21 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İD a, Bütçe müzakeresi çok hararetli oldu ve imüstakil mebuslardan bazıları, hüküme- ALI 21 HAZİRAN 1932 7 inci sene No. 2284 NUSHASI 5 KURUŞTUR 932 Bü EEE NE Galatasaray lisesi eski tin icraatını tenkit ettiler. Recep Bey bugünkü celsede tenkitlere cevap verecek. ET NY a randımanı veriyor mu Arızi olduğu muhakkak olan bazı sebepler kaldırılmalıdır.. Hal çaresi ve işin başı meselenin tetkik hali ve cap eden bir mevzu olarak telâkki edilmesindedir.. Galatasaray lisesinin iyi bir ihi, bir hususiyeti — var: Bu mektepte en mühim ders- ler Fransız lisanile tedris edi- iyor. Müessesenin, kuruldu. ğu günden beri yetiştirdiği un surların sayısı çoktur. Bu ana- çoğu: Memleketin | idari ve ilmi hayatında pek (büyük mevkiler almış, umumi haya- tımızın inkişafında çok mühim âmil olmuşlardır. Galatasaray mezunlarının bankacılıkta yük sek bir kabiliyet gösterdikleri. ni de, İş Bankasının umum mü dürü Mahmut Celâl Bey arka- daşımız daima söyler. O hal. de bu, öyle bir müessesedir ki, onu mütemadiyen kuvvetlendir mek, randımanını — arttırmak, ve her noktaj nazardan üzerin- de titremek vatandaş © olarak, hepimizin borcudur, Bugün şu noktaları iyi tet- kik etmeli, iyi (o anlamalıdır : Galatasaray lisesi eski randı- manmı verebiliyor mu? Eğer bu randıman azalmış ise haki. ki sebepleri nedir? Sarfedilen para ve emekler nisbetinde da- ba iyi bir netice almak için ne zımdır. Bu mütaleanın müna- kaşaya bile değeri yoktur. İnkılâp © müesseselerimizi kültüre, tekniğe istinat ettir. mek mecburiyetindeyiz. Böyle bir vaziyette bir ecnebi İisanı- nın lüzum ve faydası üzerinde münakaşa bile edilmez. Gala- tasaray lisesi gençlerimizi hem milli, hem de umumi hars cep hesinden yetiştirmeğe — çalışı- yor, Ecnebi (o mekteplerilisan mesel, temin bile etseler, milli kültür cephesinde muvaf fak olamazlar. Nihayet halkı- mizi ecnebi o mekteplerinder bırakmak ta esaslı bir vazifemiz değil midir? H atleri oldukları gibi en korkmamalıdır: Maattecssüf bugünkü Gala | tasaray; eski randrmanını vere miyor. Her sene hayat sahası ha çıkardığı iyi tahsil görmüş Yetişmiş, yüksek (kabiliyetli gençlerin sayısı; eski senelere nisbetle azalmıştır. Kabiliyet gösterenleri daha azdır, lisanı iyi öğrenenleri daha azdır. Bu büküm, yalnız şahsi fena illet- lerimizin mahsulü (değildir. Mücssesede çalışan en kıymet li hocaları, müessesenin faali- Yet hayatını takip - eden eski Ve yeni birçok £ mezunlarının, günkü tahsil neticelerini es- ki neticelerle ölçmek imkânı lan çocuk babalarının kanaat leri de bu merkezdedir. Hemen ifade edelim ki, neticenin mes wliyetini tedris eden hocalara Veya mektep idaresine atmak *n büyük haksızlık . olur. Bu mektebin Türk ve ecnebi hoca ları umumiyetle kıymetli zevat arasmdan seçilmiştir. Müesse- senin başımda o mektepten ye. tişmiş, o mektepte senelerden beri hocalık etmiş, müdür mu- avinliğinde bulunmuş, müesse- senin maddi ve ruhi bütün sırla rını en iyi bilen bir zat müdür olarak bulunuyor. O halde has talık nerede?.. Umumi kanaat şudur: Bu müesseseden azami randımanı almak için her şey- den evvel şubelerde mevcut o- lan talebe