8 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MİLLİYET PAZAR HARICI HABERLER | (intişar etmemiş kısa sözler) me ne suretle kitaba uydurmalı? Yağmurlu karanlık gecede kar- şımda süngüsü parlayan Hintli neferden başka kimse yok! — Dur! Dedi. Hemen durdum. Hint neferinin gözleri, şimdi ocak mazgalları arasında parlayan birer alev gibi idi... O iki nazar, çehresinin sim siyah çerçevesi içinde bana korkunç bir şekil- çevrilmiş bakıyordu.. Yarı kıt £ türkçesile, yarı kendi lisanile karışık garip bir tarzı ifade ile: — Sen casus! Ne iş var, sen burada?! Dedi, ve cebinden olabi parlak ve madeni bir düdüğünü de ağzına laz yakaladığı bir adamı casus diye içerideki İn- giliz zabitine teslim etmesin- den sarfı nazar, hemen bir sün gü darbesile beni (o noktada — yani mıntakai memnua da- hilinde — hayatıma ( hâtime çekse, âmiri tarafından bu hiz- metine mukabil bir (madalya ile taltif görmesi de yüzde yüz muhakkaktı.. Ben, onun kendi müsaadesi le bu noktayı geçtiğimi anlat- mak istedim; Hintli arap, ku- ru parmağını sağa Sola iki de- fa salladı: —Lat Dedi, şiddetle sözümü red- detti., Etrafıma bakındım, o yağ- murlu siyah gecenin ıslak top- rakları üstünde, karşımda sün güsü parlayan neferden başka derdimi anlatacak (bir kimse yoktu.. Korkudan çenelerim takır takır biribirine çarpıoyrdu. Nefer bir dakika sonra, ba- ra fazlaca sokularak parmak- | larile bir şey sayar gibi bir ha rekette bulundu, ve daha sonra da demir parmaklığı göstere- rek oradan sokağa atlayabile- ceğimi ima etti, İşi anladım: Nöbetçi nefer, benden para istiyordu! Bütün il bu maksat gbi Fakat, işin bu noktada diğer bir felâketli cephesi vardı: Ü- zerimde © gün aldığım maaşla beraber, diğer bir (o ahbabıma ait külliyetli mikdarda emanet | bir para da mevcuttu! Bu paranın © ödenmesi de güçtü. Fakat, aklıma o sırada, neferi bana emniyetle şaşırtıp aldatacak bir tedbir geldi. Maaşla bu emanet parayı, o gün geç vakit aldığım için, toptan bir zarfa koyarak ceke- timin sol cebine yerleştirmiş. tim. Asıl yevmi harçlık port- föyüm de sağ cebimde idi. Tah minime göre de, içinde ancak #ekiz, dokuz kâğıt kadar bir şey vardı. Neferin bu talebine ben hemen razı olmuş gibi gö ründüm. Derhal portiöyü çıkartıp |: açtım. Birer liralık sekiz kâğıt vardı. Ben onları sayarken, ne fer de keseye eğilmiş dikkatle bakıyordu., Mevcut naktimin. bundan ibaret olduğuna emniyet hâsıl ettirmek için, sekiz (o kâğıttan beşini uzattım, yalnız üçünü hafifçe göğsüme vurarak ken- dime ayırdığımı, onlarla bu ge a am ren olan kımsinda Birinci mü- fettiş İbrahim Tali Bey de bu lunacaktır. Mardin'den sonra Siirt, Urfa, Meraş, Gazian- tep, Adana, Mersin ve Silifke ye gidilecektir. Vekil Bey bundan (sonra e vilâyetlerinde İzmir'den başlamak üzere bir tetkik seya hati yapacak Uşak, Afyon ve Eskişehir tarikile Ankara'ya dönecektir Yazan: İZZET ZİYA ce çoluk çocuk evde nafaka pa rası yapacağımı da elimle ye- mek işareti ayaparak anlattım. Nefer beş lirayı biraz düşündü, bir tanesini daha is- tedi, ben güya istemiye iste- miye uzattım, onu da verdim.. Ondan sonra duvarm var- maklığını