24 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

b y ( € Sayfa AAA DŞ S AF Kari Mektupları Şelıır Meclisi VAzalarına Açık Mektup Şehrimize — gelen — ecnebiler 2 üzerinde derin bir tesir yapan “—moktaları yazmayı bir vatan bor- a ÂN cu biliyorum: 1 — Ayasofya ile Sultanah- Met camileri arasındaki meyda- nın vaziyeti. Belediye bu meyda- nın cenuptaki ucuna moloz dök- türerek Hrmiştir. 2 — Sultanahmet Tevkifhane civarmdaki — âsarıati- rak istimal edilmesi. 3 — Edirnekapı surlara giden borzuk yollar, ça- Mur ve saire. Alt Hüseyin Talebe Çamurlara Batıyor Kadıköy — Yeldeğirmenindeki ( Cazi Paşa ) mektebinin iki ka- pisi vardır. Cadde üzerindeki kapı yalnız — muallimlerin girip çıkmasına tahsis edildiği — için gocuklar Talimhane tarafımdaki kapıdan gelip gidiyorlar. Halbuki bu kapının önil yağmurlu bava- larda göl halini alıyor, çocuklar dizlerine kadar çamura balıyor- lar. Ya bu kapıdan caddoye ka- dar küçük wir yaya kaldırımı yaptırılmalı — veyahut — çocuklar asıl kapıdan mektebe alınmalı- dırlar. Yavrucuklar akşam evle- rine üstleri başlari çamur İçinde dönüyorlar. —Ayakları — ıslandığı için de hasta oluyorlar. Bizim bildiğimize göre mektep talebe içindir. ve kapıları da talebeya açılmalıdır. Muhterem muallimler ikinci derecede gelirler. Talebe- min olan bu mektebin kapısı da talebeyo açılmalıdır. Çocuk velilerinden mücevberatçı Nuri Cevaplarımız İzmirde Fehmi Beye: Muhtelit Mübadele Komisyo- mu bu işle meşgül olmaktadır. Gerçi işler biraz ağır gidiyor ve bu hususta hakkınız vardır. Fakat unutmamalı ki arada bazı yeni #htilâflar çikmıştır. Şimdi iki taraf murabhasları bu ihtilâfları hallet- mekle meşguldürler. * Karilerimizden Salâhattin Beye: Hakkmızı — teslim — etmemek mümkün değildir. Fevkalâde va- ziyetler karşısında, fevkalâde ted- birleri tabil görmek lâzımdır. Bumunla beraber mesele bhenüz Millet Meclisindedir. Verem Cemiyeti Azayi vazife Başma Davet Ediyor İstanbul Verem Mücadele Ce- |. miyetinden : 1 — 932 senesi yaklaşmakta ve kongre samanı gelmektedir. - Senelik fanliyet raporu ve hesap bulâsasmın ibzarına başlanacaktır. Binaenaleyh, 931 aidatını ödemiyen azayi mubteremenin, taahhütlerini Çağaloğlu — Hilâliahmer binasında Cemiyet merkezine İlütfen getir- meleri. 2 — Herhangi bir sabepla ken- kisine cemiyetin aylık mecmuam olan “Yaşamak Yolu,, gitmiyen mukayyet azanın mufassal aderes- lerini merkeze bildirmeleri i'ııııll G8üe Ateresin evvelce muntazam bir | park olan bu meydanı çirkinleş- | camiüle | haricindelâ | T *S0 Vvos'm Karılarını Ve Kızlarını Para İle Zehdi Satan Babalar Ve Kocalar Güzel Kadınları Nasıl Kandmyor, Nasıl Kaçırıyor, Nasıl Pazarlarda Sahyorlar K İngilizce “Deyli Ekspres,, ga- zetesi yazıyor: Lehistanda da yeani bir nevi Hcaret başlamıştır: Beyaz kadın ticareti. Lehistanın kız ve kadınları bütün Avrupa- nım en güzel köylü ipidir. Le- | bistanlı kızlar sefalet yüzünden şehirlerde gendilerine