13 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

13 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Mündericatımızın çoklu- dercedilememiş- gundan önee Tuz Kanunu Şark Vilâyetlerinde Tuz Fiatı İndirildi Ankara, 13 (Hususi) — lehalarda ve ambarlarda tuz sa- tışlarının tanzimi ve tuz kaçak- çılığının meni için yeni bir tuz inhisarı kanunu hazırlanmaktadır. Kanun eski tuz kanunu ve nizam- namesi tetkik edilerek hazırlan- maktadır. Bu iş için bir komisyon te- şekkül etmiştir. Tuz fiatlarının indirilmesi de mümkündür. Şark vilâyetlerinde Fiat şimdiden indi- rilmiştir. Oralarda tuz 6 ve 8 | kuruşa satılmaktadır. Mühim Bir Teklif Ankara, 13(Hususi) — Yozgat Meb'usu Süleyman Sırrı B. Ha- zineden takâitle mal alanların borçlarının yirmi taksitte ödenm- mesi için bir teklif yapmış ve bu baptaki kanunun tadilini miştir. Samsun Yolu Ankara 13 ( Hususi ) — Ayın on beşinde Samsun - Haydarpaşa hattı büyük merasimle açılacak, Ankara'dan Samsuna — hususi bir katar — hareket — edecektir. Bu katarın vagonları Üzerinde “Kara- denizden Akdenize selâm ,, cüm- lesi yazılı olacaktır. Muhtelit Mübadele İşler Bitiyor, Bir Füro Daha Lâğvedildi Muhtelit Mübadele komisyo- nunda etabli Rumlara ve Türk- lere 150 Bin İngiliz lirasını tevzi işile meşgul olan tekuik büro işlerini bitirmiş olduğundan lâğ- vına karar verilmiştir. Büro on güne kadar lağve- dilmiş olacak, Gümülcine tall komisyonu da Türklere iade edil- mesi icap eden emlâk meslesini en kısa bir zamanda bitirecektir. Altın Madenleri Ankara 12 ( Hususl ) — Po- zanti civarında Bülgar dağında mevcut bulunan altın madenleri- nin de işletilmesi mevzubahistir. Muhtar İntihabı Bu ayın 22 sinde İstanbul mahallelerinde hep birden muh- tar intihabtı yapılacaktır. Karşılıklı Dava Ahmet Hidayet ve Ertugrul Muhsin Beylerin biribirleri aley- hine açtıkları hakaret davası ge- lecek ayın dokuzuna talik edik miştir. B 50 Bin Lira Tayyare — piyangosunun — son keşidesinde büyük ikramiye olan 50 bin lira Tekirdağ nda kırtamsi- yeci Salim Efendiya ve İzmirde doktor Feridun Şevket çıkınışlır. Yerli Kömür Yerli kömürün dahilde siirü- münü arttırmak maksadile tedbir ve çareler düşünülmektedir. iste- | Beye | | |— Ka 'SON POSTA — ve istiklâlini satmıya mecbur olur. beder. Ankara 13( Hususi ) —Milli İktısat ve tasarruf haf- tası Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin bir nutukla- rile açılmıştır. Başvekil Paşa Halk Evinde irat et. tikleri bu nutukta ez cümle demişlerdir ki: — Millt tasarruf ve iktisat mücadelesi bizim memleketimizde büyük buhranın karşılığı ve cevabı olarak ifade edilmiştir. Büyük buhran; bu memle- ket artık kazandığından fazla sarfeder bir halde yaşayamaz fikrini ortaya atmıştır. Biz paramiz olmadığı, hariçte para bulmanın en cazibeli göründüğü zamanda bile en sağlam olan kazandığımızdan fazla yememek tedbirini aldık, millt inkişafların tarihlerinde milli kudret, milli sermaye meselesi başlı başına âmildir. Cün- huriyette milli hayat ayni istikametlerde inkişaf Kaça kçilar_a Fir_s_aty_e Aman Verilmiyor Ankara, 12 (A. A.) — Birinci kânunun ikinci haftası içinde Palo mıntakasında 15 kişilik bir ka- çakçı kafilesinin jandarma müfrezelerile çarpışması neticesinde kaçakçılardan ikisi ölü biri yaralı, dördü de diri olarak yakalanmıştır. Bunlara ait hayvanlardan biri ölü, birisi yaralı ve beşi de diri ve kâmilen yüklü olarak ele geçi- rilmiştir. Bu