) pek yakında EDİRNE MEB'USU MUSTAFA ŞEREF BEYİN kalemile sütunlarında neşre |” (gi “BEKLEYİNİZ. SANLY