k mecburiyetindedir- maksadile evlerini kırarı yanaklı, gü- | ci saçlı kırlar, insan ticareti ya- kadan bodrum ve enkazının çöp | deposu ve daha bilmem ne ola- | pan kimseler tarafından derbhal tanınır. “Alphonse, Varşovada bu ti- caret ile meşyul olan şirketlerin acenteliğini yapan bir adamdır... Bu adamın işi yücü başka şehir- lerden gelen yabancı iş kızlarını araştırmak ve onları elde et- mekten ibarettir. Lebistan hükümeti, bu reza- Teti yapan bu çetelere karşı bir- çok tedbirler eldiği gibi, busust teşebbüsler de vardır. Bu husust teşebbüslerin — başında — "Mme Paleloy,, vardır. Bu kadın otuz beş kadından mürekkep polis teşkilâtı meydana getirmiştir. “ Mme., Paleolog ,, Le- histan uğarunda, 1921 de kadın- lar ordusunün - başında — olarak bolşeviklerle harp etmiştir. Şimdi de beyaz kadın ticareti yapanlarla mücadele eden bu kadın ayni zamanda — memleketindeki fakir kadın ve kızlarına yardım ile meşgüldür. Bu kadın diğer otuz beş kadın arkadaşı ile daima bü- rosunda çalışmaktadır.“Mme. Pa- leolog,, Deyli Ekspres muhabirine beyaz kadın ticareti hakkında şunları anlatıyor: *“Rozaneski,, isminde bir tüc- car, denilebilir ki, Lehistanın en güzel kızı ile evlenmişti. Bal ay- larımı geçirmek üzere “Brezil,, e gitmişlerdi. Bu kadınıa gözelliği beyaz kadın ticareti yapanların nazarı dikatini celbetmiş. Kocasına (600) lira vererek güzel kadımı elinden almışlar ve daha Fazla fiatle bu Hcaretle meşgul başka birine satmışlar. Birkaç sene sonra “ Rozaneski ,, Şimalt Amerikanın sokaklarından birinde karısma tesadüf edince derhal kadımı beraberine alıp kaçırmış ve ikinci defa olarak satmış, Beyaz kadın ticaretli yapanla- rın Lehistanda bususi kahvehane- leri vardır. Bu kahvehanelere topladıkları kızları yayaş yavaş kendilerine çekmek için sâf kız- cağızlara bin türlü yalan söyler- ler. Meselâ Falan şehre gider- lerse orada en meşhur dansörz olacaklarını, milyonlar kazana- caklarını, kiminin çok iyi sinema artisti olabileceğini bu uğurda zengin olup muhteşem bir hayat geçirebileceğini söylerler. Kimine de izdivaç teklif eder- ler... Böylelikle vyüzlerce, binlerce ] kızı elde ederek ticaretlerini ge- nişletirler. Beyaz kadın — tücareti yapan bir adam, ayni sene içinde tam on kızla evlenmiş her biri ile bir ay yaşadıktan sonra onları sıra ile başka şehirlere satmıştır. Yine bu ticaretle meşgul başka bir adam ayni ay içinde Lehis- tandan oniki yahudi lazı ile ev- lenmiştir... — Bu kızlar seyahate çıkacakları zaman, pasaport mu- ayenesinde, bunların ayni adamla evlenmiş oldukları tesbit edilmiş kocaları polis tarafından yaka- lanmak - istenmiş, fakat buluna- mamıştır. Lehistanda —güzel kanılarını beş defa... hatta on defa satan erkeklere az değildi,. Son Posta: Görülüyor ki, bir zamanlar bize çatmak için vesile arıyan Cemiyeti Akvam, bu beyaz kadım ticaretini bulmuştu. Bu re- zil ve sefil ticaretin nerelerde yapıldığını, birçok Avrupa