adedini mutlaka azaltmak © lâzımdır. Bir mual- lim; nihayet yirmi, yirmi beş kişilik bir şubede her talebe ile ayrı ayrı meşgul olmağa imkân bulur. Bu mevcut, veya elliyi bulunca bu imkân (kal. maz. Maatteessüf öğrenme ve anlama kabiliyeti bütün çocuk larda ayni (derecede değildir. Hocasının kendisile (o meşgul olmadığını gören (o çocuklarda ekseriya kayıtsızlık başlar. Bu kayıtsızlık hem çalışma mecbu riyetini unutturur, hem de öğ- fenme kabiliyetini azaltır. En son tahsil ve terbiye usullerine hocalar; haftada © birkaç liler olam, kaç tababesile ay N ayrı uğraşmağa mecburdur. lar. Galatasaray lisesine halk ta rafından gösterilen rağbet çok büyüktür, Ancak menfi netice- ler karşısında halk sukutu ha- yale uğrayabilir. Buna meydan vermemek şarttır. Çare olarak en evvel akla gelen şey; İstan- bulda veya Ankarada buna ben zer ikinci bir müessese yapmak tır. Bu suretle hem ihtiyaç tat- min edilmiş olur, hem de mev- kü Galatasaray talebesinin mik darı makul bir hadde iner. Şu- nu da ilâve edelim: Biz bu mü- talenda bulunurken bütçe mülâ hazalarını, bütçe dari nulmuş değiliz. Gala ücretli bir mekteptir. Ona dev- let bütçesinden yapılan yardım mikdarı, pek azdır. Olsa olsa bina meselesi en evvel düş İecek bir iş olur. Mevcut bi lardan istifade imkânı olma ı halde yapılacak yeni bir bi- na için hükümetin iki sene için de birkaç yüz bin lira bulması. nı da imkânsiz görmüyoruz. İ- şin başı; meselenin tetkik ve halli icap eden bir mevzu ola- rak telâkki edilmesidir. Mese- le; Maarif vekâletince veya da. ha şamil olarak hükümetçe tet- kikine karar verilirse, bu işleri yi bilenlerden almacak malâ- mat ve izahat ile, çok ameli şe killer bulunacağı muhakkaktır. Tekrar hülâsa edelim: Gala tasaray lisesi memleketin en iyi bir müessesesidir. Yeni hayat için en lüzumlu ve en faal un- surları burada kolaylıkla yetiş- tirebiliriz. o Şimdi ârızi olduğu muhakkak olan bazı sebepler; mektebin randımanmı,, verim cudu galiba 1400 ü aşan bugün | çesinin Müzakeresine Halil Bey “İzmir, Millet Meclisi bugün Kâzım P: Hazretlerinin riyasetinde top! rak 1932 senesi bütçe kanun yihasnı müzakereye başlamıştır. Bu münasebetle Maliye Vekili Abdulhalik Bey, uzun bir nutuk irat ederek bütçenin tanzimine İ hâlim olan esas fikirleri izah et- miş, bütçenin iyrat ve masraf fa- Önüne geçilmiyecek bir vaziyet yoktur. Bu randımanı eskisi; den de fazlaya çıkarmak, tetkik ve tedbir meselesidir. çocuk babalarının hakkı var. dına iyi bir tahsil vermek için bugünkü müşkül (şerait içinde | kudretinin yetmediği kadar fe- Bu işte | ziyade memleketindi! dır. O çocuk babaları ki, evlâ- | Dr. Suat Beğ > Refik Şevket Bey Yeni bütçe Mecliste.. Maliye vekili bir nutukla bütçe esasatını izah etti ANKARA, 20 A.A. — Büyük | sıllarını, 1931 senesi tahsilât 2 senelere mukayese otmiş- ir, Vekil Bey, bu bütçenin de 1931 bütçesi gibi namal bir sene için- de yapılmamıf olduğunu beyan i- le hulâsatan Hai d “1931 bütç“2.486 buçuk mil- “Devamı 6 iner sahifede) Beş aylık ticaret mü- .vazenemizde güzel bir netice.. Geçen sene 6 küsur milyon lira açıkla kapatmıştık. Bu sene 4 küsur milyon lira fazlalık var Ihracat ofisince hazırlanan istatis tike nazaran 932 may İeketimize 11,49.550 de 43.672.549 kilo muhtelif eşya it hal edilmiştir. 