9 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

9 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Buğday fiatları her yerde yükseliyor.. Tereffüde en büyük amil Rusyanın buğday mubayaa etmesidir.. Buğday fiatleri yükselmeğe | /e sağlamlaşmağa O başlamış- tar, Gelen malümata nazaran sihan borsalarında da fiatler tereffüe meyyal bulunmakta- dır. Bulgaristan evvelkine na- Zaran daha yüksek fiatle ihra- <at yapmaktadır. Türk buğdayı | fiatleri İs- tanbul borsasında 50 paralık bir tereffü göstermişti Buğday fiatlerinin mesindeki en büyi Ya'nın buğday mübayaa etme-” sidir. Esasen böyle bir âmil olmadıkça , bugünkü şerait al- nda fiatlerin yükselm. biraz müşküldür. Evvelâ hesap #ız ihracatta bulunmuş olan Rusya bugün alıcı mevkiine geçmek mecburiyetinde kalmış tur, Cihan buğday stoku halen 500 milyon buasto'dur. Ticarette esperanto Esperanto lisanının muavin lisan olarak kabulü hakkında Fransız Ticaret odalarının yap tığı teklif, gelen malümata göre, beynelmilel iktısadi me- hafilde iyi ve müsait bir şekil de karşılanmıştır. Aldığımız malümata naza- tan, Balkanlar ticaret odala- Tmdan bir kısmı da bu fikre müzaharet etmişlerdir. Bilhas sa beynelmilel bir lisana sahip bulunan Fransız Ticaret oda- arının esperantoyu muavin li- #an olarak kabulleri bu lisan taammümü için bir sebep addo lunmaktadır. Borsada Japon parası Japon parası olan “Yen,, in borsaya kabulü (£ hakkındaki tetkikat tamamen ikmal edil- miştir, Yapılan tetkikat neticesin- de 120 milyon Yen'e (o kadar Japon devlet eshamının karşı lık olduğu, bundan fazlasının karşılığının altın bulunduğu anlaşılmıştır. Borsa “meclisi bu haftaki İçtimamda Yen'in borsaya ko- te edilip edilmemesi halkında t'i kararmı verecektir. Bir haftalık üzüm ihracatımız , Son hafta zarfındaki üzüm ihracatımız 1,841,000 kilodur. Mevsim bidayetindenberi 1 teş tinisaniye kadar 15,387 ton ü züm ihraç edilmiştir. Bir haftalık incir ihracatı 2313,000 tondur. Mevsim bi- dayetindenberi 17,534 ton ih- Taç edilmiştir. Fındık piyasası Fındık piyasası son günler de çok © durgundur. Fiatler 86 - 78 kuruş arasında muame İle görmektedir. Hamburg borsasında Gire- *on ve Levant 100 kilosu 34 dolardan muamele görmekte. dir ki okkası 92,5 kuruşa gel mektedir. Afyon, tiftik ve yapağı fi- İ atleri de durgundur. Cemiyetlerine kayde- dilmeyen esnaf Esnaf cemiyetleri talimat- hamesinin üçüncü maddesin- &snafın cemiyetlerine kay- İ dolunmak mecburiyetinde ol- duğu yazılmaktadır. Halbuki unun müeyyidesi olmadığı i- $in, esnafın cemiyetlerine kay dı temin edilememektedir. Esnaf cemiyetleri bu mese le ile meşgul olmak üzere bir omisyon seçmişlerdir. Bulgaristanda tütün inhisarı Bulgaristan'da tütünün in. hisar altına alınması için kuv Yetli bir cereyan başlamıştır. Maamafih Bulgaristan'da İsa girmek olmasını her mali buhra müteakip tütünün inhisar altına alınma si için bir cereyan hasr oldu- ğundan , bumu biraz da tabi telâkki etmek lâzımdır. Bun- dan maksat tütün inhisarını alacak şirketin vereceği temet tüdür. Tütün ticaretile iştigal e- den müessesat inhisar altına alındığı takdirde cin: mekte olan Bulgar tütünl nin bozulacağı kanaatini har etmektedirler. Belçikada : tütün istihsalâtı Belçika'da tütün istihsalâ- tı gittikçe azalmaktadır. 