11 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

11 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Mr Moskovada İki İdam Moskova, 10 — Tas ajansı bildiriyor: Alman © sefareti müs- teşarı MW, Fon Tvardoskiye karşı suikast etmiş oldukları için kurşu- ba dizilmiye mabküm edilmiş olan Vasilyef ve Stern Sovyet merkezi icra komitesine müracaat ederek affedilmelerini istemişlerdi. Ko- mita bu müracaati reddetmiştir. Vasilyef,Stern idam edilmişlerdir. Son Postat Stern bir amele dir, bu suikasti yapmıya (teşvik eden Vasilyef olmuştur. Bu adam ise bir tesviyeci idi.Mak- satları, muhakeme safahatından anlaşıldığına göre Almanya ile "Rusyanın arasını bozmak, siyasi, münasebetlerini kesmek, bu su- retle Rusyaya. düşman diğer civar hükümetleri daha kolay harekete getirmekti. . Bunlarda yine muhakeme esnasında #öyle- hilen © şeylerdir. £ Suikastçıların maksadı Alman sefaret müsteşa- nna değil, bizzat sefir Fon Drik- sene tecavüz etmekti. Bir yanlış- lık yüzünden müsteşar hücuma uğramış, kol ve boynundan ya- ralanmıştır, Kurşunları atan Stern idi. Müsteşar da beş kurşun atmış, iki kurşun da kendisini tutınıya gelenlere savurmuştur. . Arkadaşı Vasiliyef yanında değildi, Stern yakalandıktan sonra onu ele ver- di ve her ikisi birlikte muhake- me edildiler. Mahkümlar, bazı Leh mehafili ile alâkadar olduk- larını da ifşa “etmişlerse de bu mehafilin nereleri olduğunu söy- lememişlerdir. Macaristanda Şiddetli Bir Feyezan Budapeşte 10 — Tunanın ayak- larından olan Tisza nehri Kar- patlardaki ( karların © erimesile taşmıştır. Macar kasabaları su alında kalmak tehlikesine maruz- dur. Kasabalardan birinde 12 ev yıkılmıştır. Nehir eşya ve hayvan maşları sürükleyip götürmektedir, nehir etrafındaki setler tehlike- dedir. Hususi bir komisyon ile 2000 amele setlere nezaret et- mektedir. EDEBI TEFRİKAMIZ: 84 Moskovada İki Kişi İdam Edildi. Macaristanda Şiddetli Bir Feyezan Var alk MN N vi Lİ #5 İtalya Ve Tahdidi Teslihat . Meselesi Roma 10 — Tahdidi Teslihat konferansma verilen İtalyan mub- tırasi neşredilmiştir. Bu muhtıra harp silâhlarının ve harp usulle rinin lağvini istiyen 19 şubat tâ- rihli İtalyan vesikasını hatırlat- maktadır. Muhtırada harp kanun: larının yeniden tetkiki, sivil tay- yareciliğin kontrol edilmesi iltizam edilmektedir. Tahdidi Teslihat Faaliyeti, Heyetlerin Harsketi Lö Burjer 10 — Cemiyeti Akvam Meclisindeki Fransız he- yetinin emrine bir tayyare tahsis edilmiştir. £ Heyet tayyare ile seyahat edecektir. * Budapeşte 10 — Macarista- nın tahdidi teslihat konferansın- da murahhas olan Kont Appani, | Cenevreye hareket etmiştir. » Bükreş (0 — Tahdidi tesli- hat konferansına gidecek Romen heyeti Cenevreye hareket #tmiş- tir, Bahrimuhiti Sandalla Geçen Bir Seyyah Montenideo, 10 — Arkaşon- dan hareket eden münzevi Fran- sız seyyahı Düma, Okyanusu bir sandalla geçtikten sonra buraya gelmiş ve takdirkârları tarafından karşılanmıştır. EE TAKVİME / PAZARTESİ J Gün -İl- Nisan “032 Kami Arabi Rumi 5 » Zilhicce - 1350 | 20 -Mart- sana: 1349 Ezan V. Mİ Vakit (Ezant (Von 10 445. 32İ Akşam ız — 118 & — 15İ Yom İt 15. 