3 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Tütün Çiftçisinin Bir Temennisi Akbisar (Hususi) — Bütün Gmit ve tahminler hilâfına tütün piyasasının Alaçatıda 80-90 k""""î- açılması en kuvvetli tütün mınta- kamız clan Akhisar zürraını mad- deten çok sarsmış ve mütcessir | etmiştir. Burada yaptığım —tahki- | kat, tütün piyasasının Alaça. : açılmasında rol oyniyan Amilleri açıkca göstermektedir. On beş gündenberi Geri, Glen, Di Amerikan, Ostru-Türk kum- panyalarının mubayaa memurlariy- | le Türk tütün şirketlerinin muba- | yaa memurları Akhisar ve Öde- | miş mıntakalarında tetkikat yap- | mışlaz, tültünleri görmüşler ve her dengi ayrı ayrı muayene | etmişlerdir. z Pazar günü saat dörtte bir ecnebi kumpanyasının mubayaa memuru, Akhisarda tütün çift- | çimize Hiat hususundaki — fikri- | Bi sormuş; — piyasanın — 200 | kuruştan — açılmasının — muvafık | olacağı cevabımı almıştır. Bu mubayaa memuru keyfiyeti der- bal tolgrafla İzmirdeki merkezine bildirmiş ve bir saat sonra mu- bayaa memuru, pazarlığa giriştiği zürraa 160 kuruş fiat teklif et- miştir. Bu fiat zürra tarafından mu- vafık görülmemiş ve reddedik- mişti. Hatta — Akhisarlılar çok şayam Mmemnuniyer bir tarzda hareket ederek müttehit yürü- ç miye ve piyasayı asgari 180 ku- — ruşlan açmıya aralarında karar vermişlerdir. Ödemişte de ayni vaziyet hâkimdi. Ödemiş zürrar | da piyasanın 200 kuruştan açı- masını arzu ediyordu. Fakat ayni gün saat altıda piyasanın 80-90 kuruştan açıldığı haberi Akhisar ve Ödemişte bir bomba tesiri yaptı. Fiatleri kırmak istiyen kumpanyaların bu hareketleri zürrar okadar - müte- essir etmişti ki, piyasa açıldığı halde salı sabahına kadar bir - kilo bile tütün satmamakta ısrar — ettiler. — Piyasanın açılmasında Çeş- | — me zürramın acele hareket ettiği | — muhakkaktır. Geçen seneki tütün | rekoltesini Garbi Anadolu mınta- | — kasında 22 milyon olduğu halde . — bu sene sekiz buçuk milyondur. — | Geçen sene piyasa 155 kuruş- ftan açılmış; bu seneki rekolte | yüzde 60 naksan olmasına rağ- — men 80 kuruştan açılmıştır. Her- — mekadar piyasa tedricen yüksel- mek istidadında ise de bu şekil — yine kumpanyaların — lebinedir. Çünki piyasa 180 kuruştan açı- — mış olsaydı; tütün fiatlerinin 250 — kuruşa kadar yükselmesi bekle- mnebilirdi. Bu sabah gelen haber- ler fiatlerin Seydiköy mıntaka- — ginda 115 kuruşa kadar çıktığını — bildirmektedir. Şimdi Tütün İnhisarının piya- — gadan mubayaata — başlamasına intizar edilmektedir. Eğer Tütün İnhisar İdaresi mubayaatta geci- | — kirse, ecnebi kumpanyaları piya- —— gada rakip olmadığı için fiatları — kırmıya - çalışacaklardır. - Zürrain “bütün ümidi Tütün İnhisarındadır. — Bu dakikaya kadar Tütün İnhisa- * mmm mubayaala başlıyacağı hak- kında en ufak bir haber bile :_"oktıı'. —AI 5 l ç İî— İ ÇRY IZ - Düzce Halkının İstekleri SÖON POSTA Belediye Gayrete Gelip Kasabayı Düzce (Husu- si) — Belediye- den rica ve te- mennilerimiz ©- kadar çoktur ki eğer — Belediye bu — arzularımızı yerine getirmek için faaliyete gi- rişecek — olursa herhalde — pek çok — yorulacak, belki nefes nefesı gelecektir. Fakat hiç şüphe etmi- yelim ki neticede güzel ve temiz bir kasaba mey- dana çıkmış olacaktır. Belediye- nin bugün için başlıca faaliyeti esnafı kontrol etmek ve ceza kesmektir. Fakat iş bu kadarla bitmez. Çünkü belediyeciliğin mânası daha geniştir. Bakınız Alâiyede Fırtına Ve Yağmur Alâiye, (Hususi) — Havalar birdenbire serinlemiştir. Yaylâlara gidenler dönmektedir. İki gün- denberi denizde şiddetli fırtına: lar hüküm sürmekte, kuvvetli yağmurlar devam etmektedir. Ahalinin kişlik zahire ve mah- rukatını tedarik etmesi, fiatlerin bir parça yükselmesini mucip olmuştur. Şimdiye kadar okkası 60 kuruşa — satılan tereyağı 90 kuruşa çıkmıştır. 