1928 senesinde 3000 tardan fazla araziye (tütün zeredilirken geçen sene ancak 2800 hektara tütün ekilmiş- bir, Belçikanın tütün istihsal tı senede azami 7 milyon t çok daha fazla olduğu için 25 milyon kilo da tütün ithal olunmaktadır. Yunanistana ihracatı- mız artıyor Son günlerde yumurta ih- racalımız mühim miktarda art mıştır. Bu sene yumurta ihra catımızın geçen senelere na- zaran daha fazla olacağı tah- min edilmektedir. Evvelki gün limanrmızdan 2000 sandık O yumurta ihraç edilmiştir. Ispanyaya ithal edilen mısır MADRİT, 7 (A.A.) — Ee nebi memleketlerden İspanya ya gelen her türlü mısır buğ- dayından alınan ithalât resmi kental başıma 10 altın peçata- dan 7 peçetaya indirilmiştir. Londrada kambiyoya ait tahdidat LONDRA, 8 (A.A.) — E- yening Standard, bazı mem- leketlerde ecnebi kambiyoları- na ait muameleleri işgal et- mekte devam eden (tahdidat yüzünden İngiliz iş adamları arasında hasıl olan memnui- yetsizlikten ve bu tahdidatın beynelmilel ticaretin inkişafı- nı imkânsız bırakmakta oldu- ğunu yazmaktadır. Bu gazete, hükümetin vazifelerinden bi datı ortadan alâkadar memleketlerle tema- teklif ve telkin eylemektedir. Italyada pamuk sanayii MİLANO, 8 (A.A.) — Pa muk sanayii erbabı, dün top- lanmışlardır. Reis M. Olivetti pamuk sanayiinin vaziyeti hakkında izahat vermiştir. Ma lâm olduğu veçhile bu san'at memleketin başlıca sanayiin- dendir. Reisin raporu, temmuz ayı zarfında beş milyon mekikten yalnız 400,000 mekiğin kulla- nılmış olduğunu ve keza 150, 000 dokuma tezgâhından an- cak 16,500 ünün işlemiş oldu ğunu göstermektedir. İlk altı ay zarfındaki istih- salât, normal istihsalâtın 5 lmuştur. Rapor, İtalya- istihsalâtın yüzde 95 i- il sanayi tarafından te min edildiğini ve bu suretle ithalât miktarın tenkis kılın dığı ifade eylemektedir. İhracat, 1930 senesine na- zaran ancak O/ 22 nispetinde | tenakus eylemiştir. Japonya altın mikyasını muhafaza edecek Belediyede Şehir Stadyumu e | Henüz bir karar yok! Sadece tasavvur var Dünkü Akşam © gazetesi stadyumun Yenibahçede ya: pılması için belediyenin son kararını vermiş olduğunu ya- #ıyordu. Dün bu hususta ken- disile görüştüğümüz o heyeti fenniye müdürü Ziya Bey dedi — Stadyum meselesi hak- kında son vazi şehir mecli sinde izah etmiştim. Stadyumun O Yenibahçede yapılması (için verilmiş hiç bir karar yoktur. Akşam ga- zetesi öyle tahayyül etmiş ola bilir. Henüz' işi tetkik etmek teyiz. Evvelce Yenibahçede ya- pılması hakkında dece bir tasavvur vardı Rağıp gecesi Müftülükten: Teşrinisaninin 12 sine musadif olan © perşembe günü Recebin iptidası olmasına © nazaran yevmi mezkür akşamı (Cuma gece- si) leylei rağnip olduğu ilân olunur. İİ m se yanın mali ve iktisadi menfa- atlerinin mümessilleri tara- fından Tokyo'da yapılan bir içtimada kabul edilen karar suretinde altın O mikyasının muhafazası lüzumu tasdik e- dilmiştir. Hükümet ve millet bu hususta elbirliği ile çalışa caklardır. Bu karar suretinde beyan edildiğine göre İngiliz banka- sının altın satışına (o nihayet verdiği günden beri, tediyat mizanmın memnuiyeti mucip bir halde olmasma (o rTağmen, Japonyadan külliyetli miktar. da altın çıkmıştır. Ancak al- tn ihracatının men'ini icap et tirecek bir sebep şimdilik mev cut değildir. İngilterede gümrük tarifeleri LONDRA, 8 (A. A.) — İn. giliz intihabatı, ameli (olarak gümrük tarifeleri meselesi e- esası üzerinden cereyan etmiş ve parlamentoya şimdiye kadar yegâne istisnası Mac Kenna denilen rusum olan serbestii mübadeleye az çok