931 senesi nisan zarfındaki ithalâtımız 932 senesi mi- sanındaki ithalâta nisbetle 247.458 lira noksandır. 932 mayıs zarfında memleketimiz den 6817209 lira | kıymetinde 53.875 589 kilo muhtelif eşya ihraç edilmiştir. Mayıs 932 zarfındaki ih- (Devamı 6 mcı sahifede) Ankarada toplanan Himayeietfal kongresinde Meclis Reisi Kâzım ve Başvekil İsmet Paşalar —————— mn... NN kudretini azaltmış bulunuyor. | dakârlık ediyor, çocuklarının mektep taksitlerini ödemek için en ağır mahrumiyetlere katla. nıyorlar. Nihayet bu hak, dahi gençlerin yade memleket i yor mu? Siirt Meb'usu MAHMUT Heyeti Vekile Meclisin içtimaını müteakıp vekiller heyeti toplandı ANKARA, 20 (Telefon) — Meclis içtimamı müteakip He- yeti Vekile, Mecliste Başvekile mahsus odada bir içtima akdet miş ve bu içtima, geç vakte ka dar devam etmiştir. Gazi Hz.nin Teberruu Fenerbahçeye 500 lira verdiler ANKARA, 20 A.A, — Reisi- cümhur Hazretleri Türk Sporcu gençliğine karşı daima ibraz bu- yurdukları alâkaya zamime ola- rak ahiren binası muhterik olan Fenerbahçe Kulübüne 500 lira teberru buyurmuşlardır. Mısırdan gelen İ da mühendislik tahsil etmiş Tayyareci Zevcesi ile bal ayı seyahatine çıkmış Mısır tayyarecilerinden Ahmet Salim B. in refikası Hayriye Sa- lim H. ile birlikte hususi tayyare sile Kahire'den şehrimize geldiği- ni yazmıştık. Ahmet Salim B. bun Mısırlı tayyarecinin refi- kası Mısır sefiri ile yemekle. dan bir müddet evvel evlenmiş ve genç evliler balayını geçirmek ü- zere Londri ar uzanacak olan bir hava seyahatine çıkimış- lardır. Kahire'den hareketle Şam, Konya'ya uğradıktan son- bul'a gelmişlerdir. Bura'» Bükreş, Büdapeşte, , Frankfurt, Brüksel, Paris'e uğra- yarak Londra'ya gideceklerdir. Salim B. Kambriç Darülfünun. lığı bir spor tayyaresile hı seyahatlerine başlamıştır. Ha; ye Salim H. zevcinin hava seya- hatlerinde kendisine daima mü- (Devamı 6 mmcı sahifede) EEE Tarife kanunu Tadil ediliyor Muafiyetli mevat lis- tesinden hangileri resme tabi olacak? Son haberlerimizde., Anharaya giden sporcularımız Kadıköy iskelesinde. Pera takımı Selânik muhtelitini yendi Başlandı ve BAŞIMA Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Doksan dakika tam bir hâki. miyetten sonra: 4.0! Dün Taksim stadyomunda Pera ile Selânik muhteliti üçün cü maçını oynadı ve Selânik | hakkin zayıfladığını rile göstermesi itiba. çok mühimdir. Genç ve oyuncu olan - Pera for. mubteliti 4-0 meğlüp oldu. | vetleri dün tam doksan dakika futbolün nedemek olduğunu Bu netice bizim büyük kulü; lerdeki elemanların ece (Devami 6 ıncı sahifede) Fazlı Necip Beyin ce- nazesi dün merasimle kaldırıldı Merhumun ansızın vukuu irti. hali bütün münevverleri müteessir Cenaze camle Vukuu vefatını dünkü nüsha mızda teessürle kaydettiğimiz. sabık Matbuntı dahiliye müdü- rü Fazlı Necip Bey merhumun İ cenazesi, dün mutantan mera- simle kaldırılmıştır. Merhu. etti a götürülürken.. mun tabutu$işlidekiNimet apar tımanmdan öğleden evvel kak dırılı mış ve Teşvikiye camiine getirilmiştir. Eller üzerinde tas pe m tabutun önünde silesi, Devamı 6 iner sahırede)