27 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi . Bütçe . * . I . sini Temin İçin Hükümet bütçe muvazenesini temin İçin azami tasarrufa karar verdi. Bu arada Müs- kirat ve Tütün İnhisar idare- leri bütçelerinden de — bir milyon lira tasarraf edileceği haber alınıyor. Bu bususta halkın sesini dinleyinizi Mehmel Bey ( Davulpaşa İekele cad- desl 19 ) — Devlet bütçesinin muvaze- nesi için inhisar İdarelerinden yapılacak bir milyon lira tasar- rufu ben az buluyorum. Bence Tütün ve Müskirat İnhisarları birleştirilmelidir. Bu — takdirde masraflar yarı yarıya iner. Esa- sen bu iki idarenin ruhunu mu- hafaza teşkilâtı teşkil ediyor. Her idarenin muhafaza memur- ları âyrı ayrı çalışıyorlar. Birle- şirlerse bunlar daha kuvvetli bir surette vazife görürler. Hikmet Bey (A.ı.ıııutlly İskele karşı- #nda 21) — Devlet bütçesini tevzin için İnhisar İdarelerinde yapılacak ta- sarrufu çök yerinde buluyorum. Senede (11) milyon hasılat yapan Müskirat İdaresi hükümete ancak 5) milyon lira veriyor. Tütün i de böyle. Hasılatlarının yarısını masraf yutan bu İdare- lerde daha Fazla tasarruf yapı- malıdır. Bir de Müskirat İdare- sinin hariçten aldığı lüks şişelere verilen paralara acıyorum. Bu paralarla burada bir şişe; fabri- kası açmalı, paramız Avrupaya gitmemelidir. *« AlI B. (Galata Mumhane caddesi 78) brrz İnhisar idarelerinde yap- lacak tasarruf çok yerindedir. Açığı kapatmak için hariçten girecek lüks ve tuvalet eşyalarına çok ağır vergiler konulmalı, bir de evvelâ memurları sonra balkı yerli elbise giymiye mecbur eden bir kanun yapılmalıdır. * Ahmet Bey(Ticnret mektebi talebesinden) — Müskirat ve tütün inhisar- larmdan bir milyon lira tasarruf yapılmakla bütçemizin açığı ka- patılamaz, Bence bu iki idarenin; salâhiyetli bir ticari şirket ha- line — sokularak — faaliyetlerini idame etmek ve fazla masraflarını kısmak ta lâzımdır. Kaçakçılıkla adamakıllı mücadele edebilmek için de bu iki idarenin muhafaza teşkilâtım birleştirmek lâzımdır. Yine İzmirli Mustafa! Feridiyede —Macar — caddesinde oturan sabıkalı İzmirli Mustafa kıs- kançlık yüzünden dostu Aleksandrayı bıçakla bacağından yaralıyarak kaç- miştır. Son Posta'nın Resimli 4: Hasan Bey — Deminden beri eden bakıyorum, bu adam koyun yerde yatıyor. ——— Muvazene- SON POSTA İSTERLİNG Bir Türlü Muvazenesini Bulamıyor Şehrimiz Borsasında — İngiliz lirası üzerine yapılan muamelerle son bir hafta zarfında sukuta mütemayil bir vaziyet göstermiş- tir, Bu arada evvelki gün ister- ling (761) kuruşta kapanmıştı. Dün Avrupadan gelen borsa telgrafları da çok muvazenesiz bir vaziyetin devam ettiğini bil- diriyordu. Telgraflardaki — rakamlardan anlaşıldığına göre İsterling Av- rupa borsalarında da bir haf- tadanberi —düşük — gitmektedir. Fakat bizim borsada dün ufak bir yükselme kaydedilmiştir. Sabahleyin (762) kuruşta açı- lan - İngiliz lirası akşam Üzeri (767) de kapanmıştır. Dün satılan İngiliz firası (3000) kadardır. Feci Kaza Kopan Bir Halat İki Kişiyi Yaraladı