21 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

21 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA lhtıyar Dünya Nereye Gidiyor? Bugün Bütün Dünyadaki İşsiz Amelenın Miktarı 25 Milyondur Bunların Aılelermı De Hesaba Katacak Olursanız... Esbak İngiliz Başvekili Mister Loyd Corcun si- yasi hayatını tet- kik edenler İngil- terenin çekmekte olduğu para sıkın- tısınım doğüşün- da bumaruf dev- Tet adamına bü- £ yük bir mes'uliyet hissesi ayırırlar : İşsiz kelan * ameleye devlet hazinesinden var- dim tahsisi usu- Ninü evvelâ © tazetmiştir, derler. | Bidayette bu iş- siz amele ve bu ameleye yapılan yardım nispeten azdı. Fakat tedricen çoğaldı, milyonları buldu, İngiliz bütçesini kemiren bir dert ha- Tni aldı. Bugün bu — tahsi- satı ilga etmek suretile bütçeyi — hafifletmenin — imkânı yoktur, memlekette Üç milyona yakın bir sınıfın, aileleri efradını da ilâve ederseniz on beş mik yonluk bir kütlenin ihtilâlini m- cip olur. * İngilterenin ihdas ettiği usulü çok geçmeden Almanya takip etti, bir müddet sonra da şu veya bu şekilde Amerika da ayni yola döküldü, nihayet Avrupa kıt'a- gında işsiz ameleye yardım et- miyen devlet kalmadı. * Dünyayı sarsan bulrandan sa- dece Fransa masun kalmış gi- biydi. Loyd Corcun açtığı çığrı tenkit eden Fransız gazeteleri gürüra — kapılmışlardı, daha ge- çenlerde: — Fransada işsiz amele yok- tar, bittabi bütçeye yardım na- mile yükletilmiş bir ağırlık ta mevcut değildir, diyorlardı. Fakat aradan çok geçmeden dünya buhranı Fransaya da sirayet etti, yıldırım — süralile başladı. İşsizlerin miktarı - şimdi- den 300 bini buldu, bu gidişle diğer —memleketler — derecesine yükseleceği muhakkaktır. * Daha üç ay evvel (Loyt Corç) 1 un açtığı çığırdan istihfafla bah- seden Fransız. gazeteleri nihayet kendilerinin de ayni yola dökülmek mecburiyetinde kaldıklarımı gör- düler ve dün karilerine şu haberi verdiler: — “Hükümet tamamen veya kismen işsiz kalan ameleye yar- dim etmiye ve bu maksatla bütün vilâyetlere tahsisat vermiye karar vermiştir. “ Evvelce — tasavvur — edilen bir programa göre işsiz ame- leye senede ancak (180) gün Yardım edilecekti. Şimdi bu h- dut kaldırılmıştır. Ameleye — iş zamana kadar, ilânihaye Yardım edilecektir. * İngiltere Başvekili Mister Mak- donald'ın tanzim ettiği bir ista- tistiğze göre bugün muhtelif dev- erde mevcut işsizlerin adedi (25) milyonu bulmuştur. Demek ki gilelerile birlikte Iâakal 100 Milyon halk açtır, veya ıstrap İçindedir. Bu miktar maalesef azalmıya Berlin sokaklarında bir işsiz kafilesi | | | yayılmıya | değil, çoğalmıya yüz tutmuştur. Filhakika yine Mister Makdo- naldin — istatistiğine göre 1931 senesinin beynelmilel ticaretinin yekünu 1929 senesinin Üç aylık miktarının — mısfından — aşağıdır. Bu rakam, içinde bulunduğumuz 932 senesinde daha aşağıya di- şecektir. * Şu halde dünyanın atisi ne olacak? Umumi bir açlığa mı, yoksa cihanşümul bir ihtilâle, bir kıyamete doğru mu gidiyo- ruz? Bu sualin cevabını verebilen yolıhır TRADYO 21 Haziran Salı İstanbul 19,5 alatır! tarafından 20,5 gram (1200 metre) 18 gramofon, Il.