9 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ahlak e, KALI 9 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2064 NUSHASI S5 KURUSTUR RAL 1 AM Ma MAŞ Siirt Meb'usu MAHMUT Umumü Neşriyat ve Yazı Müdürü Iki altın Memleketi İki altın o memleketi var. Mevcut altın onlarda toplan- Muştır, Onun için bu madeni £n çok o iki memleket müda- faa ediyor, Başta tarihi altın ülke- si olmak © üzere, gok Yerlerde altın tahıttan indiril- miştir. Artık anlaşılıyor ki ik- isat, pek âlâ karşılıksız kâğıt para ile de yürütülebiliyor. Memleketten memlekete inti- kal ederek dünyayı kaplamak is tidadını gösteren altından vaz #eçme cereyanma karşı, altı- nm son tahassun ettiği Fransa ve Amerika devletleri tedbir düşünüyorlar. Bizzat Amerika Nın altından ayrılmak tehlike- 8i baş © göslerince,iki (altın memleketi biribirine daha si- kı yaklaşıyorlar. Son Amerika mülâkatmdan, altını korumağa doğru bir ne- tice çıktı diyenler var. Aksini söyleyerek hiç bir netice çık- Mmadığını ileri sürenler de var. Birincilere göre, iki memleke- e altına sadık kaldığına dair İlân olunan (o resmi tebliğden *onra bir tehlike kalmamıştır. Altının istikbali eminleşmiş- tir. İkincilere göre, Amerika- Dın sanayii O durgun, işsizi 7 milyona | çıkmış, iflâs eden aları binleri aşmış, ihraca tı azalmıştır. Böyle memleketi Ancak kredi bolluğu canlandı- Pir, Fransa, Amerikadan mut- tasıl altın çektikçe, © Amerika da kredi hacmi çoğalamaz. Bu sebepten Amerika Fransayı ay ri bir nezaketle müzakere ma- sasma çağırmıştır. o Neticede Fransanm Amerika © altınma hücumu durdurulmak ve buna mukabil de Fransız sanayiinin Amerikadaki matlübatının mu tattan yüksek faizle faizlendir rilerek geri çekilmemesi temin edilmek istenilmiştir. Resmi Fransız bankasile resmi Ame- rika bankafı arasinda yapi- lan, fakat iki tarafı bağlama- Yan itilâfa göre, Fransız ban- kası altm doları kuvvetle Mü- dafaa edecektir ve Amerikada altın standard devam edecek- tir, Fakat bağlayıcı (o olmayan | bu itilâfa göre, altın istikba- ki sarih ve vâzıhtır denemez. büyük siyasi meselelere ehem- miyet vermemişlerdir. Onları Fransaya bırakmışlardır. Ame rikalıların — baş hedefi, geniş eb'at almakta olan Amerika buhranını durdurmaktı. Onun için Amerikalılar, nazarlarını Yalnız kendi o memleketlerine çevirmişler ve memleketin kre ini arttırmaktan SER bir şey düşünmemişlerdir. İti- lâf tebliğinde, borçlar gibi, tes lihat gibi, beynelmilel münase- betler gibi meselelerin bir neti ceye isal edilmiş ( olmaması, Yalniz altın doların tehlikeden korunmak istenmesi, o surette izah edilmek © iktiza cderki, Amerika pazarlarınm beynel- milel iktısattan o kaybedilmesi Tüstacel telâkki edilmiş, diğer meseleler ne müstacel, ne de derhal tesir eder mahiyette gö rülememiştir. Ne olursa olsun, tebliğin en ehemmiyetli cümlesi olan “iki tarafın emeli, hükümetlerimiz için bağlayan o mecburiyetler vaz'ı değil, hale göre iki mem- leketten ber birinin kendi sa- hasında daha müessir olarak şalışmasmı o lemindir.,, zünden anlaşılmaktadır ki, iti- lâf, altın standardını ilân et- , bağlayıcı mahi yette değildir. Ve bu mahiyet- ten mahrum kaldıkça, itilâfm etrafımda bir takım hareketler yapılmak istense de ehemmi- yet hudutlarını daraltmak, hat tâ asgari derecelere indirmek muvafık olur. Müderris Nizamettin ÂLİ Umumi meclisin dünkü hararetli içtimaından bir intiba... Şehir meclisi mühim işlere temas ediyor Memurlar mı çalışmıyor, usul mü fena, tedbir mi noksan? Halk mümessilleri gene halk için söylüyorlar: | £ Etten gıdamızı Si ve Ali Riza Beyler vardı. Zaptı sa» bık okundu. Aynen - kabul edildi, Başvekil Pş. dan meclisin tazimat telgralına gelen cevap okundu. il el hakkındaki tezkere okundu. Şahit olmadığından cezanın terkini kaydına karar veril. di. Selis isminde birinin belediyeye borcunu vermediğinden kefili Me. (Devamı 5 inci sahifede) Şehir Müclisinde halkın gıdası ve ex