14 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

14 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN - GÖZÜ HALKIN. KULAĞI HALKIN “DİLİ 3 — No: 859 Yazı işleri telefonnı İstanbul — 20203 Son P — ÇARŞAMBA — 'Bır Adam AÂnnesini Balta İle Öldürdü Katil Cınayetten Sonra Hastalanmıştır İzmir (Husur « ) — Denizliye tâbi Çal kaza- sının — Çalkebir mahallesinde fe- € bir cinayet olmuş, bir genç anasını balta ile öldürmüştür. Şimdiye kadar misline — tesadüf edilmiyen bu feci cinayeti biz- zat katilin ağzın- dan şöyle tesbit ettimı — * Arkadaşlarımla gezmeğe çıkmıştım. — Arkadaşlarım bana anam Eminenin evde bir erkekle beraber bulunduğunu haber ver- diler. Buna iİnanmak istemedim. Ben o güne — kadar anamı na- muslu ve yuvasına bağlı bir ev kadını bilirdim. — Arkadaşlarım ısrar — ettiler. — Git —Z Git te ken gözünle On Beş İstanbulun döküm fabrikala- rindan biri dün bize müracaat etti ve dert yandı: Bu fabrika yeni sene başında, yani tam on yedi sonra ka- nun — mucibince tu n — tarlıda kullanmakta — olduğumuz — okka usulünün bırakılarak yerine kilo usulünün ikame edileceğini dü- şünmüş, on gramdan on kiloya kadar muhtelif ağırlıkta tartılar yapmış, ayarlarını tasdik ettir- mek Üüzere belediyeye götürmüş: — Şimdiki halde yapamayız, cevabını almış. Ne yapması icap edeceğini bizden soruyor. Tetkik ettik ve öğrendik ki: Evvelâ belediye haklıdır, sonra da kanunun tatbiki, yani yeni seneden itibaren tartıda kilonun ve ölçüde metrenin kullanılması müşkül olacaktır. Belki de yeni bir. kanunla kısa bir müddet tehiri icap edecektir. Bunun se- bebi de oldukça gariptir. Anlatalım : Yeni Kanun “Yeni ölçüler kanunu 4 nisan 931 tarihinde kabul edi!'miştir. Fakat bir intikal devresine ihti- yaç olduğu için bir maddesi mu- cibince 1 kânunusani 933 tari- hinde tatbik edilecektir.,, Buraya kadar mesele yok, Fakat hâdisenin alt tarafını din- leyiniz: Yine kanunun bir maddesine göre: — Türkiye dahilinde metre sistemine göre tanzim edilmemiş ölçü aletlerinin yapılması ve ayar edilmemiş — aletlerin — satılması yasaktır.. Hilâfında bareket ce- zayı müstelzimdir.,, İşte hâdise bu noktada doğ- | pencereden beni dünyaya getiren anam şa- görl... dediler, Buna biç ihti- mal vermemekle beraber eve git- tim. Usulca içeri girdim. Keşki git- mez, — olsaydım. Anam hiç tanıma- üiııı bir adam- la beraberdi. Hâdise oka- dar sinirlerime dokundu ki ken- dimden geçtim. Dışarıda duran baltayı kaptığım gibi odaya girdim. ÂAnamın — Aşıkı kaçmıştı. — Anam, şırmıştı. Bana bir şeyler söylü- yor, yalvarıyordu. Ne söylediğini işitmedim. Elimdeki baltayı bey- nine — indirdim. — Derhal canımı verdi. Anamın Aşıkı ortada yoktu. Onu yakalasaydım anamın yanı- na gönderecektim. , (Dıvııı Bincl sayfada ) Beledıyelerımız Telaşta! Gün Sonra Kilo Tatbik Edi- lecek, Fakat Nümune Meydanda Yok! l Piyasa'da muhtelif maktadır. Filhakika yine kanun bu aletlerin ük defa olarak ayar edilmesi hakkını İktisat Vekâle- tine, — müteakip — muayenelerin icrası hakkını da belediyeye ver- miş ve ayar için alınecak Ücret- leri tesbiti işinin de bir nizamna- me iİle yapılacağını kaydetmiştir. Halbuki İktısat Vekâleti sabık Vekilin rahatsızlığı sırasına tesa- düf ettiği için olacak, bu nizam- nameyi hazırlamadığı —gibi, ilk Ayar muayenesini yapacak maka- mı da tayin etmemiştir. Belediyenin Vaziyeti Belediye haklı olarak: — Kanunun sarahatı karşısın- da ilk ayar muayenesi yapmanın aa En meşhur KAYSERİ pastırmasını ü BALIKPAZARI 1 (6 No, dam arayınız. Şükrü Zade Hakla 14 Kânunuevvel 1932 osta İdare işleri talefonu: İstanbul — Fiati 5 kıınıı Türkiye Dünyanın Her Tarafile Kon uşmaya Başladı Ankara İle Dünyanın Öbür Ucundaki Boynes Ayres / Arasında Bir Muhavere Mukaleme Çok Vazıh Ve Çok Kuvvetli Oldu Ankara, 12 (Hususi) — muvaffakiyet muhtelif teraziler kendisine ait olma ..