vasi mik- yasta nihayet vermeğe azmet- miş bir ekseriyet | getirmiştir. Binaenaleyh, idhalât tacirleri şimdi vaziyetin ne olacağı husu su ile fevkalâde meşğul bulun- makta ve bilhassa cenubi Ame- rikalılar kendi mahsüllerinin yeni vaziyetten ne derece müte &ssir olacağını derpiş eylemek- hr, Alâkadar nezaretlerde he- nuz hiç bir şey takarrur ettiril- memiş olduğu (o muhakkaktır. Çünkü yeni nazırlar vazifeleri- sne ancak pazartesi günü başlı- yacaktır ki yeni ithalât rusumu lehindeki mücadele mühim bir germi peyda etmiş olup yeni hükümetin bunu nazarı dikka- te almaması mümkün değildir. Mamafih, M. Neville Chan- berlain'ın o himayeciliğini Sir John Simon ile M. Runciman ın serbesti mübadele taraftar- lığının yadil edeceği söylene bilir, Daimi bir tarife ihdasına kar $ı mevcut olan en kuvvetli ma- ni, Cite'nin nakili kelâmı olan bankaya seneyi feda 'etmek istemiyen ve istisnayi ve mu- vakkat rusum lehindeki efkârı malum bulunan M. Snowden'- in kuvveti şahsiyetidir. Bu se. beblerden dolayı, bazı maddele re mutedil ve kismi rusum tet iktifa edileceği tah- ) min olunabilir. iptidai maddelerle, gıdai mahsulât ve mamül maddele- re muhtelif olunacağı muhtemel olup bun ancak iştira kuvvetlerinin nis- petine göre müteessir olmala- ir, , LONDRA, 7 (A.A Londra'daki Japon mahal den öğrenildiğine göre Japon | tin pek az bir resme tâbi tutul | ması ihtimali vardır. suretlerle - tatbik | dan da maksat müstehliklerin | Be, Yeşilhilâl kongresi dün toplandı Gazeteciler balıkçılık enstitüsünü gezdiler Bu enstitü memleketimizde bu yolda atılmış ilk büyük adımdır Balta limandaki yeni balıkçıltk enstitüsü dün İstanbul gatetecileri tarafından ziyaret edilmiştir. Balıkçılık mütehassisı M. Weber man tarafından davet edilen gazete- ciler, dün öğleden evvel İstanbul klübünde toplanmışlardı. Öğle ye- meği klüpte yendikten sonra, otomo billerle Balta limanma gidilmiştir. Uzun müddetten beri yapılmakta olan balıkçılık enstitüsünün bütün tertibatı ikmal edilmiştir. Müessese birçok tekemmülâtı haiz bulunmak. tadır. Balık manda tütsü tibatı da ilâve edilmiştir. Balıkçılık enstitüsü Kiboratuvar- ları memleketimiz için cidden şayan iftihar bir halde bulunmaktadır. Balıkçılık enstitüsünde Türk su- larında tutulan balıklar muhtelif va- sıtalarla muhtelif şekilde tütsülen- mekte, fırınlanmalıta, tuzlama ve le- kerdası yapılmaktadır. Bu müesses memleketimizde bu yolda © atılmış kuvvetli bir adım olmuştur. Maarifte Millet Mektepleri Dün akşamdan itibaren teftişe başlandi Millet mektepleri dün ak- şamdan müfettişleri tarafından teftişe başlanmıştır. Mahalle ihtiyar heyetlerinden "mektebe devam mecburiyetinde olanların Tiste- si istenmiştir. Bunlar hakkın da takibat yapılacaktır. Gazetecilik mektebi Darülfünun divanı dün iç- tima ederek gazetecilik mek- tebi hakkında tetkikatta bulun muştur. Aileli mektep hademeleri Maarif müdürlüğü ilk mek teplere bir tamim göndererek hademelerin mektepte geceleri maaile yatmamalarını bildir. miştir. ç Bazı muallimler el'an maaş alamadılar Lise ve Orta mektep mual- limlerine teşrinisani maaşı he- nüz verilmemiştir. B. limler vekâlete telgrafla mi racaat etmişlerdir. Yeşilhilâlde Yeşil Hilâl heyeti merkeziyesi dün saat 17 de cemiyetin Divan yo. lundaki merkezinde Mazhar Osman asetinde toplandı. İçtima- da evvelâ, Cümhuriyet bayramı mü- rrbetile Gazi Hz. ne, Başvekil