meselesi üzerinde beyanatta bulunanlardan. Galip Bahtiyar B. C. Kerim B. Ankara bü yük imar faaliyetlerine geçiyor M. Jansen dün akşam Ankaradan Istanbula hareket etti ANKARA, 8 (Telefon) — Bu sene Ankarada yeni bir imar faaliyetine şahit oluna- caktır. Yalnız çiftliğin şehire doğru inen kısmında 500 bin- den fazla asma ve ağaç dikile cektir, Bu kısımdaki çıplak tepele rin ağaçlanması | için lâzım olan su tesisatı yapılmış ve Karadeniz havuzu inşa edilmiş tir. Havuz Marmara havuzun dan çok o büyüktür. Çiftlik ile Ankara istasyonu arasının ağaçlanması üç sene içinde ta mamlanmak üzere muntazam bir plân tatbik olunmaktadır. Bu sene 350 bin ağaç diki- lecektir. Bundan Obaşka 75 bin asma ve 100 bin asma çu buğu ile 20 bin kadar meyva fidanı dikilecektir. Yeni ağaç lar akasyadan başka cinsler olacak bir de çam korusu ya- pılacaktır. Karadeniz havuzu ayrıca yüzme havuzu olarak ta kulla nılacağından plânda soyunma ve güneşlenme yerleri aynıl- mıştır. “Profesör Jansen bu- rada iken Ankara istasyonu- Dun sağ taralındaki boşluğun ağaçlanma ve ve havuz plânla rmı da yapmıştır. Burada kü- çük bir yüzme havuzundan baş ka 200 metre genişliğinde ve M. JANSEN 300 metre uzunluğunda bir ha vuz daha yapılacaktır. Bu ha vuz derin olmıyacak yalnız geniş bir su sathı göstermek maksadmı temin edecektir, Orman çiftliğinin yeni ağaç acak kısımlarında yaya ge n birçok ufak yol- lar çizilmiştir. Plânda şehir- den çiftliğe kadar yalnız yaya lara mahsus yeşil yol denilen ağaçlı ve tabii bir güzergâh da vardır. Önümüzdeki sene Ankara t arasında Dahi liye vekilliği binası ile zabıta (Devamı 5 inci sahifede) Istinaf Mahkemeleri Eski teşkilât iade edilecek imi? Alâkadar makamlar tarafından verilen malümat ANKARA, 8 ( Telefonla ) Adliye Vekâletinde muhakeme usulleri kanunlarında bazı ta- dilât icrası derdest bulunduğu malümdur. Bu meyanda eski istinaf mahkemelerinin mühim merkezlere mahsus olarak tek- rar iadesi hakkında deveran €- den bazı rivayetlere dair alâka dar makamlar şu malümatı ver mektedirler: — Mevcut Adliye müfettişle ri adedinin tenzili ve bu teşki- lâta verilen tahsisatın tasarru- fu ile bunun yerine mühim vi- lâyet merkezlerinde eski isti- naf teşkilâtına müşabih yem ba zı teşkilât yapmak düşünülmüş tür. Bu takdirde istinat müddei umumilerine eskiden olduğu gibi geniş bir teftiş ve tetkik sa lâhiyeti vererek dairei memuri yetleri dahilinde muayyen za- manlarda onları teltişe sevket- mek te tasavvur edilmiştir. Ad liye müfettişlerinin bu suretle adetlerinin tenkisinden müte- vellit mahzurlar izale edileceği gibi, asliye ve ceza mahkemele rinden Temyiz .mahkemesine ikal eden bir çok davalar da istinaf mahkemeleri tarafından rüvet edilecek ve Temyizin işi hir dereceye kadar azalacaktır. |. Tsavvur kat'ileşmiş vaziyet te değildir. Her. şeyden evve” bütçe meselesidi: Maarif Vekili İzmir'de manrif Vekili Askarada teşyi edilirken... IZMIR, 7 A.A. — Marif Vekili Esat Bey, refakatlerinde heyeti tef- Gelme elini trenle şehrimize gelmişlerdir. İstasyonda Vali Kâzım ve Mev- kül müstahkem ku Hüseyin Hüsnü Emir rücsayi emğl- kiye ve maarif müdiri ile mektepler müdirleri ve muallimler © ve maarif mensupları, belediye: reisi, C.H. Fır kası erkânı ile polis Müfrezesi tara» fından istikbal edilmiştir. Vekil Bey, Karşıyaka ve Basma- ne istasyonlarmda mektepler nam- na büketler takdim edilmiştir. Vekil Bey doğruca misafir kalacakları 1z- mir Palas'a gitmişlerdir. Telefon Numaralarımız Otomatik telefon müna- sebetile gazetemizin numa- raları da değişmiştir. Yeni numaralarımız şunlardır; 10 Türkiye İntibaları Konferanstaki Yunan başmurahhasının şayanı dikkat beyanatı ATINA, 5 — Balkan konferan- smda Yunan heyeti murahhasasına riyaset etmiş olan M. Papanastasyu, Türkiyedeki intibaatını Etnos gaze- tesine anlatırken diyor kiz — Şimdiye kadar Türkiyeyi zi- yaret etmek fırsatını elde edememiş” tm, Fakat okuduklarından