4 Turfanda portakal ihracına başlanmıştır. Bu sene muz mah- sulü de geçen #seneye nispetle çok mebzul ve iyidir. Burada soğanın iki kuruşa satılmaktadır. Gemlikte Yaşlı Bir Kadının Garip Bir Kurnazlığı Gemlik ( Hususi ) — Burada yaşlı bir kadımın torununun ba- şından bir gün oynarken altını kaybolmuştur. — Yaşlı kadın bu altının torununun arkadaşları ta- rafından aşırılmasını pek muhte- mel görmüş ve altını bulmak için garip bir usul tatbik etmiştir. Yaşlı kadın torunu ile oynuyan nekadar çocuk varsa hepsini top- lamış, onların tırnaklarını kesmiş ve sonra onlara: — Ben şimdi sizin tırnakları- nızı yakacağım. Bu altın kimde ise o şişecektir. Eğer altıni giz- lice buraya — bırakırsa — şişmez demiştir. Kadın ertesi sabah kalktığı zaman altını. kapısının önünde bulmuştur. Hayvan Hırsızlığı M. Kemal Paşa ( Hususi ) — Geçenlerde açılan hayvan pana- yırında 3 beygir çalan ve Dursun Beye götürüp satan Hayvacık köylü İdris yakalanmış, adliyeye tevdi edilmiştir. ve sarmısağın okkası | &L A Düzcenin umum! manzarası ben temennilerimi şuraya — sıralı- yıvereyim: Kasabanın sokakları temizlen- mek ister. Bunun temini için tanzifat kadrosu genişletilmelidir, Asri çöp arabaları tedarik edil- Düzeltmeli Ve Temizlemelidir | yapılmak Çeltik Ziraati melidir. — Kasa- berez — banın orlasından akan Asar çayı- nin iki tarafına Üç sene evvel 36 bin lira sarfe- dilerek — rıhtım yapılmıştı. — Bu rıhtım şimdi bir- çok yerlerinden tamire — muhtaç vaziyettedir. Be- lediye bu işi ça- buk başarırsa çok Yangın havuz- * larına kapak Tâzımdır. Çünkü bir kısmı kapaksız duran bu havuzlar küçük çocuklar için birer büyük tehlikedir. Hulâsa gerek bu işler, gerekse - diğer r Belediyenin faaliyetini ve Ümit ediyoruz. bekliyor Tarsusta Yapılan İlk Teşebbüs Çok Olgun Neticeler Verdi o M Yarsusta bir çeltik tarlasında hoş bir manzara Tarsus ( Hususi ) — Bu sene ilk defa olarak Tarsusa çeltik ekilmiş ve mahsul idrak edilmi; tir. Bir dönümlük bir ııı:î çeltik zer'iyatı yapan zat Maraşlı | Nazif zade Ahmet Beydir. Bu zer'iyat 65 - 70 bin liralık bir su *davasına da sebep olmuş, neticede mahkeme hükmünü Ah- met Beyin lehine varmiştir. Çeltik zer'i birçok dedikodu- ——— Diarbekirde 300 Bin Lira Sermayeli Bir Banka Kuruldu Diyarbekir (Hususi) — Birinci Umumi Müfettişlik mintakasına dahil bulunan Diyarbekir, Elâziz, Urfa, Mardin, Sürt, Muş, Hakâri, Beyazıt, Van vilâyetleri idarei hususiyeleri ile bazı kimselerin iştiraki neticesinde üç yüz bin lira sermayeli bir ( Yardım bankası ) teşkil edilmesi takarrür etmiştir. Bu banka iskân edilen muhacirlere köylülere, çiftçilere, emlâk sahip- lerine, sanayi erbabma ikrazatta bulunacaktır. Malatya Halk Evinde Malatya, (Hususi) — Şehrimiz Halk Evi musiki şubesi son içti- mamı yapmış ve her on beş bir meccani musiki kon- serleri tertibini kararlaştırmıştır. ! lara sebep olmuş, bu havalide çeltik istihsal edilemiyeceği, ta- rihte böyle bir teşebbüse tesa- düf olunamadığı söylenilmiş, fa- kat sarfolunan gayret neticesinde bütün bu söylenenlerin yersiz olduğu ispat edilmiştir. Çeltik zer'iyatı köylü için büyük kazanç ve faydalar temin etmek kabili- yetindedir. — Hâlis Lüleburgazda Çif!