Dün Haydarpaşa - rıhtımında feci bir kaza olmuştur. Tahkika- tımıza göre,kazaya sebep (Kastel) isminde bir İtalyan vapurudur. Vapur rıhtıma — yanaşmak - için manevra yaparken bir halat atıl- mış, fakat halat birdenbire kop- muştur. Kopan halat o sırada orada bulunan Rıhtım Şirkeli memurla- rından Servet Beye çarpmış ve adamcağızın iki bacağından da yaralanmasına sebep — olmuştur. Bu yüzden yine orada iş gören Zühtü kaptan da sol bacağından yaralanmıştır. Ticaret Odasında İntihap İstanbul Ticaret ve Sanayi Odası Meclisine aza intihap et- mek salâhiyetini haiz olmak üze- re yapılan müntehibisani intihabı dün bitmiş ve reyler tasnif edil- miştir. Neticede — namrzetlikleri vazolunan 40 kişi müttefiken in- tihap edilmiştir. Bu 40 kişi de Oda Meclisi azalarını intihap edeceklerdir. Bir Madam Mahkemeye Verildi Beyoğlunda oturan Hiristiya isminde bir Madam Türklüğü takkir cürmünden mahkemeye verilmiştir. Kariz —rm HABERLER V Bu Çocuk Kimdir ? Fotoğrafçımızım sokakta çek- tiği bu çocuk resmini annesi, ba- bası veya kendisi elbette tanıya- caktır. Ohalde bu gazete ile İdarehanemize müracaat edilerek İş Bankasının bir kumbara bede- Tini aldırtmalarını rica ederiz. Anketimiz Kızlarımızda Ne Kusur Buluyorsunuz ? Çoğumuz bugünün gençle- rinde birçok kusurlar buluyo- ruz. Bu kusurlar nelerdir. ve bundan dolayı kimler mes'uldür * Son Posta « memleketi- mizin maruf kimseleri ara m- da bu mevzu etrafında mühim bir anket açmıştır. Sorduğumuz — sualler lardır : 1 — Bugünün — kızlarında ne kusur buluyorsunuz ? 2 — Gençlerde ne kusur buluyorsunuz ? 3 — Ebeveyinde çocukları- na karşı ne kusur buluyorsunuz? 4 — Kızların - evlendikten sonra işe devam etmelerine taraftar mısınız ? 5 — Kızlar için en muvafık meslek hangisidir ? Bu suallere — topladığımız cevapları bir iki göne kadar neşre başlıyoruz. İçtimai baya- tımızın en mühim mevzularına temas eden bu anket hakkım- da mütefekkirlerimizin ne di- şündüklerini — öğrenmek — her halde faydalı bir şey ola zaktır. şun- GİNAYET Hâdise Yerinde Üç Tabanca Bulundu Evvelki gün Beşiktaşta bir cinayet oldu, Celâl isminde bir adamcağız, kız kardeşine talip olan, fakat ret cevabı alan sebzeci Hakkı ile kardeşi Hacı tarafından öldürüldü. Dün, tafsilâtile yazdığımız bu facia etrafındaki adli tahkikat henüz bitmemiştir. Ceset üzerinde yapılan tekik neticesinde Celâl Efendinin üç kurşunla - öldürüldüğü anlaşılmış ve hâdisenin geçtiği yerde de ilç tabança bulunmuştur. Bu tabanm- calardan ikisi iki kardeşe, biri de Celâl Efendiye aittir. Kurşunlar- dan birisi maktulün başına, diğeri kalbine, Üüçüncüsü de — boynuna isabet etmiştir. Morg bu kurşun- ların hangi tabancalara ait oldu- ğunu tesbit etnekle meşguldür. Ağır Cezada Dört Mütecaviz Kafadarın Muhakemesine Başlandı Abdülkadir Kemi Gazetecilik Yapıy! rade Rifatin — ölmesi a Halepteki (Elvakit) gazetesl başmuharrirliğinin firari A kadir Kemaliye teklif edild ve onun da bu teklifi ettiğini bildirmiştim. Kemali B kaç gün evvel Antakyada buli nan ailesini ve eşyasını bir katl yona yükleterek Halebe 1'“— ve gazetenin başına geçmi$? İlk makalesi evelki gün intifi etmiştir. Bu makale (Türki İktısadi Buhran) serlevhasını # gşımaktadır. Salâhatti! İzmirde Maarif Faaliyeti İzmir 25 — İzmir mıntak (33) üçü Öcemişte, (27) isi Diki ve diğerleri muhtelif yerlerde oli üzere yeniden (110) ilkmektep caktır. 