Pş. Hz. ne ve Sıhhiye Vekâl, çeki. len telgraflara gelen cevaplar'okun- du ve alkışlandı. Bundan sonra beynelmilel içki düşmanlarından ve tababeti ruhiye itibaren ilk tedrisat | Balıkçılık mütehassısı M. Veberman Poliste Bir ceset Bulundu Rumeli Feneri sahilinde ge çen akşam üzerinde gemici Çıması olan bir ceset bulun- muştur. Hüviyeti meçhuldür. Üzerinde yara olmadığı çin defnine mü. tr de verilmiş” Yangın başlangıcı Fatihte Çırçır Sinan (ağa mahallesinin Hacı Hasan s0- kağında 8 numaralı evin ikin- ci katındaki odanın o döşeme kısmından yangın çıkmış ise de söndürülmüştür. Metruk çocuklar Bakırköyde Kartal - tepede belediye bahçesi karşısındaki Şeftali sokağında bir torba i- çinde yeni doğmuş bir erkek çocuğu bulunmuş ve çocuk Darülâcezeye gönderilmiştir. Kaçak heroin Taksimde şüpheli bir vazi- yette dolaşirken çevrilip kara- kola götürülen 17 yaşlarda Halil Oğlu Alinin üzeri aran- dığı zaman, iki paket heroin çıkmıştır. Ali bunları aldığı yeri de söylemiş ve burada da taharriyat yapılarak © heroin bulunmuştur. Tahkikata de- vam edilmektedir. dünkü içtima > profesörlerinden M, Frenel ile sıh- hi müzeyi ihya eden ve | gene içki | düşmanlarından Dr. Hikmet Hamdi İ Beyin vefatlarından bahsedilerek, İ celse berayı hürmet bir dekika tatil | edildi. | Bundan sonra köngre ve müsa- | merenim 27 teşrinisani cuma günü | Halk evinde yapılmasına karar ve- İ rildi, İçtima münasebetile Dr. Zati İ B. de Avrupadaki seyahati hakkın- İ da izahat verdi, Mahkemelerde Şahitler Dinlenecek Haliç müdürünü yaı a- layan amelenin davası | Haliç şirketi işletme müdü rü Celâl Beyi , Ayvansaray is- kelesinde bıçakla yaralıyan Sa jit Efendinin dün ikinci ceza da muhakemesine devam edil- miş ve bazı şahitler dinlenmiş tir. Şahitlerden Haliç şirketin de anbar memuru Sait Efen- di carihin, ansızın Celâl Be yin üzerine” atılarak yaraladı: ğını, Celâl Beyin Sait Efendi yi rencide edecek bir söz söyle mediğini, Celâl Bey yarı dıktan sonra koşarak fabrika- nın kapısı önüne kadar geldi- Bini ve orada yere yıkıldığını anlattı. | Diğer şahitler de cerh vak- | ası etrafında bildiklerini söyle diler. Mahkeme, gelmiyen şa- hitlere tebliğat için kaldı. Son Posta davası Fridman aşısı © aleyhinde yaptığı neşriyat o dolayısile mezkür aşmın tatbikatile meş gul olan doktor Selim Sabit Bey tarafından Son Posta ga- zetesi aleyhine açılan davanın muhakemesine dün başlandı. Son Posta sahipleri Ekrem ve Selim Ragıp Beyler mah- gelmişlerdi. Doktor ” Beyin evvelce Fridman aşısı hakkındaki neş- riyat üzerine noterlik vasıta- sile gazeteye gönderdiği tek- ip mektubunu yine noter va- sıtasile verdikleri cevapta mek tubun uzunluğundan ve €sa- sa taallük eden cibetleri pek az olduğundan bahisle derce- dilmediğini söylediler. Muhakeme, doktor Selim İ Sabit Beye tebligat icrası için başka güne kaldı . | Beraet etti Kendisine memur süsü ve- rerek 25 kuruş mukabilinde evlerin numara levhalarmı de giştirdiği iddiasile birinci ce- za mahkemesine sevkedilen A li Efendinin cürmü sabit görül mediğinden beraetine karar ve rilmiştir. Jamarak davası Bir hakaret davasını sütun larına geçirdiğinden dolayı matbuat kanununa © tevfikan Ermenice Jamanak gazetesi a leyhire bir dava açılmıştı. Dava, dün ikinci (ocezada neticelendirilmiş ve gazeteye | buna dair evvelce tebliğat, yar pılmadığından Jamanak neşri- yat müdürlüğünün beraatine karar