gösterdi: — Yallah.. Selâmet!., Dedi. Ben hemen koştum, duva- rın üstüne sıçradım. Fakat o uzun parmaklıklardan öteye at imali haylı müşküldü. Nefer, it O yoktu. Zira, Hintli, duvarm dibinde duruyor, elindeki süngünün parlak ucu, hemen hemen iki beceğımın orasme diyecek, saplanıp girecek kadar yaklaş- mış, benim öteye atlamamı sa- bırsızlıkla bekliyordu: — Haydi şabuk.. Şabuk.. Bana yaklaşan o korkunç sün- günün ucu hemen vücudüme saplanıverecekmiş gibi gelen o müthiş, o helecanlı, o korku- lu saniyeleri içinde, demir par- maklığı nasıl aşıp ta öteye at- ladığımı bilmiyorum! Yola çıkınca, sür'atle koş- mağa başladım. Ben bu müt. hiş badireyi | atlatmak, daha doğru bir tabirle (canımı kur- tarmak) tan mütevellit bir se- vinçle arkadaşımın evine koş- beni bekler bir vaziyette buldum: — Müjde! Dedim.. Hintli neferler bugünden itibaren bi- zim lehimize döndü.. Bugün ge len bir telgraf haberi Hin standa beklenen ihtilâl ateşi infilâk etti! Arkadaşım zeki idi, yüzü- me dikkatli dikkatli baktıktan sonra: — Şimdi bu sözleri birak, yüzün sapsarı olmuş... onu söyle.. Ya çok hastasın, yahut ehemmiyetli bir tehlike geçir- mişsin.. dedi, Derin bir nefesle, kendimi kanapenin üstüne bıraktım, bir sigara o yaktım, — geçirdiğim vak'ayı arkadaşıma anlattım. Zavallı arkadaşımın hayret ten ağzı açık kalmıştı. Daha sonra, bende şu o cümlelerle sözlerime nihayet verdim: — Azizim. Hint neferleri- nin bize rehakâr gelen cazibe- li bakışları, züğürt tesellisi ka- bilinden olan kendi kuruntu- muz, kendi galatı rüyetimiz.. Bizim mukadderatımızı bir an. da salâh ve itilâya tahvil ede- cek yakın bir Hindistan ihti- lâli ise, gülünç bir o ümit, tul emel kadar bait bir ihtimal! Şubat 338 - (Devamı var) Almanyada tasarruf BERLİN, 7 AA— k Hükümet yarıya indirilmiştir. Kabi ne, yalnız başvekil ile hariciye nazı. rının teşrifat, merasim etler İçin ver leyukeikis olan be tahsise ta ihtiyacı olduğu ve M. bu iki vazifeyi birden ifa eylemekte ol. duğu için bu tahsisattan © tasarruf zapan kolay olduğu mütalcasım- da bulunmaktadır. Bundan sonra salonlu © vagona yalnız başvekilin binmesi takarrur etmiştir. Diğer nazırlara gelince, on- lara yalnız fevkalâde ahvalde yatak- lı vagonlarda birer yatak verilecek - tir. Meb'uslar, yataklı vagonlerdan meccani surette ancak ayda bir de- fa istifade edeceklerdir. Bunun için de gidecekleri yolun 300 kilometreyi tecavüz etmemesi lâzımdır. Havada i Bir müsademe Roma üzerine beyan- name atan tayyare düştü mü, düşürüldü mü BERLİN, 7 A.A. — Roma üze“ | rinde Faşist aleyhtarı beyannameler atan meçhul bir tayyarenin uçmuş olduğumu ilk defa olarak Avrupa'da intişar eden Sosyalist Vorwaerts sa zetesi, Lauro de Bosis'in bugün yere olduğu hakkında İtalyan menabiinden çıkarılan — havadisten süphe etmektedir. Bu gazete, mezkür Pe em yere düşmekten le İtalyan tay- | yarelerinin mitralyözlerile düşürül. | müş olduğunu zanneylemektedir.Ba | vak'adan ikinci bir Mateotti mesele | si gibi bahseden mezkür gazete söy- | le yazıyor: De Bosis'in tayyaresi 3 teştinicv- vel saat 21 den beri kaybolmustur. Bazı haberler mumaileyhin Corsika