1 Muhtelis Bir Belediye Rei: Atina, 26 — Pire Beled Reisi zimmetine (34) milj drahmi — geçirdiği — için t edilmiştir. Yunanistan Bankasında — Atina 26 — Şark Bankası dürü M. Kamaras Yunanii Bankası Müdür muavinliğine bap edilmiştir. Geçenlerde Çeagelköyünde bir İktısat Vekâletins Bir Müratf tecavüz hâdisesi olmuş, o civarda bulunan Mehmet, Mevlüt, İbrahim ve Salih isminde dört kafadar arabacı Aptullah ile refikası Ayşe Hanımın evine taarruz — etmişler, ikisini de dağa kaldırmak iste- mişlerdir. Fakat polisin derhal müdahalesile bu kötü teşebbüs akim kalmış, hepsi de yakalan- mışlardır. Bir müddetlenberi de- vam eden tahkikat bitirilmiş ve hepsi de ağır ceza mahkemesine verilmişlerdir.. Dün de mubake- melerine başlanmıştır. İki Taarruz Hâdisesi Hüsnü isminde biri evelsi gece eski dostu Lütfiye Hanımın oturduğu Kalyoncukulluğunda Çeşme sokağın- da 18 numaralı eve taarruz ederek eamları kırdığından yakalanmıştır. * Tevfik ve Abdurrahman ismin- de iki şahım evelsi gece Taksimde Anadolu sokağında oturan Madam Vasilikinin evine taarruz elılîl:: ve zorla İçeri girmek istemişler, fakat Madamın feryadı Üzerine yeti- şen memurlar tarafından yakalanmış- lardır. Muahedaye Muhalif Olarak (Kilis) gazetesinde okuduğumuza göre cenup hududumuzun Öte tara- fında kalan Türk çiftçisine ait ara- ziden Fransızlar, muahede bilâfına aşar vergisi almak — teşebbüsünde bulunmuşlardır. Hikâyesi: acaba? — Aşağıya bak 2: Hasan Bey — Bir şey mi arıyor, ineyim de sorayım ı Pazar Ola Hasan B. Ve 3: Hasan Bey — Kolay gelsin, birader.. Orada yüzükoyun uzanı Bir şey mi kaybettin? Yerde Yatan İzmir, (Hususi) — Bağlarda duman yapmak için kullanılan (KNW gier) makinesinin gümrük resmind? muaf tutulması için İktısat Vel nerdinde teşebbüste bulunulmuşt! Balıkçılık Tahsili İçin İktısat Vekâleti tarafından, b çılık tahsil etmek üzere İtal, talebe intihap — edilmiştir. —T ücreti İktısat Vekâleti ve İzmir hıkçılar cemiyeti tarafından verile€ olan talebe,! İzmirde doktor Süküti Beyin oğlu Süha Beydir. Deniz Faciası Kabahatin Yüzde Dokst Fransız Kaptan ındadı! Müddeiumumi muavinlerin& Mubittin Bey Marmarada bi Ispanyol vapuru hakkındasi © kikatını bitirerek dosyayı © Müddeiumumi Kenan Beye miştir. Kenan Bey tahkikat € rakını tetkik ettikten sonra liye Vekâletine gönderecektir: , Batan vapurun 42 kişilik rettebatından bir kısmı ©' gün, bir kısmı da dün Müdd€” mumilikten müsaada alarak Ü, leketlerine — dönmüşlerdir. heyetinin verdiği raporlara hatanın yüzde doksanı Fraf” vapuru süvarisine aittir. A Adam 4: Ayyaş — Evet Hasan Bey- " miş ne arıyorsun? | fazla çekmişim, burada muvar””