ı(ıı Burhan heyeti ' saat ayarı n ile opera parçaları, 21 Hafız Burhan höyoti tâ- metra ) 20 Radyo or- 5 konferalıs, 20,45 Alek- Tad- tarafından şazkı 21,15 ) örke L Belgrat (420 metre ) 20 Çek Tika- nı, 20,3 Komotök, 21 gramofon — 21,5 Zağraptan nakil, 23,50 aukşam konseri, Roma — ( ddi metre ) 20 gazele erleri, 21,45 muhtelit konser, 22,6 muhtelif, şam kör 21 âak- Berlin— 1685mefre ) 20 günln mer geleri, 20,40 Yen Weminde 21 komedi, Kora şarkıları, 22 Breslavdan 22 Haziran Çarşamba İstanbul — ( 1200 metre ) 18 gra- mofon, 19,5 alafurka saz, Bedayi mu- sikiye heyeti tarafından, Ajans haber- leri, saat ayarı, 19,4 gramofon — ile opera parçaları, S1 alaturka saz, Münir Nurettin Bey ile arkadaşlarları - tara- fında 22 cazbant. Bükreş ( 894 metro ) 20 piyano kongeri, 20,15 konlerans, 20,45 keman üt solo. akşam konseri. (441 'motre) 21 Haber ve gramolon, 21,15 doktorun tavsiyoleri, 21,45 Zamdoninin Die 'Gril ismindeki operası. Prağ — (488 motre ) 20 konforana, ©0,30 könsşer, S1 konferans . Viyana — ( Gİ7 metro ) 20,45 yeni ve eski danslar, 22,15 konferan, 28 dana hava Peşte — (550 melre ) Si Româülik Lozan21(Hu- sust!) — Başta Avusturya olmak üzere Avrupanın Flen iflâs hali- ne düşen küçük devletlerine kıs- mi yardımlar yapmanın esaslı bir fayda temin etmiyeceği kana- ati Özerinde itti- fak edilmiştir. Amerikayı|bir kenara bıraka- rak, dünya buh- ranının munhası- ran — Avrupaya taallük eden kıs- mına umumi bir çare bulmak üzere İsviçrede sadece Avrupa devletlerinden müteşekkil iktısadi bir konferans açılması fikri İler- lemektedir. İngiltere — başvekili — okadar istical etmektedir ki bu konferan- sın hemen —önümüzdeki hafta içinde açılması errusundadır. Toprağımızım bir kısmı Asya kıt'asında — bulunduğu — için bu konferansa bizim de davet edi- lip edilmiyeceğimiz — meçhuldür. Arzumuza ve teşebbüsümüze tâbi olması ihtimali kuvvetlidir. Resmmızı Bize Gonderımz Size Tabıatıııızı Söyliyelim 46 Hristina H.: Güler yüzlü ve uysaldır. Sami- niyet, teveccüh Te — takdirden yok hazzeder. Çabuk kapılır, pklığı zarafeti sever, moda sereyan larına tâbi olur. Gü- zel ve görünmek için icap eden fedakârlıklardan çekin- mez. — Gürültüye mücadeleye elemez. ri, 21,50 şen € Peşte ) 20,05 şarki B | konseri, 20, roman, 21,15 ? >bl operanın oraestra heyeti, 45 FransuyiH.: Zekidir. — Fazla Varşova (Çısli ıııc'nı) 20,15 sokulganlık göstermez, da- ha ziyade ağır ve — müstağni davranır, şah- sını - alâkadar eden mesailde hassasiyet ve kıskançlık gös- terir,| kırıldığı saman - hırçın ve asabi olur. Fotoğraf Tahlil Kuponunu 11 inciSayfamızda bulacaksınız. ——— bir piyes, 22,45 haber ve Çigan orkes- trası, Varşova — (1411 metre ) 20,15 muh- telif 20,35 Tadyo gazetesi, 21 radyo könseri, 21,55 edebiyat bahisleri, 22,10 piyano konseri, 28 dans havaları. Berlin — (1685 metre ) 20,40 Kon- ger, Si bir öperet parçası, S2 şen har valar, sonra vüzbüni, zarif | 1 l î Merhum Fazlı Necip Bey Metfenine Dün Gözyaşları Arasında, Terkedildi Merhumun tabutu kabristana nakledildikten sonra Dün, gazetelerde “Fazlı Necip Bey öldü, cümlesini gördükleri zaman gözlerine inanamıyanlar, öğle üzeri Maçka kabristanında hakikatle karşılaştılar. Duvar kenarında derin bir çukur, bir küme toprak, bir tabut ve birçok çelenk etrafında mer- humu tanıyanlar arasında ziyam- dan haberdar olan bütün dostları vardı. Hepisi de müteesirdi. Bu teessüre Müderris Muslahaddin Âdil B. tereliman oldu: — Elliden fazla eser, belki elli binden fazla makale yazan Fazlı Necip, işte gözlerimizin önün- de cansiz ve harekeisiz yatıyor. Biraz sonra gözlerimizin önünden | büsbütün kaybolacak. Muslahaddin Âdil B. teessü- ründen titriyen sesi İle anlatı- yordu: —“Fazir Necip imanı tam bir vatanperverdi. Vatanının