kaçakçıların mütebakisi yapılan takip neticesinde dördü yüklü birisi yükaüz beş hayvan elde edildiği gibi 10 harar ve 4 çuval kaçak eşya sigara kâğıdı yakalanmıştır. İnkişaf Etmektedir Ankara, 13 (Hususi) — İktısat Vekâlet ihraç —mallarımız - için | beynelmilel yeni pazarlar temin l gazeteleri etmiş, Polonya ile üç ay muteber | Mmatbuatının olacak bir takas mukavelenamesi yapmıştır. Biz Polonya'ya üzüm, incir, fındık, halı satacak, oradanda ambalâ kâğıdı, yün ipliği, pamuk- lu mensucat alacağ z. Çekolosakya'da Türkiye itha- lâtına — vezettiği kambiyo tahdi- datım kaldırm ' ştir, Yeniden —& büyük ve zengin harici paz; da temin edilmiştir. A r Son Postanın Resimli Makalesi W Tasarrufan Kıymet 2 — Kazancının bir. kasmını bir kenara koymasını bilmiyen bir mil- let ihtiyaç halinde ecnebilere el aç miya mecbür olur ve istiklâlini kay- LT Te SON T ELGRAI; ! | B 3 — En büyük hürriyet başkala- rına muhtaç olmamaktır. Bunun için- para koymak lâzımdır.| £ HABERLERİ Başvekil Paşanın Nutku Milli İktısat Ve Tasarruf Bahsinde En Mühim Vazife Hanımlarımızındır etmektedir. sermaye. Yalnız yiyeceği, yalnız giyeceği yerli olarak temin etmek azminde kadın ve erkek her vatandaşı, her aileyi ikna edebilirsek yakın bir zamanda Türkiyenin — vasıl — olacağı — seviyeyi — tasavvur etmiye —hayaller yetişmez. Hanımlarımız. — hiç olmazsa bize yerli malı yedirmeyi ve giydirmeyi temin ederlerse az zamanda memleketin varacağı yüksek ve ileri hedefleri düşünmek insanın gözünü şimdiden kamaştırıyor. Milli İktısat ve tasarruf haftası münasebetile Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım Paşa Hazretleri- de dün akşam radyo ile parlak bir nutuk irat etmişlerdir. Millt emniyet, müli tasarraf, mil Palo Jandarma bölük Mmüfrezesinde 58 top çıtara, S7 arşın Halep kuması, 50,289 yaprak si- gara kâğıdı bir miktar patiska ve kaput bezleri ve çuha, iki adet Halep iİşi fişeklik iki caket ve bir yelek müsadere olunmuş kaçakçılar da mah- kemeye verilmiştir. 8 - 12 - 932 gecesi Akçe köyünün şimalinde muhafaza kuvvetlerimizle kaçakçılar arasında ya- Pilan çarpışmada birkaç kaçakçı ağır surette yar rılanmış, bir silâh ve bir yük şeker yakalanmıştır, Belçika'da Harici Ticaretimiz 'Bu Mesele Artık lKapanmalıdır Ankara, 12 (Hususi) — Mısır tarafından Mısir meselesi hak- kındaki neşriyatının tahrif edil- mesi karşısında burada umumi kanaat cevabi notamızın müta- leasından sonra hakikatın anla- şıldığı merkezindedir. Bazı zatlar, bizzat Mısır elçisi Abdülmelik Hamza Beyin mem leketindeki gazetelerin bu yanlış neşriyatını tashih edeceğine ihti- mal vermektedir. Brüksel 12 (A.A.) — Başvekil ile katolik nazırların ve sol cenah liderlerinin iştirakile yapılan bir içtima bittikten sonra mühim bir şahsiyet kabinenin akşam — Üzeri istifasını vermesi muhtemel oldu- ğgunu söylemiştir. Kadın İktısat Sergisi Ankara, 13 (Husust ) — e- met Pş. kız enstitüsü tarafından hazırlanan Kadıtı İktısat sergisi perşembe günü açılacaktır. Türkiye grez Bir gazetede okuduk : * Geç n'erde, gazeteler, bükümetin tur resmini azaltmak teşebbüsünde bulunduğunu yazıyordu. Bunun ne demek olduğunu - biliyor musunuz ? Bu, demektir ki, bizlerin şehirde masraf diye hbiçbir an aklımıza gelirmediğimiz, ehemmiyet bile vermediğimiz tuz, köylü için, belli başlı bir masraf kapısıdır. * Hatta birçok köylüter aylarca çalışıp biriktirdik- leri para ile pazar yerine gittikleri