çi;i“ Korumak İçin Yıpı_laıı İşler Lüleburgaz (Hususi) — Bura- da (Lüleburgaz Çiftçileri Korume Birliği) ismile yeni bir teşekkül yapılmıştır. Bu teşekkülün gayesi çiftçileri zirat ve iktisadi sahada korumaktır. Babacski ve uzun köprüde de böyle birlikler teşkil edileceği haber alınmıştır. * sene yeniden 30 tane mektep in- şası takarrür etmiş, otuzunun da temelleri atılmıştır. Tekirdağında Bağcılık Tekirdağ (Hususi) — Vilâyeti- mizde — bağcılığın inkişâfı — için Vilâyet daimi encümeni tarafın- dan bir mütahassıs celbi takarrür etmiştir. ——— —— isabet etmiş olur. hakkında * ilâyetimiz dahilinda bu | Teşrinisani 3 . e— —a (Grip 'Ve İhtilâtı | Havalar iyi gidiyor. Fakat mevsim kıştır. İlkbaharı andıran I bu güzel günleri arıyacağımız zaman uzak değildir. Fakat şimdi her an hararet tebeddülleri olu- yor. Sıcaktan soğuğa veya soğuk- tan sıcağa birdenbire geçişin do- guracağı tabii netice ise nezle ve griptir. Bu ihtimali düşünerek hem grip, hem de gripin davet edeceği hastalıkları gözden ge- çirmek ve ihliyat — tedbirlerini hatırlamak faydadan hali değildir. Haddi zatinde grip tehlikeli bir hastalık değildir. Fakat gri- pin ciğerlere sirayet eden ihtilâ- tıdır ki tehlikeyi intaç eder. Bu hastalık, nihayet iki, üç gün de- vam eder. Gösterdiği âraz, baş ve mafsal ağrıları, burun ve gö- ğüs nezlesi, hararet yüksekliği ve zevalinden sonra 8 - 10 gün devam eden maddi ve manevi yorgunluk hissidir. Maamafih ha- raret düştükten sonra da hasta fenalık Jııyıbilir. Dinlendiği za- man ciğerlerden hırıltılar gelebi- lir. Bu takdirde, grip ihtilât yap- mış ve ciğerlerde ihtikan hâsıl olmuş demektir. Bu hal birkaç saat içinde bütün bir ciğerin Üst kısmını ihtikana uğratır, ha- raret tekrar ( 39- 40 ) a çıkar, hastada — dalgınlık veya sayıkla- malar görülür. si ğgın — bundan dıııııı'ıblg seyri, her hastaya e işebi lir. Yine mukıvmo't& oüeşı: bu ihtikan yavaş, yavaş zail olur zatürree bir taraflı kalır. Yok seyrini devam ettirir de diğer Ağere de sirayet ederse, o tak- “dirde vaziyet çok tehlikelileşmiş olur ve ölüm yüzde 95 muhakkak gibidir. Çl;kü gripin yerini Bronko - Pnömoni almıştır. Gribi doğuran âmil umumi- yetle hâlâ meçhuldür. Bu ipham karşısında — Pastör — devrinden evvel her hastalığa karşı - vu- rulagelen klâsik damgaya tek- rar müracaat edilmiş ve gribin Virüs ismi — verilen mikroptan geçtigi tamim olunmuştur. Buna mukabil, 'ciğerler hizasında ve birbirini takiben — inkişaf eden mikroplar doktorlarca malümdur. Girip Virüsü, mikrobu için sür'atle inkişaf imkânını hazırlar. Teneffüs cihazının muhtelif boşlukları - ilti- haplanır, — karhalaşir. Ciğerlerin bu iltihaba yakın olan kısımları da ihtikana uğrar, bu bal Pnö- mökok ve Streptokok mikropla- rının müthiş surette çoğalmasını eder. mikroplar mütemadiyen Toksin (zehir) ifraz ederler. Bu Toksinier kana karışır, harareti yükseltir, — sayıklamayı — doğrur ve bütün azanın mukavemetini kırar. Eğer hastalık ölümle ne- ticelenirse, bütün aza dahilini bu mikroplar istilâ ederler. Gripten şunlardır. 1 — Gripli hastaları ziyaret etmekten çekinmek. (Çünkü bu gibi ziyaretler hasta için yorucu, ziyaretçi için tehlikelidir.) | 2 — Sıcaktan soğuğa birden- | bire çıkmamak. Çünkü gışal mu- hatiler bundan müteessir olurlar. Tedavi şekli: Gargara, anti- | septik, terletme şekilleri şayanı tavsiye değildir. Çünkü mikrop- ları imba etmeden evvel hücrele- rin fesada uğramasını mucip Olur. Binaenaley, en iyi muhafaza tedbiri muhiti müsait klmamak ve bu suretle gelip yerleşmesine meydan varmemek! 44 korunma — çareleri