mer- kezlerinin bu yüzden bir rezalet- bane vaziyetine geldiğini bizzat Avrupa gazeteleri tesbit ediyor- Kirahk h;ne Cağaloğlunda, Türkocağı kar- şısında 50 numaralı hane kira- hktır. Muayenehane ve idarehane olmıya ehve-iş'idir. Üst tarafındaki berbere müracaat. KAPLANLI KÜRK MAĞAZASI Her nevi kürkler rekabat kabul etmez fiztle salılır. Yeni mantolar, garbitürler ehven fiatle sipariş ah- wr. Tamdrat ncuz ve temiz yapılır. Beyoğlu Panalya çıkmaz No. 22 Kararının Sebebi (Baştarafı 1 iacl sayfada ) kendi hudutları haricinde serma- ye yatırmak müsaadesi verilme- miştir. Bu suretle bir taraftan harice borç verirken buna muka- bil hiç birşey alımyoruz. Görülü- yor ki, muhasebemizin muvazenesi aleyhimizdedir. Eğer bu vaziyet devam edecek olursa iki sene- denberi istikrarımı muhafaza eden paramızın kıymeti tehlikeye dü- şebilir. İşte bu tehlikeye karşı koy- mak içindir ki, Hükümet ithalAtı tahdide matuf tedbirleri almıştır. Bu tahdidat, zaruri bir ihtiyaçtan doğmuştur ve hiçbir devlete mü- teveccih değildir. Çünki biz her- kesle «en dostane münasebet halindeyiz. Herhangi bir boykot ve iktısadi infirat fikri bizden uzaktır. Beynelmilel mübadelenin inkişafından başka bir arzumuz yoktur. Yeter ki bize mamul eş- ya verenle, bilmukabil az, çok ayni kıymette mahsul alsınlar. 'i bir taviz esasına müs- tenit olan bu usulün müşkülât ceğini biliyorum. Bu, bir şea- mettir. ve son zamanda endişe verici bir vüs'at alan iktısadi buhrandan ileri gelmektedir, Zenginlikleri ve iktısadi kud- retleri malüm diğer devletler dahi ayni wasıtaya — müracaat etmişlerdir. Vücuda geurdiğiıh konten- jan plânı altı hafta için mu> teberdir. Yapılacak tecrübe ve ticaret halinde — bulunduğumuz devletlerin bize verebilecekleri ilham ile bunu tadil etmek mümkündür. Bu gibi ilhamları hararetle telâkkiye hazırız. ,, Geçirilen Kaza Ve Bir Teşekkür Cinnet getiren bir muallimi tedavi sırasında taarruza uğraya- rak başımdan yaralanmıştım. Bu münasebetle bir çok meslekdaş ve dostlarımdan aldığım alâka mektuplarına ayrı ayrı cevap ver- meye madi imkân yok “Son Posta,, nn İütufkür tavassuatile bu sa- tırlar şükranımı ifade ediyorsa kendimi bahtiyar addedeceğim. Aydında akliye ve asabiye mütehasınsı Doktor Etem Vassaf PARA KAZANDIRIYO- RUZ — İstanbuldan başka vilt- yetlerde kazalarda erkek memur veya işçi istiyoruz. İşinize vazife- nize halel gelmiyecektir. İçine 6 kuruşluk pul koyup — mektupla sorunuz. İstanbul Postanesinde 400 SONPOSTA İdare: Alemdar mahallesi Çatalçeşmea sokağı Telefon — İstanbal - 20000 Posta kulusu « İstanbal - Zat Telgrafı Tstanbul SON POSTA | ABONE FİATI TÜRKİYE Y0 Ka. 1 Sene 150 » — GAy v0 » $» 140 « 1 . Gelen cwak geri verilmez. Hünlardan mes'uliyot ahamar. Cevap için mektaplara 6 karuşluk pol üveni Vâzınedır. Adree değirtlirilmesi ( 70) kurayt ar. 1 , Yevmi, Siyasl, Havadis ve Halk garetes — Son Posta Matbaası Sahiplerii Ali Ekrem, Selim - Ragyp