57İ iman İş 583 42 Vakit Güneş Öğle Ikindi | 8. AÇLIK Asabiyetim hemen hemen kal- Mamıştı, yazı yazmak için artık elle- timi paçavralara sarmıyordum ve başım dönmeden odamın pençe- relerinden sokağa bakabiliyor- dum. Her hususta kendimi eski- sinden çok eyi hissediyordum, hatta hikâyemi henüz bitirmemiş olmaklığım karşısında hayret bile duyuyordum. Bu, neden böyle oluyordu, anlıyamıyordum. Fakat nihayet bir gün gele- cekti, ne derece zafiyete düştü- ğümden şüphelenecektim, sersem” Isin kafamın herhangi bir işten &ciz olduğunu görecektim. Ogün oteli. sahibi olan kadın elinde bir fatura ile odamu girerek tet Müellifi: Anut Hamsun | Mütercimk P $, kik etmekliğimi rica etti : — Bunda bir hata olacak, deftere tevafuk etmiyor, diyordu. Fakat hatanın nerede olduğunu bulamamıştı. Hesap (o başına geçtim. O, karşıma oturdu, bana bakıyordu. bu yirmi kalemi saydım. Evvelâ bir defa yokardan aşağıya doğru, ve tam yekönu buldum, sonra bir defa da aşağidan yukarıya doğ- ru ve yine ayni neticeye vardım. Kadına baktım. Tam karşımda oturmuştu ve cevabım bekli- yordu. derhal dikkat ettim ki bu kadm gebedir, bu, gözüm den kaçmadı, bununla beraber kendisini araştırıcı bir gözle Alman İntihabatının ilk Safhaları Bu resin, Alman mükel'efinin vaziyetini gösteriyor ve bir Alman gazetesinde intişar etmiştir. Kıskaç arasında kalan Alman, “Bu derece sıkıştırılmamıştım,, diye tazallüm ediyor. Könisberg, 10 — Başvekil M. Brüning, Oo Mareşal Hindenburg lehindeki intihap o propagandası turnesini bitirmiştir. Başvekil dün burada bir nutuk söylemiş, nutuk her taraftan telsizle dinlenmiştir. Müfrit Milliyetperverlerin dema- gojiye dayanan siyasetlerini şid- defle tenkit etmiş, memleket wenfaatlarına mugayır olan bu meşum — intihap mücadelesinin önüne geçmek için hükümetin sarfettiği mesaiyi batırlatmıştır. M. Brüning, Almanya ile Hin- denburgun yekdiğerini terketmi- yeceğinden emin olduğunu söy” lemiş, Hindenburgun askeri ve sivil sahadaki hizmetlerini sav- mıştır, Prusya Diyetinde Manevralar Berlin 10 — Prusya diyeti 12 nisanda toplanacaktır, Sol cenah ekseriyetine mensup olan fırkalar başvekilin ikinci intihap | devre- sinde nisbi ekseriyetle intihap edilmesini temin eden nizamna- meyi tadile çakşacaklardır. Bun dan maksat sağ cenaha mensup bir kükümetin iktidar mevkiine getirilmesine mâni almaktadır. tetkik etmemiştim. — Yekün doğrudur, dedim. — Fakat, şimdi her rakama ayrı ayrı bakınız, dedi. Bu kadar yekünu doldurmıyacaktır, bundan eminim. Ve kalemi ayrı ayrı tetkika koyuldum, 2 ekmek 25 santim, bir İâmba Şişesi 18, sabun 20, yağ 32. Bu rakamlarn listesini gözden geçirmek için çok zeki bir kafaya malik olmıya lüzum yoktu. Hiçbir müşkülü ihtiva etmi yen bu bakkal listesinin kars sında kadının bahsettiği hatayı bulmak için cidden uğraştım, fakat bulamadım. Rakamları bir kaç dakikada altüst ettikten sonra heyhat © hepsinin de (kafamda karmakarışık bir sürü teşkil et- tiğini gördüm. Artık (borçlu) ve alacaklı hanelerini de ayırt edemiyor, hep-| dum. Fakat nihayet sini biribirine karıştırıyordum. Ni-| Beş dirhem peynir — JMemelde Bir Casus Tutulmuş Kowno, 10 — Memelde, Ber- linden gelen Beker isminde bir casus yakalanmıştır. Bu zat bir ticarethanenin mümessili olduğu- nu söylemiştir. Bekerin üzerinde ithama kâfi vesaik bulunmuştur. Paris Borsasında Paris 10 — Borsada piyasa- nin sağlamlığı artmıştır. Bir par borsada atalet baş ça sonra göstermiştir. Elektrik eshamı sağ- lamdır. Kömür