verilmiştir. Bir dava, bir feragat, bir sukut Menemen hâdisesi münase betile yapılan neşriyat arasın da yanlışlıkla ismi geçen İç- E: öyü sabık imamı Sadet- tin Bey namında bir zat tara- fından gazetemiz aleyhine İ- Verilen izahat davacıyı tat min etmiş ve feragat vukuuna | mebni âmme davası da düş- Yeni tifo Vak'ası yokt Dünkü akşam refikimiz Şişli ve Nişantaş civarda yeniden tifo vak'aları görüldüğünü ya- zıyordu. Bu hususta Sıhhiye müdürü Ali Rıza Bey ile görüş tük. Ali Rıza Bey dedi ki: — Teşrinisaninin U birinden bugüne kadar, yani sekiz gün zarfında Şişli ve civarında bir | tek tifo vak'ası görülmemiştir. | | Herkesin gidip aşılanması için kaşr istasyonları açmıştık, Her- kesin aşılanması tifonun önüne geçecek en büyük mâniadır. Zat maaşları muhase- beciliğinin evrakı Mülga zat maaşları muhase beci den Eminönü malmü. ' dürlüğüne devredilen evrak tas nif edilmiştir. Her gün 150 . 200 evraka cevap verilmekte. dir. , Vilâyette Jandarma Teşkilâtı Yeni kanun Vilâyete tebliğ edildi Yeni Jandarma teşkilât ka- nunu: Dahiliye vekâleti'nden dün vilâyete gelmiş ve mülha kata tamim olunmuştur. Jandarma kumandanı Vilâyet Jandarma kuman- danı Hüsnü Bey — stajmı ifa etmek üzere yakmda orduda hizmete başlıyacaktır. Kolordunun takdiri Kolordu kumandanı tarafın dan dün vilâyete bir tahrirat gelmiştir. Bunda Kolordu ku mandanı Cumhuriyet bayra- mındaki resmi geçitte talebe ve cemiyetlerin gösterdiği in- tizamdan dolayı takdir ve teb riklerini bildirmektedir. Vilâ- yet bunu maarife ve cemiyet- lere tamim etmiştir, Üç aylıklar Eytam, eramil ve mütekaidi nin birinci ve ikinci kânun, şu- “bat üç aylıklarının maaş bordre larının Emi iü malmüdürlü- günce tanzimi bir iki güne ka dar nihayet bulacaktır. Bu ma- aşla birlikte 931 senesi hazira- rından 932 senesi mayıs gaye- sine kadar olan bir senelik ki surat ta verilecektir. Dünkü sis Dün sabah limanda ve şehir de kesif bir sis vardı. Fakat bu sis vapurlarm seferine mâni ol Müsabakaları Cuma günkü maçlarda alınan neticeler Mıntaka boke teşvik müsabaka ları cuma günü Beşiktaş klübü sale nunda ve muntazam bir ring üzerim de icra edilmiştir. ge sma Mk Kaz , Haliç, Harbiye, Beşiktaş Eyle klüplerinden cem'an 19 ama” di, Tüy siklette zar, Fafif siklette: Harbiyeden Tev- fik, Yarı ortn sıklette: Boşiktaştan Şaban, Orta sıklette; Kumkapıdan Nuri galip gelmişlerdir. lilere Binin sike ve madalyalar tevzi edilmiştir. Kros müsabakaları etizm Heyetinden: Kros mev- hi müş edilmiştir. İttifaka dahil bütün klüp- lerin 11-12-931 tarihinde icra edile » cek müsabakaya hazırlanmaları ve | 1/12/9531 tarihine kadar da iştirak edeceklerin esamisinin Atletizm Hes yetine tahriren bildirmeleri | eherm- miyetle rica olunur. 1 inci Kros - 11/12/9831 Şişli e -15/1/932 Beşiktaş Me 12/2/932 Edirne kapı ortasında cu ISTANBUL, 8 A.A. — İstanbal 4 ,, Şampyona Mart meselesi, Mıntakanın garip bir mi), serlevhalı yazısı, tamimizdeki (Yirmi yaşını geçmemiş olması lâ- zımdır). Filrasırın (geçmiş olması lâzımdır) şeklinde anlaşılması üze- vine yazılmıştır. Üçüncü takım maçları genç fat * bolcuların yetişmesi için tertip edil. diğinden yirmi yaşını geçmemiş ol. maları matlâp ve mültezemdir. Tap hih ve tasrih olunur. Galatasaray Lisesinde — Matbuat Sergi- sini ziyaret ediniz. Bugün 14-19 arasında açıktır. Duhuliye kitabın dan bir tane edininiz. Sayısı mahcduttar. Fiatı 1 Liradır.