veyahut Yugoslavya orazisi civarın da yere inmiş olduğuna inandırınağa çalıştılar, Fakat bunun yalnız haki katı gizlemek in yapıldığı bugün temin Eğer de mii şu veya bu suretle hakikaten kaçabilmiş olsaydı İtalya” da hariçte bulunan dostları kendisi- nen bahsedildiğini eşidebileceklerdi, fakat ölümünden o mertebe omin i- diler ki kendilerine tevdi edilmiş ol- duğu vasiyetrameyi açmakta tered- düt etmediler. Akdenizde de de Bo- Bu hususta herhangi bir haber ve malümatın tam fikdanı ve İtalyan hükümet makamatınm sükütu şu suretle izah edilebilir: De Bosis kendi tayyaresini takip | eden bir veya iki İtalyan askeri tay- yaresi tarafından öldürülmüştür. ee bu bapta süküt miş Üz ayan olarak ila bir tayyare aksamı İtalyan sahilleri üzerinde bu lunmuş ve yukardan gelen bir a Ie Roma'ya gizlice nakledilmiştir. Morwneris gazetesi, bu mütalent- | tan sonra de Bosis'in tayyaresinin Italyan tayyareleri tarafından Fran- siz karasuları dahilinde düşürülmüş | olmasının da pek mümkün bulundu- ğunu yazmaktadır. e İ M. Lavalin Vaşington- | dan istediğ teminat katları esnasında, Almanya'dan Ver sailles muahedesinin yeniden tetki- kine ait faaliyetini tevkif edeceği ve Lehistan koridoru metetesine temas etmiyeceği balikmde teminat iste- mek hususundaki kat'i siyet ve ka- rarmı bildirmiş olduğunu — zannet- mektedir. Balboo filosunun Ame- rika seferi ROMA, 7 A.A. — Giornal d'ite- lin, bir tebliğ meşretmektedir. Bu teb Hide bütün dünya tayyarecilik ms- hafilinde İtalya'nın jeneral Balbo kumandasında 24 deniz tayyaresi | ile İtalya ile Amerika © arasında iki Allain Gerbaut'un seyahati PARİS, 7 A.A. — Hatırlarda ol- duğu veçhile Alisin Gerbaut yeni ketrsile ahiren Sartruville'e gtmi- ti. Fire - Crest İl nun inşa olduğu mezkür mahalde dini nehir ve , kanallardan * alışmış olan lek sark le pek o kadar namemul temleri tiva etmiyen bu seyahat devam ey- “— olup küçük romürkör tarafın. dan çekilmekte olan kotra, bu gece Lyon'a varacaktı. Lubeck'teki büyük dava BERLİN, 7 A.A. — Lubeck de- sabahki celsesi dini fakat bu usule dair hiçbi zahname almamış bulunduğunu 8öy- lemiştir. Ancak 1930 nisanı ortala- rına doğru Calmette usulünün tat- bik edilmekte olduğunu ebe lardan fakat bu usulün tadbikatma ait netayiçten © zaman- larda da kendisine malümat verilme miş olduğunu ifade etmiştir. Bu be- yanat samiin arasında büyük bir he- yecan doğurmuştur. | Grandi'ye geldi z — merasimi hâdisesizce icra edil- Şimdi sıra İtalyan hariciye nazırı da Waşingtona gidiyor ROMA, 7 A.A. — M. Mussolini ile M. Grandi, hariciye © mazırının Washington soyahati hakkımda gö rüşmüşlerdir. M. Grandi, — bugün Napoli'de Conte Grandi vapuruna binecektir. ROMA, 7 A.A. — Gazeteler, Na- poli'den Amerika'ya gitmek üzere vapura binen M. Grandi'yi selimla- makta ve Amerika hakkındaki İtal yan dostluğunu izhar eylemektedi Bu gazeteler, M, Grandi'nin Ame ka'ya azimetinden maksadının her. hangi hususi bir meselenin halline| niyeti olmadığını, çünkü filvaki iki) memleket arasında hali hazırda hal. li muktesi hirkir mesele mevcut ol- M. Grandi'nin vazıfesinin büyük Avrupa ve cihan © meselelerine ve | beynelmilel teşriki mesaiyi takviye- | ye matıf bulunduğu rivayet edilmek tedir. | Amerikan ve İralyan noktai na zarları yekdiğeri tadır. Binaenaleyh le verip yürüyebilrler. İngiliz Kabinesinde —— Kral yeni nazırları kabul etti LONDRA, 6 A.A, — Yeni kabi. meye dahil mazırlardan on biri mu- hafazakâr, beşi Liberaller ve sekizi Amele fwkasına mensup bulunmak- tadır. si merasimi Pazartesi sabahı Buc- kingbam sarayında icra ei Bu mı sonra kabine mecli. si hususi bir içtima sktedeceketir. io GA.A — Yeni kabi. ti hakkında mühim birmutuk irat €- decektir. Ayni mahiyette bir matkun da Salı günü Avam kamarasında i- Kıbrısta sükün Avdet etti MALTA, 7 A-A. — Amiral İlen- ley'in İngilterenin Akdeniz. — mensup gemilerle bi Malı dönmek üzere Kibrı'tan hâreketi bu adada vaziyetin memnuniyeti mu cip bir halde olduğunu göstermek tedir. ATINA, 6 (A.A.) — Kibris cha Tsi nda muhabbet ve muhale- fet izharı maksadile neşredilecek — yanname için imza ti Atina" Tül ağın ve dükkânlarin ticaret evleri kapanacak ve le vasıtalarının hepsi tatil yapacak. ter, İtalyan bahriyesi KOMA, 6 AA. — Son günlerde | neşredilen beynelmilel yara göre İtalyan babriyesi 13 fazla sürati olan gemilerin e ve tonilâtosu itibarile İngiltere ve Ame rikadan sonra dünyanın üçüncü dev- eti bulunmaktadır. İtalyan deniz ti- bet fazlalığı yeni yapılan Contre di Suvola ve Rex transantlantikleri se- fere başladığı zaman daha ziyade artmış olacaktir. Bulgaristanda yeni bir fırka SOFYA, GA, A. "Muhabiri mahsusumuzdan” Doktor Kostoff ie SU Zitelf'in riyasetimde bele nan muarız grup, Sofya | bidayet mahkemesine kendisini her zaman. takil bir e ty olarak kaydettir. miştir. Bu grup, resmi grupla ayni ee olarak bir kongreyi içme davet edecek ve kendisine olmak üzere mümkün olduğu kadar kadar mahalli çiftçiler şubelerini celbotme- ğe çalışacaktır. ———— Hindistanda tevkifat YENİ DELHİ, A.A. — Kişmir. | se sükün avdet eti , Son isyam- lar esnasında maktul işenlerin co» sm, 7 A.A. — Jmpu'da bir Ingiliz karakolu bir cami © ön nümayiş yapmakta olan 25 mü: manı tevkif etmiştir. Bunlardan 13ü| bilâhare serbest bırakılmıştır. | devletlerin teslihatlarının Heycanla Bekleyorla Peştede hakikaten bir darbei hükümet olacak mı? BELGRAD, 7 A.A, — Macaris- tan ve Avusturyada bir darabei hö- kümet ihzar edilmekte olduğuna da- ir olan haberleri matbuat büyük bir alâka ile takip etmektedir. Siyasi mahafil, huduttaki hâdise- leri ehemmiyetle takip etmekte İse de hali hazırda O meselenin hususi emniyet tedbirleri alınmasa küzum gösterecek mahiyette olmadığı. fik- rinde bulunmaktadır. !M. Litvinoff'un Cenev- reye gönderdiği telgraf CENEVRE, 7 A.A. — Sir Eric Drumond'un 17 şubat tarihli tami mi ve Cemiyeti Akvamın muhtelif vaziyeti hakkındaki malümata dair olan ka- rarını hatırlatan 7 teşrinievvel tarih li mektubuna cevaben M. Litvinojf Moskova'dan aşağıdski telgrafı gön- 'dermiştir: “Sovyet hükümeti, elinden geldi- ği kadar tahdidi teslihat konferansı. nin muvaffakiyetini temin için her türlü çareye baş vurmağa âmadedir. Maamafih Sovyet hükümeti bu mu- vaffakiyetin, bu konferansa