ve öğ- rendikl, i il idare, Lâyık bir bü kümet, yeni istikametler, aslâ alâkası olmıyan yeni idenller yeni adamlarla tamamen yeni bir tar 71 hayat, bugün Türkiyenin bariz vasıflarıdır, Bu fark bilhasın yeni Türkiye ricalini sarsılmaz bir azm vo faaliyetler meydana getirdikleri Ankarada güzüküyor. Ankara pilânı, geniş ve ağaçlı saielerle yani sarin M. Pupanastasyu zel muntnzam ve ahanlıdardır. Bu kadar azbir zamanda bukadar güzel binalar inşasma muvaffak o- lanması insanı hayrete o düşürecek bir keyfiyettir. Tarzı hayat, eski Türkiyeyi hiç andırmıyor. Cumhu- riyet bayramı omünasebetile İstan. bulda yapılan göçit resminde, en zi- yade hayret ve takdirle temaşa etti- ğim şey, temiz ve «ade elbizelerile muntazam ve çalâk vücutları ve me- tin adımlarile binlerce talebenin geç- mesi oldu. Fevkalâde muritazam bir surette tensik edilmiş olan izciler de bende çok derin bir intiha uyandır. için azami bir takayyüt ve İtina gös teriliyor. Eski Türkiyenin bortlaya- cağını zannedenler, aldanıyorlar. Bü tün münevverler ve bütün yeni me- sil, yeni ıslahatın ve bu günkü geldi | idarenin en i taraftarlarıdır. Bugünkü Avrupa medeniyetini kabul eden yeni Tü Avru» panın tarzı hâyatını ve kanunlarını taklit ettiğini zannetmemelidir. Türkiyenin ber tarafında inkılâp- çı ve yaratıcı bir hava esiyor. Tür- kiyede devleti lâyikaleştirmek için sarfedilen gayret ve messi, cidden şayanı takdirdir. Türkiyede | militarizmi andıran hiç bir şey yolıtur, Birkaç sene eve- | E ne kadar hayatlarını orduda da ge- miş olan Reisicümhur Gazi hazret. lerile başvekil İsmet Paşa, hiç, bir zaman askeri üniformayı giymezler daima sivil elbise — gezerler. kiperver fikirler ile meşbu siyasi ri- cal karşısında bulunulduğunu göste riyer, N Fransız - Alman müzakeratı PARIS, 8 ALA, — Le Journal, M. Françoj Poncot'nin ahiren baş- vekil M. Brüning ile hariciye müste- tarı M. Von Büleve ile yapmış oldu: ğu mükâlemeler esnasında kendisine tevdi edilmiş olan son Alman tellif lerini getirmek üzere öğleden sonra Paris'e yeleceğini haber vermekte der, Bu gazete bu ani seyahatin, a - projelerin ehemmiyet ve katiyetine delilet eylemekle bulunduğunu ha- ber vermektedir. mazi ile| İstanbulda evvelki gün bir tesadül eseri olarak meydana çıkarılan heykel... Çok mühim şeyler pan çıkarılıyor Bergama ve Efes harabelerindeki hafriyat mühim neticeler verdi Yeni çıkan heykel — Bugün için memleketimi. — gşmeme sadikin dir. Bunlardan biri, İzmirde kadim Efes harabelerindedir. Hafriyatı, İzmir müzesi namı na Avusturyâlı Profesör Hayl- in riyaseti altında bir heyet yaptırmaktadır. Hafriyat mü İ dürü M. Heyl, İstanbul müze memurlarından Haydar Bey Ie birlikte dün şehrimize av- det etmiştir. Aldığımız malü mata göre, bu seneki hafriyat harabenin cenup kapısma ya- kın bir mevkide Kızlar Sara- yı namile tanmmış, milâttan sonra ikinci asra ait büyük bir (dimnas) da yapılmaktadır. Hafriyat neticesinde Jimna sin konferans salonu meyda- wa çıkarılmıştır. Buradaki Jim nas, binası © büyük bir bina olduğundan hafriyatı © uzun müddet devam edecektir. İkinci hafriyat, Bergamada- Müze müdürü Aziz Bey yapılmaktadır. Bu hafriyat da oldukça inkişaf etmiş vaziyet- tedir. Weigand'ın üç seneden beri hafriyatı teşmil ettiği mın taka, bugünkü Bergama kasa- basmm garp kısmındadır. Bu- dır. Berlin müzeleri müdürü | rada Asklapiyon nama izafe Weigand'm nezareti / altında (Devamı 5 inci sahifede) Şe E Gizli celseler — Neşredilmemiş zabıtlar— Heyecanlı hatıralar — Merak, alâka, takip ve tecessüs.. Eserden bir satır: Ankara Meb'usu Mustafa Kemal Paşa kürsüden bağırıyordu: — Sen sus. Sen yalnız Türklerden ve Ruslardan para çekmesini bilen bir casussun., Yeni Türkiyeyi kuran Büyük Millet Meclisinin S bu heyecanlı, fevkalâde meraklı ve ancak o meclisin hafi içtimalarına iştirak etmiş bulunan meb'uzların hatırasında mahfuz olan bu vakayii E başlıyacak “BEKLEYİNİZ. man NAM mizan