28 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Arada Bir Gelişi Güzel Musahabe Misirçarşısina, Roveiver Inhisa- rına, Akrepli Kahveye Dair Mısır o çarşım o yıkılıyormuş! diye bir yaygara koptu. Bizde bir kisim gazetelerin yazdığım bir kısım gâzetelerin tekzip etmeci eski bir âdet oldu- ğü için, ertesi gün, bazı gazete- lerde şu yolda bir haber gördük: — Mısır çarşısının yıkılacağı asılsızdır, bir şey olmıyacaktır. Gazete sütunlarında aslı var, aslı yok, diye birkaç gün tekrar edilen bu şayia, Mısır çarşısındaki esnafın kimbilir yüreklerini ne kadar oynatnışlır | İstanbula bir şark şehri man zarası veren iki ye; kald: Bum lardan birisi Kapalıçarşı, birisi de Mısırçarşısıdır. Kapalıçarşı, her sene bir parça daha asrileşerek şarklılığı kaybetmiş gibidir. Bir- kaç yağlıkçıdan gelin telleri, başlık kiralıyan birkaç dükkân- dan ve birkaç tane de halıcı ve antikacı o mağazasından (başka Kapalıçarşının şarkı andıran yeri kalmadı, Biribirile rekabet etmek istiyen mağazalar, camekânlarını asrileştirmiye, levhalarını en şık harflerle yazdırmıya koyuldular, Mısırçarşısı ise, bütün eczane- lere, ecza depolarına taş çıkarta” cak bir himmetle halâ, şarkın uzak memleketlerinden gelmiş çeşit çeşit kokulu kökleri, renkli yaprakları, insanm genzine kaça- rak aksırtan tozları satar. Mısırçarşısı, hiç şüphe yok şapka giyen, latin barflerile yazı yazan İstanbulda sırtındaki Şam İhhrkosm ve başındaki (takkesile bağd. k Rabbi Yessir ve Temmim ilin bir babacan gibi- dir. Mısırçarşısı sahiden yıkılıyorsa bu, artık tamamile asrileşen “er, tanbul'u dığından veyahut İstanbul'un. > an ari ileri gelmektedir. Mısırçarşımının yerinde ben de olsam çökerdim. ıç kızları ve erkekleri Koti sürünen, yağsız krem kullanan ve terlemek içim konyaklı punaç içen bir şehirde hâlâ Calebut tozu satan bir çar- giya ne lüzum var? Rovelverleri inbisar altına ak mek için bir kanun lâyihası ha- zurlandığı haber veriliyor. Tütün İnhisarı cıgaraların faz- la satılması, İçki İnhisar İdaresi, içkiye fazla talip bulmak için çabalayıp durduğuna göre, acaba Rovelver İnhisarı da günün bi- rinde: “ Sık sık atış yapınız! , Diye iri boylu ilânlar yapacak mıdır, ne dersiniz? x Bolu civarındaki Berk köyü mwallimi Rahmi Bey © içinde bir akrep Bulunan bir cezvede pişen kahveyi içtiği .için zehir- lenmiş.. Bu haberi ehemmiyetsiz te- lâkki O elmeyiniz. » Memlekette bizim kabvecilerden daha lâkayt olanlar da varmış, o anlaşıyor. Toplu iğne Bitlis'te Ortamektepte Güzel Bir Müsamere Verildi Bitlis, 27 ( Hususi ) — Dön gece şehrimizdeki orta mektepte güzel bir müsamere verildi, yüz- lerce mile seyirci olarak hazır bulundu, gece yarısma kadar çok nezih bir eğlence hayatı yaşa- nldı, Törkçe hocası Reşat Oğuz Raw öz Türkçe olarak yözel bir ; “etti, — Niyazi Yılmaz Samsun (Hususi — Belediye meclisimizde çok müessif bir hâdise oldu. Samiinden bir zatın İştira- kile bazı azalar tokat tokada geldiler. Bu çirkin hâdise şöyle oldu: Azadan Osman Kadı zade Rağıp Bey bir senedenberi rahat- sızlığı dolayısile meclise gelemi- yordu. Ragıp Beyin mazerete müstenit olan bu devamsızlığı her nedense bazı temayüller do- ğurmuştu. Roğıp Beyin szahktan iskatı etrafında bazı teşebbüsler yapıldığı şayia halinde dolaşıyor- du. Nihayet Mecliste de bu üzerine Mecliste ateşli münaka- şalar, ogürültüler (O başgösterdi. Azadan Muhiddin Bey söz alarak bu teklifi şiddetle reddetti. Mw- | hiddin Bey ikinci defa söz alarak asabi bir lisan ve heyecanlı bir Itavırla teklifin aleyhinde bulun du, bu vaziyet karşısında reis, meclisi tatil etti