iştirak. eden bütün devletlerin hukukan mâ ihdas veya tayin olunan müessesele- re veya tanıyabileceketir. Bundan başka şu ciheti de iblâğ ederim ki, bükümetim, İtalya, Le histan ve Fanlandiyn ile teslihat hak kında malümat teati etmiş olup böy le bir arzu izhar eden herhangi bir devletle de bu suretle malümat mü badelesinde bulunmağa amadedir. Amiral Burzagli Malta'da MALTA,GAA — İtalyan ami rallerinden Burzagti Akdeniz filosu kumandanının geçen- lerde İtalyaya vaki olan inde etmek üzere Trieste kruvazöri- le Malta'ya gelmiştir. Ingiliz amirali misafir Italyan n- mel yara büyük Mir siya . kendine patlıyan obüsler ROVERETE, 7 (A.A.) — İki amele harp malezmesi kal- dırıllarken bir bomba infilâk ederek birisinin ölümüne diğer lerinin de ağır surette yaralan- #aasma sebebiyet vermiştir. Bir delilik faciası NANTES, (A.A) — tes civarındaki tarlalardan bi çinde dün genç bir gocuk cese- di bulunmuştur. Zahra bu ço: ğun hüviyetini İ elimde teşhise muvaffak ol- | muştur. Cavi ismini taşıyan bu genç çocuğun ana ve babasının Pa- ris'teki evleri de bulunmuştur. Zabıta bu evde yaptığı tahar- riyat neticesinde çocuğun enne sinin de boğazından sıkılmak suretile boğulup bırakıldığı gö rülmüştür. Aile reisinin bir de. lilik buhranı esnasında karısını ve çocuğunu öldürmüş olduğu zannedilmektedir. Hapisaneden kaçanlar | giür SAO PAULO, (Berezilya) 7 (A.A.) — Rpo Orieto hapis- İnhisar idareleri birleştirilecek mi? ANKARA, 7 (Telefonla) — Tütün, müskirat, tuz inhisar idarelerile rusumat muhafaza teşkilâtının birleştirilmesi için Ankara'da bir komisyon teşkil edildiği hakkındaki neşriyat üze“ rine iyattar bir zat diyor ki: — Günün en mühim meselesi olan devlet makanizması? her şubesinde tatbik edilmek için tedbirleri alınan tasarruf esas- larınmn mevzuu bahsolduğu şu sırada böyle bir tevhidin de ma kul bir netice olacağı belki düşünülebilir, Ancak şimdiye kadar bu yolda tetkik edilmiş bir vaziyı olmamakla beraber böyle bir komisyon da ihdas edilmiş değildir, Kazançvergisi miktarı tezyit edilmiyecek ANKARA, 7 (Telefonla) — Memur maaşlarından kesil mekte olan kazanç vergisi miktarmın tezyit edileceği hakkımdaki rivayetler doğru değildir. Sigorta tarifelerinde yeni ahkâm NKARA, 7 (Telefonla) — Sigorta muamelâtında faydalı ikrarı temin için üç sene müddetle tatbik edilmiş olan ye ni sigorta tarifesi 15 Leşrinisanide mer'iyete girecektir. Eski tarifede ıssız tabir olunan ve bu sebepten yüzde yir- mi zama tâbi tutulan binalar yeni tarifede umumi ahkâma gir miş ve zam kaldırılmıştır. Fabrika sigortalarında Şanimaj yani iş bırakma halleri nazarı dikkate alınmış ve böyle bir vaziyet do" daymsile reddi icap eden ücret farklarının müessese sahipleri lehine gün üzerinden iade edilmesi esası vazolunmuştur. İli ay sonra müddeti bitam bulacak nakliye tarifeleri gerek İstanbul'da bir komisyonda gerek İktrsat Vekâletinde şimdiden tetkik edilmektedir. Ankara avcılar klübü şampiyonluk müsabakas' ANKARA, 7TA.A. — » sabakası, dün yapıldı. Hâkimiyeti Milliye kupasını şampiyonlu” gunu alan Kütükçü zade Kâzım bey kazandı. o Tüccardan Hik met bey ikinci, Kütükçü zade Mehmet bey üçüncü oldular, An- karada avcılık, Binicilik ve nişançılık sporları hakkında ciddi bir alâka uyanmıştır. Lehistanda Yahudi aleyhtarlığı VARŞOVA, 6. A.A.