kurtula- cağıma kanidi. Fikir sayesinde kurtulacağına kanidi ve istibda- din karanlık — senelerinde bile (Yeni Asır) gazetesinin vazi ma- sası önünde fasılasız çalışıyordu. Hürriyet dalgası Selânikten başlıyarak Rumeli Türkleri ara- sında çabuk genişliyen çok mü- sait bir mubit buldu isc, bunu hazırlıyan Gikir amelesinin ara- sında Fazlı Necibin çok büyük bir hissesi vardır. Fakat Fazlı Necibin çalışması Yeni —Asırdan ibaret kalmadı. İstanbula aksetti. Matbuat mü- dürlüğünde," Hilâliahmerde, muh- sahalarında ve en niha- yet Gayrimübadiller cemiyetinde senelerce devam etti, beklenmi- yen bir zamanda ölümün “Dur,, emri gelinciye kadar devametti. Fazlı fedakârlık yapmayı bilmiyen, yük- seklerde gözü olmıyan ve milli menfaatleri devamlı ve.. gölgede çalışmakta bulan bir vatanperver- di. * Fazlı Necip B. Selânikte doğ- muştur. 3İl senesinde gazeteci- lıge başlamış ve (Yeni Asr) te- sis etmiştir. Selânikte neşredilen bu gazete Rumelide yegâne ga- zete idi. O vakit vilâyet gaze- teleri methiyelerle, nişan ve rüt- be tevcihile meşgul iken (Yeni Asır) Fazlı Necip Bey kalemile en serbest yazılar yazardı.Denebi- lir ki, Türkiyenin en hür gazelesi idi. Fazlı Necip Bey hayatının her saatinin kıymetini bilmiş ve ken- disini sâye vakfetmişti. Yazıla- yında, sözlerinde daima en doğru- yu görür ve gösterirdi. Hiçbir menfaat — mukabili — olmuyarak Necip - kanaatlerinden | hareket ettiği için herkes ta- rafından sevilmişti. Fazlı Necip Bey Tütün İnhisarı İstanbul Müdüriyeti Ziraat Şubesi Müdürü iken vefat etmiştir. Kendisinin bundan birkaç sene evvel neş- rettiği ( Türk Hayatı ) mecmuası milli bir mecmua nümünesi ol- mak itibarile çok kıymetlidir. Vefatı ani denilecek kadar seri olmuş ve hatta pek çok kimseler inanmak istememişlerdi. Vefatına sebep şudur: Geçen perşembe günü mide- sinden biraz rahatsızdı. O gün | Darülfünun konferans salonunda | gayrimübadillerin idare heyeli | intihabı vardı. İdare heyetine cemiyete cidden faydalı olacak kimselerin intihabı için ailesinin ısrarına rağmen giltmişti. Orada cereyan eden sinirli hâdiseler- den sonra - Fazlı Necip Bey bir buhran geçirmiş ve eve dön- 'düğü zaman yatağa — düş- | müştür. Doktorlar göğüs anjini hastalığı teşhis etmişler fakat — maalesef kurtaramamış- lardır. Damadı Enis Tahsin, bira- deri Nâzım ve Avni, oğlu Silih- tarağa elektrik fabrikası Müdür muavini Mustafa Necip Beylere ve ailesine taziyet beyan ederiz. 'Yeni Bir Fabrika İstanbul civarında bir çuval, kanaviçe ve telâ fabrikası tesisi için İtalyan tebazsından M. Ar- mando Giwstiniyani ve şürekâsı tarafından hükümetten müsaade alınmıştır. — Mezkür — fabrikanın çıkaracağı — mallar memleketin ibtiyocımı tatmin ettiği takdirde 25 zarfında İstanbul ve civarında buna mümasil bir fab- rika tesis edilemiyecektir. Fabri- ka 600 bin lira sermaye ile teşek- kül edecek, 200 beygirlik kuvvei muharrike ile işliyecek, senede 60 bin gündelik amele kullana- cak, ve senede 3 milyon metro mal imal edecektir. Memleketi- mizde muhtelif senelerdeki ka- | maviçe sarfiyatı aşağıdadır: 1925 senesinde 8,428,952 kilo | 4,299,256 lira, 1926 senesinde 6,705,387 — kilo 3,341,912 lira, 1927 senesinde 7,729,522 - kilo 3,417,379 Hira, 1928 senesinde 6,861,647 kilo 3,234,896 lira, 020 senesinde 8,309,583 - kilo 4,109,632 Hira, 1930 senesinde 7,112,360 kilo 2,660, 960 ira, Bu itibarla fabrika memleke- tin büyük bir ihtiyacımı latmin edecektir;