(Dovııı Binel sayi dı)."l.. Yerli Malı Ankara, 14 (Husust) — V- lâyet merkezlerinden burada alâ- kadar makamlara gelen telgraf- lara göre Tasarruf ve İktısat Haftası — münasebetile — bütün memlekette geniş bir faaliyet vardır. Birçok kasabalarımızda yerli malları sergileri açılmıştır. Alınan baberlere göre, yerli || malı kullanmak ve yerli mah- sulâtın istihlâkini temin etmek maksadile esaslı bir programla harekete geçilmek — tasavvurları vardır.. Hükümet bu hbususta || bütün gayret ve faaliyetini sar- federek istikbal için çok hayırlı olan bu vaziyeti başaracaktır. Ankara otoma- tik telefon merkezi bugün büyük bir kazandı ve dünyanın öbür ucunda bulunan Boynes Âyres şehrindeki telefon müdürile konuşmiya muvaffak oldu. Otomatik Telefon Müdürü Niyazi Beyin, Cenubi Amerikada Aı]ı.ua .ıkıd olan Boynes Ayres [ Telefonla konuşmaya hıuıyııı Ankara ve Boynes Ayrestan bir telefon merkerile tığı bu mükü- leme büyük bir nuvılr etti. Mükâleme çok v olarak kolaylıkla yapıldı. Mükâleme, Londra üze- İDıvımı 8 inci ny'ıdı) kiyetle cereyan ve kuvvetli Sanayi Âleminde İhtilâl Yapan Bir Keşif Almanlar Odundan Şeker Yaptılar Ve Şeker Hastalarına Da Yediriyorlar Nobel kimya mükâfatımı kaza- | man Alman kimyakerlerinden meş- hur Buııyüı sanayi âlemini altüst edecek çok mühim bir keşif yap- mış ve bu keşif Almanya'da, der- hal sanayie tatbik — edilmiştir. Kimyaker Bergiyüs şimdi bizzat bu sanayiin başına geçerek idare etmektedir. Yeni keşif, ağaçtan ve bilhassa selvi ağacından şeker istihsalini temin etmiştir. Bu su- retle istihsal edilen şeker diğer suretle elde edilen şekerlerden daha besleyicidir. ve zararı da yoktur. Yani şeker hastalı; Müpbülh . Hastalir Bik bedeleli yiyebilirler. Profesör Bergiyüs, ağaçlardan şeker istihsal etmekle | kalmamış, ayni zamanda ağaçlan bir nevi alkol yapmıştır ki mü- kemmel suürette içilebilmektedir. Ayni zamanda hayvanlar için yem ve yumurta akı istihsal etmekte- dir. Profesör Bergiyüs dünya sa- nayi âlemini altüst eden yeni keşfi hakkında şu malümatı ver- mektedir: *— Bir müddetten beri tatbik etmekte olduğum usul sayesinde muhtelif ağaçlardan gayet kolay- lıkla ve çok ucuğ olarak şeker ( Denmıncu B inci sayfada ) Paris Tiyatrolarında Babıalı Revüsu Parisin Foliberjer tiyatrosunda, bir müddettenberi bir Revünün oynandığından haberdar oluyoruz. Bu Revünün sahnelerinden biri Babıâli ismini taşıyor. Moris Hermit ve Jan 18 Seyyö isimli iki mu- harririn müşterek eseri olan bu Revünün ismi Aşk Resmigeçitidir. Babıâli sahnesi ise resimde gördüğünüz veçhile ortada boyu dört metreyi bulan bir kavuklunun sağ ve soluna, boy derecesi gittikçe küçülmek üzere bir hayli sarıklı ve külâhlı dizilmiş. Ellerine de birer Teber verilmiş. Kavukluların boyu küçüle küçüle, bunların cüceleştiği görülüyor. Eski Babıâlinin işte garp san'at alemi tarafından bu sahne ile nasıl telâkki edildiğini görüp bir defa daba öğrenebiliriz.