vakit, bumunla, ancak tuz alırlür; köye dönerler. Köylü, bubransız İSTER İNAN, İSTER İNAN, İSTER İNANMA! İSTER zamanlarda, ekseriya, pazardan, tuzdan maada, karısı için boncuk, basma, şeker, kahve ve bazan petrol, biraz sabun alırdı. Lâkin, son buhran üzerine, ekser havalide, basmadan flân vaz geçti. Manilatura piya- sasındki mütevali İflâslara, sebebiyet veren bu hâldir. Zira işitiyoraz ki, bazı köylüler, şimdiki zamanda, lık yüzünden, en mübrem ihtiyaçları olan tuzu n — alamıyorlarmış. iyor musunuz ki, a efendim, sahilde oturanlar, deniz suyunu, yemekte tuz yerine kulanıyorlar. UNANMAİ de her fırsatta bir. kenara - birkaç | Kabine Buhranı Mı Var? | Sözün Kısası | | ) || Hâdiselerin Belagati Karşısında Söz.. | M N, ; Bu sene Almanya'ya tahsile — gönderilen gençlerden birisi, ho- — » ’ calarından birisine gönderdiği bir mektupta şu satırları yazıyor: “ Hakikt ilim âşıkı olan evin * madamı, bana ders veriyor. Ken- disi ile Fransızca konuşuyoruz. Felsefeyi sevdiğimi anladığı gönr denberi kendisile hayattan, Tür- kiye'den, Almanya'dan, dinden ve felsefeden bahsediyoruz. İki akşam evvel ona Gazinin hayatımı anlattım.. Umumt harbe kadar olan hayatını dördüneti cilt tarihten aynen tercüme ettim. ( Geri kalan kısmını harita Üzerin- de ve içtimat inkılapları da re- simler Üzerinde anlattım. Beni altı saat kadar dikkatle dinliyen | kadın, Gazinin bu hareketlerini | bismark'ın Almanya'yı tevsi et- mesine benzeterek : " — Bismark büyük ! dedi. Fakat ona birkaç cepheden iki büyük adamın yaptıkları işin fırsatını ve kıymetini canlandır- | dığım zaman kadın | — Öyle ise, bu Bismark! dedi. Üç gün evvel Nasyonal Sosyalist — ideali için zayıf bir adam olduğunu, bir Gaziye, hiç olmazsa bir Muso- liniye malik olsalardı gayelerine daha evvel varabileceklerini söy- lemiştim. — O, buna inanmamış, kat'iyen itiraz etmişti. Bu defa: — Evet, bir Gaziye — mulik | olsaydık, Almanya kimbilir nasıl olurdu. Dedi ve içini çekti... , Orta tahsilini bir Türk lise- sinde yaptıktan sonra müsaba- kayı kazanarak Avrupaya giden bir delikanlı, bittabi pek mükem- mel olmiyan Fraüsizcasile milli- yetperver bir Alman — kadınına, nası! olmuş ta, akidesini değiş- tirtebilmiştir. Bu ikna kuvveti söz belâga- tından ziyade, harikaları geride bırakan, mucizeleri şaşırtan hadi- selerin belâgatındadır. Son aylar içinde “ Bozkurt : | Mustafa Kemal,, isimli bir kitap bastırarak içerisinde büyük dah- nin güneşten alnına elindeki garez balçığını ve iftira çirkefini sıva- mak isteyen İngiliz Yüzbaşısı Ar- mstrong'un — kitabındaki — lisan, | muhakkak ki çok kuvvetlidir. | Fakat bütün bu kuvvetli lisa- “bir Süper ona Hitlerin nına rağmen bu kitabın hiçbir tesir yapamıyacağına kanaat ge- tirenlerdeniz. — Çüönkü — Mustafa Kemal, sözlerin, lakırdıların be- lâgatına yaslanarak yükselmiş bir çehre değildi, değildir. ve olme- yacaktır. O demir iradeli adam, hiâ- diselere karşısında sözün âciz kalacağı bir belâgat vermiştir. Onun için, onun aleyhine döndüğü zaman, Armâtrong'un üslübu berbat bir yave gibi ka- hr ve ona inanan bir lise mezw- Omunun ağrında bir ecnebi dili, | bir üslüp ı:lı_r— ;İhtiyar V;ısil Bulunamadı Hayırsızada'nın senelerdenberi | yegâne sakini olan ihtiyar Vasil'in kaybolduğunu haber verdik. Bü- V elan bulunamamıştr. İhtiyar Var | silin bir cinayete kurban gitmiş olması da muhtemel görülmek- | tedir. tün araştırmalara rağmen Vasil — gğ ğ