14 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

14 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sahip ve Başlar Sirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET ÇARŞAMBA 14 KÂNUNUEVVEL 1932 7 inci sene Na. 2459 NUSHASI 5 KURUŞTUR Türk Bulgar Dostluğu Bulgaristan “altı seneden beri inşasile meşgul olduğu Kırcaali - Mestanlı demiryolu ikmal edildi ve birkaç gün ev- vel merasimle açıldı. Bu battım gerek Bulgaristan ve gerek u- mum Balkan memleketleri nok | tai nazarından ehemmiyeti bü- yüktür. H yanıyor. Binaenaleyh Bulgaris- tanm, tütün mıntakasmdan ge- çiyor demektir ki bu kadar e- bemmiyetli bir ziraat sahasının şimdiye kadar münakale vasıta sından mahrum olması, Cenubi Bulgaristanm iktisadi inkişafı- na engel teşkil ediyordu. Fakat hattın beynelmilel kıymeti de büyüktür. Çünkü Yunan hududuna kadar uzanan bu hat eğer Yunan şimendifer- lerile iltisak peyda edecek o- lursa, Adalar Denizinden şima- le, Romanyaya doğru kestirme bir yol açılmış olacaktır. Şim- di Yunanistandan (kara yolile meselâ Bükreşe gitmek için Yugoslavyadan geçen dolam- baçlı bir yol takip etmek lâ- zımgeliyor, Bulgarlarm Tuna üzerinde bir köprü inşasmdan sonra Baltık Denizini Adalar Denizine bağlamak istedikleri de anlaşılmaktadır. Ve filvaki bu, Avrupayı şimalden cenuba doğru kateden ve iki denizi biri birine bağlayan kısa ve kestir- me bir yol olabilir. Kırcaali — Mestanlı hattı, Milletler Cemiyetinin yardımı ile muhacirlerin yerleştirilmesi için Bulgaristan (tarafından Yapılan — istikrazlarla e edilmiştir, Hattın inşası muhacirler istihdam edildiği gibi, komşu memleketlerden çekilip giden muhacirlerin mü- him bir kısmı da bu mıntakada sakin bulunduğuna göre, istik- razlar mahalline sarfedilmiş Hem Bulgaristan, kişafına yardım ede- 'mendifer hattı kazan- mış oluyor; hemde memleketleri biribirine daha sıkı bir surette raptediliyor. Şimendifer hattının açılma merasimi münasebetile Başve- kil Muşamof Cenapları ehem- miyetli bir nutuk irat etmişler- beynelmilel chemmiyetine na- zarı dikkati celbettikten sonra Türk - Bulgar o münasebatm- dan bahsetmişlerdir. ve Bul- garlarla Türkler arasındaki dostluk münasebetlerini hatır - İstarak Ankaraya yaptıkları se- Yahatten mükemmel bir intiba ile dönmüş olduklarını söyle- mişlerdir. M. Muşanof bu ve- sile ile Bulgaristandaki Türk- leri iyi vatandaş olarak telâkki ini de kaydetmiştir. M. Muşanof, iktidara geçti- ği gündenberi, Türkiye ve Türkler hakkındaki dostluk his siyatını bir çok vesilelerle iz- etmiştir. Bulgaristanın komşularile © münasebetlerini takviye etmeğe yardım edecek vlan bir şimendifer hattının a- Şılma merasiminde bu dostluğu hatırlaması da yerinde idi. Türk - Bulgar dostluğu harp- tonrası siyasi o dünyasının bir an'anesi raline girdi. M. Muşa- Mof ta bu dostlule siyasetinin hararetli mürevviçleri © arâsin- dadır, Geçen sene memleketimi 2i ziyaretimin ve aramızda ge- Şirdiği günlerin samimi intiba- ları daima © hatırimızdadır. Türk milleti ve Türk cümhuri- Yeti hakkındaki son. sözleri, bu seyahate ait samimi intiba- ların tekrar hafızalarımızda Sanlanmasına vesile teşkil etti. Türk milletinin de komşu Bul- &ar milleti hakkında ayni cesa Yet ile mütehassis olduğunu söylemek, herkesçe malüm 6- bir hakikati ifade etmektir. Balkan | Ayaspaşa mezarlığını satın alanlar arsaları gerimi verecekler? Yeni ve mühim ipuçları meyda- na çıkarıldı ve keşif yapıldı Heyeti Vekile kararile teşkil olunan tahkik heyetine yaptı? Keşif heyetinin faaliyetin- Ali den