Oesbamı gayri muntazamdır. Beynelmilel Ticaret Odası Berfin 10 — Beynelmilel Ti- caret Odası bu ayın 16 sında Yusbrukta toplanacaktır. pa Hanımlara Şapka ANKARA da zarif ve kibar ha- nımlar mevsim şapka AFİFE ka salonuna uğrar- ör Zira orada PARİSİnN son moda esreyan- larını takip eden Afife Hanım çok şık, çok zarif, zevki selim nümünesi denecek kadar güzel şapkalar yapmaktadır. hayet 3, 5, 16 mark Peynir, 16 nın yazısı üzerinde durdum. Beynim işlemez oldu, gözlerim Peynir kelimesi üzerinde takıldı, kaldı. — Yazı şekli de fena, dedim. Bakınız, burada 16 taksim 5 pey- nir kaydedilmiştir. Hiç bu görül müş şey mi, birdefada siz bakınız! Kadın: . — Evet, cevabını verdi. Âdet- leri böyledir, böyle yazarlar. Bu Holânda peyniridir, yazı doğ- rudur. On altıda beş demek... — Evet anlıyorum, hayır, ha- yır anlamıyorum.. Birkaç ay evvel bir dakika içinde yapabilecek bu hesabı bir defa daha başarmıya çalıştım. Bana muamma ile karışık gibi gelen bu rakamlar üzerinde düşünürken terliyordum, güya bu meseleyi bü- tün dikkatimle tetkik ediycrmu- şum gibi gözlerimi kırpıştırıyor- baklımdan Gönül İşleri Üç Suale Üç Cevap Ankaradan H. E. P rümusile bir genç üç sual soruyor. Birinci sual şudur: I — Sevişerek mi evlenme li, evlenmede sevişmeği bekle- meksizin mi evlenmeli? Bence ikisijlde (mümkündür. Hakiki bir aşk ile sevişenlerin evlendikten sonra sevişmekte de- vam etmeleri mümkündür. Bu, ii defa görülmüş bir hadisedir, e bu takdirde kurulan aile dünyanın en mes'ut ailelerinden biri olur. Fakat evvelce ( sevişmedi hatta tanışmadan vaki oan be divaçların da mes'ut neticeler verdiği muhakkaktır. Evlenenle- rin çoğu evlendikten sonra biri- birlerini tanıyıp sevmişlerdir. Bu sevişme daha ciddi ve daha derindir. Çünki evlenmeden ev- velki sevişmeler ekseriyetle mu- vakkattır ve tam manasile aşk değildir. Ekseriyetle evlendikten sonra zeval bulur. Binaenaleyh sevişerek mi ev- lenmeli, evlendikten sonra m sevişmeli suali bence varit de- ğildir. 2 — Çirkin kadınla mı, gü- zel kadınla mı evlenmeli? Her evlenmek istiyen güzel kadın arar. Güzellik şahsa göre, telâkkiye göre değişir. Siz şiş man katına güzel dersiniz. Ben zayıf kadını güzel bulurum. Fakat kadınlar vardır ki güzelliği müş- terek bir takdir kazanır. Herkes çe güzel sayılan bir kız, kendi sini güzel bulan bir kadın aile yuvası kuramaz, Bunlarla evlen mek tehlikelidir. Yoksa mutlak surette güzel kadınla evlenmek doğru değildir denilemez. Çirkin kadınla ise evlenmeyi mek lâzimgelir. Bu mea bareketleri EE aran edaviye muhtaçtırlar. (Fakat © şimdiye kadar bunları tedavi usulü henüz bulunamamıştır. Belki evlendik. gelmişti, alnımda bir şey çatlamış gibiydi. Bununla beraber hesap üze- rinde düşünmiye devam ettiğim hissini vermek için dudaklarımı kımıldabıyor, arasıra yüksek sesle bir rakamı söylüyor ve güya ça- lışmamda devam ederek neticeye yaklaşıyormuşum gibi gözlerimi gittikçe İistenin alt hanelerine doğru eğiyorum. Kadın oturmuş bekliyordu, en nihayet: — İşte, dedim. Listeyi baştan başa gözden geçirdim. İçinde görebildiğime bakarsanız hakika- ten hata yok! — Yok mu? Hakikaten mu? Fakat gördüm ki bana inan- mıyordu. Ve birden bire sesine benim için, evvelce hiç işitmedi- diğim müstehzi bir ahenk kor gibi göründü yok (Arkan var) Sayfa 8 iriliği Fa ai,