ve içtima: başka ! , Tarsus'ta Pirinç Zeriyatı Tarsus (Hususi) — Bu sene Tarsus'ta çeltik zeriyatı pek be- reketli olmuş, bire 70-80 mahsül ahamıştır. münbit ve maksöldar Tarsus'un çeltik zeriyatına çok elverişli olduğu bu tecrübe ile de anlaşılmıştır. Tarsus'ta pirinç ilk defa ekik diği için ekilirken bir takım tet- birler ittihaz edilmiş, atılacak tuham sulh hâkimine tesbit etti- rilmiş, ve sulh hâkiminin gözü önünde zeriyat yapılmıştır. Neti- cede yine hâkimin nezareti altın- da alınmış ve atılan bir okka tohuma mukabil vasati (80) okka mahsül alındığı görülmüştür. Kozan, Kadirli, Mersin, Silifke taraflarımn da pirinç zeriyatı be- reketli ise de Tarsus kadar fazla randıman alınamamıştır. Tarsus nehrinin suyu ovaya taksim ve tevzi edilse bu mem leket Türkiyenin Mısır'ı Tarsus nebri de Nü'i mesabesinde ola- cak ve çok bereketli mahsüller almacaktır. Susığırlık'ta Mutlaka Sıtma Mücadelesi Yapılmalıdır Sasığırlık, (Hususi) — İki na- hiyesi ve 42 parça köyü olan kazamızda sıtma mücadele me- murluğu yoktur. Evvelce mevcut olan sıhhiye memurluğu da lâğve- dilmiştir. ilalbuki kaza dahilinde ve köylerinde şiddetli bir sima vardır ve balk sıtmadan mütees- sirdir. Ahali kendi kendine sıtma mücadelesi yapmakta ve danesi iki kuruş gibi yüksek bir fiyatla satılan kinini kullaamaktadır. Hal- buki kininin de sihhi ve fenni şartlara riayet etmeden kullanıl İ ması da sıkhata muzırdır. Sonra fakir halk ve bilhassa köylüler için danesi 2 kuruşa kinin almak çok müşkül olmaktadır. Sıhhiye Vekâletinin burada da sıtma mü- | cadelesine başlaması ve Jâğve- | dilen sıhhiye memurlüğunu iade b etmesi şayanı temennidir. > memleketi olan | Müessif Bir i şekilde bir teklif yapıldı: Bunun | | | Hâdise Oldu mişti. Fakat hentz sinirler ger gindi. Celse tatil edilip azalar se- londan çıkarken, Muhiddin Bey birkaç azanın kilcumuna maruz kaldı. Bu esnada bir iki tokatta teati edildi. Azalar bu kavgayı ayırmakla meşgul iken, Meclis azasmdan Nasubi Beyle samiin sıralarında bulunan Şakir Ef. ara- smda da bir kavga çıktı. Bu es- i nadada tokatlar atıldı, Zabıtal belediye memurları, Muhiddin Beyi zorl merdiven başma gös türerek kavgayı ayırdılar. Tabi bu mudarebe esnasında galiz ! küfürlerde sarfedildi, Hadiseye sahne olan Samsun Be'ediya dalresi bir güne bıraktı, celse tatil edil ie Bütün bu müessif bâdiselerin sebebi bir intihap meselesidir. Samsun efkârı umumiyesi bu va ziyetten çok müteessirdir. » Belediye encümeti azalıkları na; Nasuhi Bey 13, Muhiddin Bey 11, Sar Ahmet zade Riza Bey 10 reyle intihap edilmişlerdir. Beypazarı'nda Kış Geldi Beypazarı (Hususi) — Devamlı yağmurlardan sonra şiddetli soğuklar baş'adı. Şimdi Beypazarında tam bir kış havası vardır. Her yerde sobalar Kurulmuştur. Mahrukat fiatları çok ucuzdur. Kömürün okkası 60 paraya, odunun yükü 25 kuruşa satılmaktadır. Adapazarı'nda Çok Sevilen Bir Tüccar Öldü Adapazarı, (Hususi) — Bura- nın şöhretli tüccarlarmdan İsmail ağa İsmail Begoviç sektei kalpten vefat etmiş ve bu ölüm bütün Adapazarlıları müteessir etmiştir. İsmail ağa burada bir çalişma örneği idi. Bu adam birkaç me- cidiye sermaye ile İşe başlamış, doğruluğu, dürüsllüğü ve hilesiz iş yapışları ile halkın rağbet ve muhabbetini kazanmış, birkaç sene içinde parlayarak Adapazarmn birinci sınıf tüccarları meyanına girmiştir. Ölümü Âdapazan için bir ziyadır. Tekirdağı'nın Kurtuluş Bayramı Tekirdağı (Hususi) — Kurtu- luş bayramımız büyük şenliklerle tesit edilmiştir. Şehrim muhtelif yerlerine zafer takları kurulmuş, geçit resmi yapılmış, fener alay- ları tertip