ikinci bir sahne. Tasarruf cemiyetinin astığı bez afişlerden. Milli Tasarruf haftası devam ediyor.. Maarif Vekili de dün şayanı dikkat bir. nutuk söyledi Tatlı müsabakası yarın yapılı. Ayazpaşa mezarlığı etrafında yapılan tahkikattan mühim ipuç- İnrı elde edildiğini dünkü nüsha mızda yazmıştık.. Mezarlık mese ve şimdiye ka r geçi liği safhalara dair şaya- £ mldık, mezarlığının tarihçesi şudur: Buni Süleyman devri vezirle den Ayaspaşa isminde bir zat| yaşamıştı. Ayaspaşa aslen Arna- in isnat edilen 933 hicri tarihli bir vakfiye sabık Evkaf mahkemesi kâtiplerinden Yunus E£, tarafından Evkaf mahkemesi evrakı meyal Mâhattin Molla Bey: Vakfın arazisini deniz tarafın. dan umumi yol Yahudi Sameri mülkü ve piyade taifesi kâtibi Şa- habettin mülkü ve yol tahdit et- mektedir. Vakfiyedeki arsa miktarı 80 ce riptir. Vakfiyeyi vaktile Rumeli kazaskeri bulunan — Mehmet bin ilfenarinin tanzim ettiği riva (Devamı 6 ıncı sahifede) yor, bakalım kim kazanacak? Dün, tasarruf haftasının ikinci günü de geçitildi. yeti namına şehrin muhtelif yerle rine an büyük bez yön bil. İ Heyet dün Gidemedi Heyet eee yecek, iş Odâya bırakılacak Türk Farmakoloğlar Birliği, evvelki gün yaptığı fevkalâde bir Bin değiştirilmesi için teşebbü: ta bulunmak üzere Ankara'ya bir heyet izamma karar © vermiştir. Seçilen heyet, dün Ankara'ya gi- decekti. Son dakikada, heyetin gitmesinden sarfınazar edilmiş ve bu baptaki teşebbüsatın Ticaret Odası vasıtasile yapılması mürec- cah görülmüştür. Farmakoloğlar Birliği âzasın- dan biri, bu hususta kendisile gö- rüşen bir muharririmize şunları söylemiştir: «. — Yeni kazanç lâyihası, ret Odasına gelmi, talensınım ilâvesile Ve olunmuştur. Fakat ber nasılsa, ec- zacılara ait kısım için hiç bir mü- talea dermeyan edilmemiştir. Şim di, eczacıların boktai | nazarları ! Adliyeye verildiler. Bu resim katil maznunu Antuvanındır... Buenos.Ayres Telefonla Cevap verdi Ankarada yapılan telefon tecrübeleri Gümrük Tarifeleri Tadilât için alâka- darların mütaleası soruldu I Yunanlılarla iktısadi müzakere ilerliyor Birçok . devletlerle yapılan mukavelelere Yunan itilâfı da yakında ilâve edilecektir İhracat vaziyetim İktisat Vekületi ihraç eşyamız. © | için yeni mahreçler tedariki için Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey Aldığımız malümata nazaran gümrük tarifesi üzerinde bir müd- dettenberi yapılması derpiş edi- ilât etrafında hazırlıklara başlanmıştır. Gümrük idaresi her kısım üzerinde alâkadar devsire müracastle noktai | nararlarını sor muştur. Tarifedeki tadilâtm bil. hassa esas üzerime, maddelerin sureti tertihi ve yesim cibayet şek Ni üzerinde olacağı söylenmeğte- dir. Gümrükler vekâleti bir taraf- ( Devamı 6 inci sahifede ). Gazi Hz. Ankaraya gelişinin yıldönümü tes'it edilecek Bunun için bir komite teşekkül etti ANKARA, 13 — (Milliyet) — Gazi Hz. nin Ankaraya ilk gelişi- nin yıldönümünü kutlulamak için kkül eden komiteye yardım i- Fırka Vilâyet merkezinde Vi- âyet Heyeti Reisi Rifat Beyin re- — | isliği altımda Ankara meb'usları- rübelerden iyi neticeler — te olan Ankara telefon merkezi bugün çok mühim bir muvaffakı- yet elde etmiş ve Üzerin- den geçerek kablo ile cenubi A- merikada Arjantinin merkezi o- lan Buenos-Âyros ile muhabere temin eylemiştir. Ankara otomatik telefon müdü- rü Niyazi Bey, BuenosAyres'teki telefon müdürü ile ayni | suretle vazıh ve daha kuvvetli bir mükâ- leme yapmıştır. Telefon idaresi bu tarzdaki tec röleleri bir müddet O dahade- .am edecektir. ”“Masmafih daha şimdiden Avru