— Darülfünunda yahudi aleyhtarlığı Hareketi üzerine polis, 50 milliyetperver talebe tevkif eylemiştir Tevkif edilenler ceza mahkemsine verilmiştir. Bundan mada ba” Zi talebeler hakkında'da Darülfünun divanınca tard cesasına ka- dar giden cezalar tertip edilmiştir. Dersler gayri muayyen bit müddet için tatil ve hâdiselerin tekerrürünü (men için şidderli tedbirler ittihaz edilmiştir. Nihayet harp mı? Japonlar Çinlilerin ilk müdafaa hattını zaptettiler LONDRA, 7. A.A. — Times gazetesinin Tokyodan istihba- rma nazaran Tsitsikar mıntakasında (Japonlar, Çinlilerin ilk müdafaa hattını zaptemişlerdir. Çinliler mükabil taarruza geç mişlerdir. 140 Japon askeri ölmüştür, Daily Ekspress gazetesinin de Mukden'den aldığı bir habere Şile e ipler ee Çinliler, Tsitsikar | Mıntakasında geniş hareketi haı Dpi icrası için sahasına takvi, kuvvetleri göndermektedi imi. — mamanın mek Bulgaristan'da nahiye | Cemiyeti meclisleri intihabatı | Akvamda ahanda” Nakiye mer erek imi | Zeriand m celşenin intihabatının dünkü 1000 ka — zn halk mühim toplanmasını isteyor Nahiyelerin © 10—12 sinde mahal. | CENEVRE, 24 ALA. — Fransiz li nifaklar basebile hükümet bloku | Parlâmentosu mesaisine tekrar birden fazla liste kazanmıştır. Dik eyer tarihinde Cemiyeti Akvam bütün gerin yüzde 75 —80 kadarı | d€ Gökal MEM te hanesinden katil olmak üzere | tadır. 36 cani kaçmıştır. Ayının yaptığı ROMA, 7 (A.A.) — Gaze- telerin Prouse'dan istihbatına göre bir canbazhanede müstah dim bir delikanlı bir Siberya a- yısına yiyecek vermek üzere yaklaştığı sırada ayı delikanlı nm üzerine hücum ederek mü- bim surette yaralamıştır. li İtalyada zelzele ROMA, 7 A.A. — Cuma akşamı Revereto'da bir zelzele | olmuştur. Hasar vukuuna dair | hiçbir haber yoktar. Lindberg VAŞINGTON, 7 A.A. — Tayya- reci Lindbarg, hava işleri milli işti sü | şare komitesi aznlığına tayin edil. İ eniştir. Sir Eric Drumond, meclisin üzası ile müşavere etmiş ap id kabul edileceği m rey | Malüm olduğu maşa. Zgovor mağlübiyeti tamdır. neticeler : bes yereli lut Rusyadaki bulgarlar | “© PARİS, 7 A.A. — Petit Parisien ara © AA. — “Muhabiri Ak gazetesi, usumzdan” Başvekil M. Mou-| nin bu defaki içtimamı Cenevre'de Kali Moskovada ikamet etmek- | aktetmeyüp Paris'te aktetmesi sur te,olan ve bir aydan beri Bulgaris-| tinde M. Briand tarafından yapılan tanda bulunan Bulgar Aşarı atika| tekliften bahsederken diyor ki: Dü âlimlerinden M. Minguizoff'u bu. | Sir Eric Drumond, meclisin diğer gün nezdine kabul etmiştir, Başvekil | âzası ile müşavere etmiştir. bu ziyarete dair sorulan bir suale ce si ist yaban kasaca M'NE MünguizofPun | izceği tm amma 2 Rusyada mukim 20 bin Bulgar te- ğ bansı Bulgar v: bie ale” leri hakkında kendisile görüşmüş ol. duğunu söylemiş ve mumaileyhi ha vazifesi hakkında hiçbir şey ve etmek istememiştir. Japonya ve babeşistan TOKYO, TAA. — hariciye nazırı, buraya gelmiştir. STFİLTESSPEZ #3Es Far ye BESTENS ES