edilmiştir. Bu müna- sebetle Tekirdağı şoförleri de bir tak yapmışlar ve kurtuluş bayra- mını parlak tezahüratla | tesit etmişlerdir. , Bergama'da Tüyler Ürpertici Feci Bir Cinayet Yapıldı Bergame ( Hususi ) — Bu ci- varda tüyler Ürpertici bir cinayet olmuş, bir bekçi balta ile parça parça idilerek (oo öldürülmüştür. Vak'a şu suretle cereyan etmiştir. Kınık nahiyesinin Çan köyü kır bekçisi Çankı'rık Ali Çavuş, köyüne yakın bir yerde gezerken Arpadere köyünden İsmail, Musa, diger İsmail ve Mehmet isminde üç kişiye rasgelmiştir. Arazi me- selesinden bu iki köy arasında daima münazaa çıktığı için, kir bekçisi ile dört arkadaş, burada da alışmıya başlamışlardır. Dil kavgası büyümüş, dört haydut Alinin üzerine yürüyerek zavallıyı feci bir şekilde öldürmüşler ve şerirler zavallının vücudunu parça parça ederek kör bir kuyuya at- mışlardır. Mesele ertesi gün jam darma tarafından anlaşılarak hay- dutlar tevkif edilmişlerdir. Malatya'da Futbol Malatya ( Husust) — miz Ort tebi ile Halk Evi futbol takımları arasında yapılan maç İ- 0 Ortamektebin galebe- sile neticelenmiştir. yo » | İ Tariki Fikra Leylek Hikâyesi !.. Denizlide mi, Aydmda mu, bif leylek günün mevzuu ve hatif kahramanı olmuş. Gazetelerin yi” dığma bakılırsa deve kuşunu bir nevi minyatürü olan buyarif maklâklardan biri yılık seyabf tinden vazgeçerek yazm yuvada kalmış ve kendine acı bir meşgale bulmuş. Yine gaz€“ telerin ifadesine göre her yuvasından — kalkarak civardaki ormana gidiyormuş, orada çukur kenarına iniyor ve muf ğ gagasını çukurun İçine sokuf akşama kadar o vaziyette kal yormuş. Vak'ayı görenlerden ki mi zavallının orada ya eşi, yabül yavrusu gömülüdür, deyip acıyo” larmış. Kimi de leyleğin gagası da beliren bir hastalığı toprallf tedavi ettiğine zahip oluyormuf O çukurda meymenet veya def ne tevehhüm edenler de var. Bana kalrsa bu ley'ek, vakti İran hükümdarlarından birigi (€ lâkete düşüren taribi leylek ahi?” | dından olacak. Keyanyandan Sasaayandan mr, hangi olduğu hatırımda değil, herhalde Acem diyarında gelişigüzel fer manferma olanlardan bir şahinş”' bir gün mabmur mahmur etri seyzederken bir leyleğin Bayadi daireler çize çize dolaştığım, fer | kat, bir türlü yere inmediğisi ibir yere konmadığını görür, mera eder. Faka orta asırlar şahi ları, ekseriya kuş beyinli de öf salar, kuş kuvvetine malik değik dirler, uçamazlar. Acem şalı 8 mütehayyır leyleğin uzaktan dö nüşünü seyrile iktifa eder. Fakat ertesi günde ayni manzara? artar, rabsf leğin her gün ayni yerde dolif masının sırrını öğrenmiye karaf verir. Alt tarafı kısa ve hazin. 5* İl hinşab, muhteşem bir maiyel” | saraydan çıkıp leyleğin hara” tesbit ettiği istikamete doğ”. yürüyor ve saray bahçelerinde” birinde gözdelerinden hirile ”€ dimlerinden bir gencin başı verip tatlı bir sohbete giriştik!” rini ve arade sırada Yy / bulundurdukları bir leylek Y8 rusunu - canlı bir top gibi” birlerice atıp şakalaştıllarımı $ | rür. Meğer leylek, yukardan manzarayı lemaşa edermiş, Y ru da onunmuş ?.. Denizlideki leylek te kimmbi” o çukurdan ne ihamlar alıy veya o çukura ne haberler se dıyor?.. e Hayvanların (o esra” akal ermez ki... : sp İzmir'de Her Tarafa İncir Ve Özü? Sevkedi'iyor İsmir (Hususi) — 17 kamu evvelde ( başlıyacak olam. Yy ge mallar ve tasarruf haftası İÇİ”, memleketin her tarafına üzü” incir sevkedecektir. Aydı Tasarruf o Cemiyeti, / 4 | İncir ve Üzüm Ko pe anlaşarak, Ziraat Bankasi vE e sile Rize, Trabzon, Samsun, yi bolu, Zonguldak, İzmit, Mada”” e "ya külliyetli ka alanda Haraç» el en incir ve üzüm 4 orunmuş olacaktır.