panın her yeri ile müşterilerin ko- muşması temin olunmüştar. SİNEK! Ahmet Haşim Beyin çok güzel bir yazısı. om, Halkevi reisinin, Fırka Vilâ- yel heyeti azalarınm ve o zaman- i Müdafani Hukuk © azalarile da ozaman Mustafa Kemal nasıl karşılandı ise bu sefer de tıpkı öy- le karşılanması ve bilhassa köyler den, kazalardan milli kıyafetlerle gelecek halkım daveti kararlaşmış tir. Muhtar İntihabatı Semt ocakları; nam- zetleri seçecek Muhtar intihabatı için hazırlık lar devam etmektedir. İntihap gelecek perşembe a nü bütün mahallelerde lacaktır. Fırka semt ocakları he» yeti umumiyeleri toplanarak muh tar namzetlerini tesbit edecekler, bundan sonra, perşembe günü in tihap hakkın: haiz bütün vatan daşlar reylerini istimal edecekler- gir. Jatihap edilecek yeni muhtar lar Vilâyetçe tasdik ikten | Yolda! Mısır hükümetine verilecek esaalahat güzrürleğremin gönderilmiştir. | yeni ve çok hayırlı teşebbüsler ve mukaveleler yapmaktadır. Bu te- #ebbüsler neticesinde Polonya ile bir takas mukavelesi | yapılmış, Çeklerle anlaşılmış, yeni pazar- Tar tedarik edilmiş ve Yunanistan la müspet bir iktsadi müzakere ye girişilmiştir. Aldığımız malümata nazaran | memleketimizle Yunanistan ara- sında mahsulât ve ticari eşyanın lümata nazaran Yunanlılar Tür- kiyenin Yunanistana | ithalâtının yüzde ellisi nisbetinde Türkiyeye ithalât yapmağı öne sürmektedir. ler, Hükümetimiz Yunan hüküme- tine mukabil tekliflerini bildirmiş- ör. Müzakerat müsbet bir netice- ye doğru hayli ilerlemiştir. Çekos- Jovakya ile de ihraç mallarımızın bazılarma, bilhassa incir ve fm- dıklarımıza vazedilen takyidatın ref'i üzerinde bir anlaşma yapıl- Polonya ile üç ay devam ede- cek bir takas mukavelesi yapıl. miışter, Bu suretle Polonya bara gıyamızdan bir çağuna müşteri ol bulunmuştur. Bir yemin alınan tedbirlerle yeni bir inkişafa gidiyor mübadelesi için müzakerat ce | İktisat Vektii Celâl Bey maktadır. Diğer taraftan Türk ihracatçı- ları için hemen, bemen yabancı kalmış olan Japonya, Hindirtan ve Brezilyada müsait pazarlar bulunmuştur. Bir kaçakçı şebekesi yakalandı.. Meydana çıkarılan büyük bir şebekedir, şifreleri bile var Gümrük muhafaza teşkilâtı büyük bir kaçakçı şebekesini meydana çıkarmıştır. Suriye ve Mısırdan şehrimize ipekli ve kıymetli eşya kaçıran bu şebeke muhafaza memurlarının fevka- lâde gayret ve meharetile meydana çıkarılmıştır. Şebekenin hayli kalabalık olduğu tesbit edilmiştir, Muhafaza şimdilik bun- lardan yalnız Recep ve Hasan isminde ikisini ihtisas mahkeme- si müddeiumumiliğine tevdi etmiştir. Bu şebekenin aralarında hususi bir argo şifresi kullandıkları anlaşılmış ve mektupları da ile 93 bin İngiliz lirası gitti Türk. Fransız Muhtelit Mah. kemesi son kararı verdi ve tatil yaptı Bir yemin ile Tayyare Cemiyetinin alacak davası nasıl Bu devrei mesaisini o ikmal e den Türk - Fransiz mubtelit mab- kemesinde dün 13 dava halkında karar tefhim edilmiştir. Bunların içinde mühim olanları yardır. Es- ki Donanma cemiyeti Augustin ete vermişti. Bilâhare Donam- ma egim ilga edilip hesapları Tayyare cemiyetine devrolunmuş ve Tayyare Cemiyeti şirket aley- hine, ya taksitin geri verilmesi veyahut gemilerin inşa edilmesi i- çin Fransız kemesinde bir dava açmıştı. Dün Tayyare Cemiyeti taksitin verildiğini | vesaikle ispat edeme- ketin mümessiline yemin teklif et- miştir. Şirket mümessili yemin e- dince, mahkeme Tayyare Cemiye- tinin aleyhine karar vermiştir. Normand şirketi tara kaybedildi? Türk-Fransız Muhtelit Hahem Mahkemesi Reisi M. ASER